Häst som äter lååångsamt och petar i maten...

Jag vet inte om det är nått, men vårt hösilage skiljer väldigt i torrhet mellan olika fält. Det blöta hösilaget är mycket godare tycker nästan alla. Det har tydligen mindre protein, men som sagt mycket godare. Sen kanske lucernpellets kan vara nått istället för hack?
 
Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused:

Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu.
Han får nu 6 kg hösilage. ingen analys men är andra skörden. Jag får inte i han mera hösilage, han ratar det. Speciellt i boxen. Sprider ut det.:crazy:
I vintras kunde jag få i han 8 kg de va max.
Har gett lusern, tog bort det för någon vecka sedan när jag tänkte att snart kommer gräset, han kanske klarar sig. Icke han smalna av.
Han är inte skin och ben men åt det smalare hållet. Vill ha lite mera så han har något att ta av när han växer igen.

Han får nu 1 kg lusern som jag blöter upp vet inte hur mtcket han äter av det och hur mycket han sprättar omkring.
Han får 1½ liter mustangs fiber orginal mysli
6 kg hösilage av torrare varianten
mineraler
Han får mat 4 ggr om dagen ca 06, ca 10.30, ca 15.30 och ca19- 21

Problem nr ett är att ger jag honom mer hö i boxen ratar han det. Kan inte ge mer i hagen pga lättfödda kompisar. Sprider runt höet i boxen - inge roligt att mocka.

Stora problemet nr två är att han äter fruktansvärt långsamt, trodde min andra häst var långsam men detta tar priset. Igår tog jag på skoj tid på han när han stod inne å sku äta ett kilo lusern uppblött- 2½ TIMME!!!!

Han tar en liten tugga sen måste han sticka ut huvudet för att kolla läget. Det är ca 2 meter mellan krubban och "hålet" han kan sticka ut huvudet igenom. Vandrar en massa där emellan.

Han är ute från ca 06 - 19-21. Ibland tar jag in honom tidigare för att han ska få äta lite mera men de går inte så bra för han äter inte mera.
Det är ett litet lugnt stall med tre hästar. De vandrar ganska mycket i hagen och han är ranglåg så han blir vallad mycket.

NU funderar jag på att sätta honom några timmar i skilld hage så han få fri tillgång på hösilage och provar med det. Men om inte det funkar... Vad gör jag då???:(
Ska kolla masken på honom nästa vecka, tänderna är kollade. Blev avmaskad för ca 1 år sedan
Vill ha idder, hur gör ni med era långsamma hästar!?

Jag tänkte också hönät. Våra gjorde samma sak, snodde runt med höet i boxen sedan ville de inte äta det. Hönät förändrade saken.
 
Jag tänkte också hönät. Våra gjorde samma sak, snodde runt med höet i boxen sedan ville de inte äta det. Hönät förändrade saken.

Provade med det en natt men de hände samma sak, drog runt med allt. Då var det ett stormaskigt hönät. Vill inte ha de smömaskiga.

Till vintern har jag beställt 1:a skördens hösilage. Hoppas på mycket näring i det= hästen kan äta mindre och få mer i sig.... Det ända bekymret jag har är min andra häst som är lättfödd hur jag ska göra med henne och maten.
Analys på höet blir det.
 
Min gammelman, som var kinkig och långsamätare, hade fri tillgång på hö/hösilage i boxen till natten(nästan jämt iaf. I småmaskigt hönät och en stor murarbalja full.
Han hade även en stor hink upphängd i boxen med lusern (hack och pellets) + hans kraftfoderpellets. Fyllde på där varefter varje dag, så han hade fri tillgång.
Vägrade äta blött pellets (spelade ingen roll vilken sort), så det fick han torrt jämt
 
Provade med det en natt men de hände samma sak, drog runt med allt. Då var det ett stormaskigt hönät. Vill inte ha de smömaskiga.

Till vintern har jag beställt 1:a skördens hösilage. Hoppas på mycket näring i det= hästen kan äta mindre och få mer i sig.... Det ända bekymret jag har är min andra häst som är lättfödd hur jag ska göra med henne och maten.
Analys på höet blir det.

Varför vill du inte ha småmaskigt? Jag ser att det är bättre än stormaskigt som de kan få in benen i och fastna.
 
Varför vill du inte ha småmaskigt? Jag ser att det är bättre än stormaskigt som de kan få in benen i och fastna.
Kan bara svara för vad jag tänker om småmaskigt hönät, men för en häst som redan blir snabbt trött på hö så är det inte så smidigt med ngt som är skapt att ta tid att äta från ;).
Sen så blir det ryckigt att äta från hönät då hästarna får slita till som de små hötussarna, sen är det ockdå helt fel ät ställning.
Jag har dock hönät i perioder då hästarna mest bara trampar runt med höet. Har stormaskigt nät med ca 15cm stora hål. Hästarna får i sig höet lättare och jag tänker att det inte blir lika mycket ryckande i nätet för att få ut höet. Har näten också ca 1m från golvet, dvs väldigt lågt men har inte haft ngn som fastnat än (peppar peppar).
 
Kan bara svara för vad jag tänker om småmaskigt hönät, men för en häst som redan blir snabbt trött på hö så är det inte så smidigt med ngt som är skapt att ta tid att äta från ;).
Sen så blir det ryckigt att äta från hönät då hästarna får slita till som de små hötussarna, sen är det ockdå helt fel ät ställning.
Jag har dock hönät i perioder då hästarna mest bara trampar runt med höet. Har stormaskigt nät med ca 15cm stora hål. Hästarna får i sig höet lättare och jag tänker att det inte blir lika mycket ryckande i nätet för att få ut höet. Har näten också ca 1m från golvet, dvs väldigt lågt men har inte haft ngn som fastnat än (peppar peppar).

Ok, jag har finmaskigta nät men hänger dem mot väggen och har en sida öppen så att säga så de äter som ut en påse. På så sätt behöver de inte rycka till sig höet.
 
Ok, jag har finmaskigta nät men hänger dem mot väggen och har en sida öppen så att säga så de äter som ut en påse. På så sätt behöver de inte rycka till sig höet.
Ja det är ju ett sätt :), annars kan man ta en större transport hö påse och sätta upp. Billigare i inköp :). Har en som tar 10kg torr hö utan problem, lite för stort för transporten men perfekt i boxen :).
 
JAg vill inte ha småmaskigt hönät just av den orsaken som @Buck har skrivit. Ryckande för att få hö och för tänderna. Sen lär han väl tröttna på att äta ännumer av att få jobba för det...
I vintras satt jag in i boxen som mest 4 kg hö. Det åt han upp knappt helft.. :( Fick som mest i han ca 8 kg hö plus 3 liter lusernpellets. (1 kg) Tog ett tag men han blev bra tillslut och gick upp.
Sen hade han ju mycket mask så det gjorde väl sitt också. Vilket är åtgärdat. Men det är ju detta långsamma ätande som är jobbigt. Speciellt när man har en annan häst som äter lite snabbare.
Blir att klura till vintern hur man löser det bäst för att få i han så mycket som möjligt!
 
JAg vill inte ha småmaskigt hönät just av den orsaken som @Buck har skrivit. Ryckande för att få hö och för tänderna. Sen lär han väl tröttna på att äta ännumer av att få jobba för det...
I vintras satt jag in i boxen som mest 4 kg hö. Det åt han upp knappt helft.. :( Fick som mest i han ca 8 kg hö plus 3 liter lusernpellets. (1 kg) Tog ett tag men han blev bra tillslut och gick upp.
Sen hade han ju mycket mask så det gjorde väl sitt också. Vilket är åtgärdat. Men det är ju detta långsamma ätande som är jobbigt. Speciellt när man har en annan häst som äter lite snabbare.
Blir att klura till vintern hur man löser det bäst för att få i han så mycket som möjligt!
Fick ett tips om att ge majs flingor till hästar med svårt att hålla hullet. Är mycket fett och aptitligt. Protein ger ju inte så mycket om man inte omvandlar det till muskler. Så majs kan nog fungera, sätter sig tydligen inte lika mycket på huvudet som havre :).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 017
Senast: Twirro
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 891
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 922
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp