Häst som alltid skadar sig

Inezl

Trådstartare
Vad gör man med en häst som skadar sig hela tiden?

Hon är 9 år och älskar att jobba. Skulle aldrig må bra av att vara sällskapshäst livet ut. Jag har haft henne i 3 år och hon har skadat sig om och om igen, både större och mindre skador och hältor. Varje gång hon kommit igång igen efter en skada så har det hänt nått nytt... om och om igen. Orimlig otur

Vad ska jag göra? Min ekonomi pallar inte att bli rubbad av veterinärkostnader hela tiden. Men jag älskar ju henne av hela mitt hjärta... Vad skulle ni gjort?
 
Jag tänker också att du behöver se i ett större perspektiv. Utan att veta vilka skador du menar så hänvisar jag till en föreläsning av en veterinär som är professor och forskar om ledinflammationer. Hen sa att överlag borde vi träna våra hästar mindre men ge dem mer rörelse, och det är något som jag tänker ta med mig i mitt hästägande.
 
Det handlar om sträckningar, sårskador, inflammationer, hältor av olika typer. Oftast nått som hänt i hagen, enligt mig ingenting jag kan ändra på för att det skulle bli bättre.

Hon står på lösdrift med 8 hästar till. Vi tränar aldrig särskilt hårt just pga skador. Jag rider, longerar, tömkör, promenerar eller jobbar för hand på andra sätt och jag varierar varje vecka. Både i skog och i ridhus eller på ridbana. Hon är under utbildning och jag värderar verkligen en stabil grund
 
Jag har haft en sån. Mycket sträckningar, muskelskador och vrickningar. Alltså hagskador. Jag provade lite olika, med hästar/själv/lite mindre hage (så hon inte skulle få upp farten) där hon släpptes lös på ridbanan för att leka av sig istället osv. Jag gav upp efter sex år och sålde henne till en ridskola med lösdrift med många kompisar och mer "intryck". (Mycket folk, händer hela tiden mycket omkring osv, så hon skulle bli trött i huvudet osv). Dom är helnöjda efter ett halvår!
 
@Unafraid Jag har också provat ”allt”. Själv, många kompisar, liten hage, stor hage... Men sen tror jag inte det handlar om att hon springer runt massa utan mest att hon är så klumpig och har sån otur.

Vad härligt att det löste sig för dig! Men förstår att det måste varit ett jobbigt beslut.
Min skulle aldrig passa på ridskola. Hon tycker inte om när det är mycket människor och som sagt är hon under utbildning fortfarande
 
@Unafraid Jag har också provat ”allt”. Själv, många kompisar, liten hage, stor hage... Men sen tror jag inte det handlar om att hon springer runt massa utan mest att hon är så klumpig och har sån otur.

Vad härligt att det löste sig för dig! Men förstår att det måste varit ett jobbigt beslut.
Min skulle aldrig passa på ridskola. Hon tycker inte om när det är mycket människor och som sagt är hon under utbildning fortfarande
Min tokälskar människor och trivs när det hela tiden händer massor. Jag brukade säga att hon nog helst skulle bo i en hage mitt i centrum. :rofl: det var absolut ett jobbigt beslut, men det blev så enormt bra till slut!

Hoppas din slutar klanta sig!
 
Min tokälskar människor och trivs när det hela tiden händer massor. Jag brukade säga att hon nog helst skulle bo i en hage mitt i centrum. :rofl: det var absolut ett jobbigt beslut, men det blev så enormt bra till slut!

Hoppas din slutar klanta sig!

Haha underbart😍

Tack, ja det hoppas jag verkligen
 
Det handlar om sträckningar, sårskador, inflammationer, hältor av olika typer. Oftast nått som hänt i hagen, enligt mig ingenting jag kan ändra på för att det skulle bli bättre.

Hon står på lösdrift med 8 hästar till. Vi tränar aldrig särskilt hårt just pga skador. Jag rider, longerar, tömkör, promenerar eller jobbar för hand på andra sätt och jag varierar varje vecka. Både i skog och i ridhus eller på ridbana. Hon är under utbildning och jag värderar verkligen en stabil grund
Jag skulle provat att ta bort henne från lösdriften på natten och låta henne stå i box. Bla pga Matningen, hö, vid lösdrift sker ofta på ett friare sätt och är en skaderisk.

Din häst, även om hon är av tålig ras, kanske behöver sova ordentligt på natten med mjukt underlag. Hon kanske behöver äta sitt natthö i lugn och ro etc. Just nu är det så geggigt att bara vistas i hagen kan vilken häst eller människa som helst slira. Dvs hon är en individ inte en ras som ska tåla dittan och dattan.

När hon är stadigt bättre och vädret och underlaget bättre kan du prova lösdriften igen även på natten men då ska hon vara frisk. Börja med bara natt inne och se om det hjälper, tycker jag.
 
Ibland kan det bli en ond cirkel också när de blir skadade och behöver vila mkt periodvis = överskottsenergi och mer riskbeteenden i hagen.

Men hur fungerar flocken? Är det livligt i hagen?
 
Jag skulle provat att ta bort henne från lösdriften på natten och låta henne stå i box. Bla pga Matningen, hö, vid lösdrift sker ofta på ett friare sätt och är en skaderisk.

Din häst, även om hon är av tålig ras, kanske behöver sova ordentligt på natten med mjukt underlag. Hon kanske behöver äta sitt natthö i lugn och ro etc. Just nu är det så geggigt att bara vistas i hagen kan vilken häst eller människa som helst slira. Dvs hon är en individ inte en ras som ska tåla dittan och dattan.

När hon är stadigt bättre och vädret och underlaget bättre kan du prova lösdriften igen även på natten men då ska hon vara frisk. Börja med bara natt inne och se om det hjälper, tycker jag.

Tack för input! Men hon har nyligen börjat gå på lösdrift pga hon inte mår bra på box. Hon behöver vara ute och röra på sig mer! Och psykiskt mår hon bättre på lösdrift. Skadehistoriken har varit lika när hon stått på box

Men det är absolut sant som du säger med leran... Önskar att det fanns nån bra lösning på dedär
 
Ibland kan det bli en ond cirkel också när de blir skadade och behöver vila mkt periodvis = överskottsenergi och mer riskbeteenden i hagen.

Men hur fungerar flocken? Är det livligt i hagen?

Ja absolut, det är svårt att hålla hästen så stilla som det ibland kan behövas vid skada. Men hon har varit väldigt duktig ändå när hon stått i sjukhage tidigare. Överskottsenergi efter sjukperioden kan nog stämma in dock

Vad jag sett är det lugnt! Iaf med springandet. Och min häst är inte särskilt förtjust i att leka. Däremot har hon åkt på många kängor... Hon är en av de hästarna i lägst rang
 
Ja absolut, det är svårt att hålla hästen så stilla som det ibland kan behövas vid skada. Men hon har varit väldigt duktig ändå när hon stått i sjukhage tidigare. Överskottsenergi efter sjukperioden kan nog stämma in dock

Vad jag sett är det lugnt! Iaf med springandet. Och min häst är inte särskilt förtjust i att leka. Däremot har hon åkt på många kängor... Hon är en av de hästarna i lägst rang
Inte kul om de andra är dumma mot henne. Kanske finns något man kan göra för att minska bråket?
Se över hur de fodras osv?
 
Ja absolut, det är svårt att hålla hästen så stilla som det ibland kan behövas vid skada. Men hon har varit väldigt duktig ändå när hon stått i sjukhage tidigare. Överskottsenergi efter sjukperioden kan nog stämma in dock

Vad jag sett är det lugnt! Iaf med springandet. Och min häst är inte särskilt förtjust i att leka. Däremot har hon åkt på många kängor... Hon är en av de hästarna i lägst rang
Är det dina egna eller andras hästar i lösdriften. Vi har märkt att om man kan så blir de tuffa hästarna mindre tuffa utan skor bak....
 
Är det dina egna eller andras hästar i lösdriften. Vi har märkt att om man kan så blir de tuffa hästarna mindre tuffa utan skor bak....

Det är andras så tyvärr kan jag inte styra det. Det är dessutom två shirekorsningar och jag vet att en av dem är på min, rejääääla hovar och mycket tyngd...
 
Hur många hästar är det som ska samsas runt en bal? Finns det möjlighet att rulla ut lite av balen på annat ställe? så det åtminstone finns två ätplatser?
 
Ja absolut, det är svårt att hålla hästen så stilla som det ibland kan behövas vid skada. Men hon har varit väldigt duktig ändå när hon stått i sjukhage tidigare. Överskottsenergi efter sjukperioden kan nog stämma in dock

Vad jag sett är det lugnt! Iaf med springandet. Och min häst är inte särskilt förtjust i att leka. Däremot har hon åkt på många kängor... Hon är en av de hästarna i lägst rang
Plocka bort hästen därifrån! Man kan inte tvinga hästar som inte trivs ihop vara ihop. Det kan sluta väldigt illa!
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 086
Senast: Blyger
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
373
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 137
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 257
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp