Häst som alltid skadar sig

Har tyvärr inga råd att ge står med en klantfia själv nu.

Dock *peppar,peppar* så verkar det ha blivit bättre.

Jag har en 10-åring som inte riktigt haft koll på sina ben ute i hagen och varit klumpig. Mycket traskande under ryttare i skog och mark samt utbildning har hjälpt. Nästan hela första året var det olika skador. Rejäla sårskador mm mm

Har inga direkta råd att ge utan hoppas du inte behöver ge upp.
 
Det handlar om sträckningar, sårskador, inflammationer, hältor av olika typer. Oftast nått som hänt i hagen, enligt mig ingenting jag kan ändra på för att det skulle bli bättre.

Det verkar som du redan har koll på vari problemet verkar ligga. Finns det verkligen ingenting du kan göra för att ändra förutsättningarna för hästen i hagen/lösdriften?
 
Jag har också en sån där oturskorp.

Vissa skador tar jag på mig själv, absolut, men majoriteten är av varianten "blev jagad i hagen och drog genom staketet", "blev jagad och sparkade sönder sig själv", "blev sparkad av annan häst", "trampade av sig skorna och blev ömfotad" osv osv osv.

Hon går själv nu, sommartid på större marker kan hon gå med ett par andra (om dom är hyfsat snälla), men det är alltid en risk att hon eller jag blir skadad när dom vill sätta henne på plats. Hon väljer alltid själv att hålla sig i utkanten av hästarna, helst på lite avstånd, tror hon lärt sig att man blir mindre skadad på det sättet.

Jag har testat med många hästar genom åren, hon trivs bäst med lugna hästar, som liksom hon inte bryr sig om andra hästar. Lek, gos och annan närkontakt är inte hennes grej.

Om hon hade skadat sig om och om igen i hagen hade jag bytt hage/kompisar.
 
Ja absolut, det är svårt att hålla hästen så stilla som det ibland kan behövas vid skada. Men hon har varit väldigt duktig ändå när hon stått i sjukhage tidigare. Överskottsenergi efter sjukperioden kan nog stämma in dock

Vad jag sett är det lugnt! Iaf med springandet. Och min häst är inte särskilt förtjust i att leka. Däremot har hon åkt på många kängor... Hon är en av de hästarna i lägst rang
Finns en del att göra för att det ska bli minde hot och våld mellan hästar i hagen.

Fri tillgång på grovfoder om hästarna klarar det och då på olika platser i hagen, fri tillgång för att minska stressen vid fodring och olika ställen så hästar kommer ifrån sina plågoandar.

Hur ser det ut runt vattnet, kan det behövas fler ställen än 1 med vatten. Har sätt hästar som vaktar vatten mot andra.

Hur är ligghallen utformad? Kan behövas mer än 1 ingång för att minska risken för bråk uppstår.

Vissa hästar har inte i flock att göra då dom rent ut sagt är plågor för andra hästar.
 
@Inezl jag håller med de flera som svarat och reflekterat över flockkonstellationen i hagen och utfodringen osv där som du beskriver.
 
Går det byta hage? Jag hade testat att ha hästen med en annan (snäll) häst alt låtit den gå själv en period för att se om skadorna minskade.
Finns det inget lösdriftsalternativ i stallet hade jag testat att ha den på box igen.
 
Tack för alla svar!
Till saken hör dock att hon bara stått på denna lösdrift ca 6 veckor. Tidigare har hon stått på box och i hage i olika konstellationer. Innan har jag trott att hon är hög i rang för hon själv har ”bossat” över andra hästar när hon stått med någon enstaka häst. Och hon har inte mått bra psykiskt när hon stått själv... Men skadehistoriken har varit lika illa oberoende av detta

Ligghallen är nog aningen trång, kan tänka mig att det händer en hel del trängda situationer där... Men det kan jag tyvärr inte göra något åt. I hagen har de fri tillgång från en bal som placeras på olika ställen.
Jag har sett allihopa äta tillsammans i lugn och ro också! Tror att det kan vara lite skakigt i hela gruppen nu dock. Några har varit iväg på sommarbete och några har varit borta skadade
 
@Inezl i en optimal värld om du har förutsättningarna hade jag velat placera din häst i en vistelse med färre individer (men fortfarande med sällskap) där konstellationen hästarna emellan är lugn och harmonisk. Och konstellationen så stadig som möjligt - dvs inte att individer byts ut ofta. Samt utifrån hästens beskrivna ”klumpighet” osv - en hage som inte är kuperad i stort, dvs planare, fastare mark och inte stenigt, massa grejer på marken osv. (Det kan självklart ändå växa träd, buskar etci en sådan hage).

Du får ju även i just ditt sammanhang räkna in att din häst pga tidigare skador, otrivsel , stress osv du beskriver, bytt omständigheter mycket , så 6 veckor nu på ett nytt upplägg är ju inte mycket det heller. Fortsätt leta efter en stabil hållbar lösning som verkligen passar hästen är mitt råd👍
 
Har du kollat synen? Jag tänker om hon är väldigt klumpig och gör illa sig mycket när hon rör sig så kanske hon har svårt att dedöma avstånd.

Jag tror att det ligger en hund begraven, och du måste hitta hunden. Det är något som inte stämmer om hästen ofta drar på sig skador. Tänk brett och försök hitta vad det är som orsakar skadorna. Var också uppmärksamm på att det kan vara flera olika saker som är kopplade till varandra.
Lycka till.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
12 483
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
354
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 131
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 249
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp