Häst som attackerar när man vänder ryggen till

carolineidaj

Trådstartare
Hej,
Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen. Han är 7 år, import belgien som 5 åring, belgiskt varmblo, hoppstam, 178 cm hög. Han var undernärd och mager när han kom till mig och kunde hanteras/ridas av alla. Dock gick han knappt fram i ridningen vissa dagar och det var svårt rida ut på honom då han stannade, vägrade gå framåt vad du än gjorde och ville vända hem igen. Lyckades få upp honom i hull, han började bli mer pigg och se vaken ut. Ska tilläggas jag står i ett privatstall där det är jag och en familj som hanterar honom. Ridningen gick även den framåt efter några månader, det går rida ut på honom nu utan problem ( har inte testat ensam) och för det mesta krånglar/testar han inte heller i ridningen även om det har varit svårt "få fart" på honom.

Nu till mitt problem, i mars skulle jag hämta honom i hagen (han gick i en skogshage tillsammans med en ponny) och efter jag hade satt fast grimskaftet och börjat gå sprang han på mig, blev helt ställd då detta aldrig hänt innan, sa till honom och fortsatte gå, då hände det en gång till. Blev skraj, hämtade kedja och gick tillbaka och satte kedjan över mulen. Då försökte han en gång till, ryckte i grimskaftet och då gick han snällt med mig ut. Sen när jag gjort i ordning honom och skulle gå till paddocken hände samma sak. Dagen efter skulle jag, lite skärrad, hämta honom i hagen, vänder mig om och han tar sats och springer rakt på mig, biter mig i ryggen, jag ramlar omkull och han springer rakt över mig när jag ligger på backen. Hade tur inget värre hände...

Efter detta har vi varit väldigt konsekventa i ALL hantering och visat honom vad som gäller. Han har inte gjort något på 2 månader. Sen fick jag höra av en familjevän nyligen att hon tyckte se på honom han hade superont i magen så beställde hem pulver för detta. Gav kuren i 2 veckor och han blev mkt gladare och piggare (fattade galopp av sig självt på banan vilket aldrig hänt innan) och det såg verkligen ut som han trivdes med livet. Tills igår... då ska en tjej i familjen gå förbi honom i hagen, han går fram till henne med öronen framåt och hon klappar honom. När hon ska vända sig och gå därifrån stegrar han sig, biter tag i hennes hjälm, hade hon inte haft hjälm hade han bitit henne i pannan, och försöker ta sats för att attackera. Hon lyckades springa därifrån, hämtar spö, år ut i hagen och tillrättavisar honom för att han inte ska kunna komma undan med det (VET att man egentligen måste säga till direkt....). Idag skulle min kompis i familjen testa att trigga honom för att se om vi kan lista ut vad som utlöser beteendet. Han var supersnäll tills hon vände hela ryggen emot, då sprang han upp på hennes vänster sida och skulle försöka bita mot örat/huvudet på henne. Hon fick in en fullträff med knytnäven på mulen på honom, han slet sig och när hon hämtade honom igen stod han som ett ljus och va hur snäll om helst.

Juste kan även nämna jag fått reda på i efterhand att förra ägaren, i sverige, förmodligen har varit väldigt elak mot honom och gett honom en del obefogad stryk.

HJÄLP! Va kan va fel???
 
Först - veterinär för att utesluta medicinska orsaker. Smärta, synproblem osv....

Jag har (i tonåren - så längesen) träffat en ponny som attackerade om du var framför honom. Om du gick rakt emot honom i hagen, ledde honom så att du fick honom bakom ryggen eller liknande. Då flög han fram och högg mot nacken/huvudet
"Löste" det genom att aldrig gå rakt emot honom utan alltid lite från sidan vid hämtning i hagen, och ledde vid sidan av huvudet/bogen, aldrig gå så han hamnade bakom ryggen.
Vet tyvärr inte varför han gjorde så, det var inget som utreddes.
 
Först - veterinär för att utesluta medicinska orsaker. Smärta, synproblem osv....

Jag har (i tonåren - så längesen) träffat en ponny som attackerade om du var framför honom. Om du gick rakt emot honom i hagen, ledde honom så att du fick honom bakom ryggen eller liknande. Då flög han fram och högg mot nacken/huvudet
"Löste" det genom att aldrig gå rakt emot honom utan alltid lite från sidan vid hämtning i hagen, och ledde vid sidan av huvudet/bogen, aldrig gå så han hamnade bakom ryggen.
Vet tyvärr inte varför han gjorde så, det var inget som utreddes.

Jag har tänkt tanken på att ta ut veterinär men eftersom han enbart gör detta när man vänder ryggen till och aldrig annars känns det spontant inte som han har ont? Tycker han i så fall borde reagera genom att tex inte vilja gå med in från hagen, bråka i ridning, va svårfångad etc etc.

Vi har gjort så att vi alltid lett honom genom att gå bredvid hans bog just för att undvika situationen men känns inte riktigt som en hållbar lösning....
 
Ridproblemet kan vara men behöver inte vara relaterat till hagproblemet, då ridproblemet är "relativt vanligt" när man skaffar ny häst.
För hagproblemet så börja utreda den med veterinärhjälp. Jag har träffat flera hästar som från ingenstans har attackerat/gått i taket och då har det alltid varit en smärtproblematik i botten.
 
Jag har tänkt tanken på att ta ut veterinär men eftersom han enbart gör detta när man vänder ryggen till och aldrig annars känns det spontant inte som han har ont? Tycker han i så fall borde reagera genom att tex inte vilja gå med in från hagen, bråka i ridning, va svårfångad etc etc.

Vi har gjort så att vi alltid lett honom genom att gå bredvid hans bog just för att undvika situationen men känns inte riktigt som en hållbar lösning....

smärta kan visa sig på de mest underliga sätt -så alltid utesluta smärta/sjukdom först
 
Ridproblemet kan vara men behöver inte vara relaterat till hagproblemet, då ridproblemet är "relativt vanligt" när man skaffar ny häst.
För hagproblemet så börja utreda den med veterinärhjälp. Jag har träffat flera hästar som från ingenstans har attackerat/gått i taket och då har det alltid varit en smärtproblematik i botten.
Jag upplever att ridproblemet inte längre är ett problem och inte har varit det den senaste tiden så jag tror inte de är relaterade till varandra.
 
Jag har tänkt tanken på att ta ut veterinär men eftersom han enbart gör detta när man vänder ryggen till och aldrig annars känns det spontant inte som han har ont? Tycker han i så fall borde reagera genom att tex inte vilja gå med in från hagen, bråka i ridning, va svårfångad etc etc.

Vi har gjort så att vi alltid lett honom genom att gå bredvid hans bog just för att undvika situationen men känns inte riktigt som en hållbar lösning....
När du vänder dig bort från honom är väl enda gången han vågar säga ifrån kanske?

Det låter som att hästen potentiellt har jätteont någonstans. Åk till en klinik med lite resurser, sånahär konstiga symptom kan det krävas en del jobb för att hitta problemet med om man har otur.


Jag skulle verkligen inte gå på den här hästen fysiskt. Kommer beteendet av tidigare misshandel så bekräftar ni ju bara att människor är hemska varelser. Undvik istället att vända ryggen mot honom. Men först! Veterinär!!
 
Hej,
Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen. Han är 7 år, import belgien som 5 åring, belgiskt varmblo, hoppstam, 178 cm hög. Han var undernärd och mager när han kom till mig och kunde hanteras/ridas av alla. Dock gick han knappt fram i ridningen vissa dagar och det var svårt rida ut på honom då han stannade, vägrade gå framåt vad du än gjorde och ville vända hem igen. Lyckades få upp honom i hull, han började bli mer pigg och se vaken ut. Ska tilläggas jag står i ett privatstall där det är jag och en familj som hanterar honom. Ridningen gick även den framåt efter några månader, det går rida ut på honom nu utan problem ( har inte testat ensam) och för det mesta krånglar/testar han inte heller i ridningen även om det har varit svårt "få fart" på honom.
Tills igår... då ska en tjej i familjen gå förbi honom i hagen, han går fram till henne med öronen framåt och hon klappar honom. När hon ska vända sig och gå därifrån stegrar han sig, biter tag i hennes hjälm, hade hon inte haft hjälm hade han bitit henne i pannan, och försöker ta sats för att attackera. Hon lyckades springa därifrån, hämtar spö, år ut i hagen och tillrättavisar honom för att han inte ska kunna komma undan med det (VET att man egentligen måste säga till direkt....).
Hon gick alltså ut i hagen med ett spö specifikt för att bestraffa (slå) hästen? Sådan behandling kan ju mycket väl eskalera beteendet eftersom hästen inte kan sätta ihop de olika händelserna och inte förstår varför den blir straffad.
 
Har han öht genomgått någon veterinärbesiktning? Om han var i så eländigt skick när du köpte honom och du tror att han haft magproblem och gett honom ett pulver som han verkade bli bättre av, hade du någon veterinär som undersökte honom först?

Om förra ägaren var obefogat elak, vad är det då att gå och hämta ett spö för att sen spöa upp honom i hagen när han inte gör något? Jag hade :devil: tagit spöet och spöat den som gjort en sån grej mot min häst. Det är inte en konsekvent hantering, det är djurplågeri! :mad:
 
Hon gick alltså ut i hagen med ett spö specifikt för att bestraffa (slå) hästen? Sådan behandling kan ju mycket väl eskalera beteendet eftersom hästen inte kan sätta ihop de olika händelserna och inte förstår varför den blir straffad.
Förstår vad du menar. Men detta är inget vi har gjort innan så det kan inte vara anledningen till att han visar beteendet igen nu efter ungefär två månader.
 
Har han öht genomgått någon veterinärbesiktning? Om han var i så eländigt skick när du köpte honom och du tror att han haft magproblem och gett honom ett pulver som han verkade bli bättre av, hade du någon veterinär som undersökte honom först?

Om förra ägaren var obefogat elak, vad är det då att gå och hämta ett spö för att sen spöa upp honom i hagen när han inte gör något? Jag hade :devil: tagit spöet och spöat den som gjort en sån grej mot min häst. Det är inte en konsekvent hantering, det är djurplågeri! :mad:
Jag gjorde besiktning när jag köpte honom. Tyvärr blev det förra ägarens veterinär då hon bodde mitt ute i ingenstans i blekinge så fanns inte många veterinärer i närheten. Efter det har ingen veterinär undersökt honom.

Jag missade nog skriva med det men när hon hade gått in i hagen igen försökte han gå på henne och då använda hon spöet för att tillrätta honom.
 
Först bör du helt klart kolla upp hästen på klinik för det där är inte ett normalt beteende. Om inget hittas där och kanske även om något hittas så ta hjälp av någon som kan lösa den här typen av problem. Det som beskrivs här känns som ett rätt inkonsekvent sätt att lösa det hela och det lär inte förbättra situationen.
Det är det enda du kan göra förutom att avliva för som det är idag så är hästen livsfarlig.
 
Jag gjorde besiktning när jag köpte honom. Tyvärr blev det förra ägarens veterinär då hon bodde mitt ute i ingenstans i blekinge så fanns inte många veterinärer i närheten. Efter det har ingen veterinär undersökt honom.

Jag missade nog skriva med det men när hon hade gått in i hagen igen försökte han gå på henne och då använda hon spöet för att tillrätta honom.
Om din häst har ont i magen ska du prata med veterinär och inte självbehandla honom. Som de andra redan skrivit så åk till klinik och ta en ordentlig koll om det är något fysiskt i första hand. Be dem även kolla testosteronhalten, jag vet att det finns klapphingstar som kan bli farliga då hormonerna får spel och ägarna har trott att de varit korrekt kastrerade.

Om de inte hittar något så sök hjälp av någon som är kunnig när det gäller problemhästar. Om han har blivit dåligt behandlad kan det vara något ni själva inte ser vad som utlöser det och då kan det bli riktigt farligt, vänd honom aldrig ryggen som det är nu utan led honom alltid bredvid dig och inte bakom ryggen. Släpp honom aldrig i hagen och vänd ryggen till när du går därifrån utan vänd honom mot dig innanför grinden och backa ut.

Du har haft honom drygt ett halvår, sök hjälp från de som är utbildade och försök inte själva att läxa upp honom. Du vet inte vilket bagage han har eller om det är något fel på honom men det är en stor häst som kan bli riktigt farlig om ni börjar slåss med varandra. @tuaphua kanske har kontakter du kan vända dig till?
 
Hej,
Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen. Han är 7 år, import belgien som 5 åring, belgiskt varmblo, hoppstam, 178 cm hög. Han var undernärd och mager när han kom till mig och kunde hanteras/ridas av alla. Dock gick han knappt fram i ridningen vissa dagar och det var svårt rida ut på honom då han stannade, vägrade gå framåt vad du än gjorde och ville vända hem igen. Lyckades få upp honom i hull, han började bli mer pigg och se vaken ut. Ska tilläggas jag står i ett privatstall där det är jag och en familj som hanterar honom. Ridningen gick även den framåt efter några månader, det går rida ut på honom nu utan problem ( har inte testat ensam) och för det mesta krånglar/testar han inte heller i ridningen även om det har varit svårt "få fart" på honom.

Nu till mitt problem, i mars skulle jag hämta honom i hagen (han gick i en skogshage tillsammans med en ponny) och efter jag hade satt fast grimskaftet och börjat gå sprang han på mig, blev helt ställd då detta aldrig hänt innan, sa till honom och fortsatte gå, då hände det en gång till. Blev skraj, hämtade kedja och gick tillbaka och satte kedjan över mulen. Då försökte han en gång till, ryckte i grimskaftet och då gick han snällt med mig ut. Sen när jag gjort i ordning honom och skulle gå till paddocken hände samma sak. Dagen efter skulle jag, lite skärrad, hämta honom i hagen, vänder mig om och han tar sats och springer rakt på mig, biter mig i ryggen, jag ramlar omkull och han springer rakt över mig när jag ligger på backen. Hade tur inget värre hände...

Efter detta har vi varit väldigt konsekventa i ALL hantering och visat honom vad som gäller. Han har inte gjort något på 2 månader. Sen fick jag höra av en familjevän nyligen att hon tyckte se på honom han hade superont i magen så beställde hem pulver för detta. Gav kuren i 2 veckor och han blev mkt gladare och piggare (fattade galopp av sig självt på banan vilket aldrig hänt innan) och det såg verkligen ut som han trivdes med livet. Tills igår... då ska en tjej i familjen gå förbi honom i hagen, han går fram till henne med öronen framåt och hon klappar honom. När hon ska vända sig och gå därifrån stegrar han sig, biter tag i hennes hjälm, hade hon inte haft hjälm hade han bitit henne i pannan, och försöker ta sats för att attackera. Hon lyckades springa därifrån, hämtar spö, år ut i hagen och tillrättavisar honom för att han inte ska kunna komma undan med det (VET att man egentligen måste säga till direkt....). Idag skulle min kompis i familjen testa att trigga honom för att se om vi kan lista ut vad som utlöser beteendet. Han var supersnäll tills hon vände hela ryggen emot, då sprang han upp på hennes vänster sida och skulle försöka bita mot örat/huvudet på henne. Hon fick in en fullträff med knytnäven på mulen på honom, han slet sig och när hon hämtade honom igen stod han som ett ljus och va hur snäll om helst.

Juste kan även nämna jag fått reda på i efterhand att förra ägaren, i sverige, förmodligen har varit väldigt elak mot honom och gett honom en del obefogad stryk.

HJÄLP! Va kan va fel???
Jag gissar på smärta, eller möjligen klapphingst.
 
Hej,
Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen. Han är 7 år, import belgien som 5 åring, belgiskt varmblo, hoppstam, 178 cm hög. Han var undernärd och mager när han kom till mig och kunde hanteras/ridas av alla. Dock gick han knappt fram i ridningen vissa dagar och det var svårt rida ut på honom då han stannade, vägrade gå framåt vad du än gjorde och ville vända hem igen. Lyckades få upp honom i hull, han började bli mer pigg och se vaken ut. Ska tilläggas jag står i ett privatstall där det är jag och en familj som hanterar honom. Ridningen gick även den framåt efter några månader, det går rida ut på honom nu utan problem ( har inte testat ensam) och för det mesta krånglar/testar han inte heller i ridningen även om det har varit svårt "få fart" på honom.

Nu till mitt problem, i mars skulle jag hämta honom i hagen (han gick i en skogshage tillsammans med en ponny) och efter jag hade satt fast grimskaftet och börjat gå sprang han på mig, blev helt ställd då detta aldrig hänt innan, sa till honom och fortsatte gå, då hände det en gång till. Blev skraj, hämtade kedja och gick tillbaka och satte kedjan över mulen. Då försökte han en gång till, ryckte i grimskaftet och då gick han snällt med mig ut. Sen när jag gjort i ordning honom och skulle gå till paddocken hände samma sak. Dagen efter skulle jag, lite skärrad, hämta honom i hagen, vänder mig om och han tar sats och springer rakt på mig, biter mig i ryggen, jag ramlar omkull och han springer rakt över mig när jag ligger på backen. Hade tur inget värre hände...

Efter detta har vi varit väldigt konsekventa i ALL hantering och visat honom vad som gäller. Han har inte gjort något på 2 månader. Sen fick jag höra av en familjevän nyligen att hon tyckte se på honom han hade superont i magen så beställde hem pulver för detta. Gav kuren i 2 veckor och han blev mkt gladare och piggare (fattade galopp av sig självt på banan vilket aldrig hänt innan) och det såg verkligen ut som han trivdes med livet. Tills igår... då ska en tjej i familjen gå förbi honom i hagen, han går fram till henne med öronen framåt och hon klappar honom. När hon ska vända sig och gå därifrån stegrar han sig, biter tag i hennes hjälm, hade hon inte haft hjälm hade han bitit henne i pannan, och försöker ta sats för att attackera. Hon lyckades springa därifrån, hämtar spö, år ut i hagen och tillrättavisar honom för att han inte ska kunna komma undan med det (VET att man egentligen måste säga till direkt....). Idag skulle min kompis i familjen testa att trigga honom för att se om vi kan lista ut vad som utlöser beteendet. Han var supersnäll tills hon vände hela ryggen emot, då sprang han upp på hennes vänster sida och skulle försöka bita mot örat/huvudet på henne. Hon fick in en fullträff med knytnäven på mulen på honom, han slet sig och när hon hämtade honom igen stod han som ett ljus och va hur snäll om helst.

Juste kan även nämna jag fått reda på i efterhand att förra ägaren, i sverige, förmodligen har varit väldigt elak mot honom och gett honom en del obefogad stryk.

HJÄLP! Va kan va fel???

Det är extremt, extremt ovanligt att hästar fullföljer attacker. De flesta hotar men fullföljer inte så brutalt utan att vara rejält trängda.
Jag har jobbat med problemhästar i många år. De som utan att man på ngt vis trängt dem attackerar och fullföljer brutalt kan jag räkna på mina fingrar. Det är få som får ett beteende som är mer likt rovdjur. Flyktdjur försvarar sig då de är trängda. Annars flyr de oftare.

Med det i åtanke så får man fundera över om hästen "trängs" av ngt annat än människan. I det här fallet är det ju inget i miljön runt hästen där och då som är direkt trängande i den grad att hästen ska fullfölja attacker. Därför hade jag funderat på smärta.
Att inte gå fram, varit i underhull, vara svajig i humöret är ju väldigt vanligt vid magsår. Och magsår är ju tyvärr väldigt vanligt.

Så jag hade tagit hästen till klinik och frågat vad veterinären tror. Det går ju att felsöka så att säga där och då se om det finns någon smärtproblematik i rörelseapparaten, om det finns magsår, om tänderna behöver åtgärdas etc.

Om man får grönt från veterinären så får man fundera på om det är något man har lust och råd att slänga tid och pengar på för att eventuellt få hästen ofarlig och få den att må bra för att sedan eventuellt kunna få en sund och trevlig relation.
Det kan bli en rätt riskfylld process för någon som inte är van vid såna hästar och då behöver ni förmodligen hjälp på plats. Det går inte att utbilda folk till att säkert hantera sånt här över nätet, tyvärr.

De flesta, typ alla, hästar jag jobbat med ser man en liten, liten tell innan ngt sker. Och man kan skönja mönster i vad som triggar dem.
Tyvärr ser oftast inte folk de små signalerna. Och då blir det än mer farligt. Det gäller tyvärr också en hel del problemlösare och andra tränare. Nu verkar det ju vara ett uppsving med intresse av avsutten träning, tex problemlösning, trick etc. Det är ju bra på många sätt! Men det har också lett till en uppsjö, unga och orutinerade problemlösare etc som inte riktigt reder ut de svårare fallen och som inte har rutin nog att inse när ett beteende är uppkommet ur något veterinärt. Så man försöker träna hästar som ska till veterinären egentligen.

Varför hästen gör som den gör kan man inte veta förrän man vetcheckat och har en duktig(!) problemlösare på plats som kan utvärdera hästen.
Man kan inte anta att problem beror på tidigare ägare. Det är många som antar att en aggressiv eller rädd häst måste ha behandlats våldsamt. Så är det långt från alltid. Det finns mängder med skäl till varför de kan uppföra sig som de gör. Tyvärr oftast pga smärta.
En häst jag jobbade med hade en mamma som var livsfarlig. Iom att mamman var travhäst och den sprang in mkt så avlades på den sen. Alla avkommor var mer eller mindre aggressiva. Den jag jobbade med var värst. Den hade försökt ha ihjäl folk(proffs med lång erfarenhet) och hade lyckats om inte övriga lyckades släpa ut den medvetslösa mannen ur boxen. Vi fick in en helsyster till "min" galning. Hon hade fått surrogatmamma direkt efter födsel pga ngt strul med mamman. Det var den vänaste och gulligaste hästen i världen. Alla hade vuxit upp och skötts på samma vis av samma duktiga proffs. Så gener kan betyda en del också.

Tills ni tagit er till veterinär och ev tills ni fått ut problemlösare så får man ju vara extremt säkerhetsmedveten så fort man hanterar hästen. Man kan inte vända sig om med en sådan häst. Man måste ha full koll hela tiden för att kunna fly eller försvara sig i värsta fall.
Som du själv märkte när han kutade över dig så kunde det gått så illa att du strukit med. Hästar är stora och har mkt power.
När man korrigerar en häst så måste man alltid vara beredd på en retur om korrigeringen inte går igenom. Och den returen blir större ju mer kraft du själv lägger i din korrigering. Så på en häst som inte svarar korrekt kommer du få en retur och då kan man som människa inte lägga fullt tryck i sin korrigering om man inte är säker på att korrigeringen går igenom. För maxar du kommer du få tillbaks mer än du kan möta upp.
Man måste nyttja andra saker än fysisk styrka för att ha en chans att lyckas.
 
Det låter livsfarligt. Jag hade bokat tid på en bra klinik för utredning, om man inte hittar något som går enkelt att åtgärda hade jag avlivat hästen. Det är inte värt att du och andra ska riskera att bli skadade, oavsett varför hästen beter sig som den gör.
 
Jag har en häst som när hon var ung gjorde ungefär så. Hon gick snett bakom mig i slakt grimskaft som alltid och plötsligt satt hon i min arm. Hon hade då bott hos mig i ungefär ett halvår. Jag vände mig om blixtsnabbt och gick med raska steg mot henne samtidigt som jag sa, vad gör du! Det här var hennes test. Kunde hon lita på mig eller skulle jag också pyssla med eländig nh skit och slåss som hon hade blivit utsatt för tidigare. Efter det har hon aldrig ens visat tendens till liknande beteende mot mig (jag har haft glädjen att dela 13 år med henne nu) men hon är noga med att jag är med henne när jag står och grejar med henne. Att jag inte pratar eller grejar med annat för mycket för då varnar hon på sitt speciella men helt harmlösa sätt. Hon läser mig som en öppen bok och är den mest fantastiska och snällaste häst jag känner men hennes intrigitet är hög och går man över hennes gränser så får man veta det. I gengäld är hon oerhört respektfull själv. Hon hade varit livsfarlig i en okunnigs händer. Kan man inte läsa henne så bör man inte heller närma sig henne och är man aggressivt lagd bör man för sin egen skull inte heller närma sig.

Din häst vill säga dig något och som svar fick han stryk. Anlita en veterinär som har rykte om sig att inte ge sig och reda ut vad som faktiskt felas med din häst. När du har rett upp det kan du börja bygga upp förtroendet som du nu har raserat.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 582
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 861
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 294
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp