Häst som attackerar

Fliixey

Trådstartare
Köpte en 1-åring förra året så hon är alltså 2 år nu, efter ca en månad hos mig började hon attackera folk som går in i hagen, alltså springer mot folk, biter och stegrar mot dom, även i vissa fall när man hanterar henne, att säga åt henne och vifta mot henne gör bara saken värre. Klappar man henne för hårt eller försöker vifta/putta undan henne blir hon också sur och attackerar. Ibland kan man stå och gosa med henne riktigt länge utan problem men sen helt plötsligt kan hon attackera igen, vissa dagar är de helt lugnt. De brukar framförallt hända när man går iväg från henne eller står med ryggen mot henne.. Känns nästan som de blir värre och värre ju äldre hon blir.. Min fråga är vad hade ni gjort? Finns de några bra övningar att göra? Känns väldigt osäkert att ha en sån häst i hagen då de är mycket folk som går in och hämtar hästar osv.. Har börjat inse att hon är lite för svår för mig att hålla på med, men känns ändå inte som att de är någon idé att sälja en häst som kan vara riktigt farlig? Avlivning känns inte heller rätt innan hon fått en ordentlig chans med någon mer kunnig inom området. Vill inte hantera henne själv ifall de händer något och har inte heller någon som vågar hjälpa till (fick hjälp en gång av en tjej men hon lyckades sparka henne i ryggen) så ja.. idéer? Vill att hon ska få en chans då hon är en riktigt go häst annars, social och älskar att få vara med, gillar att bli kliad osv.
 
Tjejen testar bara lite gränser på hur långt hon kan gå innan någon säger till. Säg till på hästars vis (som en häst mamma som tillrättavisar fölet) så att det verkligen svider i skinnet på henne när hon beter sig illa, och inte på människors vis som oftast i värsta fall bara känns som en irriterande fluga för de flesta hästar.

Eftersom hon inte rids eller "tränas" fysiskt har det inget med att hon har ont att göra och en "klinik utredning" kommer inte att ge ett dugg.
 
Senast ändrad:
Det här känns farligt. Och det känns absolut inte friskt. Jag tänker spontant på hjärntumör eller smärtrelaterad problematik.

Oavsett vilket: det kan inte fortgå. Avlivning hade legat nära till hands för mig, innan någon kommer till skada och/eller dör.
 
Tjejen testar bara lite gränser på hur långt hon kan gå innan någon säger till. Säg till på hästars vis så att det verkligen svider i skinnet på henne när hon beter sig illa, och inte på människors vis som oftast i värsta fall bara känns som en irriterande fluga för de flesta hästar.

Eftersom hon inte rids eller "tränas" fysiskt har det inget med att hon har ont att göra och en "klinik utredning" kommer inte att ge ett dugg.

Där kunskapen tar slut tar våldet vid. Varför skulle en häst som inte tränas inte kunna ha ont?
 
Hon har nyligen stått på klinik pga buköppning vilket hon är helt återställd från nu, funderar på att ta ut veterinär som kollar de viktigaste bara typ tänder osv? Känns dock mer som ett beteende hon har för att hon inte vet hur hon ska bete sig? Eller antingen att något är fel i huvudet för beteendet känns verkligen inte normalt. Funderar på att kolla upp henne iallafall, se ifall de hittar nåt och annars skicka iväg henne till någon duktig tränare för att se om de kan få ordning på henne och annars börja fundera på ev avlivning då de inte går att ha en så farlig häst i hagen, hon växer och blir större och större och kommer säkert sluta på 160-170 i mankhöjd och en sån stor kraftig häst som attackerar folk känns livsfarligt, men de är tråkigt också för hon har verkligen sina bra stunder också då hon är hur mysig som helst..
 
Där kunskapen tar slut tar våldet vid. Varför skulle en häst som inte tränas inte kunna ha ont?

Ont kan hon säkert ha, men inte på sådant vis att det skulle förorsaka dessa "humör svängningar". "Våld" som motsvarar ett stos uppfostran av sin avkomma är bara våld i människans okunniga ögon ...
 
Hon har nyligen stått på klinik pga buköppning vilket hon är helt återställd från nu, funderar på att ta ut veterinär som kollar de viktigaste bara typ tänder osv? Känns dock mer som ett beteende hon har för att hon inte vet hur hon ska bete sig? Eller antingen att något är fel i huvudet för beteendet känns verkligen inte normalt. Funderar på att kolla upp henne iallafall, se ifall de hittar nåt och annars skicka iväg henne till någon duktig tränare för att se om de kan få ordning på henne och annars börja fundera på ev avlivning då de inte går att ha en så farlig häst i hagen, hon växer och blir större och större och kommer säkert sluta på 160-170 i mankhöjd och en sån stor kraftig häst som attackerar folk känns livsfarligt, men de är tråkigt också för hon har verkligen sina bra stunder också då hon är hur mysig som helst..
Storleken spelar ingen roll, det är inte roligt med en shettis heller som beter sig som du beskriver. Någonting är väldigt fel, om det är kroppsligt eller psykiskt går inte att svara på utan en ordentlig genomgång av veterinär går inte att svara på.

Har du haft unghäst tidigare? Har den du skulle fått hjälp av någon unghästvana? Om ni inte hittar något fel på henne så håller jag med om att det är en god idé att skicka iväg henne till någon kunnig och som du själv kan få hjälp med hur du ska hantera henne så hon inte bara fortsätter som tidigare när hon kommer tillbaka.
 
Ont kan hon säkert ha, men inte på sådant vis att det skulle förorsaka dessa "humör svängningar". "Våld" som motsvarar ett stos uppfostran av sin avkomma är bara våld i människans okunniga ögon ...
Jag tycker det är väldigt okunnigt att rekommendera en okänd på nätet att ge sig på sin häst fysiskt för att "uppfostra" den. Menar du med att det ska svida i skinnet på en unghäst att TS ska ta långpisken och spöa henne randig, eller ska hon jaga efter henne i hagen och försöka bita henne/sparka henne? :crazy:
 
Fick även veta efter att jag köpt henne att hennes mormor haft liknande beteende, förstår dock inte hur man väljer att avla vidare på ett sådant beteende men ja, de va lite sent att få veta de då eftersom jag redan hade haft henne 2 månader då. Sen har beteendet smygits på, började med att hon va arg då man borstade/kratsade hovarna till att hon började attackera i hagen och så har de blivit värre och värre. Hon blir även väldigt aggressiv när de är mat runtomkring, allt från att man går ut med hö i hagen till att man skulle ge henne en godis, eller att hon tror att man har godis i närheten, så att tex kasta ut några morötter i hagen och sedan gå in till henne så skulle hon attackera direkt...
 
Det här känns farligt. Och det känns absolut inte friskt. Jag tänker spontant på hjärntumör eller smärtrelaterad problematik.

Oavsett vilket: det kan inte fortgå. Avlivning hade legat nära till hands för mig, innan någon kommer till skada och/eller dör.
Jo jag tänker väl lite samma, först kolla upp henne så hon inte har ont, isåfall en sista chans med träning och annars avlivning, även fast de är riktigt jobbigt, men man kan inte ha en häst som är livsfarlig och behöva vara orolig för att hon ska skada någon.. men har väl försökt att hoppats på att de har haft med åldern att göra och att hon blir bättre, men har snarare blivit värre då hon står och skrapar med framhoven och bara blir mer aggressiv när man försöker "jaga bort henne".
 
Ont kan hon säkert ha, men inte på sådant vis att det skulle förorsaka dessa "humör svängningar". "Våld" som motsvarar ett stos uppfostran av sin avkomma är bara våld i människans okunniga ögon ...

Varför skulle inte smärta kunna orsaka humörsvängningar? Det är inte alls ovanligt att hästar enbart visar smärta på just det sättet som Ts häst gör.

Våld är våld. Ett sto som är vid sina sinnes fulla bruk klår inte upp sitt föl. Hon lär sitt föl att bete sig med betydligt subtilare metoder. Att som människa gå på en häst som en häst gör när hen slåss för att uppfostra fungerar inte. Vi människor är för svaga och klarar inte att hästen svarar upp som mot en annan häst. Som människa får man välja andra metoder som inte innebär livsfara för en själv. Dessutom, vilken typ av relation vill du ha med en häst? Vill du att hästen ska lyda av rädsla eller vill du att hen väljer att umgås med dig för att hen ser positiva fördelar med att vara med dig?
 
@Fliixey vilken typ av flock går hon i? Har hon gått/går hon i unghästflock med en vettig uppfostrare? Hittas inget på kliniken så skulle jag sätta henne i unghästflock med en bra uppfostrare i minst ett halvår och sedan ta beslut om hur du ska gå vidare. En häst måste lära sig att vara häst, att läsa hästspråk, innan hen kan bli en trevlig individ. Nu har ju din förmodligen påbrå som är tvivelaktigt men en bra unghästflock med en bra unghästuppfostrare kan göra underverk.
 
Varför skulle inte smärta kunna orsaka humörsvängningar? Det är inte alls ovanligt att hästar enbart visar smärta på just det sättet som Ts häst gör.

Våld är våld. Ett sto som är vid sina sinnes fulla bruk klår inte upp sitt föl. Hon lär sitt föl att bete sig med betydligt subtilare metoder. Att som människa gå på en häst som en häst gör när hen slåss för att uppfostra fungerar inte. Vi människor är för svaga och klarar inte att hästen svarar upp som mot en annan häst. Som människa får man välja andra metoder som inte innebär livsfara för en själv. Dessutom, vilken typ av relation vill du ha med en häst? Vill du att hästen ska lyda av rädsla eller vill du att hen väljer att umgås med dig för att hen ser positiva fördelar med att vara med dig?
:bow::bow::bow: från en som haft en häst som svars med våld mot våld.
 
Storleken spelar ingen roll, det är inte roligt med en shettis heller som beter sig som du beskriver. Någonting är väldigt fel, om det är kroppsligt eller psykiskt går inte att svara på utan en ordentlig genomgång av veterinär går inte att svara på.

Har du haft unghäst tidigare? Har den du skulle fått hjälp av någon unghästvana? Om ni inte hittar något fel på henne så håller jag med om att det är en god idé att skicka iväg henne till någon kunnig och som du själv kan få hjälp med hur du ska hantera henne så hon inte bara fortsätter som tidigare när hon kommer tillbaka.
Ja har haft flera unghästar innan, har även en lika gammal unghäst här hemma just nu, som dock är motsatsen till henne.. Hon är somsagt för "svår" för mig att hantera själv, de är ju inte direkt ett normalt unghästbetendee och jag har aldrig stött på hästar som attackerar innan (inte så vanligt vad jag vet?), så de är ganska nytt för mig.. vet inte hur jag ska göra, vill inte göra saker värre heller. Hade en ponny förut som kunde sparka mot mig ibland vilket löstes men de är ju inte rikrigt samma sak heller.. Vill inte gå emot henne så mycket just nu heller eftersom de blir värre då, men vill ändå inte låta henne hålla på bara så ja. Behöver verkligen hjälp av en tränare som får komma ut och kolla på hästen och se hur hon beter sig och sen lära mig själv också. Men vill ha så mycket tips jag bara kan få om kanske liknande fall eller bara saker jag kan kolla upp och få lite bekräftelse på att jag inte gör helt fel, nämnde avlivning förut och då tyckte folk jag var dum i huvudet som ens tänkte så, men jag tycker inte de är helt fel heller, en död häst lider inte!
 
@Fliixey vilken typ av flock går hon i? Har hon gått/går hon i unghästflock med en vettig uppfostrare? Hittas inget på kliniken så skulle jag sätta henne i unghästflock med en bra uppfostrare i minst ett halvår och sedan ta beslut om hur du ska gå vidare. En häst måste lära sig att vara häst, att läsa hästspråk, innan hen kan bli en trevlig individ. Nu har ju din förmodligen påbrå som är tvivelaktigt men en bra unghästflock med en bra unghästuppfostrare kan göra underverk.
Hon går på lösdrift i en jättebra flock på 6 hästar, blandade åldrar (2-27) där hon även är lägst i rang... Så mycket bättre än så skulle jag inte säga att de skulle kunna bli heller.. Svårt!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 461
Senast: hastflicka
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
643
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 541
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 233

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp