Häst som attackerar

låter i mina öron som en pissmärr... har träffat sådana förut och dom har haft samma beteende hela liven. I de fallen man vetat så har deras mammor varit utan tvekan ledarston. Det tror jag har att göra med saken att de fått sig en extra boost av självförtroende redan som nykläckta..

Men ja, det är ju såklart alltid en fördel att kolla upp dom också så man kan utesluta det ena efter det andra. Lösdrift i blandflock låter som det bästa, jag gillar att studera hästar i flock och deras rangordning och uppfostring av varandra. Även om hon är lägst i rang, kan man ju kolla hur hon beter sig mot andra låga hästar
 
Kan ju vara hormoner. Jag är inte mycket för alternativa metoder men munkpeppar är ofarligt att testa Finns att köpa på nätet. Har en bekant som haft väldigt bra resultat på en märr som var PMS häxa deluxe.
Så om hon är kollad av vet och inte har smärtproblem är mitt råd att prova.
 
@Fliixey vilken typ av flock går hon i? Har hon gått/går hon i unghästflock med en vettig uppfostrare? Hittas inget på kliniken så skulle jag sätta henne i unghästflock med en bra uppfostrare i minst ett halvår och sedan ta beslut om hur du ska gå vidare. En häst måste lära sig att vara häst, att läsa hästspråk, innan hen kan bli en trevlig individ. Nu har ju din förmodligen påbrå som är tvivelaktigt men en bra unghästflock med en bra unghästuppfostrare kan göra underverk.
Håller med till 100%. Först kontrollera hälsa. Sedan bra flock med rätt läromästare i livet. Blir det inte bra av det skulle jag fortsätta felsöka på klinik.
 
Tjejen testar bara lite gränser på hur långt hon kan gå innan någon säger till. Säg till på hästars vis (som en häst mamma som tillrättavisar fölet) så att det verkligen svider i skinnet på henne när hon beter sig illa, och inte på människors vis som oftast i värsta fall bara känns som en irriterande fluga för de flesta hästar.

Eftersom hon inte rids eller "tränas" fysiskt har det inget med att hon har ont att göra och en "klinik utredning" kommer inte att ge ett dugg.
Dags att läsa på lite?
http://dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen/
http://dogma.nu/artiklar/flockbildning-och-ledarskap/
 
Hon va likadan innan buköppningen så har inte blivit nån skillnad...

Långt innan den med? Varför behövde hon öppnas? Hur är hon i hullet?

Det jag funderar lite på är magsår.

En annan sak att prova är smärtstillande. I samråd med veterinär prova sätta henne 14 dagar på metacam och se om beteendet påverkas. Blir det bättre VET du att det är smärta med i bilden.
 
Långt innan den med? Varför behövde hon öppnas? Hur är hon i hullet?
En annan sak att prova är smärtstillande. I samråd med veterinär prova sätta henne 14 dagar på metacam och se om beteendet påverkas. Blir det bättre VET du att det är smärta med i bilden.

Ja väldigt lång innan. Hon hade en missbildning som gjorde att tarmen slöt sig på ett konstigt sett så de passerade inte som de skulle igenom, men det är inga problem med de nu. Hon är lite över normalhull nu, inget problem med vikten. Hon va lite smal när jag fick henne men de var pga att hon hade både stor blodmask och bandmask, men nu är hon maskfri.
 
Ja väldigt lång innan. Hon hade en missbildning som gjorde att tarmen slöt sig på ett konstigt sett så de passerade inte som de skulle igenom, men det är inga problem med de nu. Hon är lite över normalhull nu, inget problem med vikten. Hon va lite smal när jag fick henne men de var pga att hon hade både stor blodmask och bandmask, men nu är hon maskfri.

Jag skulle samråda med veterinär om att sätta henne på metacam i 14 dagar och se vad som händer.

Jag hade - eller ja jag har honom kvar - en ponny som gradvis under drygt ett års tid förändrades i humöret. Det kom sas inte över en natt utan det kom smygande. Jag har haft honom sen han var ett år, och han gick som hingst tills han var tre år. Världens snällaste på riktigt, även som hingst. Men när han var ungefär tre, efter kastrering, så började han förändras i humöret. Det eskalerade, och om vi spolar framåt så kunde han ur det blå på riktigt anfalla. Inga hot eller skenmanövrar, han anföll och han menade allvar. Helt plötsligt utan förvarning. Ingen röd tråd. Han sparkade sönder mitt ena knä, och det är rena turen att jag blev av med en dunjacka och inte ena armen. Han var även generellt tjurigare, kunde hota osv. För att vara god som guld en stund senare/i annat. Var inte bara mot mig han förändrades utan generellt, försökte på allvar ta kål på en veterinär en gång. Hans smala lycka var att han är en liten B-ponny, och att jag vägrade acceptera att en dumsnäll ponny plötsligt ska bli knäpp eller börja "testa" eller liknande. Men hade han varit storhäst hade han varit stendöd vid det här laget, det hade varit för farligt.

Han veterinärundersöktes flera gånger, av flera olika veterinärer, då jag inte "tror på" att hästar börjar bete sig helt apart utan att ha en anledning, och inte blir aggressiva utan att de råkat ut för något om de inte har något fysiskt fel. Ingen veterinär hittade något fel. Ohalt, ren på böjprov etc. Mer än en veterinär rekommenderade mig att ta bort honom innan han skadade mig allvarligt eller värre. Det talades om lynnesfel etc.

Han hade tidigare haft magsår, så vi provbehandlade mot det igen. Njet. Talades om att sätta på smärtis för att se, men han tål det väldigt dåligt och får magsår "direkt" av det så man ville ha något att gå på innan. Nya undersökningar. INGA fel hittas på kraken.

Av en slump var en av mina veterinärer på föreläsning om pain face hos hästar, och tyckte en del stämde. Dessutom har hon pratat med någon kollega om någon slags nervsmärta det kan vara. Vi bestämmer oss tillslut för att som en sista chans sätta honom på smärtstillande och magsårsmedicin och se. Om det ger noll effekt så var det liksom bara avlivning kvar...

Han blev vänligare på smärtis. Märkbart! Okej, han har ont. Ny klinikrunda. Ingen hittar något. Lång historia kort - slutligen hittas med detektivarbete en ful ledinflammation i ena bakknäet. Inte ny. Både vet och jag var i ärlighetens namn tveksam till om det verkligen kunde vara anledningen, han var _inte_ halt. Dålig motor och tragglig galopp på böjt spår ja. Inte halt, inte ens på böjprov. Inte gallig. Men UL visade inflammation. Vi behandlade. En gång.

Ponnyn är glad, snäll och pålitlig igen. Har så varit sen några veckor efter behandlingen, och det har snart gått två år.

Så, även unga oridna hästar (min var inriden men inte mer) KAN ha smärta som anledning, och det behöver INTE visa sig uppenbart.

Min ponny är förresten i övrigt sjukt smärttålig. Han sa inte pip efter kastreringen ens när det blev infekterat. Han fick upp en pinne rakt upp i ljumsken, sa inte pip. Jag märkte det inte förrän det svullnade och varade i ljumsken. Så, inte en pipig och eller smärtkänslig häst. Men den där knäledsinflammationen störde honom ofantligt. Och av oklar anledning så istället för att linka runt eller hoppa på tre ben blev han "till och från" aggressiv. Av smärtan.

Och jo, mer än en förståsigpåare ansåg att han testade, mopsade sig etc och "behövde mer uppfostran" och "ordentligt med stryk" ungefär... Nej jag provade inte det, eftersom jag var övertygad om att han HADE en legitim anledning och inte bara "dummade" sig. Jag är glad för att jag stod kvar vid det, jag hade förstört ALLT förtroende om jag tagit i med "hårdhandskarna" där.

Dock finns det hästar som tar chansen att utmana när de kan etc. Men det är inte det första jag antar. Så i ditt fall skulle jag börja med att försöka utesluta smärta. När det är uteslutet kan man börja studera beteendet och se om det faktiskt är "kaxande" och då ta tag i det med kunnig hjälp. (Hårdhandskar gör kaxiga hästar farliga om man inte vet vad man håller på med, och de som vet vad de håller på med behöver inte särskilt hårda handskar...)
 
Jag kommer ihåg när det var aktuellt och även "förståsigpåaren" som tyckte du skulle spöa skiten ur ponnyn istället för att dalta, för det var minsann bara det som behövdes. :mad: Jag har nog inte läst ett enda inlägg av den personen där jag inte vet om det är mitt eller hans huvud jag vill köra in i väggen upprepade gånger. :banghead: :banghead: :banghead:
 
De brukar framförallt hända när man går iväg från henne eller står med ryggen mot henne..
Just detta reagerade jag på, att attackera folk som rätt tydligt inte har fokus på hästen är en rätt allvarlig sak. De flesta aggressiva hästar vill ju trots allt få bort människor från dem, att då "passa på" på det sättet är inte samma sak och mycket farligare.

På mitt stall har vi haft framförallt två hästar som attackerat folk, gjort utfall, jagat, bitits och på andra sätt försökt hota och skada människor. Den ene var osäker, den andre "dominant", båda har under åren blivit trevliga hästar och den osäkre har en ny glad ägare. Den andre är kvar och man får fortfarande ha koll och tänka på hur man beter sig, men jämfört med början är han en ängel.

Vi hade ett tag en häst på prov som var lite knepig, inga stora saker men ändå tydligt inte helt att lita på. Men när han bet en person i nacken när hon var på väg ut ur boxen så försvann han med en gång. Sånt beteende är rent livsfarligt

Säger som många andra; Klinik först, sedan riktigt duktig människa som jobbar med mycket problemhästar. Kan ju mycket väl dölja sig något smärtsamt fel i kroppen, hittar ni inget så borde en kunnig tränare se om det är något beteende som går att åtgärda.
 
Tyvärr blir ju beteendet farligt oavsett vad det beror på.
Självklart ska smärta uteslutas.
Tyvärr verkar det vara ärftligt då mormor uppenbart hade samma problem.
Fungerar det verkligen i flocken får den sin mat den behöver och inte blir bortjagad, är där någon som tillrättavisar detta betendet i flocken, får den stimulans så att det inte är av ren rastlöshet.
Ett klokt "gamalt" sto hade jag låtit lösa problemet, när ni går in hagen fånga ledarstoet så hon får berätta vad som är fel om när den anfaller.
 
Tyvärr blir ju beteendet farligt oavsett vad det beror på.
Självklart ska smärta uteslutas.
Tyvärr verkar det vara ärftligt då mormor uppenbart hade samma problem.
Fungerar det verkligen i flocken får den sin mat den behöver och inte blir bortjagad, är där någon som tillrättavisar detta betendet i flocken, får den stimulans så att det inte är av ren rastlöshet.
Ett klokt "gamalt" sto hade jag låtit lösa problemet, när ni går in hagen fånga ledarstoet så hon får berätta vad som är fel om när den anfaller.
De fungerar bra i flocken, hon får äta osv men ledarhästen kan vara ganska hård på henne också, hon försöker gärna med samma beteende på de andra hästarna i hagen genom att attackera men blir snabbt bortjagad då eftersom hon är lägst i rang, men hon verkar aldrig riktigt förstå? Ledarhästen brukar dock kunna gå efter henne ganska mycket utan att vara riktigt elak, men bita henne och vända rumpan till för att hon ska förstå lixom "jaga runt henne". Hon har somsagt nyligen varit på klinik, ska ta ut veterinär som kollar tänderna osv och även tränare är påväg ut för att se om hon kan få nån ordning på det, jag själv jobbar med friskvård för häst och har känt igenom henne många gånger utan att hitta nåt, men kan ju även vara något som inte är "synligt" somsagt.
 
Är hon ensam om att vara två år i flocken? Har hon någon jämnårig att leka med?

Har sett liknande beteende hos häst som blivit dåligt uppfostrad som föl, överhanterad och behandlad som ett gosedjur istället för som en häst. Hästen hade dålig respekt för människor och dålig förståelse för att det inte gick att vara hårdhänt mot människor.
 
Är hon ensam om att vara två år i flocken? Har hon någon jämnårig att leka med?

Har sett liknande beteende hos häst som blivit dåligt uppfostrad som föl, överhanterad och behandlad som ett gosedjur istället för som en häst. Hästen hade dålig respekt för människor och dålig förståelse för att det inte gick att vara hårdhänt mot människor.
Finns en till som är lika gammal som hon är bästis med, en 6-åring, en 8-åring, en som är 12 och en på 27. Skulle dock inte säga att hon är jättemycket hanterad heller, normalt hanterad för sin ålder. Mycket vila där hon mest gått i hagen och promenerad med, hon är somsagt ingen häst man behandlar som ett gosedjur heller, grinig har hon varit sen hon föddes, men fram till 1 års ålder var de mest när man borstade henne och rörde benen på henne..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 495
Senast: hastflicka
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
660
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 577
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp