Häst som bajsar vatten varje höst

Kom på en till grej: vid foderbyten kan det vara bra med diclofinac som tex finns på apotek och vissa hästaffärer. Det ges i pasta och lägger sig som en hinna och hindrar kroppen från att ta upp gifter vilket ofta är fallet vid diarré...
Är du säker på att du har stavat diclofinac rätt? När jag googlar på det (jag vill alltid lära mig mer :)) så får jag bara träffar på diclofenac som är ett humanläkemedel.
 
Min gammelman var en maghäst...
Han åt förutom hö (tålde inte hösilage), lusern och kraftfoder - vetekli, foderjäst och Pro Feed. Året runt
 
Har en äldre häst som varit gasig och kommit lite bajsvatten när han bajsat, inte så det blev kladdigt som ts beskriver men lite blött i rumpan som man kunde torka bort varje dag. äter bara hö hos mig dom 7 år som jag haft honom. Jag gav tillslut upp och trodde inte jag skulle få ordning på det och slutade oroa mig för kolik. Provat det mesta även preparat som vet rekommenderade. Började ge Kli från Grenfoot och nu är han lite gasig men inte något bajsvatten kommer.
 
Har införskaffat Yea-sacc och loppfrön. Problem uppstod dock när han vägrar äta loppfröna. I vanliga fall är han ganska glupsk men detta föll inte herrn i smaken. Jag rörde ner det med hans uppblötta betfor och lucern men ändå vägrade han äta. Någon som har nåt bra tips på hur man får dem att äta detta?
 
Har införskaffat Yea-sacc och loppfrön. Problem uppstod dock när han vägrar äta loppfröna. I vanliga fall är han ganska glupsk men detta föll inte herrn i smaken. Jag rörde ner det med hans uppblötta betfor och lucern men ändå vägrade han äta. Någon som har nåt bra tips på hur man får dem att äta detta?
Loppfrön ska hällas över fodret och om fodret är fuktigt ska det ske precis innan servering. Loppfröna ska inte vara blöta och inte blötläggas för då mister de sin funktion. När loppfröna kommer ner i tarmen så tar den gel som bildas med sig gruset ut. Om loppfröna blötas innan så bildas gelen redan i krubban och det blir verkningslöst i tarmen. Börja med pyttelite, någon matsked bara och höj sedan sakta. Det räcker med en dryg dl dagligen i några veckor. Loppfrön smakar inget särskilt så kanske är det konsistensen han inte gillar? Hann de bilda gel så förstår jag honom för den slemmigheten vet jag flera hästar som inte gillar. Till kräsna, fundersamma individer har jag tryckt till lätt med handen när jag har hällt loppfröna över fodret. Då märker de oftast inte ens att loppfröna finns där.
Annars, strössla lite havre över brukar få de flesta att äta vad som helst. (Om din häst tål det i övrigt vill säga.)
 
Loppfrön ska hällas över fodret och om fodret är fuktigt ska det ske precis innan servering. Loppfröna ska inte vara blöta och inte blötläggas för då mister de sin funktion. När loppfröna kommer ner i tarmen så tar den gel som bildas med sig gruset ut. Om loppfröna blötas innan så bildas gelen redan i krubban och det blir verkningslöst i tarmen. Börja med pyttelite, någon matsked bara och höj sedan sakta. Det räcker med en dryg dl dagligen i några veckor. Loppfrön smakar inget särskilt så kanske är det konsistensen han inte gillar? Hann de bilda gel så förstår jag honom för den slemmigheten vet jag flera hästar som inte gillar. Till kräsna, fundersamma individer har jag tryckt till lätt med handen när jag har hällt loppfröna över fodret. Då märker de oftast inte ens att loppfröna finns där.
Annars, strössla lite havre över brukar få de flesta att äta vad som helst. (Om din häst tål det i övrigt vill säga.)
Alltså jag rörde bara ner dem med det blöta fodret, inte blötlade tillsammans. Kanske var lite otydlig där. De hann dock bli lite geggiga, testar att bara lägga ovanpå imorgon då.
 
Loppfrön ska hällas över fodret och om fodret är fuktigt ska det ske precis innan servering. Loppfröna ska inte vara blöta och inte blötläggas för då mister de sin funktion. När loppfröna kommer ner i tarmen så tar den gel som bildas med sig gruset ut. Om loppfröna blötas innan så bildas gelen redan i krubban och det blir verkningslöst i tarmen. Börja med pyttelite, någon matsked bara och höj sedan sakta. Det räcker med en dryg dl dagligen i några veckor. Loppfrön smakar inget särskilt så kanske är det konsistensen han inte gillar? Hann de bilda gel så förstår jag honom för den slemmigheten vet jag flera hästar som inte gillar. Till kräsna, fundersamma individer har jag tryckt till lätt med handen när jag har hällt loppfröna över fodret. Då märker de oftast inte ens att loppfröna finns där.
Annars, strössla lite havre över brukar få de flesta att äta vad som helst. (Om din häst tål det i övrigt vill säga.)

Jag ger loppfrö gellad (nytt ord) men jag är inte ute efter effekten att den ska ta med något ut, som sand eller jord.
Den verkar ha effekt på min kolikhäst ändå så jag fortsätter ge redan gellad. Det var en kvinna jag känner som sa att för henne lugnade det hennes mage trots att det hunnit gella, så då har jag anammat det.
För honom verkar det bli skillnad om jag inte ger det så jag tänker att det kan ha olika effekt.

Men, jag vill ändå säga att det är en högst ovetenskaplig test på en människa och en häst.
 
Jag ger loppfrö gellad (nytt ord) men jag är inte ute efter effekten att den ska ta med något ut, som sand eller jord.
Den verkar ha effekt på min kolikhäst ändå så jag fortsätter ge redan gellad. Det var en kvinna jag känner som sa att för henne lugnade det hennes mage trots att det hunnit gella, så då har jag anammat det.
För honom verkar det bli skillnad om jag inte ger det så jag tänker att det kan ha olika effekt.

Men, jag vill ändå säga att det är en högst ovetenskaplig test på en människa och en häst.
Gellade loppfrön kan ha en lugnande effekt på irriterad mage och tarm precis som chiafrön kan ha (som man ju alltid gellar först). Däremot har jag tidigare läst (kan tyvärr inte hänvisa till källan, alla länkar försvann när gamla datorn dog) att just loppfrö inte är bra att hålla på och ge för de kan hämma upptaget av mineraler. Det är därför loppfrö ska ges som kur. Du gör såklart precis som du vill men jag hade provat om chiafrön som tvärtom ökar upptaget i tarmen har samma effekt men jag förstår fullt ut om du inte vågar prova. Har man en gång hittat något som fungerar för en maghäst så är man inte sugen på att testa annat.
 
Gellade loppfrön kan ha en lugnande effekt på irriterad mage och tarm precis som chiafrön kan ha (som man ju alltid gellar först). Däremot har jag tidigare läst (kan tyvärr inte hänvisa till källan, alla länkar försvann när gamla datorn dog) att just loppfrö inte är bra att hålla på och ge för de kan hämma upptaget av mineraler. Det är därför loppfrö ska ges som kur. Du gör såklart precis som du vill men jag hade provat om chiafrön som tvärtom ökar upptaget i tarmen har samma effekt men jag förstår fullt ut om du inte vågar prova. Har man en gång hittat något som fungerar för en maghäst så är man inte sugen på att testa annat.

Ahh, bra inlägg och ännu något jag får lära mig. :love:

Jag tror jag vågar mig på chiafrön med tanke på att det har lika effekt på magen (vilket jag ju vill åt) och är bättre med tanke på mineralupptaget.

Tack!
 
Ahh, bra inlägg och ännu något jag får lära mig. :love:

Jag tror jag vågar mig på chiafrön med tanke på att det har lika effekt på magen (vilket jag ju vill åt) och är bättre med tanke på mineralupptaget.

Tack!
:)
Jag personligen (med känslig mage :p) vande in chiafrön ganska långsamt tills jag hittade "min" dos som var 1,5 msk/dag. Där handlade det om en invänjningsperiod på en månad iallafall men då var jag jättesvårt sjuk på en massa sätt när jag började med chiafrön och jag vågade inte riskera något. Jag vet inte hur känsligt det är på häst men kanske in/utfasning på samma gång när det är en så känslig häst det handlar om? Höja den ena och samtidigt sänka den andra? När min ena häst var allmänt sjuk (flera olika saker som störde henne och dessutom känslig häst på alla sätt, skapat av den stress det innebär att kompisen blev sjuk och då blev elak för att sedan förlora kompisen :() och jag gav chiafrön började jag med en msk och höjde en msk/dag upp till 1 dl. På min häst som av icke åtgärdbar anledning (stressen fick ju bara få tid på sig att lägga sig igen och ny kompis som hon verkligen älskar och blivit så bra vän med gjorde såklart sitt till) verkade ha allmänt dåligt upptag av "allt", dvs. blev svårfödd, tog inte upp mineralerna som hon skulle med alla tråkiga följder det ger fick betydligt bättre upptag på bara några månader med chiafrön. Nu är hon normalfödd igen (enligt hennes definition alltså) och mår bra :) och jag fasade då ut chiafröna igen vilket har gått bra :)

Chiafrön i sig innehåller ju en massa bra grejer som både vi och hästen kan ta upp (till skillnad mot loppfrön som inte är smältbara) så vill du testa det så rekommenderar jag det varmt :)
 
Hej!
Har inte läst alla svar, men min häst får oxå bajsvatten när han är uppstallad. Av praktiska skäl kan vi bara fodra med ensilage. Jag testade något som heter ensilage balans och det fungerar faktiskt! Innan blev han alltid bajsig ned på hela bakbenen varje dag, nu är det ibland lite kladd runt analöppningen, men långt ifrån varje dag. Vet inte vad det är som fungerar, det kändes lite hokuspokus när jag läste innehållsförteckningen, men det fungerar ju...
 
Hej!
Har inte läst alla svar, men min häst får oxå bajsvatten när han är uppstallad. Av praktiska skäl kan vi bara fodra med ensilage. Jag testade något som heter ensilage balans och det fungerar faktiskt! Innan blev han alltid bajsig ned på hela bakbenen varje dag, nu är det ibland lite kladd runt analöppningen, men långt ifrån varje dag. Vet inte vad det är som fungerar, det kändes lite hokuspokus när jag läste innehållsförteckningen, men det fungerar ju...
Det som är verksamt där i är Saccharomyces Cerevisiae, dvs. yea-sacc. Du kan alltså köpa yea-sacc istället och spara eller göra något roligare för resten av pengarna :)
 
Det som du beskriver låter väldigt typiskt känslig för hösilage. Som någon nämnt, håll utkik efter rapport/studier från SLU. Jag har en häst med likadana sympton som var aktuell för studien men avstod till slut eftersom jag flyttat en del mellan Uppsala/Malmö senaste åren. I samband med detta fick jag också lära mig att hittills har man inte sett något samband mellan ts och bättre/sämre i magen (dvs att det skulle bli sämre med blötare hösilage).

Min häst är helt bra sedan hon övergick till hö (tog dock lång tid att få ordning på det, någon/några veckor räckte inte).
 
Kan ha missat om det stod i tråden, skummade igenom allt men; Har du provat torrhö?
Eller om den äter halm att ge tillgång på det.
Verkar ha gjort skillnad på min, för han har haft minimalt lite så sen vår flytt och byte till halmbädd och torrhö.
Annars har det varit en period vår och höst och varit svårt att hitta nåt bra knep. Krafft magtarm är väl det som funkat bäst..
 
Hej!
Har inte läst alla svar, men min häst får oxå bajsvatten när han är uppstallad. Av praktiska skäl kan vi bara fodra med ensilage. Jag testade något som heter ensilage balans och det fungerar faktiskt! Innan blev han alltid bajsig ned på hela bakbenen varje dag, nu är det ibland lite kladd runt analöppningen, men långt ifrån varje dag. Vet inte vad det är som fungerar, det kändes lite hokuspokus när jag läste innehållsförteckningen, men det fungerar ju...
Just den har jag testat och den fungerade tyvärr inte alls. Började med den strax innan han fick hösilage.
 
Kan ha missat om det stod i tråden, skummade igenom allt men; Har du provat torrhö?
Eller om den äter halm att ge tillgång på det.
Verkar ha gjort skillnad på min, för han har haft minimalt lite så sen vår flytt och byte till halmbädd och torrhö.
Annars har det varit en period vår och höst och varit svårt att hitta nåt bra knep. Krafft magtarm är väl det som funkat bäst..
Han blev lite lös även på torrhö samt att vi introducerade hösilaget jättesakta. Jag misstänker att detta kam vara det att han äter jord. Kraft magtarm gav ingen effekt alls.
 
En del magar vill inte ha silage alls..
Provat pro equo?
Det hjälpte @lil-sis ena häst som hade problem har jag för mig.
Vet dock inte om hon ger det än eller hittat något annat.
 

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 001
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 457
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 382
Senast: Shixle
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 613
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • bandage på katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp