Häst som bajsar vatten varje höst

Min häst är likadan och jag har haft honom i nu sju år. Så fort gräset försvinner/slutar växa så blir han dålig i magen på samma sätt som TSs häst. Det jag tycker har fungerat bäst är att jag ger honom linfrökaka, kanske 500-600 g fördelat på minst två tillfällen/dygn. Alla andra dyra/veterinär/probiotika har inte fungerat ...
 
Uppdatering: Nu har det gått några veckor, tyvärr är hans mage fortfarande riktigt dålig med mycket "bajsvatten" på både svans och bakben. Har gett dubbel dos Yea sacc samt loppfrön, tyvärr utan effekt. Yea saccen ska jag dock ge ett tag till tänkte jag. Vi har gett dem extra grovfoder i hagen samt utökat med en fordring till. Tyvärr har inget alls hjälpt. Hösilaget är som sagt jättetorrt och luktar inte ens hösilage utan hö. Mina idéer är totalt slut nu :(
 
Min häst är likadan och jag har haft honom i nu sju år. Så fort gräset försvinner/slutar växa så blir han dålig i magen på samma sätt som TSs häst. Det jag tycker har fungerat bäst är att jag ger honom linfrökaka, kanske 500-600 g fördelat på minst två tillfällen/dygn. Alla andra dyra/veterinär/probiotika har inte fungerat ...
DET har jag inte provat ännu, kan vara värt ett försök iaf. Vad är det linfröaka gör för något? Vet inte mer än att det ska vara bra men inte riktigt varför.
 
Linfrökaka är det som blir över när de pressat ut för att få linfröoljan.. Det klistriga /geleiga finns kvar och mycket av omega 3 n .. Ge det inte blött bara för då får du något "yello" - liknande. Snygg , blank päls och bra mage samt att jag vet att han får in sig sina Dvitaminer. :P
 
Är ditt silage/hö grov-stråigt eller mer finstråigt? Vissa hästar kan ha problem med att smälta de lite grövre stråna och kan då bli lösa i magen/få en massa bajsvatten.

Om detta är problemet hjälper ju inte att byta till hö, om höet är lika grovt som silaget.
 
Äter din häst från marken i hagen? Min tål inte det, han får i en låda i stället (och helst hö med låg sockerhalt). Enligt veterinär är det vanligt att hästarna blir dåliga på höstarna om de äter direkt från lerig mark...
 
Jag har haft två sådana. Den första så redan då - tio år sen - var problemet utbrett och det som hjälpte en hjälpte inte en annan.

Den andra var med i SLU:s studie som fallhäst. Där har jag inte hittat ett dugg som hjälper utan faktiskt tillslut låtit det bero. Han blir varken bättre eller sämre och mår inte dåligt av det.
 
Är ditt silage/hö grov-stråigt eller mer finstråigt? Vissa hästar kan ha problem med att smälta de lite grövre stråna och kan då bli lösa i magen/få en massa bajsvatten.

Om detta är problemet hjälper ju inte att byta till hö, om höet är lika grovt som silaget.
Det är överlag ganska fint, grövre strån brukar han pilla ur men de är inte många.
 
Äter din häst från marken i hagen? Min tål inte det, han får i en låda i stället (och helst hö med låg sockerhalt). Enligt veterinär är det vanligt att hästarna blir dåliga på höstarna om de äter direkt från lerig mark...
De äter ur en tunna, däremot upplever jag att magen började spåra ur på riktigt när hagarna blev leriga. Kan tänka mig att han ändå får i sig lera, han är lite den typen av häst som gärna stoppar allt i munnen.
 
Jag har haft två sådana. Den första så redan då - tio år sen - var problemet utbrett och det som hjälpte en hjälpte inte en annan.

Den andra var med i SLU:s studie som fallhäst. Där har jag inte hittat ett dugg som hjälper utan faktiskt tillslut låtit det bero. Han blir varken bättre eller sämre och mår inte dåligt av det.
Vad jag förstår så verkar det enormt individuellt. Min verkar inte heller må dåligt av det mer än att han måste tvättas varje dag, däremot funderar jag över hans "sjukdom" förra våren berodde på magen. De hittade aldrig något fel, däremot var magen helt bra efteråt och då åt han samma foder som innan. Däremot fick han Gastroguard utskrivet eftersom han fick Metacam i den veckan,frågan är om det kan ha varit den som hjälpte till. Dock är det ju fruktansvärt dyrt.
 
En del magar vill inte ha silage alls..
Provat pro equo?
Det hjälpte @lil-sis ena häst som hade problem har jag för mig.
Vet dock inte om hon ger det än eller hittat något annat.
Jag har också tänkt så, fet som talar emot är att han fick silage efter han var sjuk förra våren (samma som på vintern) och då var magen bra. Samma i år när magen var bra länge på hösilage och började bli dålig långt senare. Årets hösilage luktar hos oss bara hö och är som hö.
 
Gastrogarden kan säkert hjälpt till. Prova ge kvarts dos ett tag. Är ju ändå inte billigt men kanske värt lägga en tusenlapp på en kur och se? Räcker ju då i 4 v med kvarts dos till halvblod.
 
Pro Equo (sticks) som sagt och sedan förra året äter mina urvattnad betfor och linfrökaka varje dag och det hjälpte lite grann. Min är sällan kladdig på benen.

Vad hon äter för grovfoder spelar ingen som helst roll.
 
Jag testade det mesta på Tant ponny som under flera år hade en dålig mage. Nu är hon bra och det tror jag mestadels beror på att hon lever i en mycket lugn stallmiljö. Hennes problem började sannolikt med en rejäl upplagring av sand i tarmen. Efter det var det som om magen inte kom i balans igen.

Om jag får en maghäst igen kommer jag att titta lite mer på helhetssituationen. Man kan visserlige få en viss effekt med diverse saker oavsett vad magproblemen beror på, men blir inte hästen helt bra av grovfoderbyte/magsårsmedicin/probiotika kan det vara något helt annat som är det grundläggande problemet. Tyvärr är det svårt att få bra hjälp och det tycks inte finnas så mycket systematisk kunskap runt maghästar, dvs studier där man följt och jämfört symptom - behandling och effekt.
 
När våran ponny blev så förra hösten, så provade vi probiotkum (från brogaarden), fungerade klockrent. Sen återkom problemet när leran dök upp vid töväder, så då fick han ny kur tills det gick över. Våran andra häst vägrade äta det, men ponnyn åt det glatt tillsammans med några korn välsmakande musli
 
Jag testade det mesta på Tant ponny som under flera år hade en dålig mage. Nu är hon bra och det tror jag mestadels beror på att hon lever i en mycket lugn stallmiljö. Hennes problem började sannolikt med en rejäl upplagring av sand i tarmen. Efter det var det som om magen inte kom i balans igen.

Om jag får en maghäst igen kommer jag att titta lite mer på helhetssituationen. Man kan visserlige få en viss effekt med diverse saker oavsett vad magproblemen beror på, men blir inte hästen helt bra av grovfoderbyte/magsårsmedicin/probiotika kan det vara något helt annat som är det grundläggande problemet. Tyvärr är det svårt att få bra hjälp och det tycks inte finnas så mycket systematisk kunskap runt maghästar, dvs studier där man följt och jämfört symptom - behandling och effekt.
Jag har ju gjort det så gott jag kunnat, alltså tittat på helhetsituationen. Det jag vet är att fd ägarna gett ensilage (det blöta för kor) och att de säger att han alltid haft såhär. Förra året tänkte jag att det nog blir bättre i år då han var ny och säkert lite orolig förra året. Ham hade inga magsår förra året så det utesluter jag. Kvar är dock om han äter jord, eftersom det finns ett samband i när det startade. Frågan är hur 17 man får honom att inte äta den.
 
Har köpt linfrökaka, nu på tredje dagen var han inte lika lös. Kan ha varit en slump men hoppas ändå att det kan hjälpa. Förra veckan var magen sämre än någonsin. Fortsatt normala högar men betydligt mer "rinn" på hela baksidan så att säga. I förrgår var jag i stallet 6 timmar och fick tvätta honom 3 gånger för då kom det vätska hela tiden.
 

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 284
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 323
Senast: Shixle
·
Hästvård Söker tips för att hjälpa mitt ena sto som är lös i magen. Hon är känslig i sin mage vinterhalvåret. I år gick hon i flock med sitt föl...
Svar
5
· Visningar
1 732
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp