Häst som bajsar vatten varje höst

@Zaria Vi ser till att våra hästar har andra alternativ. De äter lågenergi-mat i behållare som gör att de inte behöver gå och dra i leriga strån:
https://www.instagram.com/p/BQhcBtTFt_c/?taken-by=amandafog

De är bygda på EU-pallar och funkar jättebra. Min häst har inte varit lös en enda dag sen vi började med detta för två år sen (ta i trä..)
Fast han äter redan ur en tunna, kanske missade att skriva det. Dock pillar han i lerjorden ändå efter gräs.
 
Uppdatering: Nu har jag testat enbart linfrökaka ett par veckor och peppar peppar det har blivit bättre. Inte helt bra, lite rinn är det ännu men inte så det måste tvättas varje dag och oftast går det att bara borsta bort vilket säger mig att det bara kommit någon enstaka gång jämfört med innan då han var inkletad i lös och färsk avföring. Hur mycket linfrökaka vågar man ge, 5 dl får han idag
 
Uppdatering: Nu har jag testat enbart linfrökaka ett par veckor och peppar peppar det har blivit bättre. Inte helt bra, lite rinn är det ännu men inte så det måste tvättas varje dag och oftast går det att bara borsta bort vilket säger mig att det bara kommit någon enstaka gång jämfört med innan då han var inkletad i lös och färsk avföring. Hur mycket linfrökaka vågar man ge, 5 dl får han idag
På Gg sida står detta:
Urfodringsrekommendation: 0,1-1hg/100kg/dag. Börja ge en lägre giva och höj succesivt.
 
Vi har en islandhäst hemma som två gånger på två år fått problem med magen när han ätit hösilage. De börjar med lite löst bajs och slutat med kliniknätter. Båda gångerna hög feber(någon vända över 40 grader), smärtpåverkad och allmänt trött. Sista gången ultraljudet och lite annat för att utesluta några fel på tarmarna men de ända de kan säga är att han tydligen inte tål hösilage då de troligtvis jäser i magen på honom. Äta gräs och vanligt torrt hö går bra. Han äter inte kraftfoder men får loppfrö varje höst sedan sista gången han hamnade på klinik efter veterinären rekommendation. Han får de i kurer med några veckor mellanrum tills de fryser ute. Han är en riktig jordfräs som pillar i sig allt han hittar då han är ständigt hungrig. Men peppar peppar inga magproblem sista två åren efter vi slutade med hösilage. Så jag tror absolut de finns hästar som inte är gjorda för att äta hösilage, de är något de inte tål helt enkelt vart likadant med min fångponny från att klara av de tills att hela magen kraschade på en vecka. Trots att de verkligen var anpassat för att de skulle fungera för henne och många fånghästar fixar att äta de men hon behövde sitt torra hö.
 
Vi har en islandhäst hemma som två gånger på två år fått problem med magen när han ätit hösilage. De börjar med lite löst bajs och slutat med kliniknätter. Båda gångerna hög feber(någon vända över 40 grader), smärtpåverkad och allmänt trött. Sista gången ultraljudet och lite annat för att utesluta några fel på tarmarna men de ända de kan säga är att han tydligen inte tål hösilage då de troligtvis jäser i magen på honom. Äta gräs och vanligt torrt hö går bra. Han äter inte kraftfoder men får loppfrö varje höst sedan sista gången han hamnade på klinik efter veterinären rekommendation. Han får de i kurer med några veckor mellanrum tills de fryser ute. Han är en riktig jordfräs som pillar i sig allt han hittar då han är ständigt hungrig. Men peppar peppar inga magproblem sista två åren efter vi slutade med hösilage. Så jag tror absolut de finns hästar som inte är gjorda för att äta hösilage, de är något de inte tål helt enkelt vart likadant med min fångponny från att klara av de tills att hela magen kraschade på en vecka. Trots att de verkligen var anpassat för att de skulle fungera för henne och många fånghästar fixar att äta de men hon behövde sitt torra hö.
Visst kan det vara så att hästar inte tål olika saker men sa verkligen veterinären att den troliga orsaken var att ensilaget jäste i magen? Hästar processar sin mat genom att jäsa fodret i tarmen. Det är så deras matsmältning är konstruerad och så det ska vara.
 
Hej
Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage, vi ger hösilage som är väldigt torrt. Träckbollarna är fasta och som de skall men emellan så rinner det som bajsvatten ur honom, ibland ljust och ibland mörkare som smetar in hela bakdelen och svansen varje dag. Går han på bete är dock magen bra.

I våras blev han sjuk, ingen vet riktigt varför ännu men han var riktigt dålig med uppdragen buk, feber och smärtor. Han blev frisk efter medicinering och flertal veterinärbesök med bla noggrann tandkoll samt gastroskopi. Tänderna är fixade och magen såg bra ut inifrån. Efter detta var magen helt plötsligt bra vilket talar emot att det beror på hösilaget. Den höll sig bra tills det var dags för intagning i mitten av september.

I år valde jag att vänja in honom riktigt långsamt på grovfoder efter betet just för att slippa detta, ändå är magen riktigt dålig. På de timmarna jag är där så rinner det sådan vätska ur honom flertal gånger och det blir värre för var dag som går. I år är hösilaget riktigt torrt och både ser ut och luktar precis som hö, frågan är om ens processen startat där. Analys är på G men inte kommit ännu.

Det jag provat är:

* Bakjäst i ca 7 månader utan effekt
*Hösilage balans, 3 veckor- ingen effekt
*Krafft mag/tarm (har annat namn nu) ca 5 dagar-ingen effekt nu trots dubbel dos.
*Betfor-ingen effekt
*I stort sett fri tillgång på grovfoder-ingen effekt
*Kalk-har enligt förra ägaren funkat, ingen effekt för mig dock.

Han äter väldigt lite kraftfoder, några dl betfor, lite Lucern och mineraler. Han fick hö direkt efter betet att börja med men redan då började magen spåra ur.

Har ni några tankar om vad man kan göra. Tänker att det knappast är bra för honom att förlora så mycket vätska samt att det är enormt slitsamt att spola och tvätta honom varje dag i minusgrader.
Min valack är kite så som du beskriver och avmaskning på honom brukar hjälpa . Sen är han känslig när även fodret innehåller högt med protein
 
Ger vår häst Vimital Gut Balance och det har gjort underverk på hans mage. Köper det på Apotea med gratis hemleverans.

Kan vara svårt få i matkräsna hästar dock. Han petar ut det och magnesiumet ur den andra maten, men eftersom han dammsuger krubban får han i sig det till slut iallfall :rofl:
 
Min gamla, nu sålda häst hade samma mönster som din. Vi provade allt, loppfrö, Yeasac, enbart hø, enbart wrap, blandning, lucern och många andra medicamenter. Det som hjälpte oss var Medigest. Deras foderkonsulent menade att det handlade om att han inte tålde "svampesporer" (har glömt vad det heter på svenska) Dessa finns i hö, ensilage, halm m.m. Det jag inte visste var att det också fanns i höstgräs. Så det vill säga när hösten kom med gammalt gräs blev det för mycket för magen och avföringen blev rinnig och tunn, ibland med bollar, men alltid med vatten. Eftersom han var bra i magen varje vår och sommar, fick han en kur med Medigest varje höst. Och problemet försvann som dugg för solen. Några år blev jag tvungen att fortsätta med Medigest intill vårgräset kom igen. :)
 
Visst kan det vara så att hästar inte tål olika saker men sa verkligen veterinären att den troliga orsaken var att ensilaget jäste i magen? Hästar processar sin mat genom att jäsa fodret i tarmen. Det är så deras matsmältning är konstruerad och så det ska vara.
Var de hen skrev i journalen vad sen hen menade med de ingen aning men skulle tro att hen menade att de skapar obalans i tarmen ;-) Och hen total förbjöd hösilage till hästen då risken annars var att hans tarm till slut inte skulle klara av flera inflammationer som skapades där inne.
 
Var de hen skrev i journalen vad sen hen menade med de ingen aning men skulle tro att hen menade att de skapar obalans i tarmen ;-) Och hen total förbjöd hösilage till hästen då risken annars var att hans tarm till slut inte skulle klara av flera inflammationer som skapades där inne.
Ja så kan det absolut vara. Jag tror helt ovetenskapligt att det är vanligare att hästar reagerar på vissa växter och/eller på att de är känsligare för mögelsporer än snitthästen än själva ensilaget i sig. Problemet att hästen inte kan skilja växter åt i ensilage (allt smakar samma och det de hade skiljt ut i hö kan de inte skilja ut i ensilage) tror jag också har viss skuld i det hela. Huvudsaken är att hästen mår väl, vad som är den egentliga orsaken kvittar ju.
 
Hej
Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage, vi ger hösilage som är väldigt torrt. Träckbollarna är fasta och som de skall men emellan så rinner det som bajsvatten ur honom, ibland ljust och ibland mörkare som smetar in hela bakdelen och svansen varje dag. Går han på bete är dock magen bra.

I våras blev han sjuk, ingen vet riktigt varför ännu men han var riktigt dålig med uppdragen buk, feber och smärtor. Han blev frisk efter medicinering och flertal veterinärbesök med bla noggrann tandkoll samt gastroskopi. Tänderna är fixade och magen såg bra ut inifrån. Efter detta var magen helt plötsligt bra vilket talar emot att det beror på hösilaget. Den höll sig bra tills det var dags för intagning i mitten av september.

I år valde jag att vänja in honom riktigt långsamt på grovfoder efter betet just för att slippa detta, ändå är magen riktigt dålig. På de timmarna jag är där så rinner det sådan vätska ur honom flertal gånger och det blir värre för var dag som går. I år är hösilaget riktigt torrt och både ser ut och luktar precis som hö, frågan är om ens processen startat där. Analys är på G men inte kommit ännu.

Det jag provat är:

* Bakjäst i ca 7 månader utan effekt
*Hösilage balans, 3 veckor- ingen effekt
*Krafft mag/tarm (har annat namn nu) ca 5 dagar-ingen effekt nu trots dubbel dos.
*Betfor-ingen effekt
*I stort sett fri tillgång på grovfoder-ingen effekt
*Kalk-har enligt förra ägaren funkat, ingen effekt för mig dock.

Han äter väldigt lite kraftfoder, några dl betfor, lite Lucern och mineraler. Han fick hö direkt efter betet att börja med men redan då började magen spåra ur.

Har ni några tankar om vad man kan göra. Tänker att det knappast är bra för honom att förlora så mycket vätska samt att det är enormt slitsamt att spola och tvätta honom varje dag i minusgrader.
Har du provat att ta bort betforen? Den är ju lösande.
 
Min häst var också med.

Hon är hopplös på hösten, oavsett hö eller silage. Jag tror i hennes fall att det handlar om att hon äter allt, går alltid och smaskar på allt som skulle kunna vara ätbart.

Jag har testat miljoner olika saker - det som funkar bäst är gräs... Vilket är lite besvärligt eftersom det inte alltid finns gräs...

Det kommer snart en studie om just detta från SLU, håll utkik! Jag hade med mina hästar och min teori är att all skit de pillar i sig i hagen kombinerat med sämre hygienisk kvalité (mitt hösilage var ok med hade högre halt av jäst) på grovfodret gör att känsligare hästar blir dåliga.
 
Min häst var också med.

Hon är hopplös på hösten, oavsett hö eller silage. Jag tror i hennes fall att det handlar om att hon äter allt, går alltid och smaskar på allt som skulle kunna vara ätbart.

Jag har testat miljoner olika saker - det som funkar bäst är gräs... Vilket är lite besvärligt eftersom det inte alltid finns gräs...

Jag är lite besviken på hur tyst det blivit av studien. Inte hört nåt sen i maj. :(

Min är bra i magen sen vi bytte lösdrift, vilket stärker min tes att han åt sånt som inte var bra för honom. Nu äter han hygieniskt bra halm och samt betfor, så glad att det funkar. :)
 
Har haft mailkontakt med forskarna på SLU. Delar med mig av svar:
Angående FFL, fri fekal vätska, så håller vi precis just nu på att sammanställa all data vi samlat in och allt vi analyserat i projektet. Det är en hel del bearbetning kvar att göra innan vi kan publicera resultat och slutsatser, men några står klart redan nu:
  • - Magsår verkar inte vara relaterat till FFV, utifrån vår data
  • - Många hästar som visar FFV när de utfodras med förstaskördshösilage visar inte FFV vid byte av hösilageparti, oftast är det ett byte till ett parti skördat från återväxt.
  • - Halm i foderstaten eller ej är inte associerat till FFV, utifrån vår data

Vi har tyvärr inte möjlighet att provta fler hästar i projektet pga ekonomiska begränsningar.

Avseende olika tillskott är det genomgående så för de hästar som är med i vår studie att något tillskott (olika för olika hästar) har tillfälligt hjälpt under kortare period men inte permanent eller ens över längre tid än någon vecka. Ett liten ”varning” är att inte experimentera för mycket och prova än det ena än det andra på kort tid, eftersom det riskerar att skapa andra eller större störningar. Hästars grovtarmsflora är mycket känslig för plötsliga och frekventa förändringar. I våra studier finns inga samband mellan utfodrad mängd NDF och förekomst av FFV. Något vi inte vet särskilt mycket om är fibersmältbarhet i olika gräsarter hos häst. Jag är även involverad i en annan studie där vi tittar på just olika kolhydratfraktioner (dsv både lättlösliga och fiber) i olika gräsarter och hur de digereras hos häst, men de studierna har nyss startat så jag har inga resultat att hänvisa till ännu. Med vänlig hälsning Cecilia Müller
 

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Hästvård Söker tips för att hjälpa mitt ena sto som är lös i magen. Hon är känslig i sin mage vinterhalvåret. I år gick hon i flock med sitt föl...
Svar
5
· Visningar
1 732
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp