Häst som bara springer?

MissFideli

Trådstartare
Tips på hur man får en häst som bara springer (travar) att lugna sig? Hon rids inte utan linas bara, använder kapson. Tar inne henne aå fort hon rusar och då saktar hon ner, men börjar sprinfa igen när hon får gå ut på större volt igen. Tyvärr verkar hon vara lärd att gå emot tryck så inspänningstyglar funkar inte. Leder jag henne stannar hon fint på förhållning.
Jag är förövrigt helt ny på det här med Akademisk ridning så var vääääldigt pedagogisk ;)
 
Tips på hur man får en häst som bara springer (travar) att lugna sig? Hon rids inte utan linas bara, använder kapson. Tar inne henne aå fort hon rusar och då saktar hon ner, men börjar sprinfa igen när hon får gå ut på större volt igen. Tyvärr verkar hon vara lärd att gå emot tryck så inspänningstyglar funkar inte. Leder jag henne stannar hon fint på förhållning.
Jag är förövrigt helt ny på det här med Akademisk ridning så var vääääldigt pedagogisk ;)

Tömkör istället?
 
Tips på hur man får en häst som bara springer (travar) att lugna sig? Hon rids inte utan linas bara, använder kapson. Tar inne henne aå fort hon rusar och då saktar hon ner, men börjar sprinfa igen när hon får gå ut på större volt igen. Tyvärr verkar hon vara lärd att gå emot tryck så inspänningstyglar funkar inte. Leder jag henne stannar hon fint på förhållning.
Jag är förövrigt helt ny på det här med Akademisk ridning så var vääääldigt pedagogisk ;)
En del hästar verkar tycka att longering är pressande och stressande, kan det vara ngt sådant?
 
Eftersom hon går emot tryck så tror jag inte att det funkar. Sen verkar man inte tömköra inom AR.

Det är rätt stor skillnad i inverkan mellan tyglar/tömmar och inspänningstyglar. Men om du inte vill tömköra pga att det inte ingår i den lära du vill följa, försök lära in ett röstkommando?
 
Det är rätt stor skillnad i inverkan mellan tyglar/tömmar och inspänningstyglar. Men om du inte vill tömköra pga att det inte ingår i den lära du vill följa, försök lära in ett röstkommando?
Röstkommando ingår inte heller :p Ska testa tömköra henne nån dag. Aldrig gjort i kapson så det blir spännande.
 
Du blir ju väldigt begränsad om du vill jobba hästen från marken och inte tänker prata med den öht. Men om du av princip inte vill använda rösten när du jobbar med hästen, så lär in ett teckenkommando då?

Tja, det är så tränaren jobbar. Just nu pratar vi med henne för att lugna henne, men det är nog en rätt het häst.
 
Tja, det är så tränaren jobbar. Just nu pratar vi med henne för att lugna henne, men det är nog en rätt het häst.

Är det verkligen rätt lära och tränare för den hästen då?

Kan inte något om AR men låta en stressad häst luta runt vid longering är inget som känns vettigt. Och en bra tränare kan se när man måste tänka utanför boxen för att nå målet.

Arbete på lång tygel arbetar de väl en hel del med, prova det?

Sen rent generellt - fattar hästen vad den ska göra vid longering? Det är inte alla hästar som lärt sig annat än att kuta runt tills nån med ren handfasthet stoppar den, och endera avbryter eller skickar ut den i andra varvet. Ha den o grimskaft, be den skritta ett varv i grimskaft. Beröm. Om det fungerar släpp försiktigt ut den på liiiite längre grimskaft, be om skritt. Beröm när lugn osv. Minska steget mellan vid hand och ute i andra änden av en lina på en stor volt. Få den att förstå vad den ska göra, lär den stanna för rösten/handtecken/en snurr med linan/vad man nu vill.
 
Jag tänker så här att oberoende av vilken inriktning man satsar på så behöver du hitta ett språk som fungerar för dig och hästen. Nödvändigtvis behöver man inte snöra in sig enkelspårigt utan våga vidga vyerna lite. Om hästen inte går undan för tryck.. så behöver du lära henne det. Först nära dig och sen även när hon är en bit ifrån dig. Förstärk hjälperna om det behövs för hästens chans att förstå vad du menar.. rösthjälper, eller teckenhjälper vilket som du tycker är lätt och fungerar. Kom ihåg att vara konsekvent å tydlig . Få det först att fungera i skritten innan du går över till traven
 
Är det verkligen rätt lära och tränare för den hästen då?

Kan inte något om AR men låta en stressad häst luta runt vid longering är inget som känns vettigt. Och en bra tränare kan se när man måste tänka utanför boxen för att nå målet.

Arbete på lång tygel arbetar de väl en hel del med, prova det?

Sen rent generellt - fattar hästen vad den ska göra vid longering? Det är inte alla hästar som lärt sig annat än att kuta runt tills nån med ren handfasthet stoppar den, och endera avbryter eller skickar ut den i andra varvet. Ha den o grimskaft, be den skritta ett varv i grimskaft. Beröm. Om det fungerar släpp försiktigt ut den på liiiite längre grimskaft, be om skritt. Beröm när lugn osv. Minska steget mellan vid hand och ute i andra änden av en lina på en stor volt. Få den att förstå vad den ska göra, lär den stanna för rösten/handtecken/en snurr med linan/vad man nu vill.

Det är en spanskimporterad häst som nu hanteras enligt spanskt sätt för den här rasen. Däremot är hon enligt uppgift hanterad av en annan typ ett tag här i Sverige och då mer eller mindre förstörd psykiskt. Jag tror absolut att det är rätt sätt att hantera alla hästar på, men just denna är nog extra svår just nu. Tränaren kommer bara varannan vecka, så jag känner mig lite ensam när det krånglar. Självklart är det inte bra att hon kutar som en galning på volt, det är ju därför jag frågar?
 
Jag tänker precis som @Alexandra_W . Det är ju inte alls bra för hästen att rusa okontrollerat på en volt. I synnerhet inte en häst som inte varit igång på så länge. Hästen måste förstå vad som förväntas av den. För att uppnå det är ledordet tydlighet.
Om inte tränaren kan hjälpa till med detta grundläggande ens? Hmmmm....
Ut och promenera med hästen, säger jag. Hon behöver skritta, skritta, skritta ut i naturen rakt fram om hon ska hålla. Träna på halter, igångsättningar. Hon ska följa dig. Stanna när du stannar, gå när du går osv. På det sättet bygger ni upp en relation och en kommunikation. Sedan kan ni gå vidare därifrån. Det skulle vara mitt upplägg utifrån den begränsade bild jag har av situationen.
 
Jag tänker så här att oberoende av vilken inriktning man satsar på så behöver du hitta ett språk som fungerar för dig och hästen. Nödvändigtvis behöver man inte snöra in sig enkelspårigt utan våga vidga vyerna lite. Om hästen inte går undan för tryck.. så behöver du lära henne det. Först nära dig och sen även när hon är en bit ifrån dig. Förstärk hjälperna om det behövs för hästens chans att förstå vad du menar.. rösthjälper, eller teckenhjälper vilket som du tycker är lätt och fungerar. Kom ihåg att vara konsekvent å tydlig . Få det först att fungera i skritten innan du går över till traven

Mmm, eftersom det är nytt för mig med så kan det absolut vara så att jag ger fel/blandade signaler. Tränaren tyckte vi skulle testa lära in spansk skritt för att stärka hästens självförtroende och det ska jag göra! Men på vilka kommandon?
 
Jag tänker precis som @Alexandra_W . Det är ju inte alls bra för hästen att rusa okontrollerat på en volt. I synnerhet inte en häst som inte varit igång på så länge. Hästen måste förstå vad som förväntas av den. För att uppnå det är ledordet tydlighet.
Om inte tränaren kan hjälpa till med detta grundläggande ens? Hmmmm....
Ut och promenera med hästen, säger jag. Hon behöver skritta, skritta, skritta ut i naturen rakt fram om hon ska hålla. Träna på halter, igångsättningar. Hon ska följa dig. Stanna när du stannar, gå när du går osv. På det sättet bygger ni upp en relation och en kommunikation. Sedan kan ni gå vidare därifrån. Det skulle vara mitt upplägg utifrån den begränsade bild jag har av situationen.

Vi har promenerat mycket i ridhuset och hon följer mig bra då. Det är när jag släpper ut linan hon börjar springa. Ute kan vi inte promenera så mycket än pga underlaget, men så fort det blir mjukare ute ska Vi verkligen promenera!
 
Mmm, eftersom det är nytt för mig med så kan det absolut vara så att jag ger fel/blandade signaler. Tränaren tyckte vi skulle testa lära in spansk skritt för att stärka hästens självförtroende och det ska jag göra! Men på vilka kommandon?

hmmm.. nu tänker jag lite konservativt.. eftersom du säger att allt detta är nytt för dig osv osv osv och hästen inte riktigt förstår vad du vill med longeringen.. vill gå mot tryck å sånt.. du inte viet vilka signaler du skall använda i grundhanteringen.. så skulle jag satsa på den biten först.. få hästen att vara lugn och trygg runt dig utan en massa tricks.. Det är mitt råd..
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
639
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 932
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 223
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 223
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp