Häst som bara springer?

@MissFideli

Jag tycker det låter som en konstig AR-träning... Är hästen inte redo för longeringsarbetet tränar man hästen vid hand, vilket det låter som att ni skulle ha stor nytta av. Ställa, böja på volt, framåt-nedåt och sen även öppnar och slutor. Men som sagt vid hand och inte på longen :).
Lycka till och ge absolut inte upp!
 
Röstkommando ingår inte heller :p Ska testa tömköra henne nån dag. Aldrig gjort i kapson så det blir spännande.
Fast vaddå inte ingår? Poängen är ju att hästen ska förstå vad man menar och det blir ju olika steg på utbildningsskalan. Jag kan ju inte börja med en oinriden 3 åring och säga "nej, jag kan inte lära hästen röstkommando för att det får man inte ge på dressyrtävling"? Det viktigaste är ju att få hästen att förstå, annars blir den frustrerad. Så då börjar jag med att stanna den på marken och göra röstkommando, sedan longera och be den stanna med röstkommando, sitta upp och göra en hjälp tillsammans med röstkommando, för att till sist enbart göra hjälpen utan röst.

AR är inget hokus pokus, det är bara en inriktning. Jag har aldrig hört mina AR-kompisar säga att det och det ingår inte...utan de gör precis "som vanligt" när det gäller inlärning.
 
O såklart kan du använda vilka kommandon du vill. Jag har kommandon för min häst och självklart kan det bli problem för en annan person som inte gör dessa kommandon, då kanske inte min häst fattar. Däremot ha jar jag lärt mig att det är viktigt vilka kommandon man ger, jag tror jag har lyckats lära in ett dumt kommando för halt.....:D:D
 
Just nu känns det som om promenader och lek är det enda rätta. Kanske lugnar hon sig med tiden, kanske inte. Jag har inte kunskapen att tömköra på rätt sätt, så det är ingen idé. Longera funkar ju uppenbarligen inte eftersom hon bara springer. Jag ska kolla med ägaren om det är bättre att jag lägger lektionspengarna på att sko henne så vi kan promenera mer istället.
Lite trådkap. Jaj tyckte det var sorgligt att läsa om den här hasten för det påminner om en hast som stod I ett stall där jag var tidigare. Det var en lucitano, sto, hade just haft föl och såldes från Portugal till en trevlig och ganska hästkunnig familj I Finland. Problemet var bara att stoet var jättespänd och nervös och précis som 'din' - bara sprang. När man efter år av träning av en duktig tränare började rida henne sprang hon som besatt I lina innan ridningen. Hon var också mycket orolig I munnen. I ridningen var hon helt spänd men gjorde inget dumt, det är en godhjärtad häst. Efter kanske sex år i Finland konstaterades artros lite varstans. Jag kan tänka mig att hennes barfotaliv och sannolikt inte helt korrekta vinklar spelade in här. Nu ska hon bli fölsto. Jaja.

Det är ju omöjligt att veta varför dessa fabtastiska hästar ibland inte klarar flytten från sydeuropa till norden. Kanske fanns problemen innan flytten, kanske blev omställningen för stor eller kanske hände något under transporten. Mitt bästa råd är att du använder din egen kunskap när du hanterar henne. Att något skulle vara 'spanskt' är ju lika dumt att saga att man ska syssla med 'svensk' hästhantering. Vad är det? Men att hantera en häst man inte känner med hjälp av en metod man inte behärskar verkar dömt att misslyckas. Jag gillar själv AR och använder en del av deras metoder, och akademiskt markarbete kan säkert vara bra för den här damen, men framför allt tror jag du ska lita på din egen erfarenhet och behandla henne som en häst. Jag tror de här hästarna vanligen behandlats av väldigt erfarna hästmänniskor och blir helt osäkra när vi börjar fibbla med saker vi inte är så hemma på.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
633
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 924
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 217
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 221
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp