Häst som bara vill springa.

Lovis

Trådstartare
Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del innan barnen började rida eftersom jag tyckte det var ett bra sätt att vänja henne vid tygeltag då jag ju inte kan rida henne själv. För ca 4 år sedan skaffade vi en vagn och började vänja henne vid den, hon var ju redan tömkörd och det hade funkat bra och vi började försiktigt med att bara gå med vagnen bredvid henne och sedan gå med den där den ska vara men lös. Allting gick jättelugnt till och hästen var lugn och sansad hela tiden. Första gången jag åkte med henne skrittade vi en kort runda och travade en liten bit, det var fortfarande lugnt och sansat. Efter det har vi kört en hel del, i början hade vi en vanlig bröstsele och en liten rockard utan svängel, baksele och draglinor men när vi började köra mer skaffade vi en sele med lös brösta och baksele samt även en ny vagn med svängel och draglinor. Lina började bli stressad när vi körde och ville helst springa hela tiden och inte stå still, jag tänkte att det kanske kunde bero på att utrustningen inte var bra och satt så det var obehagligt eller att det bara var som hon tyckte det var kul. När hon travar springer hon på i ett fint tempo och med spetsade öron och då tänkte jag ju ändå att det var som hon ville iväg och tyckte det var kul.

Vi bytte ju dock utrustningen för säkerhetsskull och den sitter bra och hästen står still under hela selningen. Vi brukar köra fram vagnen till henne för hon gillar inte riktigt att backa in mellan skaklarna men hon är inte riktigt bekväm med att backa alls. När vi sätter fast skaklar, baksele samt draglinor står hon helt still och lugnt men så fort jag sätter mig i vagnen blir hon som förbytt och vill bara iväg. Jag kan inte få henne att stå still, när hon började hålla på så här gick det men det har bara blivit värre. Försöker jag vara mjuk och använda rösten som hon lyssnar ganska bra på bryr hon sig inte när hon har vagnen bakom och tar jag i mer tar hon upp huvudet och på sistone har hon även börjat resa sig mellan skaklarna. Hon vill iväg så fort hon kan och travar iväg och det är nästan omöjligt att få henne att skritta, hon travar och inte förrän vi kommit några hundra meter bort på vägen saktar hon ner ordentligt och kan skritta lugnt men hon vill helst inte och minsta lilla får henne att börja trava igen. Hon rusar inte okontrollerat när hon travar utan går i ett ganska trevligt tempo så länge jag låter henne gå på men hon vill inte stanna vid vägkorsningar etc. och vill helst trava hela tiden. Hon är helt stabil med bilar och annat, idag mötte vi till exempel en stor hjullastare som hon inte ens ägnade en blick.

Vi har även kört henne i skogen där hon fått dra stockar och då står hon still när vi sätter fast stocken och förbereder men så fort man ställer sig bakom och ska gå så ger hon sig iväg och vill inte stanna alls. Hon skrittar dock bara då och försöker inte trava. När man kommer till stocklavan går det att stanna henne men någon måste stå och hålla och sedan går hon jättelugnt tillbaka men när en ny stock kommer på kommer stressen igen.

Jag har känt att det blivit värre och värre och hon blir hetsigare och hetsigare och idag hände det som inte får hända. Jag och dottern hade kört en runda och var ca 1,5 km hemifrån när jag tyckte Lina nickade till och jag tänkte att hon fått en sten i hoven som gjorde ont. Jag fick stopp på henne och hoppade av för att kolla och denna gången lät jag dottern sitta kvar eftersom jag bara skulle kolla snabbt ( jag vet att det var oerhört dumt gjort och förebrår mig enormt för det). Jag kollade en framhov och gick över till andra och när jag satte ner den började Lina gå, jag tog i tömmarna som jag höll i men då började hon trava och vagnen knuffade omkull mig så jag föll och släpades med en bit hållandes i tömmarna innan jag fick släppa och blev överkörd av vagnen och Lina gav sig av i full galopp med min 6-åriga dotter skrikandes i panik kvar i vagnen. Jag sprang efter och Lina var trött efter rundan så efter ett par hundra meter gick hon ner i trav men fortsatte hemåt. Jag hade inte en chans att hinna ikapp dem.

Jag ringde min sambo som sprang och mötte dem och lyckades stå mitt ivägen ca 500 meter hemifrån så Lina sprang upp på en ödegård och han lyckades dra av dottern från vagnen. Lina var nu så uppjagad igen och när sambon försökte ta henne smet hon förbi och ner på vägen och fortsatte hemåt. Hon galopperade hem och sprang till hagen där hon drog in vagnen mellan staketet och en järngrej där vagnen fastnade. Där stod hon när vi kom hem en liten stund senare, sjöblöt av svett och stressad men stilla.

Som tur är blev ingen skadad men detta är en upplevelse jag aldrig vill vara med om igen och även om det var jag som var korkad som lämnade dottern i vagnen och hoppade av så kan vi inte fortsätta med att hon inte kan stå still med vagnen och hennes stora ovilja vid att skritta och sakta av.

Jag vet inte vad som skulle kunna vara fel, kan någon ge något tips eller råd eller har någon erfarenhet av liknande händelser eller häst som beter sig likadant. Det är som sagt bara med vagn (eller stock) bakom och när någon tar i tömmarna. Vi har haft henne hela hennes liv så inget har ju hänt henne förrän idag. Hon travar ju på så fint både bortåt och hemåt och hade hon vantrivts borde hon ju strula vid selning eller när vi spänner på vagnen eller när vi ska lämna gården men då vill hon ju inget hellre än iväg. Jag har aldrig ens använt pisk när jag kört henne så hon har inte blivit piskad att gå fram.

Dottern rider som sagt Lina och senast igår vi ute på en runda då hon red själv och jag red på mitt halvblod och det finns ingen stress överhuvudtaget hos Lina då. Dottern både travar och skrittar och Lina lyssnar på minsta tygeltag och stannar eller saktar av. De har även ridit ut många gånger när jag gått bredvid och det har gått bra.
 
Ursäkta att svaret dröjt.

Hon körs i perioder riktigt mycket, flera gånger i veckan och i andra perioder knappt alls. Hennes beteende är dock likadant oavsett om hon stått ett par veckor eller hon gått regelbundet i flera veckor. Det är inte som hon bara är pigg liksom.

Jag har aldrig haft sällskap när hon körts för det är jag som kör och även jag som rider så det går inte ihop. Men när jag ridit mitt halvblod och dottern ridit henne så är hon hur lugn som helst och likadant när jag varit ute och gått med halvblodet och Lina rids så funkar det jättebra. Även när dottern rider Lina och jag går så funkar det fint. Det är bara när hon är förspänd hon är sån här. Hon är pigg och framåt även annars och tycker inte det är kul att stå still alldeles för länge när hon rids heller men hon steppar inte rundor och reser sig inte eller sticker då.

Efter att jag skrev här har jag varit ute och tömkört henne ett par gånger, det gick alldeles strålande. Tömkörde henne i paddocken där hon lydde minsta tygeltag exakt och hon gick slalom och volter och allt möjligt lugnt och fint. Tränade även mycket på halter och i början av första passet ville hon gärna gå iväg efter en liten stunds stillastående men i slutat stod hon tills jag bad henne gå. Kunde då även lägga tömmarna på ryggen och gå ifrån henne och låta henne stå medans jag rörde mig runt i paddocken under upp till 4 minuter. Hon stannar på bara rösten.

Provade henne även med att ha vagnen bakom henne för att se om hon blivit skrämd av den men hon reagerade inte alls på den. Vi hade den bara löst så hon gick mellan skaklarna.
 
Jag som är helt okunnig vad gäller körning tänker direkt att vagnen kanske är fel balanserad och att det känns som att vagnen kör över shettisen. Att det blir en nedförsbacke backe effekt kanske? Och att det är därför hästen vill springa före och inte tycker om att bromsa in.
 
Oj vilken upplevelse för dottern, dig och hästen. Det låter som att ni måste backa tillbaka massor i hästens träning. Träna massor på att få hästen att stå still och stå still länge. Även med vagn, det är farligt att ha hästar som inte kan stå stilla. Du kan prova att döva henne med bomull och även testa skygglappar.

Jag har varit med om några resor med hästar som tillfälligt har fått knäppar och sedan har de fungerat bra framför vagnen igen. Men det gäller att ta det varligt och börja om igen, vilket du verkar ha gjort. Vad händer när du drar däck efter henne på inhägnat område?

(Det har även hänt att jag har ansett hästar helt odugliga som körhästar och därför sett till att de bara är ridhästar, alla är inte lämpade)
 
Tack för era svar! Jo vagnen är bra och balanserad, vi har testat med tyngd i den när vi har hållit den på samma höjd som den sitter på Lina och det blir ingen skillnad i skaklarna om vagnen är tom eller någon sitter i. Selen sitter som den ska det har jag kollat tidigare så det ska inte vara det heller.

Jag har funderat mycket på utrustningen och vagnen men det finns ingenting som talar för att det skulle vara något av det som påverkar henne fast det är just när vagnen kommer på som hon reagerar.
 
JA en hemsk upplevelse som vi inte på några villkor vill uppleva igen (särskilt inte på grund av min dumhet). När jag nu har provat att backa tillbaka och träna tömkörning har det ju fungerat strålande men så har dte varit även innan, tömkörningen (och all annan hantering) har fungerat prickfritt det är först när vagnen sätts på och man sätter sig i den som hon vill iväg.

När jag tömkört har jag fokuserat på lugnt och avslappnat tänk och att allt ska gå långsamt och att hon ska ha ro att stå still och det har hon då även gjort.

Angående skygglappar och bomull frågar jag nu eftersom jag är okunnig: Skygglappar har man väl för att undvika att hästen skyggar eftersom det är farligare när de har vagn än när man rider? Lina skyggar ju aldrig utan vill bara springa på framåt så tror du det skulle göra någon nytta? Samma med bomullen, hon reagerar ju inte på ljud och sådant så hon blir skrämd utan tvärtom använder jag rösten mycket för att få henne att sakta in, när jag tömkör behöver jag enbart använda rösten för att få henne att stanna till exempel. Tänker jag fel här?

Jag ska i helgen försöka mig på att köra en runda med henne igen och se om det funkar om vi tar det riktigt lugnt och jag tömkör henne först så hon är inne i det tänket.

Jag kör henne på ett rakt bett, har tidigare kört med vanligt tredelat och båda fungerar lika, kan det hjälpa att ha ett annat bett eller annat huvudlag? Jag kör henne med samma träns som hon rids med och det är enbart nackstycke, sidostycke, pannband och bett. Ingen nosgrimma. Jag är inte intresserad av att betsla upp bara för bestlingens skull utan undrar mer om det finns något särskilt körbett eller huvudlag som är bättre för just körning. Jag vet ju hur tränset fungerar när man rider men kanske är det annorlunda när man kör? Jag har inte mycket erfarenhet av körning så där behöver jag alla råd jag kan få.

Själv tror jag det är utbildningen som jag slarvat med så det är den jag måste åtgärda men finns det några andra tips tar jag tacksamt emot dem.
 
Jag vill berätta hur jag hade gjort, beväpna dig med tålamod för det tar tid.
Ta en stark , van människa med dig var gång
ställ hen framför hästen, koppla vagnen, ställ dig brevid vagnen och vänta till hästen slappnar av, förhoppningsvis suckar, bara vänta till hon står still, när det inträffat, koppla från vagnen, den dagen slut, gör så tills hästen inte längre tror att ni ska köra någonstans utan koppling av vagn betyder avslappning.

nästa steg är samma men nu flyttar sig framförställ hen ett steg bakåt(longeringslina på) och står still tills avslappning av häst blir till, samma som ovan upprepa tills häst sover

Nästa steg är samma men du sitter i vagnen, gör precis samma övningar som innan med dig i vagnen och upprepa tills hästen slappnar av igen.

Nu har du förhoppningsvis en häst som sover när vagnen kopplas, det kommer ta månader att komma hit, när det sker går framförställ hen fram med hästen ca 5-10 steg och sen slappnar ni av igen, kanske tio minuter men full avslappning måste ske.

Nu kan ni börja att skritta i hagen. men bara så många steg som hon är avslappnad med, vid minsta "vakenhetssignal" återgår ni till att stå still, och hela tiden har du någon i longerlina som går brevid och kan stanna hästen och stå framförställ.

Dom första gångerna ni kör henne i hagen några steg ska hon kopplas loss från vagnen när hon slappnat av, övningen är att hon ska ta det lungt hela tiden.

fortsätt så tills hon går att köra helt avslappnat och ta det lugnt inget stress, det är bättre att du ställer er tidigare får henne att slappna av och kopplar loss än att chansa.
detta kommer ta ca 6 månader men är väl värt det, och det räcker om ni gör övningarna ca 3 g veckan, men ingen körning alls under tiden.
 
Jag vill berätta hur jag hade gjort, beväpna dig med tålamod för det tar tid.
Ta en stark , van människa med dig var gång
ställ hen framför hästen, koppla vagnen, ställ dig brevid vagnen och vänta till hästen slappnar av, förhoppningsvis suckar, bara vänta till hon står still, när det inträffat, koppla från vagnen, den dagen slut, gör så tills hästen inte längre tror att ni ska köra någonstans utan koppling av vagn betyder avslappning.

nästa steg är samma men nu flyttar sig framförställ hen ett steg bakåt(longeringslina på) och står still tills avslappning av häst blir till, samma som ovan upprepa tills häst sover

Nästa steg är samma men du sitter i vagnen, gör precis samma övningar som innan med dig i vagnen och upprepa tills hästen slappnar av igen.

Nu har du förhoppningsvis en häst som sover när vagnen kopplas, det kommer ta månader att komma hit, när det sker går framförställ hen fram med hästen ca 5-10 steg och sen slappnar ni av igen, kanske tio minuter men full avslappning måste ske.

Nu kan ni börja att skritta i hagen. men bara så många steg som hon är avslappnad med, vid minsta "vakenhetssignal" återgår ni till att stå still, och hela tiden har du någon i longerlina som går brevid och kan stanna hästen och stå framförställ.

Dom första gångerna ni kör henne i hagen några steg ska hon kopplas loss från vagnen när hon slappnat av, övningen är att hon ska ta det lungt hela tiden.

fortsätt så tills hon går att köra helt avslappnat och ta det lugnt inget stress, det är bättre att du ställer er tidigare får henne att slappna av och kopplar loss än att chansa.
detta kommer ta ca 6 månader men är väl värt det, och det räcker om ni gör övningarna ca 3 g veckan, men ingen körning alls under tiden.
glömde longerlina på hela tiden alltid, under alla övningar.
 
Skygglappar kan hjälpa om hästen blivit bakrädd, örontussar dämpar ljud. Men Kols instruktioner är så mycket bättre!
Träna träna träna!
 
Jag tycker nästan det låter som att hon har fått gå lite för tungt förtidigt.
Brukar vara väldigt svårt att träna bort när de väl blivit hetsiga.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 275
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 728
Senast: Sootie
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 252
Senast: Takire
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 381
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp