Häst som behöver hovskydd i hagen - vad göra?

bettysmatte

Trådstartare
Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den andra de senaste åren. Har funkat bra. Fram tills nu. Hennes hovar växer inte alls. De slits mer än de växer. Enligt hovslagare går det inte att sko i nuläget. Blodprov visar på b-vitaminbrist, och jag ska börja ge tillskott med en gång. Enligt en försäljare av barfotaboots som jag har varit i kontakt med KAN det gå att använda boots i hagen, men troligtvis funkar det inte så bra pga skavrisk och dylikt.

Vad göra??? Jag inser att jag kommer att få överväga att ta bort min häst om inte problemet rättar till sig med b-vitamin och eventuellt någon typ av hovskydd. Hon måste ju kunna gå ut..... Finns det någon som har stött på ett vettigt skydd som funkar vid hagvistelse under en - förhoppningsvis - rehabperiod?
 
Går den på lösdrift eller in i box på natten? För om den går in i box på natten så blir det ju lättare för då kan man ta av bootsen och låta hovarna vara utan på nätterna.
 
Då får hon väl stå i 4v?
Sist hon stod på boxvila i några dagar var hon knappast lycklig. Det betyder också att hennes lilla kompis tvingas stå inne, eftersom hon inte kan vara ute själv. Den lilla hade rymt, och den stora hade blivit fruktansvärt orolig. Det är INTE den lösningen jag söker i nuläget. Mina hästar är 19 år och 25 år. Att ställa dem på boxvila i längre perioder är inte jag gör lättvindigt numera. Jag söker alltså lösning på hur jag kan skydda hennes hovar tills de - förhoppningsvis - har vuxit ut tillräckligt.
 
Jag har haft barfotaboots och en egenhändig lösning med vetflex och silvertejp i flera veckors tid vid hovproblem
Hittar du en par barfotaboots som passar perfekt så är risken för skav mindre
Lösningen jag gjorde med vetflex gav faktiskt inget skav alls och det har jag haft i drygt en månad på två olika hästar men det är lite meckigt
Är det 25 åringen som har dåliga hovar?
 
Kan limskor fungera under en period? Tänker typ en skoperiod (eller så länge de sitter) för att få lite hov att växa ut?

Vad är det för underlag i hagen?
Enligt hovslagaren funkar det inte om hagen är lite lerig, och det är den på vissa ställen under hösten.
 
Enligt hovslagaren funkar det inte om hagen är lite lerig, och det är den på vissa ställen under hösten.
Ah, okej! Då har du funderat på möjligheten i alla fall! Jag hade nog då försökt med någon typ av barfotaboots, samt kanske begränsad utevistelse i några veckor, bara för att få till den där första lilla tillväxten i hoven. Annars stimuleras ju tillväxt av rörelse - motioneras hästen något och i så fall hur? Tänker att en lösning kanske kan vara att promenera hästen i boots någon timme per dag, så att tillväxten kanske kommer igång bättre?
 
Enligt hovslagaren funkar det inte om hagen är lite lerig, och det är den på vissa ställen under hösten.
Skulle det vara möjligt att dela av hagen lite så att de leriga partierna inte går att komma åt? Eller åtminstone de partier som är mest leriga? Kanske dela in hagen i flera delar och variera vilken del hästarna går i för att inte trampa upp för mycket gegga. Eller göra en "sjukruta" nån stans i hagen för hästen som behöver, och så har den kompisen som sällskap bredvid. Men jag förstår om det inte är möjligt, min hästs hage är nästan bara gräs och just nu mest en brun lerpöl pga regn och rusk, det blir ju oftast så under hösten.
 
Jag har haft barfotaboots på en av mina i hagen under längre period. Funkar kanon. Hade det tom dygnet runt under en period på betet, men tog då av 2 gånger om dagen för koll och rengöring vid behov.
 
Förstår verkligen att man inte vill ha en häst som är plus 20 år på boxvila om det verkligen inte finns någon annan lösning.
Kolla med viahov de har bootsutprovare för barfotagång.
Finns ju så många olika varianter numer. Finns en variant som jag tycker verkar smart. Den som från början är konstruerad av distansryttaren som jag nu glömt namnet på.
Gick en genomgång av den bootsen och några till. Tänkte att den borde ju vara ett smidigt komplement för hästar som av olika anledningar inte kan ha skor men ändå behöver skydd.
Sen värmer man plasten för att forma bootsen så den passar hoven. Sen finns den i olika storlekar. Den har ju sån där mjuk grej man lägger in också mot skav. Den lär ju behövas tvättas dagligen.
Går brodda dem också. Är ingen sjukboots egentligen men eftersom hästen främst ska ha den i hagen borde den funka.
 
Prio ett måste ju vara att reda ut bristen på tillväxt. Parallellt med att skydda mot slitage utan att minska tillväxten. Får hästen en balanserad foderstat även avseende mikromineraler och får den i sig tillräckligt av allt? Testad för PPID?

Har du möjlighet att motionera hästen? I sådana fall gör det med boots med stimuleringssulor.

Din hovslagare verkar inte så superinsatt i alternativa hovskydd, du har ingen annan du kan ta hjälp av? Vill du främst undvika att sömma i hovväggen eller det går inte ens?

Min häst har i perioder boots på lösdrift i en hage som är alldeles för lerig. Byter till torrt par en gång om dagen och har hovpuder i så fungerar det ok när man hittar modell som passar. Gäller det bara framhovarna? Har du råd att köpa två olika par direkt?

Uppfattar det som att du har hästen hemma och att den står på box på natten, det är jättegoda förutsättningar för att hjälpa till mot slitaget medan man köper sig tid att utreda bristen på tillväxt :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en häst med, enligt hovslagaren, dålig hovtillväxt. Hon går barfota numera pga att hon inte rids. Förra året hade hon en period...
Svar
15
· Visningar
1 175
Senast: Gilette
·
Hästvård Jag har en liten a-ponny som jag haft på foder sedan november. Hon har alltid gått barfota som jag förstått det, och det har fungerat...
Svar
17
· Visningar
1 874
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 543
Senast: __sofia__
·
Utrustning Jag har en shettis på tre år med superbra hovar, hårda och bra form på. Han verkar inte öm eller så, men nu är det bara is i hagen så...
Svar
4
· Visningar
1 461
Senast: Ajabaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp