Häst som biter hagkompisen och förstör täcken mm..

Pantertanten

Trådstartare
Har en så frustrerande situation hemma..
Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor ligghall + sommarbete. Flyttade hem min häst som jag haft i 5 år för nått år sedan, men vill gärna ha inackorderade. Förespråkar verkligen naturligt hästliv, med stora hagar, helst fri tillgång på mat om det är möjligt, hästkompisar, lösdrift osv osv.
Men min häst är en sån jäkla mobbare! Han har gått i samma hage som andra hästar till och från under tiden jag ägt honom. Det funkar någorlunda med ranghöga hästar - dessa tjurar han bara lite mot men vågar inte göra något. Men då det är hästar som inte säger ifrån så är han odräglig..
Har honom för tillfället med en ny häst som flyttat hit - de har gått ihop i ca 1 månad. De har alla förutsättningar att ha det lugnt i hagen, de har mkt yta att röra sig på och fri tillgång till mat. Men min häst håller på å tjurar å har sig massor mot den här nya hästen.
Dom har blivit någorlunda kompisar nu, står och leker med varann i bland. Men min häst springer också och vallar den andra hästen en del och BITER SÖNDER täckena! Det har gått sönder flera täcken, och jag ser ju genom fönstret att mitt monster typ står å rycker å hänger i täcket!
Han kan också, ganska oprovocerat (typ att den andra är inom räckhåll..) , bli sur på andra hästen och jaga iväg honom, även då bita i täcket..
Men sen ibland så står dom och tex kliar varann..
Detta var inget problem med hans tidigare hagkompis, då den var högre i rang och min häst inte vågade hålla på såhär..
Jag vill jättegärna ha några hästar tillsammans här hemma, då jag byggde och planerade så har jag sett framför mig en flock med 4-5 hästar (min + inackorderade) men nu blir jag orolig att det här inte kommer funka.. Pga MIN häst! Blir så besviken på honom att han ska hålla på såhär... Har en stor klump i magen varje morgon då jag går ut "kommer täcket vara trasigt igen.."..
Jag har testat smetat antibit på täcket, vilket knappt hjälpt. Har dock inte testat alla olika medel än. Jag har haft haklapp på min häst, det funkade från början då han mer jagade undan den andra hästen och försökte bita i rumpan, men nu då de blivit lite mer vänner så får han ändå tag på täcket.
Jag har nu betesreducerare på min häst så att han ska sluta slita sönder täcken, men det funkar ju inte i längden, han kan inte gå med den året om..
Vad ska jag göra?! Funderar seriöst på att sälja min häst och köpa en som funkar bättre socialt.. Min häst har gått i flock hela sitt liv, fattar inte vad han håller på med?!
Funderar att bygga en till ligghall så får min gå själv eller om jag ev hittar nån med en ranghög häst som kan gå me honom som han ite vågar hålla på såhär emot..

Vad skulle ni gjort?
Alternativen som jag ser det:
1. Bygga en till ligghall där min + ev annan häst om jag hittar, får gå. Problemet här är väl att min häst måste sova själv i ligghallen å då inte har koll på dom andra hästarna.. Får man ens ha så? Då kanske han måste in på box istället på nätterna, det är nått jag verkligen inte vill..
2. Byta häst. Det här vill jag helst inte, men just nu är jag så arg så känns ändå som att det är ett alternativ :devil:

Vad kan jag mer göra, finns det fler alternativ?
 
Jag skulle iaf omedelbart sära på hästarna nu. Det är för stor skaderisk när han beter sig såhär och såklart väldigt synd om den andra hästen som blir illa behandlad.
 
Det kan ju vara så att det blir bättre om de är flera som går tillsammans. Det är i alla fall min erfarenhet av den typen av hästar. Beteendet har lugnat sig när de gått flera tillsammans. Blir inte samma fokus på en enda häst då - de får liksom annat att tänka på.
 
Motioneras han något? Är det skillnad i hagbeteendet på om han fått jobba hårt en dag vs. när det är vilodag?

Jag kan också rekommendera att ha två egna hästar. Då får du dels en stadig flock även om inhyrda kommer och går, och dels så är du inte beroende av inhyrda.
 
Jag skulle iaf omedelbart sära på hästarna nu. Det är för stor skaderisk när han beter sig såhär och såklart väldigt synd om den andra hästen som blir illa behandlad.
Just nu så har jag munkorg på min häst så ser ingen stor skaderisk.. Även innan så bits han bara vilket jag inte heller skulle säga är så stor skaderisk, förutom om han får tag på nått täcke å typ sliter av det, vilket ju kan bli skaderisk att den andra fastnar möjligen. De är ju vänner och klias å busas också, bara att min gärna biter tag å rycker i täcket under lek och går lite för långt ibland å blir sur..
Men såklart så kommer vi kanske måsta sära på dom om vi inte får slut på det här beteendet.
 
Det kan ju vara så att det blir bättre om de är flera som går tillsammans. Det är i alla fall min erfarenhet av den typen av hästar. Beteendet har lugnat sig när de gått flera tillsammans. Blir inte samma fokus på en enda häst då - de får liksom annat att tänka på.
Hoppas hoppas verkligen det!
Just nu så går de 2 å 2 pga det är ett sto i andra hagen å den hästen som min går med betäcker stoet, så de kan inte vara i samma. Men hon ska flytta om nån månad å då skka de gå alla 3. Den här 3dje har min häst gått med i nått år innan och han är högre i rang = funkar med min häst, som inte vågar bita å busa med hans täcken.
 
Motioneras han något? Är det skillnad i hagbeteendet på om han fått jobba hårt en dag vs. när det är vilodag?

Jag kan också rekommendera att ha två egna hästar. Då får du dels en stadig flock även om inhyrda kommer och går, och dels så är du inte beroende av inhyrda.
Han motioneras! De har typ busperioder på morgonen och på em då jag ser det här beteendet, annars så är dom ganska harmoniska.. Har inte tänkt på om det är värre då han inte motioneras men tror det är ganska lika.. Han motioneras 5-6 ggr i veckan.
Jag hade 2 egna hästar till för nån månad sen då jag sålde min sällskapshäst. Har inte tid med 2 om jag inte måste. Min häst var inte helt sjyst med sällskapet heller i början men beteendet blev bättre efter ett tag. + att eftersom det var min egen så valde jag att inte ha täcke på, så största av detta problem löste jag på det sättet :angel:
 
Just nu så har jag munkorg på min häst så ser ingen stor skaderisk.. Även innan så bits han bara vilket jag inte heller skulle säga är så stor skaderisk, förutom om han får tag på nått täcke å typ sliter av det, vilket ju kan bli skaderisk att den andra fastnar möjligen. De är ju vänner och klias å busas också, bara att min gärna biter tag å rycker i täcket under lek och går lite för långt ibland å blir sur..
Men såklart så kommer vi kanske måsta sära på dom om vi inte får slut på det här beteendet.
Men du skriver ju att den vallar, tjurar och jagar iväg den andra hästen. Det hade jag aldrig accepterat att min häst utsattes för.
 
Ja tydligen. Det var iaf de sakerna jag syftade på ang skaderisk. Den andra hästen riskerar att skadas när den behöver fly från din häst och när som helst kanske den också tröttnar och försöker säga ifrån = bråk och risk för sparkskador.
Verkar som du målar upp ett annat scenario än det jag menar. Att den andra hästen skulle skada sig då den flyr ifrån min känns inte rimligt. När min häst jagar undan den andra så är det några tiotals meter kanske. Tex från en höhög. Eller om den tycker att den andra är för närgången och jobbig. Inte jagar omkring i hagen i full fräs väldigt länge.
Det är alltid en viss risk att ha hästar ihop. En risk jag (och den andra hästägaren) är villig att ta. Men det finns ju såklart gränser. Tex att min häst biter sönder täckena på den andra hästen :banghead: Eller om den andra hästen inte skulle få var ifred. Min häst går inte fram och jagar omkring den andra om den tex står och vilar. Det är i situationer då den andra är nära, tex försöker tälla sig och vila bredvid min, och min inte har lustatt den ska få stå bredvid just då (OBS. bara ett exempel. De står ganska ofta och vilar bredvid varandra också, och kliar varann tex).

Med det sagt så har jag ju skrivit den här tråden för att jag tycker det är ett problem å jag är skitless på att min häst är så sur av sig! MEN, det är främst problemet med täckesbitningen som jag tycker är stort. Och att han alltid ska vara så dum mot "nya" hästar, även om det oftast lägger sig efter några veckor. Inte optimalt då man vill kunna ha en lösdrift med inackorderingar hemma :(
 
Handlar det mest om sönderbitna täcken så kan haklapp vara bättre lösning än munkorg.

Men det låter som att det, iaf bitvis, är ett större problem än så.
 
Hur stor är lösdriftshagen?

Har dom fri tillgång eller begränsade portioner?

Och är inte täckessäsongen över nu?
 
Hur stor är lösdriftshagen?

Har dom fri tillgång eller begränsade portioner?

Och är inte täckessäsongen över nu?

Den är ca 3 hektar, men det är fortfarande massor med snö i hagen (bor långt i norr) så de rör sig ju inte på superstor yta för tillfället, hänger mest i ligghall å där höet serveras... Går ibland omkring litegrann på nån stig de gått upp, å ner i skogen. Men inte ofta. Om nån månad, då de kan börja gå å smaska lite gräs, så hoppas jag att problemet avtar..
dom hade fri tillgång med nät, men min häst blir jobbig runt balen (vaktig) så vi började fodra med portioner på marken långt ifrån varann istället, då slipper han "vakta" all mat, utan kan stå vid sin hög.. De får så att de är mätta, förut var min häst väldigt jobbig runt fodring men det har jag inte upplevt nu med denna häst i hagen. Så antar att de känner sig ganska mätta å belåtna :)
Täckessäsongen är snart över, men vi har fortfarande minusgrader på nätterna och hästarna i fråga är rakade! Hästen ska enligt utsago vara väldigt känslig mot knott å flygfän också så kommer nog måsta ha flugtäcke i sommar :crazy:
 
Handlar det mest om sönderbitna täcken så kan haklapp vara bättre lösning än munkorg.

Men det låter som att det, iaf bitvis, är ett större problem än så.
Jag har testat haklapp, men eftersom de busar med varann och den andra hästen står kvar hela tiden så får min häst ändå tag på täcket å drar å sliter.
Du har rätt i att det är lite både och. Just nu med denna häst skulle jag säga att det största problemet är täcket! De kommer ändå helt ok överrens nu, även om min häst inte är en jättesnäll kompis i alla lägen direkt, utan ganska grinig å kanske inte så kul.. Så med denna häst nu så är det täcket som är största problemet.
Men tänker att han kommer ju gör såhär mot alla ev nya hästar som ska flytta hit! Å han är inte så sjyst från början då man släpper ihop heller. Extremt vaktig å låter inte den andra hästen komma i närheten öht första typ veckan. Sen mjuknar han eftersom, men som jag beskrivit så är han ju inte en supersnällis ändå direkt, även om han tolererar de andra hästarrna "på sina villkor".
Tänker att det kanske är jobbigt för honom, men även väldigt jobbigt för mig! Som vill ha inackorderade och att allt ska funka sen är min häst inte så schjyst vid ihopsläpp osv. Jobbigt att ha klump i magen när nån ska flytta hit osv..
Därför jag funderar om han ska gå i en egen hage sen får alla inackorderade gå i den stora hagen med ligghall tex. Men jag byggde ju såhär eftersom jag ville erbjuda min häst det här livet, så det blir ju lite fel ändå om jag gör så :meh:
Vet inte riktigt hur jag ska göra faktiskt...
Även om täckessäsongen snart är slut och sommaren kanske kommer att funka, så blir det ju vinter å täckes säsong snart igen, då är jag tillbaka på ruta 1 med sönderslitna täcken (kanske)..
 
Den är ca 3 hektar, men det är fortfarande massor med snö i hagen (bor långt i norr) så de rör sig ju inte på superstor yta för tillfället, hänger mest i ligghall å där höet serveras... Går ibland omkring litegrann på nån stig de gått upp, å ner i skogen. Men inte ofta. Om nån månad, då de kan börja gå å smaska lite gräs, så hoppas jag att problemet avtar..
dom hade fri tillgång med nät, men min häst blir jobbig runt balen (vaktig) så vi började fodra med portioner på marken långt ifrån varann istället, då slipper han "vakta" all mat, utan kan stå vid sin hög.. De får så att de är mätta, förut var min häst väldigt jobbig runt fodring men det har jag inte upplevt nu med denna häst i hagen. Så antar att de känner sig ganska mätta å belåtna :)
Täckessäsongen är snart över, men vi har fortfarande minusgrader på nätterna och hästarna i fråga är rakade! Hästen ska enligt utsago vara väldigt känslig mot knott å flygfän också så kommer nog måsta ha flugtäcke i sommar :crazy:

Jag förstår, låter som en bra setup, men ingen fungerande flock.

Jag tycker det låter som att du har en häst som helt enkelt inte trivs med "vem som helst".

Antingen skaffar du en egen flock, eller åtminstone 1 sällskapshäst till, som han trivs med, och ha sällskapshästarna oklippta/enbart vädringslucka.

Eller, om du inte är särskilt fäst vid den här hästen, så säljer du och letar efter en häst som är enkel med andra.

Jag har en hingstig större valack tillsammans med hingstig shettisvalack, det är en bra kombo. Dom busar och har kul tillsammans. Skulle aldrig sälja han, bara för att inte gillar de flesta andra valacker.

Att min stora resursvaktar höet ser jag inte som ett problem. Snarare en fördel för shettisens hulls skull hehe 😅.
 
Jag förstår, låter som en bra setup, men ingen fungerande flock.

Jag tycker det låter som att du har en häst som helt enkelt inte trivs med "vem som helst".

Antingen skaffar du en egen flock, eller åtminstone 1 sällskapshäst till, som han trivs med, och ha sällskapshästarna oklippta/enbart vädringslucka.

Eller, om du inte är särskilt fäst vid den här hästen, så säljer du och letar efter en häst som är enkel med andra.

Jag har en hingstig större valack tillsammans med hingstig shettisvalack, det är en bra kombo. Dom busar och har kul tillsammans. Skulle aldrig sälja han, bara för att inte gillar de flesta andra valacker.

Att min stora resursvaktar höet ser jag inte som ett problem. Snarare en fördel för shettisens hulls skull hehe 😅.

Jag vill helst inte sälja, men jag blir bara så himla frustrerad på honom då jag ser att alla andra hästar (typ) kan gå så fint och harmoniskt i flock, men han ska hålla på att stöka, nu när jag byggt å lagt ner x-antal 100.000 på att få till en bra lösdrift med ligghall, stor hage å stall å allt 😅
Lutar åt att jag bygger en till ligghall och delar av hagarna så att han får gå själv på vintern.. Eller om jag hittar en häst han kommer överens med.
Jag har en inackorderad sen nått år som han funkar med, eftersom den är högre i rang så vågar han inte slita å dra i täckena på den, men då är det ju ingen lek eller så heller i hagen, som det ju är med den här han går med nu..
Problemet är att vi är 3 nu i stallet och vill inte att de inackorderade ska behöva gå själva, jag har ju promotat stallplatsen som en lösdrift med sällskap, så får nog snällt ha min egen häst själv till det ev flyttar hit nån till, å då kanske dela upp dom 2 å 2...

Men jag hoppas på att det ev kan lösa sig då dom går 3 i hagen :angel:
 
Nu är det ju svårt när man inte ver layouten men spontant kanske en trygghet och i perioder en lösning varit just att ha två fungerande hagar med lösdrifter så att du kunnat ha två flockar. Om du har möjlighet att bygga så att de ändå "delar" utrymme med ligghallar så behöver kanske en/få hästar känna sig helt "utanför" genom att hage o ligghall är fysiskt långt ifrån det du redan har. Likt när man bygger tracksystem parallellt och delar en stor ligghall på mitten osv.

Har du möjlighet att ha fler matplatser/viloställen/eventuellt till och med ligghallar i befintlig hage? Vi har två väldigt lugna hästar som gått ihop i många år på lösdrift men har testat att lägga till fler matplatsen för vi ville få dem att äta mera och de är väldigt nöjda med det. Lite så att det alltid ska finnas flera ställen hästarna verkligen gillar att stå och vila/sova/äta på i olika väder. Att det inte bara finns "en" bästa plats per aktivitet.

Ang täcken, kan det funka att ha ett riktigt rejält yttertäcke utanpå? Tex Shires och Premier Equine har ju några modeller med riktigt rejäla yttertyg och detaljer. Jag funderade på det som lösning när min häst (den som biter i den andra hästens täcken hos oss) var mer irriterad en period.
 
Jag vill helst inte sälja, men jag blir bara så himla frustrerad på honom då jag ser att alla andra hästar (typ) kan gå så fint och harmoniskt i flock, men han ska hålla på att stöka, nu när jag byggt å lagt ner x-antal 100.000 på att få till en bra lösdrift med ligghall, stor hage å stall å allt 😅
Lutar åt att jag bygger en till ligghall och delar av hagarna så att han får gå själv på vintern.. Eller om jag hittar en häst han kommer överens med.
Jag har en inackorderad sen nått år som han funkar med, eftersom den är högre i rang så vågar han inte slita å dra i täckena på den, men då är det ju ingen lek eller så heller i hagen, som det ju är med den här han går med nu..
Problemet är att vi är 3 nu i stallet och vill inte att de inackorderade ska behöva gå själva, jag har ju promotat stallplatsen som en lösdrift med sällskap, så får nog snällt ha min egen häst själv till det ev flyttar hit nån till, å då kanske dela upp dom 2 å 2...

Men jag hoppas på att det ev kan lösa sig då dom går 3 i hagen :angel:

Nej, inte ha ensam häst :(. Sorgligt liv. Köp en liten kompis till han istället.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
865
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 495
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 148
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp