Häst som biter sönder täcket på den andra

Maria_81

Trådstartare
Hej!
Jag måste bara få råd om detta hur ni skulle göra. Jag har ett litet stall hemma som har 3 boxar.Jag har själv 2 hästar och min kompis har sin häst ståendes hos mig. Nu är det som så att jag tror att mitt sto biter sönder min kompis hästs täcken. Har inte sett det med egna ögon men hon är häxan surtant när det kommer till maten, vilket dom har fri tillgång till på 2 ställen. Min andra häst och kompisens häst funkar jättebra tillsammans men mitt sto som sagt går inte ihop med grabbarna då hon motar runt dom mycket. Hon kom in i "flocken" sist och har väl varit hos oss nu i snart 2 månader. Tror ni det kan bli bättre dom emellan? Eller skulle man sett nån tendens till förbättring vid det här laget? Men till den stora frågan, hur ska jag göra med täckesbitningen? :crazy: Det är inga små hål vi pratar om här utan stora revor över baken på honom. :nailbiting: Jag får ju dåligt samvete då kompisens täckeslager börja tryta då hon tagit sönder(om det nu är hon)3 st och jag såg igår kväll att det fjärde är på g att gå sönder. :( Hur hade ni gjort? Ställt henne i en annan hage själv? :( Hjälp hur 17 ska jag gå tillväga, vill ju inte att det ska bli dålig stämning heller mellan mig och min kompis. Och plånboken är ju rätt tunn ändå när man har 2 hästar som kostar så jag kan ju inte hålla på att köpa nya täcken till hennes häst heller hela tiden! :nailbiting:
 
Det behöver inte vara bett, den kan ju klia sig också. Min gammelhäst kliar sönder sina täcken. Jag har aldrig sett henne göra det men alla täcken går sönder på samma ställe oavsett hagkompisar.
 
Är det enbart i samband med mat, lägg ut fler högar/fodringsställen. Huvudregeln är alltid ett ställe mer än antalet hästar. Tre hästar = fyra fodringsställen. Då brukar det lugna ner sig efter ett tag.

Är det ett mer allmänt problem hade jag separerat dem.
 
Är det enbart i samband med mat, lägg ut fler högar/fodringsställen. Huvudregeln är alltid ett ställe mer än antalet hästar. Tre hästar = fyra fodringsställen. Då brukar det lugna ner sig efter ett tag.

Är det ett mer allmänt problem hade jag separerat dem.
Grabbarna äter ju jättebra tillsammans och så länge dom har 2 ställen så är det ju ingen direkt tjafs vid maten, men mitt sto kan ju stå vid ena stället och grabbarna vid det andra och sen går hon till dom och då går ju dom till det stället där hon stod och så fortsätter det så. Och då motar hon ju gärna på dom hela tiden oavsett hur många högar det än ligger hon gör en rundvandring och smakar på alla högar så att säga :meh: Saken är ju den att min andra häst drar som en avlöning så fort hon bara närmar sig, min kompis häst fattar inte galoppen lika fort (lite trögare på hästspråket) och blir på så sätt motad mer fysiskt. :banghead: Att separera dom skulle ju innebära att en häst får stå själv och det är nåt som jag vill undvika så länge jag bara kan. :(
 
Hon lutar sig mot något som ett tråd eller en vägg och så kliar hon så intensivt att täckena går sönder. Spelar ingen roll vilken kvalitet det är på dem.
Ja det finns ju en hel del träd som han mkt väl skulle kunna göra så på. :idea: För vad jag funderar på är ju att om det är hon som biter sönder täckena så borde det ju ha startat från början när hon kom och inte en månad senare. :cautious:
 
Ja det finns ju en hel del träd som han mkt väl skulle kunna göra så på. :idea: För vad jag funderar på är ju att om det är hon som biter sönder täckena så borde det ju ha startat från början när hon kom och inte en månad senare. :cautious:

Mitt stos specialitet är att klia rumpan mot en lågt sittande gren:meh:
Jag vet inte hur många täcken hon tagit sönder på det sättet. Just det har jag sett henne göra, samtidigt stönade hon högt av njutning...
 
Mitt stos specialitet är att klia rumpan mot en lågt sittande gren:meh:
Jag vet inte hur många täcken hon tagit sönder på det sättet. Just det har jag sett henne göra, samtidigt stönade hon högt av njutning...
Hahaha kan jag tänka mig att hon gjorde :p Och nu när du säger det så skulle det inte förvåna mig om det är just det hennes pojke gör :banghead: Jag hoppas att jag ser det nån dag snart, får hålla utkik så mkt jag kan. ;)
 
Sära några dagar då och se om din är skyldig eller ej? Jobbigt att det är just din som ev. är problemet ihop med en utomstående... hade varit lättare om det var den hästen å du erbjöd att den kunde gå själv.... nu blir det lite moment 22 täcke vs stämning ;)
 
Sära några dagar då och se om din är skyldig eller ej? Jobbigt att det är just din som ev. är problemet ihop med en utomstående... hade varit lättare om det var den hästen å du erbjöd att den kunde gå själv.... nu blir det lite moment 22 täcke vs stämning ;)
Ja det har varit en tanke att göra så, att utesluta allt. ;) Saken är ju den att jag är rädd att tant ska spränga staketet om hon blir ensam. :nailbiting: För hur mkt hon än "hatar" pojkarna så älskar hon dom samtidigt och vill INTE vara utan dom ;)
 
Jag har stått på andra sidan, det vill säga som ägare till hästen som fått täckena sönderbitna. Var inte så kul när man pluggade och hade ont om pengar och hagkompisen (som min häst dessutom hjärtligt avskydde) bet sönder det nya täcket första dagen hästen hade det på sig. Jag föredrar faktiskt att ha min häst i egen hage. Nu måste hon gå i egen hage av många olika skäl, som inte alls har med täckena att göra längre, men det är faktiskt skönt att veta att vad hon än hittar på och vad hon än har sönder, så har hon gjort det själv. Men då trivs min som bäst ensam (givetvis bredvid de andra, men hon går ensam i just sin hage), det är så klart knivigare att sära på dem om du är osäker på om det kan bli problem för den som blir själv.
 
Jag har stått på andra sidan, det vill säga som ägare till hästen som fått täckena sönderbitna. Var inte så kul när man pluggade och hade ont om pengar och hagkompisen (som min häst dessutom hjärtligt avskydde) bet sönder det nya täcket första dagen hästen hade det på sig. Jag föredrar faktiskt att ha min häst i egen hage. Nu måste hon gå i egen hage av många olika skäl, som inte alls har med täckena att göra längre, men det är faktiskt skönt att veta att vad hon än hittar på och vad hon än har sönder, så har hon gjort det själv. Men då trivs min som bäst ensam (givetvis bredvid de andra, men hon går ensam i just sin hage), det är så klart knivigare att sära på dem om du är osäker på om det kan bli problem för den som blir själv.

I hear u sister.... 6 täcken på 2 dagar....
 
Laglappar på metervara, markisväv eller liknande med limskikt, är räddningen. Jag har fått mitt av en kompis, men det ska finnas på vissa båtaffärär eller affärer som för markiser.
Jag har klistrat ihop täcken både kors och tvärs med sådana lappar.
 
Fler har tipsat om antibit och du har testat idag, ser jag. :up: Hoppas det funkar! Jag vill egentligen bara inflika att jag har upplevt att vissa antibit inte funkar på alla hästar men en sort som jag tycker funkar bäst är den här: http://www.granngarden.se/Foran-Equ...quine-Products-No-Bite-Cream,-500-g/p/1011588
Då slipper man dessutom sprayerna som hamnar överallt, framför allt i munnen, när man sprayar. :yuck:
Det är exakt den vi har smetat på, herrn i fråga är krubbitare så den fanns ju tillgänglig hemma! :up:
 
Hade en täckesätare på en lösdrift förut och vi blandade ättika med vatten pch sprayade tävkena varje dag. Funkade kanon. Mycket billigare än anibit-grejer man köper i hästbutiken. Funkar kanske inte för alla men höll våra täcken hela genom hela vintern.
 
@tintilar hehe ... och jag har en gång för många år sen varit med om en otroligt rabiat täckesbitare som tyckte tabasco var supergott :D

Blev etter värre när det kommit på täcket och stod och slickade och smaskade , plus då det maniska bitandet helt oförändrat :D

Skämt åsido : TS tycker din tråd är suverän i det att du tar upp problemet trots att det är din egen som orsakar problemet . Det är ju precis som du är inne på ohållbart om täckena blir förstörda så pass och går åt i sån volym/kvantitet ...

Att täcken går sönder lite när och då räknar jag som allmänt slitage och sånt man får räkna med om man har hästarna i flock och täckade - men inte när det går bortom "normalt slitage" då blir det ett stort problem.

Om du inte har möjlighet att låta hästarna gå brevid varandra i hagen på ett sätt som känns ok för dem så brukar det ju funka hyfsat att låta hästen vars täcken den andra hästen demolerar gå med ngt billigt skittäcke som skal överst dvs ha dubbla täcken . Då brukar revorna bara ta det översta täcket och dessutom blir ju inte ett skaltäcke som är helt ofodrat lika förstört som de riktigt fodrade där stoppningen dras ur och förstörs ...?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
384
Senast: Sirap
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 015
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 999
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 454
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp