Häst som biter sönder täcket på den andra

VI hade våra två i samma hage ihop och det är jag glad för. Unghästen gjorde tappra försök att få igång Tanten och då bet han tag i täcket på rumpan på henne. Jag har numer inte ett täcke utan lagningar... Men antibit kräm som flera redan tipsat mot fungerade, men jag fick kleta på med några dagars mellanrum, för blev krämen torr eller för mycket smuts ovanpå så bet hästen ändå.
 
@tintilar hehe ... och jag har en gång för många år sen varit med om en otroligt rabiat täckesbitare som tyckte tabasco var supergott :D

Blev etter värre när det kommit på täcket och stod och slickade och smaskade , plus då det maniska bitandet helt oförändrat :D

Skämt åsido : TS tycker din tråd är suverän i det att du tar upp problemet trots att det är din egen som orsakar problemet . Det är ju precis som du är inne på ohållbart om täckena blir förstörda så pass och går åt i sån volym/kvantitet ...

Att täcken går sönder lite när och då räknar jag som allmänt slitage och sånt man får räkna med om man har hästarna i flock och täckade - men inte när det går bortom "normalt slitage" då blir det ett stort problem.

Om du inte har möjlighet att låta hästarna gå brevid varandra i hagen på ett sätt som känns ok för dem så brukar det ju funka hyfsat att låta hästen vars täcken den andra hästen demolerar gå med ngt billigt skittäcke som skal överst dvs ha dubbla täcken . Då brukar revorna bara ta det översta täcket och dessutom blir ju inte ett skaltäcke som är helt ofodrat lika förstört som de riktigt fodrade där stoppningen dras ur och förstörs ...?
Åh det var ju faktiskt en toppen ide :up: Nu när vi smörjde skittäcket med antibit så har hon peppar peppar gett fan i honom. :bow: Hoppas bara att hon inte kommer på att han inte har nåt på detta täcke nu. :nailbiting:
 
Jag köpte till slut ett riktigt hållbart täcke till min inackordering. Ska bli intressant o se när det börjar användas (tunnare)! Testar lite olika antibit så länge.
 
Been there, done that! Min hästs hagkompis älskar att äta täcken! :crazy: Och jag menar verkligen ÄTA täcken. Han bet inte hål på översidan, nej tuggade ut allt foder, under och bakifrån. Så täckena var i alla fall vattentäta men inte varma eftersom allt foder på bakdelen var borta. Det låg vita tussar i hela hagen och helt ner til skogen :o Vi provade med allt, mer eller mindre kul, eftersom det skulle smörjas på på innersidan in mot min hästs vita lår och bakben :eek: Till sist hittade vi ett preparat från Blue Hors - Stald Intakt.... det luktar inte, färgar inte och fettar inte. Det blir lite som oljeskinn.. och håller länge. I år har jag smörjt hans täcke 2 gånger.... :banana: Men bytte täcken en dag och GLÖMDE att smörja, så det var det täcket!
 
Ja en hagkompis till mitt sto tyckte livet var som bäst när han bet tag i resåren, backade ett steg, och sedan släppte! Han bet även sönder täcket på rumpan hela tiden, jag gjorde en tinktur på bittermandelolja som jag blandade ut i vatten och sedan dränkte bakdelen på täcket i, det hindrade honom för det mesta. Annars är mitt bästa råd att man förstärker täcket när det är nytt, innan det går sönder, det är inte så kul att laga nya hela täcken men det hjälper.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
378
Senast: Sirap
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 002
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 970
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 449
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp