Häst som bits, hur löser man problemet?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Har ni några förslag på hur man på bästa sätt löser denna situation:

Jag har en häst, en kallblodstravare född 99, vallack. Han har sen han var föl varit en ganska kaxig och bestämd individ, tydligen som sin mamma. Han har varit hos två pesroner i sitt liv, först hos förra ägaren sen han föddes tills det att han var 4 år, då tog jag över honom och har haft honom sen dess, alltså i 7 år.
Han har alltid varit tuff gentemot en och det har tagit tid att bli hans vän. Han ska alltid testa nya människor, vart går gränsen, kan jag bitas, lyfta ett bakben och hotas osv.

Mot mej så är det inga problem när det gäller att bli borstad och påklädd utrustning, ledas från hagen utan att naffsa osv. Jag brukar få komentarer om att han ser så väluppfostrad ut i hanteringen i sköthuset då han lyfter hovar utan att man måste röra honom, han går själv in i tränset osv.

Han har även testat mej från början, han har lyft bakben i hot, bitit mej rejält en gång bla. Vad jag då gjort är det samma som han har gjort, ska han sparkas så sparkar jag (mjuka gympadojjer och inte med all min kraft) samtidigt som jag så klart har rytit till, den gången han bet mej rejält så fick han oxå smaka på sin egen medicin, har han småbitit mej så har jag daskat till honom på en gång på mulen med ett ryt.
Jag vet att man inte ska slå sina djur och det är inget jag gör i vardagen men jag har markerat från början att det inte är ok att bitas, lyfta bakben osv och då har han heller inte gjort det något mer mot mej.

Jag tror att han är en ganska kännslig individ med hög integritet som vill ha en ledare. Han låter tex inte vem som helst ta honom på huvudet utan protester med öronen bakåt och slå med huvudet ta ett steg framåt och puffa till den som står där och ska våldgästa honom. Han kräver en vänlig men bestämt hand som både kan ge och ta, läsa av honom när saker och ting är ok att göra.

Nu till problemet. Min man brukar hjälpa mej i stallet nu när jag är gravid. Han är inte jätte hästvan men har hållt på med Fabian i snart 3 år. Grejjen är att min man är lite försiktig av sej, han vill gärna att Fabian ska gosa med honom och göra som han säger. Men Fabbe är ju inte riktigt av den typen, eller jo med mej kan han gosa vilket N ju ser och inte förstår varför Fabbe inte gör så mot honom.
Fabian har väl aldrig gjort nått dumt mot N direkt förutom att försöka tränga ner honom i diket när han ska leda honom från hagen, naffsa på väg från hagen. Jag har sagt åt honom att han ska se till att ha kontrollen hela tiden, att han ska gå först och om Fabbe går före så ska han stanna honom och backa honom för att sen själv betsämma när dom ska gå igen. Markera med en snärt på mulen om han naffsas.
Backandet går ganska bra, men inte tillsägelsen om naffs tex då N inte vill "slå" Fabbe. Jag själv vet inte hur man ska markera att det är fel utan att snärta till honom på mulen direkt och sen är allt som vanligt igen.

Men den här sommaren har Fabbe bitit N en gång ordentligt i låret när han skulle kratsa hans hovar i paddocken, N gjorde inget fel vad jag kunde se (stod brevid) utan böjde sej bara för att ta upp fram hoven, Fabbe stack iväg dirket efter att han bitit, så han vet ju att han gjorde fel men fick ingen bestraffning då han försvann och N inte ville bestraffa honom heller för den delen. Jag gick sen fram till Fabbe och fullföljde kratsningen utan några protester.
Igår skulle N klä på Fabbe selen medans jag var på toa så då såg jag ju inte vad som hände, men när N skulle sätta på Fabbe sin brösta som träs över huvudet så fick N ett nyp i armen. Han blir då sur på hästen och bara går där ifrån. Fabbe fick alltså ut nått även denna gång av att bitas.
Tilläggas kan ju även att någon dag innan klädde N på honom selen själv utan protester från hästen.

Jag har sagt att han måste markera att bitas är fel och sen fortsätta med det han höll på med och låstsa som ingenting(har förklarat att djur inte är långsinta). Men N vill som sagt inte markera då han tycker det är att slå och sen så blir han själv sur på Fabbe och vill inte vara med honom.

Jag kan ju inte göra annat än att titta på, det är ju deras problem som måste lösas.

Så är det någon som har något tips på hur dom ska kunna bli vänner? Hur kan jag förklara varför Fabian bits? Jag säger att han vill ha en ledare och testar N för att han fortfarande inte känner honom ordentligt, men N tycker ju att dom gör det nu efter dessa 3 år.....
Jag tror Fabbe bits bara för att han kan typ, det händer ju inget när han gör det förutom att den han biter går därifrån.
Vissa dagar funkar det jätte bra med att leda, klappa och klä på.
Rida är inga som helst problem.

Kanske det bara är att acceptera situationen och inse att dom inte passar varandra.....
Men jag hoppas ju på att det finns några tips jag själv inte tänkt på som kan hjälpa mina älskade att bli vänner.
 
Sv: Häst som bits, hur löser man problemet?

Förklara för honom ingående om hur det fungerar i en hästflock, eller ännu hellre ge honom en bok om hur hästar fungerar i relation till andra.
 
Sv: Häst som bits, hur löser man problemet?

Jo om jag kan få honom att läsa en bok så har vi några hemma, kan ju testa det.
Vad är det du syftar på framförallt när du menar hur dom beter sej mot varandra i flocken?
 
Sv: Häst som bits, hur löser man problemet?

En häst får inte bita ledaren. Då slår det gnistor. Skulel tro att det är det som menades?
 
Sv: Häst som bits, hur löser man problemet?

Fast han behöver ju inte slå Fabbe om han inte vill, däremot måste han markera att han inte vill bli biten. Hästen kommer fortsätta bitas om det inte blir några konsekvenser, och han kommer garanterat fortsätta bitas om han får fördelar av det (irritationsmomentet går iväg).
 
Sv: Häst som bits, hur löser man problemet?

Till stallet kom en ny häst med tendenser att hugga i tid och otid.
Förra ägarna hade lämnat en pedagogisk lista med hur man på olika sätt skulle ta hänsyn till hästen för att undvika hugg-konfrontation.
Nu hade vi bara öppna boxar vilket givetvis ställde allt på sin spets.
En dag höll pappa på att sopa i stallgången då hästen smög sig på och höll på att klippa ett öra.
I samma stund åkte hästen på en rejäl omgång sopkvast.
En metod som antagligen får var och varannan hästpedagog att se rött men hästen högg aldrig mer efter oss som normalt vistades i stallet.


Slutet gott allting gott.
 
Sv: Häst som bits, hur löser man problemet?

Jag hade i och för sig blivit vansinnig om "en stalltjejs pappa" gett sig på att slå/hota min häst med en sopkvast. Det betyder inte att någon ska bara acceptera att bli biten - men man har en vuxen dialog med ägaren, man ger sig inte på hästen i rena ilskan med närmsta redskap.
 
Sv: Häst som bits, hur löser man problemet?

Jag hade i och för sig blivit vansinnig om "en stalltjejs pappa" gett sig på att slå/hota min häst med en sopkvast. Det betyder inte att någon ska bara acceptera att bli biten - men man har en vuxen dialog med ägaren, man ger sig inte på hästen i rena ilskan med närmsta redskap.


En vuxen dialog? :D
Det finns många tålamodsprövande situationer jag kan bjuda på men när en häst utåtagerar och således är farlig så markerar jag per ögonblick.

Om min häst på något sätt hotar en människa som på intet sätt gjort sig förtjänt av det så har de min självklara tillåtelse, tillika tacksamhet, om de korrigerar detta omedelbart.
Varför ta det med mig, det är ganska försent att korrigera då. De får dock gärna informera mig.
Det är som när en del föräldrar välkomnar när andra människor tillrättavisar deras barn medan andra går i taket även om tillrättavisningen sker med milda ord.

Hade din häst varit känd för att nypas och huggit örat av mig när jag sopade utanför dess box skulle du varit glad om jag bara sopat till din häst. Därefter hade du fått se till att din häst förvaras på ett sätt som gör att den inte kan ofreda människor. I sluten box där den även får göras iordning.

Vad tror du konsekvensen hade blivit om din häst hade tagit örat för någons unge och vi andra hade intygat att din häst har tendens att hugga "oprovocerat"?

När det gäller djur som är odrägliga så är deras ägare i regel de sista som kan påverka detta dvs det lönar sig inte att diskutera.
I det här fallet hade hästen en olat där den var den givna ledaren. Istället för att peta ner hästen från ledarpositionen så hade ägarna anpassat sig efter olaten och gav den nya ägaren "spelreglerna" för att slippa bli biten.
Jag tycker sådant är skitkul - som åskådare - för jag kan inte fatta hur folk orkar.

Det kryllar av hästar som har alla möjliga grejer för sig och bara för att undvika konflikter så anpassar sig hästägarna.
Det är alltifrån att alltid släppa hästen med grimma för att övht kunna fånga in den, att alltid ge hästen godis vid haghämtning, att på väg till hagen anpassa sin hastighet efter hästens, att inte rida ut själv, undvika vissa ridvägar, undvika all sorts/viss sorts trafik, inte kunna ta sig över/under broar, inte ta sig över bäckar/vatten, inte rida ut alls, inte rida ut när det blåser, att alltid leda hästen med träns eller kedja i mun/under hake, inte ställa upp hästen på gång, inte klara av att binda upp hästen, bara hantera hästen i gången för att den är opålitlig i box/spilta, alltid hålla boxdörren stängd för att hästen rymmer - ja jag kan hålla på i evigheter med lustiga saker jag i stort sett ser dagligen men som ägarna inte ens reflekterar över, det är som de gått in i fasen "det här är normalt och det är bara att acceptera sin hästs speciella behov och uttryck".
 
Sv: Häst som bits, hur löser man problemet?

Eftersom du känner hästen bäst och kan hantera den så ser jag den enda lösningen i att din man lyssnar på hur du vill att hästen ska hanteras. Självklart ska din man få ha önskemål och ifrågasätta vad du säger men att hästen hugger efter honom är inte en "liten skitsak", tycker inte jag. Kan bli farligt!

Är det just att slå till hästen som stör din man så ge förslag på annat. Skrika och hoppa högt o flaxa med armarna kanske :D Eller ja, vad ni tror kan fungera.

Personligen skulle nog jag dock föredragit att de som hanterar min häst (verkar som att du hade hästen innan du träffade mannen?) gör som jag ber dem, mest för att hästen ska slippa förvirring och hanteras konsekvent. Blir man flera om hästen så kommer man överrens om hur man ska kunna bibehålla konsekvensen för att undvika att skapa förvirring för hästen och liknande situationer ni fått där hästen tydligt inte är nöjd. Lösningen är som övriga skrivit: informera din man så han förstår varför du vill att han ska hantera hästen på ett visst sätt, dvs hur hästar faktiskt fungerar :)
 
Sv: Häst som bits, hur löser man problemet?

En vuxen dialog? :D

Hrm, ja, det var ett märkligt ordval :o :D. Jag menar en lugn och rationell dialog, där man kommer fram till en strategi som fungerar för hästen, ägaren, och alla runtom i stallet som eventuellt måste hantera hästen. En strategi som man sedan håller sig till.

Det finns många tålamodsprövande situationer jag kan bjuda på men när en häst utåtagerar och således är farlig så markerar jag per ögonblick.

Jag anser inte att du ska behöva hantera en häst som är farlig, det får i så fall ägaren sköta. Däremot en häst som utåtagerar till en viss gräns tycker jag att man kan hitta lösningar för. Med "utåtagerande" räknar jag en häst som funkar bra med en lugn och säker hantering. Inte en häst som "helt plötsligt" hugger - men dessa hästar kan räknas på handens ena fingrar, det är inte ett vanligt beteende.

Är någon osäker så vill jag att de talar med mig, jag har inga problem med det. Däremot så får de INTE slå/skrämma hästen, både för att jag inte anser att man korrigerar någon annans djur - och för att hästen faktiskt attackerat folk. Slår du honom så backar han inte utan hugger/sparkar, "vift i ansiktet" står han ut med till en viss gräns men även där hugger han tillslut. Främmande människor får inte (och jag behöver inte...) använda fysiskt våld i någon form emot honom. Han är cool så länge han känner den som hanterar honom och denne person är LUGN, men börjar du vifta/bråka så kan han bli farlig.

Om min häst på något sätt hotar en människa som på intet sätt gjort sig förtjänt av det så har de min självklara tillåtelse, tillika tacksamhet, om de korrigerar detta omedelbart. Varför ta det med mig, det är ganska försent att korrigera då. De får dock gärna informera mig.Det är som när en del föräldrar välkomnar när andra människor tillrättavisar deras barn medan andra går i taket även om tillrättavisningen sker med milda ord.

Man kan se på detta på olika sätt. Men det viktiga tror jag är att ha en dialog i stallet, och att inte "bara agera" för att man blir provocerad av en hästs beteende. Igen - om en häst hotar så är det inte säkert att situationen blir bättre av att en okänd går in och ska "korrigera". Är det en i grunden snäll och säker häst så backar den, men om den har en tråkig bakgrund eller är labil på annat sätt så kan hotet istället eskalera till en farlig situation för att den missförstår och/eller vägrar acceptera korrigeringen.

Är man osäker så fråga ägaren. Det kanske är helt ok att ge hästen en hutting...

Hade din häst varit känd för att nypas och huggit örat av mig när jag sopade utanför dess box skulle du varit glad om jag bara sopat till din häst. Därefter hade du fått se till att din häst förvaras på ett sätt som gör att den inte kan ofreda människor. I sluten box där den även får göras iordning.

Glad hade jag inte blivit. Men ja, jag hade (förhoppningsvis innan situationen ens uppkom) sett till att hästen inte ofredar någon - det håller jag med om helt!

Men det är inte alla människors uppgift att uppfostra varenda häst som finns i stallet. Det ska ägaren göra, kanske i samråd med övriga hästägare, eller med stallägaren om denna sköter insläpp/utsläpp/fodringar. Ingen ska gå runt och vara rädd för att behöva hantera "den knäppa hästen". Det blir varken bra för häst eller människa. Och självklart ska ingen komma till skada.

Vad tror du konsekvensen hade blivit om din häst hade tagit örat för någons unge och vi andra hade intygat att din häst har tendens att hugga "oprovocerat"?

Som jag sade tidigare, en häst som "hugger oprovocerat" fungerar inte i sin omgivning och man måste hitta en lösning, en sådan hade kanske varit att flytta hästen till ett lugnare stall. Ingen ska behöva vara rädd att plötsligt få ett hugg, och en häst som beter sig som ovan beskrivet mår garanterat bättre i en annan miljö. Liksom det inte är ok att "chansa" för att den "kanske inte" hugger barnet.

När det gäller djur som är odrägliga så är deras ägare i regel de sista som kan påverka detta dvs det lönar sig inte att diskutera.

Ursäkta? Nu gör du en väldigt grov generalisering. Man ger sig inte i kast att oombedd "korrigera" andras djur helt enkelt. Om det inte fungerar att tala med ägaren och informera om problemet (gärna med förslag på lösning), så vägra ta hand om hästen. Det är tycker jag en helt ok respons. Däremot att slå/skrämma ett djur utan kontakt med ägaren är inte en ok respons.

I det här fallet hade hästen en olat där den var den givna ledaren. Istället för att peta ner hästen från ledarpositionen så hade ägarna anpassat sig efter olaten och gav den nya ägaren "spelreglerna" för att slippa bli biten.
Jag tycker sådant är skitkul - som åskådare - för jag kan inte fatta hur folk orkar.


Jag tycker sällan att det är skitkul att se hästar bete sig illa... :confused:

Nu håller jag inte på med en massa ledarskapstjafs, jag är människa och hästen ska lyssna på mig som människa, inte som flockledare, en sådan finns redan ute i hagen.

Men jag accepterar (självklart :devil:) inte att bli biten/översprungen/sparkad eller något annat. Varför i hela världen skulle jag stå ut med det... :D MEN jag uppfostrar inte andras hästar utan att informera ägaren om problemet. Kan en häst inte bete sig vettigt så talar jag med ägaren, vi talar om vad som hände och hon eller jag presenterar en lösning som vi håller oss till.
 
Sv: Häst som bits, hur löser man problemet?

Har än häst som har bitit en gång och jag vände på en 5örig och bet han i mulen.

Funkade för mej då det var 4årsean och han inte har gjort om det.

Kl
Om folk tycker att det är ok att deras hästar biter eller sparkar folk så får dom säja det så jag kan ge fan i att komma i närheten av deras häst/hästar.
Mäst för att vid såna tillfällen tänker inte min hjärna utan bara riagerar.

Kram
 
Sv: Häst som bits, hur löser man problemet?

Jag tror inte att någon tycker det är "ok att deras hästar biter och sparkar folk" - däremot kanske man inte tycker det är ok att folk i största allmänhet ska korrigera hästen. Främst för att hästen faktiskt kan skada den människa som vill "korrigera", på riktigt. Som jag sade tidigare, en snäll häst backar, en skarpare häst eller mer labil häst kan svara upp och blir riktigt farlig.

Har man en häst som kan vara osäker så säger man det, och dumpar den inte bara på någon som du inte med säkerhet vet kan hantera hästen. Det hör till grundläggande respekt emot både hästen och människan.
 
Sv: Häst som bits, hur löser man problemet?

Ursäkta - nu ser jag att du inte riktade dig till mig, utan till TS.
 
Sv: Häst som bits, hur löser man problemet?

Tar ett ex som jag har varit med om.

Fodrig av hö. jag uppnar boxdörren för att lägga in hö hästen kommer farande mot mej med öppen mun och öronen rakt bak.
Inte tänkte jag så jag fina häst jag skall bara ringa till ägaraen och höra vad jag skall göra min hjärna funkar inte så.

På en skarp häst blir det bara farligare ju fler gånnger den kommer undan med betendet och lättast första gången det uppstår.

Kram
 
Sv: Häst som bits, hur löser man problemet?

Fast igen, beter sig hästen så finns det många saker som bevisligen inte är bra. Ägaren ska inte låta en främmande person i ett kollektivstall som inte känner hästen hantera en sådan situation, det är direkt oansvarigt - BÅDE emot hästen och människan.

Hästen i mitt exempel ovan backar INTE om du slår honom - jag hävdar fortfarande att en ouppfostrad men i grunden snäll och stabil häst backar av en smäll på nosen, en tuffare eller i grunden osäker häst gör inte det. Den kan antingen flippa och försöka fly, eller attackera.

Har du en häst med en sådan bakgrund måste du se till att de som hanterar den vet vad de håller på med och att hästen förstår reglerna eftersom alla hanterar den på samma sätt - alltså en dialog med ägare och stallpersonal/övriga hästägare. Vägrar man hantera hästen är det helt ok.

Däremot har jag också stått med ouppfostrade ponnyer i grimma som försöker springa över mig bort till gräsmattan - och jag har inte haft några ångestkänslor över att smälla till dem med grimskaftet. Eller haft några problem med att markera emot hästar som försöker hota med tänder/hovar. Det är inte markeringen jag har något emot - utan att man gör det emot en främmande häst utan att ha talat med ägaren.
 
Sv: Häst som bits, hur löser man problemet?

Däremot har jag också stått med ouppfostrade ponnyer i grimma som försöker springa över mig bort till gräsmattan - och jag har inte haft några ångestkänslor över att smälla till dem med grimskaftet. Eller haft några problem med att markera emot hästar som försöker hota med tänder/hovar. Det är inte markeringen jag har något emot - utan att man gör det emot en främmande häst utan att ha talat med ägaren.

Fast då förstår jag inte...

Står du kvar på gräsmattan med ponnyn första gången, tills den tröttnat på att äta (om det nu nånsin händer), går in i stallet och SEN ringer du till ägaren?

Och åter till ämnet: Jag tycker det är helt självklart att en farlig häst måste sättas på plats- där och då, under förutsättning att den som sköter platssättandet vet vad den gör. INGEN ska behöva hantera hästar som bits/sparkas oavsett vad ägaren tycker! och man måste få freda sej, hästar är inga leksaker- vill dom så kan dom lätt ta kål på en människa.

TS: Försök förklara för din kille att visa hästar ÄR ranghöga och sätter sej på folk som inte "tar sej ton". Min kille hade också jobbigt i början med min förra häst, men lärde sej hantera henne jättebra efter ett tag (också nybörjare). Förklara också som du gjort här att pålle VILL HA en ledare, att han testar och ser och att han inte mår bra utan sin ledare!

Lycka till!

/Lavinia, som jobbat med hästar och alltför ofta sett ouppfostrade hästar ge sej på folk. (tyvärr jag har också sett "ouppfostrade" människor som gett sej på hästar "i uppfostringssyfte" när allt hästen ville var att få vara ifred..
 
Sv: Häst som bits, hur löser man problemet?

Står du kvar på gräsmattan med ponnyn första gången, tills den tröttnat på att äta (om det nu nånsin händer), går in i stallet och SEN ringer du till ägaren?

Nej - jag kanske var otydlig ovan. Detta gäller "ouppfostrade ponnyer" som jag känner och har återkommande kontakt med, det behövs vanligen ganska få men tydliga markeringar och så funkar resten av hanteringen utmärkt. Träffar jag på en ny häst så frågar jag hur ägaren brukar hantera den och om det är något jag ska tänka på. Jag har aldrig varit med om någon som säger "låt hästen stå och äta" :) - däremot leder vissa med spö, vissa slår med grimskaftet, visssa "viftar" med grimskaftet... andra har en väluppfostrad häst som kan få femtio meter i grimskaft utan att hitta på något. Jag vill veta vad hästen är van vid helt enkelt.

Jag tar för givet att om hästen plötsligt hugger folk, eller om den har en känslig bakgrund, så informerar ägaren mig om det. Det går såklart inte att förutse varenda problem som skulle kunna inträffa - och då får människan göra en egen bedömning för att lösa situationen. Men det är viktigt för mig att följa ägarens instruktioner och att hästen behandlas tydligt och rättvist - alltså inte helt olika av mig/ägare/medryttare.

Och åter till ämnet: Jag tycker det är helt självklart att en farlig häst måste sättas på plats- där och då, under förutsättning att den som sköter platssättandet vet vad den gör. INGEN ska behöva hantera hästar som bits/sparkas oavsett vad ägaren tycker! och man måste få freda sej, hästar är inga leksaker- vill dom så kan dom lätt ta kål på en människa.

Håller med om detta, och tyckte att även jag skrev det vid flera tillfällen ovan. Just därför är det viktigt för människan att ha koll på om en häst kan reagera våldsamt på fysisk bestraffning/korrigering, så att man inte av ren okunskap orsakar yterligare problem.

Lavinia, som jobbat med hästar och alltför ofta sett ouppfostrade hästar ge sej på folk. (tyvärr jag har också sett "ouppfostrade" människor som gett sej på hästar "i uppfostringssyfte" när allt hästen ville var att få vara ifred..´

Håller med om båda delarna - och texten innanför paranteserna är vad som gör frågan viktig och om gör att jag (med de senaste årens erfarenhet) inte bara kan säga "sätt hästen på plats".

Jag har mött många duktiga hästmänniskor, lika många som jag aldrig skulle låta hantera en häst, samt den "vanliga hästtjejen" som brukar ligga någonstans mittemellan. Hästar bör hanteras i samråd med ägare, och uppkommer det problem så informeras ägaren, förhoppningsvis före, men i alla fall efteråt om händelseförloppet.
 
Sv: Häst som bits, hur löser man problemet?

Inte tänkte jag så jag fina häst jag skall bara ringa till ägaraen och höra vad jag skall göra min hjärna funkar inte så.

Kram

Är det en mening på svenska? Fattar inte vad du skriver.
 
Sv: Häst som bits, hur löser man problemet?

Inget kollektivstall utan jag jobbade där.
Hästens ägare kunde inte varna mej om detta då stot gjorde sitt första utfall när ägaren var på semester och bet en person i armen och det andra utfallet kom dagen efter och var mot mej och betendet kom inte tillbaka efter det.
Stot ägdes av stallägaren.


Nej jag har ingen häst som anfaller folk (om man inte räknar med den gången Simba jagade ut ungdomarna från anstalten ur hagen) och det är nästan bara jag som hanterar dom då jag har dom på pappas gård.

Men jag hoppas att om dom skulle få försig något sådant som att anfalla, sparka eller annat farligt att den som hanterar hästen ifråga ger hästen en rak höger eller liknande.

Kram
 
Sv: Häst som bits, hur löser man problemet?

Hej!

Då förstår jag hur du menar och jag håller i det stora hela med.

Tyvärr förekommer det ju såna som inte talar om hur deras häst beter sej "för lilla Pelle är sååååå snäll" (han bara bits och sparkas och är allmänt ouppfostrad- men det är "bara gulligt" och framkommer inte när man frågar).

Och det är väl då problemen uppstår.. Ägaren ser inte problemen som problem utan "egenheter". Tvärdumt!

/Lavinia, som har saker jag inte vill att andra ska göra med min häst eftersom jag vet att hon testar genom att "få panik" och kasta sej och kan då skada både sej själv och andra. Men leda och hantera i boxen SKA gå utan risk för liv och lem
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 163
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 750
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 676
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 126
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp