Häst som blir fet.

Narcissa

Trådstartare
Jag har en häst som jag rider hoppning och fälttävlan på. På hösten är han energisk och framåt i sig själv på på våren och sommaren är han alltid slöare. På hösten får han ca 1.5 kg havre per dag plus ca 2 kg betfor och 8 kg hö. Det håller han sig jättefin på. Ibland får han även tillskott av annat foder om jag anser det behövas och då är det ofta Fibergi elit som passar honom bra.

Nu har jag ett problem eftersom jag har flyttat mina hästar till ett nytt stall där de för första gången går på gräs varje dag. Det är inte mkt gräs i hagarna men han blir fet!!
Men energin är inte där....eller han är alltid het men jag vill ha mer ärlig energi i honom. Detta har jag försökt avhjälpa med havre och då har han fått ca 4 kg havre om dagen och ca 10 kg hö. Detta innan det fanns gräs i hagarna alltså. Han blev ju lite rundare av det men samtidigt hade han bra energi. Nu måste jag dra ner drastiskt på havren och höet. Så nu får han ca 1 kg havre om dagen och 6 kg hö. Men nu tappar jag energin. vad tycker ni jag ska göra för att banta honom....ca 30 kg...utan att tappa hans energi.

Tacksam för råd!
 
Sv: Häst som blir fet.

De går alltså ute ca 10 timmar per dag och vi har inga hagar utan gräs. Vill inte ha honom inne.
 
Sv: Häst som blir fet.

Ett annat krafftfoder tänker jag på. havre innehåller både fett och har en gasnka hög kvot. Har för mig att kvoten ligger på 12 där.
 
Sv: Häst som blir fet.

Mmmmm...men vilket. ;-)
Det måste kunna ges med lite havre eftersom det bara är havre och korn som ingår där hästarna står uppstallade.
 
Sv: Häst som blir fet.

Ja du har inte så stor koll på krafftfoder som ger mer energi förutom betfor.

Jag har haft en dam som har haft hög kvot för att hålla muskler å för att hon inte ska försöka ta galoppen hela tiden. Vilket hon i princip gjorde ändå.

Kraft ponny är det enda kraftfoder som jag personligen känner till som är ett krafftfoder för att få mer energi.
 
Sv: Häst som blir fet.

Hur har du gjort annars om sommaren? Har han varit slö då också eller pigg?
Är du säker på att det är fodret/fetman som gör honom trött? Det kan inte vara värmen eller något liknande? Insekter?

Att de går på gräs kan ju lätt göra att magarna sväller upp, men det behöver inte alltid betyda att de blir fetare, de får bara en väldigt uppblåst mage. Hur länge har han gått på gräs? Han kanske är trött av att vara ute mycket och beta hela dagarna om han inte är van.

Knivig fråga att svara på, det är så väldigt individuellt det där. Bästa sätt är nog nästan att prova och se...

Pm: om du vill ha tips på annat kraftfoder att komplettera till havren.
 
Sv: Häst som blir fet.

Det är en kombination av gräs och värme tror jag.
Förr har det inte varit några problem eftersom han bara gock på gräs när han var på bete och inte samtidigt som han tränas för tävling. Nu går han på gräs varje dag.

Dessa hästar alltså....
 
Sv: Häst som blir fet.

Narcissa skrev:
Jag har en häst som jag rider hoppning och fälttävlan på. På hösten är han energisk och framåt i sig själv på på våren och sommaren är han alltid slöare. På hösten får han ca 1.5 kg havre per dag plus ca 2 kg betfor och 8 kg hö. Det håller han sig jättefin på. Ibland får han även tillskott av annat foder om jag anser det behövas och då är det ofta Fibergi elit som passar honom bra.

Nu har jag ett problem eftersom jag har flyttat mina hästar till ett nytt stall där de för första gången går på gräs varje dag. Det är inte mkt gräs i hagarna men han blir fet!!
Men energin är inte där....eller han är alltid het men jag vill ha mer ärlig energi i honom. Detta har jag försökt avhjälpa med havre och då har han fått ca 4 kg havre om dagen och ca 10 kg hö. Detta innan det fanns gräs i hagarna alltså. Han blev ju lite rundare av det men samtidigt hade han bra energi. Nu måste jag dra ner drastiskt på havren och höet. Så nu får han ca 1 kg havre om dagen och 6 kg hö. Men nu tappar jag energin. vad tycker ni jag ska göra för att banta honom....ca 30 kg...utan att tappa hans energi.

Tacksam för råd!

jag skulle föreslå mindre hö och mer havre alternativt nåt annat foder som tillför skomsam energi ..
 
Sv: Häst som blir fet.

Narcissa skrev:
Jag har en häst som jag rider hoppning och fälttävlan på. På hösten är han energisk och framåt i sig själv på på våren och sommaren är han alltid slöare. På hösten får han ca 1.5 kg havre per dag plus ca 2 kg betfor och 8 kg hö. Det håller han sig jättefin på. Ibland får han även tillskott av annat foder om jag anser det behövas och då är det ofta Fibergi elit som passar honom bra.

Nu har jag ett problem eftersom jag har flyttat mina hästar till ett nytt stall där de för första gången går på gräs varje dag. Det är inte mkt gräs i hagarna men han blir fet!!
Men energin är inte där....eller han är alltid het men jag vill ha mer ärlig energi i honom. Detta har jag försökt avhjälpa med havre och då har han fått ca 4 kg havre om dagen och ca 10 kg hö. Detta innan det fanns gräs i hagarna alltså. Han blev ju lite rundare av det men samtidigt hade han bra energi. Nu måste jag dra ner drastiskt på havren och höet. Så nu får han ca 1 kg havre om dagen och 6 kg hö. Men nu tappar jag energin. vad tycker ni jag ska göra för att banta honom....ca 30 kg...utan att tappa hans energi.

Tacksam för råd!
Hej! Det bästa du kan göra är att gå in på http://hippocampus.slu.se/omoss/index.cfm?Call=omoss
Där kan du få svar från experter forskare och dyl. Man skall inte mixtra för mycket med maten då är det lätt att få en mag -tarmstörning och det vill du inte ha- tro mig!
 
Sv: Häst som blir fet.

Narcissa skrev:
Jag har en häst som jag rider hoppning och fälttävlan på. På hösten är han energisk och framåt i sig själv på på våren och sommaren är han alltid slöare. På hösten får han ca 1.5 kg havre per dag plus ca 2 kg betfor och 8 kg hö. Det håller han sig jättefin på. Ibland får han även tillskott av annat foder om jag anser det behövas och då är det ofta Fibergi elit som passar honom bra.

Nu har jag ett problem eftersom jag har flyttat mina hästar till ett nytt stall där de för första gången går på gräs varje dag. Det är inte mkt gräs i hagarna men han blir fet!!
Men energin är inte där....eller han är alltid het men jag vill ha mer ärlig energi i honom. Detta har jag försökt avhjälpa med havre och då har han fått ca 4 kg havre om dagen och ca 10 kg hö. Detta innan det fanns gräs i hagarna alltså. Han blev ju lite rundare av det men samtidigt hade han bra energi. Nu måste jag dra ner drastiskt på havren och höet. Så nu får han ca 1 kg havre om dagen och 6 kg hö. Men nu tappar jag energin. vad tycker ni jag ska göra för att banta honom....ca 30 kg...utan att tappa hans energi.

Tacksam för råd!
Hej! Det bästa du kan göra är att gå in på http://hippocampus.slu.se/omoss/index.cfm?Call=omoss
Där kan du få svar från experter forskare och dyl. Man skall inte mixtra för mycket med maten då är det lätt att få en mag -tarmstörning och det vill du inte ha- tro mig!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 599
Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 114
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: Kristall10
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 976
Senast: Kalkon87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp