Häst som blir otålig av att stå i stallgången

dreamhorse

Trådstartare
Hej! Min häst blir ibland otålig av att stå på stallgången. Han skrapar, viftar med bakbenet. Tex av att han hör något ute. Han är lite nervig.
Ibörjan när han kom hade jag honom ute och gjorde iordning honom. Då är han lugnare. Men har sedan tränat honom att stå inne när jag ska rykta honom.
Så fort vi kommer iväg ut och rider så är han cool lugn.
Hur ska jag komma vidare?
 
Hej! Min häst blir ibland otålig av att stå på stallgången. Han skrapar, viftar med bakbenet. Tex av att han hör något ute. Han är lite nervig.
Ibörjan när han kom hade jag honom ute och gjorde iordning honom. Då är han lugnare. Men har sedan tränat honom att stå inne när jag ska rykta honom.
Så fort vi kommer iväg ut och rider så är han cool lugn.
Hur ska jag komma vidare?

Fortsätta träna... min är likadan. Vissa dagar står han som ett ljus och myser, andra dagar så travar han på stället. Jag försöker att ignorera och tillrättavisa genom att ställa honom där jag vill han ska stå när han yrt runt för mycket på gången. Upplever att min blivit bättre när jag konsekvent fortsatt ha honom uppbunden och övat.

Jag brukar låta min stå där medan jag rengör utrustningen och sopar gången, bevakat såklart, han är inte mer än 1,5 meter från mig.
 
Hej! Min häst blir ibland otålig av att stå på stallgången. Han skrapar, viftar med bakbenet. Tex av att han hör något ute. Han är lite nervig.
Ibörjan när han kom hade jag honom ute och gjorde iordning honom. Då är han lugnare. Men har sedan tränat honom att stå inne när jag ska rykta honom.
Så fort vi kommer iväg ut och rider så är han cool lugn.
Hur ska jag komma vidare?
Jag är en sådan som inte utsätter hästar för sådant dom tycker är jobbigt i onödan. En häst som är otålig och vill iväg är det onödigt att stå och dra ut på tiden med, bättre att stå och rykta efter ridningen isåfall om hästen är lugnare då.

Så om jag var du hade jag bytt ordning, komma iväg snabbt och ta det lugnt efteråt. Att stå i gången bara för att liksom ser jag ingen mening med. Dom är ju individer och alla fungerar inte på samma sätt, man får göra saker och ting i den ordningen som dom trivs med bäst.
 
Jag är en sådan som inte utsätter hästar för sådant dom tycker är jobbigt i onödan. En häst som är otålig och vill iväg är det onödigt att stå och dra ut på tiden med, bättre att stå och rykta efter ridningen isåfall om hästen är lugnare då.

Så om jag var du hade jag bytt ordning, komma iväg snabbt och ta det lugnt efteråt. Att stå i gången bara för att liksom ser jag ingen mening med. Dom är ju individer och alla fungerar inte på samma sätt, man får göra saker och ting i den ordningen som dom trivs med bäst.
Jag låter honom inte stå särskilt länge jag borstar av honom lite snabbt. Tar fram alla grejer innan för han kan bli orolig av att jag går iväg. Vissa dagar är han hur lugn som helst
 
Fortsätta träna... min är likadan. Vissa dagar står han som ett ljus och myser, andra dagar så travar han på stället. Jag försöker att ignorera och tillrättavisa genom att ställa honom där jag vill han ska stå när han yrt runt för mycket på gången. Upplever att min blivit bättre när jag konsekvent fortsatt ha honom uppbunden och övat.

Jag brukar låta min stå där medan jag rengör utrustningen och sopar gången, bevakat såklart, han är inte mer än 1,5 meter från mig.
Ja vissa dagar är han också lugn och njuter av att bli borstad. Men så kan han få sina ryck och steppa runt och vilja resa sig. Väldigt upp och ner
 
Att undvika problemet genom att låta hästen bli fixad snabbt är inte bra enligt mig. Jag har ju en del unghästar och tränar dem alla att kunna stå lugn och fint på gången. Tycker det är viktigt att kunna ställa upp dem och göra vid dem utan stress men den sakens skull ska de självklart inte stå timmavis på gången. Givetvis blir mina också uppspelta ibland men genom att vara lugn och konsekvent så lär dem också sig att lyssna på mig och lugnar ner sig. Hästar finner ofta lugn och trygghet i rutiner. Flyttar hästen sig från sida till sida så flyttar jag tillbaka den till mitten där jag helst vill ha den för att tex kunna hinna undan om det skulle vara så. Viftar dem med benen får de sig en tillsägelse att så gör man inte för jag vill absolut inte ha viftande hästben i tid och otid. Så mitt tips är tydliga regler, att vara lugn och konsekvent.
 
Jag låter honom inte stå särskilt länge jag borstar av honom lite snabbt. Tar fram alla grejer innan för han kan bli orolig av att jag går iväg. Vissa dagar är han hur lugn som helst
Gör ingen grej av det men dra inte ut på det längre än nödvändigt, vissa hästar är helt enkelt sådana i personligheten. Det blir bättre med tiden oftast med sådana personligheter.
 
Kan du låta honom rasta av sig lite först innan du ryktar och gör i ordning?

Min medryttarhäst gör jag iordning när hon står lös (hon står mer still lös än uppbunden och området är helt stängt så hon kan inte komma nånstans om hon går iväg) och oftast funkar det jättebra men ibland kryper det i kroppen på henne. Då löslongerar jag henne lite så att hon får springa av sig lite och sen kan hon stå still. Men jag förstår att alla inte har den möjligheten. Men om du har den möjligheten så prova. Lite longering och sen rykt och ridning.
 
Jag kör enligt principen "gör plågan kort". Sadel på sadelupphängare i stallgången, träns på plats skor bytta, borsthink redo. Sen ut med hästen i stallgången, borsta, sadla och så i väg. Vill av säkerhetsskäl inte fixa i boxen, lite hennes vilostad också, där ska inte jag vara och stöka.
 
Mina får lära sig stå i gången när jag mockar. Då händer ingenting mer direkt efteråt som de har anledning att jaga upp sig för utan de åker in i boxen igen. Brukar gå rätt fort tills de vänjer sig. Om någon är riktigt rastlös kan de få någon tuss hö i början.

För min del är det jätteviktigt att hästarna kan stå uppbundna lite var som helst utan att jaga upp sig eller bli för rastlösa så att bara snabbt göra iordning en rastlös häst är inte ett alternativ utan har jag bråttom görs dom iordning i boxen istället. Ser inga som helst säkerhetsrisker med det jämfört med att ha dom i gången.
 
Hade ett sto som bara stod lugnt vid sällskap. Väldigt flockbunden och kunde riva stallet, uppbindningen . Inte alltid men oftast var hon mkt stressad. Lugn om jag var där men hon var tvungen att se mig hela tiden
 
Min ena hade svårt som yngre att slappna av när han var uppbunden men när han var 5 år så kom jag i lite väl god tid till träning och ville inte låta hästen stå på släpet och det fanns ingen box att låna så han fick så på gången en bra stund då gruppen innan drog ut på tiden. Efter det gången står han lugnt så länge det inte är hemma och han blir lämnad och ensam häst kvar.
 
Min tjej avskyr gången och har alltid gjort. Jag kan inte lämna henne där utan att hela gången förvandlas till ett inferno av kiss och bajs, omkringtrampat och skrapat i alla riktningar.

Vi står mest ute och gör iordning, där står hon avslappnat och sover. Jag har svårt att förstå varför man ska tvinga hästen till nåt den inte gillar.

Nu ska vi börja sko hemma är tanken, och då måste hon stå på gången, så jag har börjat träna henne med positiv förstärkning, dels att gå in på gången och sen att stå och lyfta hovar (vilket är nåt hon haft stora problem med innan). I söndags fick en av mina tränare lyfta alla hovar och hamra på dom utan att pållan blev alltför stressad.

Men är det bara göra iordning det handlar om och hästen är lugn när man ridit hade jag bara låtit den vara.
 
Hej! Min häst blir ibland otålig av att stå på stallgången. Han skrapar, viftar med bakbenet. Tex av att han hör något ute. Han är lite nervig.
Ibörjan när han kom hade jag honom ute och gjorde iordning honom. Då är han lugnare. Men har sedan tränat honom att stå inne när jag ska rykta honom.
Så fort vi kommer iväg ut och rider så är han cool lugn.
Hur ska jag komma vidare?

Måste den stå i stallgången när du ryktar?
Jag tycker det är viktigt att hästarna kan stå lugnt och avslappnat uppbundna på gången när man ska mocka, veterinär, hovslagare.
Men har du en individ som blir nervig/rastlös i andra sammanhang hade jag låtit den slippa. Prova binda upp den i boxdörrens öppning för borstning/sadling som alternativ?

Det finns ibland folk som tycker just boxen är helig, där ska hästen vara ifred osv. Men i min erf så gör de skillnad på om grimman kommer på och de står i dörröppningen för lite skötsel, och i övrigt ”ifred” i boxen.
 
Måste den stå i stallgången när du ryktar?
Jag tycker det är viktigt att hästarna kan stå lugnt och avslappnat uppbundna på gången när man ska mocka, veterinär, hovslagare.
Men har du en individ som blir nervig/rastlös i andra sammanhang hade jag låtit den slippa. Prova binda upp den i boxdörrens öppning för borstning/sadling som alternativ?

Det finns ibland folk som tycker just boxen är helig, där ska hästen vara ifred osv. Men i min erf så gör de skillnad på om grimman kommer på och de står i dörröppningen för lite skötsel, och i övrigt ”ifred” i boxen.

Precis min tanke också, måste hästen bindas upp i stallgången vid rykt?

KL
Jag började binda upp min äldsta häst i stallgången när vi fixat bra uppbindning. Men tydligen tog hon det som en grov personlig förolämpning för hon blev värre och värre att göra iordning. Till slut gick det knappt att kratsa hovarna, och hon är typen som brukar lyfta sina fötter själv i vanliga fall.
Jag lät henne då vara lös i sin box igen, som vi gjort tidigare, och omedelbart var allt frid och fröjd igen. Så på det viset får det vara.
Däremot är det inga problem att tillfälligt ha henne uppbunden, när t.ex. hovslagaren kommer.
 
Precis min tanke också, måste hästen bindas upp i stallgången vid rykt?

KL
Jag började binda upp min äldsta häst i stallgången när vi fixat bra uppbindning. Men tydligen tog hon det som en grov personlig förolämpning för hon blev värre och värre att göra iordning. Till slut gick det knappt att kratsa hovarna, och hon är typen som brukar lyfta sina fötter själv i vanliga fall.
Jag lät henne då vara lös i sin box igen, som vi gjort tidigare, och omedelbart var allt frid och fröjd igen. Så på det viset får det vara.
Däremot är det inga problem att tillfälligt ha henne uppbunden, när t.ex. hovslagaren kommer.

Det är en säkerhetsfråga att ha hästen uppbunden. Alla hästar uppskattar inte att bli fixade i sina boxar.
 
Kanske inte funkar för dig men jag började träna min 2åring att stå lös (jag lägger grimskaftet runt halsen) och det var som en befrielse för henne.
Annars att ha öppen dörr?
Men träna korta stunder eller låt den helt enkelt slippa :)
 
Det är en säkerhetsfråga att ha hästen uppbunden. Alla hästar uppskattar inte att bli fixade i sina boxar.

Tycker du att jag påstod att alla hästar vill göras iordning i sina boxar? I så fall uttryckte jag mig dåligt. Jag har ingenstans skrivit att hon är representativ för alla hästar, eller ens för kompisarna i sitt eget stall. Men man måste inte tvinga hästen till något den helt uppenbart inte vill eller mår bra av, "bara för att". Man får helt enkelt lyssna på hästen och prova sig fram vad som passar.
 
Större på en hästägare i stallet som "tränade" sin häst i att stå ensam uppbunden på stallgången. Jag reagerade på ljudet inifrån stället och när jag kom in så stod en upprörd och ensam häst på stallgången utan tillsyn.

Tog upp det med ägaren som kom släntrade in från stallgården. Hon uppskattade inte min åsikt rörande att lämna hästen ensam och utan tillsyn. Man kan ju undra om i vilken grad hon var medveten om regler som gäller i sammanhanget och orsaken till dem...

https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/sa-far-hasten-bindas-upp-enligt.htm
 
Min är likadan. Lite explosiv nästan, han kan inte stå still. Har börjat ge honom något kilo hö i gången och då blir han lugn, och brukar hålla sig lugn fortsatt även när höet är slut.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
409
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 621
Senast: Hoarfrost
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 283
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp