Häst som blir trött av pälssättning, hjälper det att klippa?

Vitavi

Trådstartare
Min häst blir väldigt trött i samband med pälssättning/fällning både höst och vår. Funderar på om jag skulle helklippa till hösten, skulle det hjälpa?
 
Min stör sig men rakar inte, jag hjälper till underhålla med sköna borstar och bra foder.
Sen duscha igenom honom nu när våren kom för få bort "klåda" känslan han hade.
 
Min häst blir väldigt trött i samband med pälssättning/fällning både höst och vår. Funderar på om jag skulle helklippa till hösten, skulle det hjälpa?
ja, det gör dom piggare. eller ja, min blev piggare när jag klippte.
Men jag tycker inte du ska klippa av den anledningen för tröttheten håller ju inte i sej, det är ju bara i några veckor.
Har du testat att ge jäst och B vitamin tillskott? det hjälper hästen vid pälssättning och fällning
 
ja, det gör dom piggare. eller ja, min blev piggare när jag klippte.
Men jag tycker inte du ska klippa av den anledningen för tröttheten håller ju inte i sej, det är ju bara i några veckor.
Har du testat att ge jäst och B vitamin tillskott? det hjälper hästen vid pälssättning och fällning

B-vitamintillskott hjälper inte hästen vid fällningen. Det som hjälper är att öka protein och energigivan. Och att göra det i tid, alltså innan hästen börjar fälla, så att den har byggstenar att göra päls av och energi att bygga den.
 
Min häst blir väldigt trött i samband med pälssättning/fällning både höst och vår. Funderar på om jag skulle helklippa till hösten, skulle det hjälpa?

Det är sättningen av ny päls som kräver energi, så det spelar ingen roll att klippa ur den aspekten.

Var istället noga med foderstaten förebyggande som du fått tips om i tråden.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon mer som upplever att hästarna är trötta av pälssättningen redan nu? Min är sedan några veckor tillbaka. Till och med kollat temp...
Svar
10
· Visningar
1 035
Senast: Sirap
·
Hästvård Gör ni något särskilt för att motverka att hästarna får så himla dålig päls under senare delen av vintern? Just den här perioden efter...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 098
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag tror min klippmaskin är stulen, eller så har min totala förvirring slagit till. Snart står jag oavsett med en fullpälsad Haflinger...
Svar
18
· Visningar
914
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst, klippt 15-årig SWB i mycket god kondition, började fälla ordentligt för en vecka sedan. I samband med det började hon bli...
Svar
2
· Visningar
499
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp