Häst som blivit sjuk av smittorna som går?

Dumpey

Trådstartare
Någon som har en häst som blivit sjuk av smitttorna som går?
Vad fick den för symtom? Hur länge var den sjuk?

När kan man börja rida en häst som varit sjuk? Hur länge behöver den varit symtomfri?
 
När kan man börja rida en häst som varit sjuk? Hur länge behöver den varit symtomfri?
Hur länge det tar efter symptom fri beror ju på hur dålig den varit. Och vilken av sjukdomarna den haft.
Har den varit riktigt dålig kommer ju första dagarna i hage kanskd vara ganska ansträngande och perioden innan ridning längre.
Så det beror ju på vilken kondition hästen är i när den blivit frisk.


Med andra ord omöjligt att säga generellt.
 
Har ingen sjuk häst och inte haft men samråd med veterinär är väl lämpligt.
Är nog en oerhört svår fråga generellt. Som ovan skriver.

Jag hade nog antagligen spontant tänkt att efter den blivit symtomfri och med följande veckors isolering och
sen EFTER det börja tänka på nån sorts igångsättning. MEN i samråd med vet och med alla andra parametrar med hur dålig hästen varit och så vidare.
Svårt!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig snart, dottern är sjuk konstant! Hon går 3 dgr i veckan på föris och hinner gå en vecka innan hon är sjuk igen. Men under...
2
Svar
22
· Visningar
1 495
Senast: Mirre
·
  • Artikel
Hästnyheter Fästingsjukdomen piroplasmos är en vanlig sjukdom bland hästar i södra Europa. Hästen kan bli väldigt sjuk, men än så länge finns inte...
Svar
4
· Visningar
582
Senast: Iamia
·
Hundhälsa Hur länge smittar det? Att dom inte ska träffa andra hundar förstår jag, men om jag förstått det rätt så smittar det om hon springer...
Svar
3
· Visningar
333
Senast: movi
·
  • Artikel
Hästnyheter På annandagen blev en häst på ridskolan i Dala-Järna sjuk och fick feber. Snabbt insjuknade även flera andra hästar och de sattes i...
Svar
0
· Visningar
115
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp