Häst som bockar

Malva.......

Trådstartare
Hej! Jag har lite problem med min häst, när vi ska galoppera kan vi galoppera i 2 språng o sen börjar hon bocka, hon bockar nästan aldrig längre i trav. Hon har inte ont ( har provat många olika saker som tyder på att hon inte har ont) det är inte av energi eftersom jag har provat att hon ska få springa av sig innan. Hon går fint i galopp när jag longerar så nu vet jag inte vad problemet kan vara🤔
 
Hej! Jag har lite problem med min häst, när vi ska galoppera kan vi galoppera i 2 språng o sen börjar hon bocka, hon bockar nästan aldrig längre i trav. Hon har inte ont ( har provat många olika saker som tyder på att hon inte har ont) det är inte av energi eftersom jag har provat att hon ska få springa av sig innan. Hon går fint i galopp när jag longerar så nu vet jag inte vad problemet kan vara🤔
Vad menar du med att du har provat många saker? Har veterinär kollat henne?
 
Kollat sadel/utrustning?

En häst bockar sällan bara för att, den gör det för att tala om något för oss, sedan är det upp till oss att försöka ta reda på exakt vad det är hästen försöker säga oss.
 
Kollat sadel/utrustning?

En häst bockar sällan bara för att, den gör det för att tala om något för oss, sedan är det upp till oss att försöka ta reda på exakt vad det är hästen försöker säga oss.
provad 4 olika sadlar 2 olika träns provat med paddar och utan. Går inte heller att rida barbacka😕
 
Jag hade ett sto som bockade en hel del i galopp, men hon gillade inte om man la skänkeln lite bakåt. Så fundera på hur är din skänkel?Är den stilla?Sitter du och tjuvhåller med skänkeln?Kasar skänkeln bakåt?Har du sporrar osv...
 
Jag hade ett sto som bockade en hel del i galopp, men hon gillade inte om man la skänkeln lite bakåt. Så fundera på hur är din skänkel?Är den stilla?Sitter du och tjuvhåller med skänkeln?Kasar skänkeln bakåt?Har du sporrar osv...
Tack för svar! Jag har tidigare släppt på skänkeln helt men då blir hon väldigt ostadig, nu har jag börjat ge mer stöd med skänkeln men jag vet ej om det ksk kan bero på det
 
Hej! Jag har lite problem med min häst, när vi ska galoppera kan vi galoppera i 2 språng o sen börjar hon bocka, hon bockar nästan aldrig längre i trav. Hon har inte ont ( har provat många olika saker som tyder på att hon inte har ont) det är inte av energi eftersom jag har provat att hon ska få springa av sig innan. Hon går fint i galopp när jag longerar så nu vet jag inte vad problemet kan vara🤔
Är det samma reaktion om du rider ut eller på banan? Upplevs hästen som arg, frustrerad eller busig och glad, när den bockar? Det är svårt att svara på din fråga, när man inte sett hästen när du rider.
 
Vad är det för sorts bockningar? Kan vara sadeltvång, kommer gärna i just galoppfattning.

Vad gör du när hästen bockar? Bromsar och stannar eller rider på framåt?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 352
Senast: sorbifolia
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 719
Senast: Sel
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 929
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp