Häst som börjat busa på uteritt

finapina

Trådstartare
Min häst jag haft i 7 år har börjat busa och rusa på uteritt.Det går bra att ta ett par galopper men sedan blir hen FÖR laddad.När jag fattar rycker hen iväg i värsta repan och sparkar ut och bockar.Det är svårt att få stopp och sitta kvar.Nu har beteendet uppstått så många ggr att det börjar kännas som en dålig ovana.Det är bara vid uteritt( riktig latmask på ridbanan...) och med mig kan tilläggas.Hur bryta denna ovana? Har hittills fått ta i tyglarna allt vad jag kan.Sen har vi ridit en stund i lugnt tempo med halter osv för att sedan ta ett par lugna korta galopper för att " korrigera" knäpp-galoppen.Men idag var också det svårt.Tips? Hur bryta?
 
Min häst jag haft i 7 år har börjat busa och rusa på uteritt.Det går bra att ta ett par galopper men sedan blir hen FÖR laddad.När jag fattar rycker hen iväg i värsta repan och sparkar ut och bockar.Det är svårt att få stopp och sitta kvar.Nu har beteendet uppstått så många ggr att det börjar kännas som en dålig ovana.Det är bara vid uteritt( riktig latmask på ridbanan...) och med mig kan tilläggas.Hur bryta denna ovana? Har hittills fått ta i tyglarna allt vad jag kan.Sen har vi ridit en stund i lugnt tempo med halter osv för att sedan ta ett par lugna korta galopper för att " korrigera" knäpp-galoppen.Men idag var också det svårt.Tips? Hur bryta?
Ps hästen är 17 år...ds
 
Ned tanke på hur lerigt det är nu på de flesta håll i landet så har många hästar överskottsenergi så det kokar i dem då de inte rör sig tillräckligt när de är lösa. Jag skulle gissa att du hittar problemet där
Ned tanke på hur lerigt det är nu på de flesta håll i landet så har många hästar överskottsenergi så det kokar i dem då de inte rör sig tillräckligt när de är lösa. Jag skulle gissa att du hittar problemet där
Låter logiskt!
 
Hmmm...God idé.Att börja med en lång galopp.Tyvärr är det ganska begränsat med längre vägar.
Du har ingenstans där ni kan ligga och rulla länge i galopp? Ett fält eller något där ni kan galoppera runt kanterna?

Det hade nog varit mitt förstahandsval om hästen är snäll i början när ni galopperar, trötta ut ordentligt första galoppen åt båda håll.
 
Min häst jag haft i 7 år har börjat busa och rusa på uteritt.Det går bra att ta ett par galopper men sedan blir hen FÖR laddad.När jag fattar rycker hen iväg i värsta repan och sparkar ut och bockar.Det är svårt att få stopp och sitta kvar.Nu har beteendet uppstått så många ggr att det börjar kännas som en dålig ovana.Det är bara vid uteritt( riktig latmask på ridbanan...) och med mig kan tilläggas.Hur bryta denna ovana? Har hittills fått ta i tyglarna allt vad jag kan.Sen har vi ridit en stund i lugnt tempo med halter osv för att sedan ta ett par lugna korta galopper för att " korrigera" knäpp-galoppen.Men idag var också det svårt.Tips? Hur bryta?


Håller med @Shaggy - den har väl överskottsenergi och behöver få blåsa ur lite.

Nu vet jag inte vilken sorts ridvägar ni har, men att inverka mycket med tempoväxlingar etc brukar vanligen höja energin, så greja inte så mycket. Lägg den i en ordentlig trav och låt den jogga sig svettig, lite rundad, försöker den springa iväg så rid sidvärts en kort stund.

Galopp funkar också såklart, men om den blir uppjagad i galoppen så håll dig till långa travrundor. Fint om du har ordentliga ridvägar och kan ligga i samma tempo ett par kilometer.
 
När vår häst sattes igång efter längre konvalescent i våras så red vi i princip bara ut (han skötte sig bäst då), men kunde vara lite fånig emellanåt och djävulskt pigg. Vi satte på en graman och det var nog bästa valet vi kunde gjort! När han var lugn längde vi bara ut den så att den hängde helt löst, höll han på att tagga igång var det bara att korta upp den och fick mycket bättre kontroll. En slags nödbroms helt enkelt.

Vi har den fortfarande vid uteritt nu, just för att vi blir lugnare och tryggare själva och då blir ju även vår häst lugn. Allt som oftast hänger den bara lös nu med, men det känns bra att ha den där "utifall att".
 
Min häst jag haft i 7 år har börjat busa och rusa på uteritt.Det går bra att ta ett par galopper men sedan blir hen FÖR laddad.När jag fattar rycker hen iväg i värsta repan och sparkar ut och bockar.Det är svårt att få stopp och sitta kvar.Nu har beteendet uppstått så många ggr att det börjar kännas som en dålig ovana.Det är bara vid uteritt( riktig latmask på ridbanan...) och med mig kan tilläggas.Hur bryta denna ovana? Har hittills fått ta i tyglarna allt vad jag kan.Sen har vi ridit en stund i lugnt tempo med halter osv för att sedan ta ett par lugna korta galopper för att " korrigera" knäpp-galoppen.Men idag var också det svårt.Tips? Hur bryta?


Om det är överskottsenergi han har så är longering ett bra sätt att få ut detta. Det är kontrollerat och ger samtidigt lite träning åt hästen. Galoppera några lugna sträckor ute eftersom du skriver att det fungerar i början. När du kommer tillbaka till stallet kan du longera en stund så han får galoppera ordentligt och får ur sig lite energi. Det kan ju i värsta fall bli farligt ute i skogen.
 
En del hästar blir piggare av galopper. Min känner inte efter hur trött han är förrän man sitter av. Inga galopper hemåt och bara i uppförsbackar till det löser sig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp