Häst som börjat stegra i ridningen..

mollyphlox

Trådstartare
Som rubriken säger, min häst har fått för sig att man kan stegra sig med ryttare på ryggen.

Ska dra lite bakgrund först. Köpte hästen för 8 månader sedan, det är en 6 år (enligt tänderna) gammal halvblodsvalack som har lite oklar bakgrund. Har importerats till Finland från Estland för 2 år sedan. När jag provred gick det bra och hästen kändes ok, berättade för försäljaren vad för slags häst jag letade efter men jag har konstaterat att säljaren inte var helt ärlig. Det har kommit fram saker och ting i efterhand och jag antar att säljaren sålde hästen för att hon inte klarade av honom. Hade jag vetat det jag vet idag hade jag helt ärligt inte köpt den här hästen.

Jag har som tur är tillgång till duktig och kunnig tränare som dessutom är en god vän till mej. Vi har konstaterat att han varit felriden på förra stället och vi har under sommaren och hösten fått jobba med att bygga upp hans muskler (var ganska omusklad när han kom) och få hans attityd till arbete att ändras. Det har gått helt okej i ridningen hittills, men han är en ganska känslig häst som nog inte blivit riktigt bra behandlad tidigare. Han kan reagera väldigt starkt på små saker och jag vet inte alltid vad det är som triggar hans beteende. När han är lugn och avslappnad går det bra, och med min tränare på ryggen går han fint, men hon är också en betydligt duktigare ryttare än vad jag är.

Nåja, för att komma till själva problemet.. Han kan som sagt bli spänd för småsaker, vilket då gör att jag blir nervös och spänner mig. Då triggar jag i sin tur upp honom, han blir mer spänd, jag blir mer spänd och det tycker han inte om. Det leder till att han slutar lyssna, blir hoppig och igår gick han t.om. upp på bakbenen 2 ggr. Det var inga småsaker utan han var ordentligt uppe. Den andra gången höll jag på att trilla av men klarade av att sitta kvar tills han var nere på marken igen och då hoppade jag av istället.

Tidigare i höstas har han också rest sig på bakbenen när jag promenerat med honom och när jag jobbat från marken.. Tog hjälp av min tränare och efter det har han inte gjort det igen. Fick däremot veta att han stegrat sig med medryttaren och det är ju inte heller okej även om det kan ha berott på överskottsenergi.

Nu känner jag mig ganska uppgiven och vet inte vad jag ska göra. Jag vågar inte rida honom som det är nu, och är tveksam till om jag kan få tillbaka förtroendet igen för att känna mig trygg när jag sitter på ryggen. Med erfaren, lugn och trygg ryttare kommer han inte upp i sån stressnivå att han "stänger av" och reser sig. Men det är ju inte jag. Vad ska jag göra? Kämpa vidare fast det inte känns ok (säkerhetsrisk) och hoppas att jag får ordning på problemet med tränarhjälp, eller inse att jag nått min gräns och sälja hästen och hitta en äldre, mer erfaren och inte lika känslig häst så jag kan träna upp min egen ridning?

Kan tillägga att hästen annars är väldigt snäll och trevlig att hålla på med, det är bara ridningen som verkligen inte fungerar i nuläget.. :(
 
Du bör åka till bra klinik och utreda där först med röntgen, böjprov, munkoll etc. Antar att du har en utprovad sadel, bra passande bett och gjorde en ordentligt besiktning innan du köpte? :) så ring klinik direkt vid första vardag!
Jo han blev besiktad utan anmärkning när jag köpte honom. Men problemet uppkommer ju inte med duktig ryttare på ryggen så jag tycker ju inte att det borde vara smärtrelaterat då? Snarare att det är min egen ridkunskap och nervositet som ställer till det?
 
Han kan som sagt bli spänd för småsaker, vilket då gör att jag blir nervös och spänner mig. Då triggar jag i sin tur upp honom, han blir mer spänd, jag blir mer spänd och det tycker han inte om.
Jag tror du kan ha svaret på din fråga själv. Kan din tränare rida/träna hästen åt dig, så att du kan bygga upp ditt självförtroende och lära dig att slappna av även om hästen spänner sig? Kanske kan din tränare hjälpa dig med det? Jag tror det är där du måste börja och ta hjälp av någon som har efarenhet av detta och kan stötta dig så det blir rätt. :)
 
Jag tror du kan ha svaret på din fråga själv. Kan din tränare rida/träna hästen åt dig, så att du kan bygga upp ditt självförtroende och lära dig att slappna av även om hästen spänner sig? Kanske kan din tränare hjälpa dig med det? Jag tror det är där du måste börja och ta hjälp av någon som har efarenhet av detta och kan stötta dig så det blir rätt. :)

Jodå, hon kan rida hästen men problemet kvarstår ju ändå.. Han går jättefint med henne, men jag blev så rädd igår när han reste sig. Sitter bara och nästan väntar på att han ska hitta på något och det känner han ju av. Dessutom är jag rädd för att han ska hitta på något ytterligare än att bara stegra sig. Det var väldigt obehagligt.
 
Jodå, hon kan rida hästen men problemet kvarstår ju ändå.. Han går jättefint med henne, men jag blev så rädd igår när han reste sig. Sitter bara och nästan väntar på att han ska hitta på något och det känner han ju av. Dessutom är jag rädd för att han ska hitta på något ytterligare än att bara stegra sig. Det var väldigt obehagligt.
Det är rädslan du måste jobba på att bli av med, försöka vända det till något positivt och inte tänka på vad som kan hända, visst det är nog inte helt enkelt men nog bara den vägen man måste gå. Kan inte din tränare hjälpa dig? Kan hon få dig att känna dig trygg med din häst?
Vad händer om hon rider din häst ett tag och han inte stegrar, sen rider du för din tränare och tänker inte ens på "vad som kan hända" (inte spänner dig).
Jag får en misstanke om att eftersom du har en känslig häst så känner han av minsta lilla du spänner dig och det är då, som du själv skrev, att ni trissar upp varandra.
Har du någon du kan rida/träna för som kan få dig trygg med din häst och känna att du kan lita på din häst igen och på så sätt bygga upp ditt eget självförtroende till din häst?
 
Det är rädslan du måste jobba på att bli av med, försöka vända det till något positivt och inte tänka på vad som kan hända, visst det är nog inte helt enkelt men nog bara den vägen man måste gå. Kan inte din tränare hjälpa dig? Kan hon få dig att känna dig trygg med din häst?
Vad händer om hon rider din häst ett tag och han inte stegrar, sen rider du för din tränare och tänker inte ens på "vad som kan hända" (inte spänner dig).
Jag får en misstanke om att eftersom du har en känslig häst så känner han av minsta lilla du spänner dig och det är då, som du själv skrev, att ni trissar upp varandra.
Har du någon du kan rida/träna för som kan få dig trygg med din häst och känna att du kan lita på din häst igen och på så sätt bygga upp ditt eget självförtroende till din häst?

Jo, det är väl det man borde göra.. Min tränare är jätteduktig och eftersom vi är goda vänner sen tidigare så vet hon ju hur jag är. Blir lätt ganska osäker i ridningen och det behövs inte alltid så mycket för att jag ska bli lite rädd. Osäker ryttare på känslig, lite osäker häst är ju inte den bästa kombinationen. Det är där problemet sitter, antar jag. Vi har tänkt göra så att hon ska rida hästen först innan jag själv sitter upp så att all ev. överskottsenergi är borta innan jag sitter upp. Men jag har så lätt för att fokusera på det som gått dåligt och på ett sätt kändes gårdagen som ett slags "nu räcker det-stopp" märke. Det är knepigt.. Har väldigt svårt för att kunna koppla bort det.
 
Jo, det är väl det man borde göra.. Min tränare är jätteduktig och eftersom vi är goda vänner sen tidigare så vet hon ju hur jag är. Blir lätt ganska osäker i ridningen och det behövs inte alltid så mycket för att jag ska bli lite rädd. Osäker ryttare på känslig, lite osäker häst är ju inte den bästa kombinationen. Det är där problemet sitter, antar jag. Vi har tänkt göra så att hon ska rida hästen först innan jag själv sitter upp så att all ev. överskottsenergi är borta innan jag sitter upp. Men jag har så lätt för att fokusera på det som gått dåligt och på ett sätt kändes gårdagen som ett slags "nu räcker det-stopp" märke. Det är knepigt.. Har väldigt svårt för att kunna koppla bort det.
Finns det ingen trygg häst du kan rida lite för att bygga upp ditt självförtroende inom ridningen?
Jag känner själv igen det där med dåligt självförtroende i ridningen och tänka på allt dåligt, men jag har själv jobbat lite med det och jobbat bort det där dåliga. Jag har också spänt mig i ridningen, ett tag var jag livrädd att hoppa med en känslig häst som vägrat på en oxer så jag nästan åkte av. Varje gång jag red den hästen och skulle hoppa efter det så spände jag mig innan vi skulle hoppa och då blev det stopp, rädslan växte.
Nu i efterhand så har jag ridit andra hästar efter det och byggt upp mitt självförtroende igen och verkligen tillåtit mig att känna att jag gjort något bra, även om t ex inte hela ridpasset var super.

För mig tog det över ett år innan jag var tillbaka där jag var innan rädslan, men det som var nyckeln till allt var just att våga utmana ödet och få stöd och pepp från andra, samt rida hästar där jag kände att "åååh jag kan ju rida :o ".
Jag tycker det låter som en bra plan att din tränare hjälper dig som även känner dig, jag har också en sådan tränare och det går så mycket bättre när dom vet hur man själv är och man får den hjälpen man behöver. :up:

Har ni provat det som din tränare föreslagit än eller hur ligger din plan? :)
 
Finns det ingen trygg häst du kan rida lite för att bygga upp ditt självförtroende inom ridningen?
Jag känner själv igen det där med dåligt självförtroende i ridningen och tänka på allt dåligt, men jag har själv jobbat lite med det och jobbat bort det där dåliga. Jag har också spänt mig i ridningen, ett tag var jag livrädd att hoppa med en känslig häst som vägrat på en oxer så jag nästan åkte av. Varje gång jag red den hästen och skulle hoppa efter det så spände jag mig innan vi skulle hoppa och då blev det stopp, rädslan växte.
Nu i efterhand så har jag ridit andra hästar efter det och byggt upp mitt självförtroende igen och verkligen tillåtit mig att känna att jag gjort något bra, även om t ex inte hela ridpasset var super.

För mig tog det över ett år innan jag var tillbaka där jag var innan rädslan, men det som var nyckeln till allt var just att våga utmana ödet och få stöd och pepp från andra, samt rida hästar där jag kände att "åååh jag kan ju rida :o ".
Jag tycker det låter som en bra plan att din tränare hjälper dig som även känner dig, jag har också en sådan tränare och det går så mycket bättre när dom vet hur man själv är och man får den hjälpen man behöver. :up:

Har ni provat det som din tränare föreslagit än eller hur ligger din plan? :)

Har en bekant som har en väldigt snäll häst som jag och en kompis brukar rida ibland, och vi har tänkt åka dit och rida nån dag. Red den hästen senast i somras och det kändes betydligt säkrare än att sitta på min egen häst..

Vi har bara planerat hur vi ska försöka fortsätta ännu, det blir lite paus nu tills efter jul och nyår.
 
Kanske skulle ni jobba på bara andningen hos dig och inte "rida" så mkt??

Min tränare fokuserar mkt på min andning eftersom jag har blivit rädd efter en allvarligare olycka. Blir jag spänd så backar vi och bara andas, andas andas.

Det är viktigt att ha en tränare som verkligen kan se detta och inte bara tittar på hur hästen går.
 
Kanske skulle ni jobba på bara andningen hos dig och inte "rida" så mkt??

Min tränare fokuserar mkt på min andning eftersom jag har blivit rädd efter en allvarligare olycka. Blir jag spänd så backar vi och bara andas, andas andas.

Det är viktigt att ha en tränare som verkligen kan se detta och inte bara tittar på hur hästen går.

Nån slags kombination av båda hade varit bra. Hästen behöver ridas ordentligt för att få utlopp för sin energi också.. Han stressar upp sig lättare om han har överskottsenergi. Att "lalla runt" i skritt går helt ok (åtminstone igår), men så fort man börjar öka tempot eller kräva lite mer så börjar han lätt tappa koncentrationen och stressa när jag sitter på. Det är en ond cirkel och den är knepig att ta sig ur.
 
Nån slags kombination av båda hade varit bra. Hästen behöver ridas ordentligt för att få utlopp för sin energi också.. Han stressar upp sig lättare om han har överskottsenergi. Att "lalla runt" i skritt går helt ok (åtminstone igår), men så fort man börjar öka tempot eller kräva lite mer så börjar han lätt tappa koncentrationen och stressa när jag sitter på. Det är en ond cirkel och den är knepig att ta sig ur.

Nej, det behöver han faktiskt inte. Den energin kan du få ut vid hand, lina eller för töm. Du behöver inte sitta på för den biten.

Poängen är att du ska inte kräva mer, säkerligen på flera månader innan DU har kontroll på din andning och dina reaktioner. Så det är inget som man löser på ett ridpass (TYVÄRR), utan det är en lång process.
 
Det låter som en osäker, stressad och känslig häst i mina öron. En häst som stänger av vid stress är svårare för oss människor att läsa. I de situtioner hästen stänger av måste man vara lugn och inte pressa hästen, då får man ofta reaktionen att de ställer sig eller protesterar på något sätt. Då gäller det att hålla sig lugn. Din häst är förmodligen känslig och om du blivit rädd för den är det inte bra. Skriver av egen erfarenhet då min tidigare häst fick mig mycket tveksam med tiden med sitt beteende (liknande det du beskriver). Vi tog hjälp med bland annat tillridning/vidareutbildning, men problemet oss emellan löste sig inte. Vi var inte rätt match. Däremot funkade hästen utmärkt med andra lugna och välridande personer. För egen del har jag nu köpt en för mig mer passande häst och den f d hästen är i goda händer där de trivs tillsammans. Lycka till i vilket val du än väljer! :)
 
Har en bekant som har en väldigt snäll häst som jag och en kompis brukar rida ibland, och vi har tänkt åka och rida dit nån dag. Red den hästen senast i somras och det kändes betydligt säkrare än att sitta på min egen häst..

Vi har bara planerat hur vi ska försöka fortsätta ännu, det blir lite paus nu tills efter jul och nyår.
Låter som ni har en bra plan, får vi hoppas att 2016 är ett bra år. :up:
 
Jo han blev besiktad utan anmärkning när jag köpte honom. Men problemet uppkommer ju inte med duktig ryttare på ryggen så jag tycker ju inte att det borde vara smärtrelaterat då? Snarare att det är min egen ridkunskap och nervositet som ställer till det?
Hade ett likt problem med min förra häst. Upplevdes som spänd och nervös i typ alla situationer utom just i ridhuset. När hon blev så spänd kunde jag inte rida henne i form och då fick hon ont i ryggen PGA kissinge spines. Som upptäcktes efter en skenrunda i skogen. Aldrig problemet med duktig tränare, dom kunde rida igenom henne även när hon spände sig och fick då inte ont av kissinge spinesen. Så jag skulle kolla upp iaf.
 
Det låter som en osäker, stressad och känslig häst i mina öron. En häst som stänger av vid stress är svårare för oss människor att läsa. I de situtioner hästen stänger av måste man vara lugn och inte pressa hästen, då får man ofta reaktionen att de ställer sig eller protesterar på något sätt. Då gäller det att hålla sig lugn. Din häst är förmodligen känslig och om du blivit rädd för den är det inte bra. Skriver av egen erfarenhet då min tidigare häst fick mig mycket tveksam med tiden med sitt beteende (liknande det du beskriver). Vi tog hjälp med bland annat tillridning/vidareutbildning, men problemet oss emellan löste sig inte. Vi var inte rätt match. Däremot funkade hästen utmärkt med andra lugna och välridande personer. För egen del har jag nu köpt en för mig mer passande häst och den f d hästen är i goda händer där de trivs tillsammans. Lycka till i vilket val du än väljer! :)

Du beskriver det precis som jag känner och jag känner igen hästen också.. Han går upp i stress och man ser på honom att han också är rädd. Stänger av och blir svår att få kontakt med. Ser inte riktigt upp för var man som person befinner sig, oavsett om man är på ryggen eller på marken. När han är sådär stressad kan han rycka till och bli rädd bara för att man rör i honom, precis som om han tror att han ska få stryk. Det räcker med att man höjer rösten när han är stressad för att han ska bli rädd och då är han väldigt svår att förutse. Antagligen har han väl råkat ut för nån elak person i liknande situationer..
 
två alternativ

Sälj eller ta dig igenom det.

Sälja: antagligen ekonomisk förlust iom att stegrande känsliga hästar inte är jätteattraktiva på marknaden MEN du slipper vara rädd mer.
Ta dig igenom: mha kunniga yrkespersoner som kan ge dig trygghet i att veta varför hästen gör som den gör (smärta, missförstånd, osv) och även ge dig bra verktyg att komma igenom det med på ett säkert sätt.
 
Jo han blev besiktad utan anmärkning när jag köpte honom. Men problemet uppkommer ju inte med duktig ryttare på ryggen så jag tycker ju inte att det borde vara smärtrelaterat då? Snarare att det är min egen ridkunskap och nervositet som ställer till det?
Är det tex ryggen som spökar så är det inte ovanligt att en duktig ryttare får hästen att jobba på ett helt annat sätt än en mindre duktig ryttare klarar av. Många rygghästar funkar utmärkt så länge dom rids korrekt.

Att han spänner sig när du rider gör i så fall problemet värre.

Sen är det så att hästar är väldigt fogliga. Många gånger så jobbar dom på trots att dom har ont om det är någon som verkligen kan rida till dom som sitter på hästryggen.

Jag säger inte att hästen måste ha ont men nr ett borde vara att utesluta att smärta.

Så jag håller helt med @Elisha. Utred hästen ordentligt på klinik först.
 
Du beskriver det precis som jag känner och jag känner igen hästen också.. Han går upp i stress och man ser på honom att han också är rädd. Stänger av och blir svår att få kontakt med. Ser inte riktigt upp för var man som person befinner sig, oavsett om man är på ryggen eller på marken. När han är sådär stressad kan han rycka till och bli rädd bara för att man rör i honom, precis som om han tror att han ska få stryk. Det räcker med att man höjer rösten när han är stressad för att han ska bli rädd och då är han väldigt svår att förutse. Antagligen har han väl råkat ut för nån elak person i liknande situationer..

Kan tillägga att jag utredde hästen på klinik utan fynd av ryggproblematik eller liknande. Däremot hade hästen blivit felaktigt hanterad från föl fram till ca 1,5 års ålder. Felaktig avvänjning och felaktig och stressig miljö för ett föl/unghäst fick jag veta senare. Upplever att de år jag var lugn och konsekvent var hästen mer lätthanterlig, men när jag senare blev osäker fungerade det inte. Hästen krävde en lyhörd, lugn, bestämd, konsekvent och välridande ryttare. Den var tuff och känslig i samma natur.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 755
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 861
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 849
Senast: Solstig
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 095
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp