Häst som börjat stegra i ridningen..

Nä men hästen var nästan helt ok igår, och jag fattar inte varför man gör sig allt besvär att hämta hästen osv om man inte ens ger den en chans att landa först. Men men. Både jag & tränaren var ganska sura igår, men nu får pållen vara hemma och vila lite ett par dagar så fortsätter vi sen. Det var inte så kul att bli "anklagad" för att inte veta vad vi lämnat över för häst, även om vi uttryckligen sagt i både annons och muntligen att han är känslig.
Jo fast nästan fräsch är inte helt fräsch. Ska man dessutom provrida hästen ordentligt för att se ifall man passar ihop så är det förståeligt att lämna tillbaka hästen. Dom hade förmodligen gett hästen en chans att landa ifall hästen var fräsch.

Jag förstår att det inte är så kul att bli anklagad men samtidigt så går det inte att klandra dom blivande köparna heller, det finns så mycket folk som vill luras och då är det som köpare bättre att stoppa direkt som något kanske inte känns okej. Dom vet ju inte om ifall du är ärlig eller inte. Sen kan en häst vara känslig och den kan vara känslig, folk beskriver känslighet på olika sätt och hästar kan vara känsliga på olika sätt.

Var glad istället att ni fick tillbaka hästen snabbt istället för att vara arga på dom, dom kunde lika gärna sabbat allt ni gjort just för att hästen är så känslig. Då hade ni nog varit irriterade över det istället och tyckt att dom borde sagt till innan att dom inte ville ha hästen plus att det skulle kunnat bli en diskussion huruvida "skadan" kommit på plats eller inte osv. Ni får försöka se det ur köparnas vinkel helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Jo fast nästan fräsch är inte helt fräsch. Ska man dessutom provrida hästen ordentligt för att se ifall man passar ihop så är det förståeligt att lämna tillbaka hästen. Dom hade förmodligen gett hästen en chans att landa ifall hästen var fräsch.

Jag förstår att det inte är så kul att bli anklagad men samtidigt så går det inte att klandra dom blivande köparna heller, det finns så mycket folk som vill luras och då är det som köpare bättre att stoppa direkt som något kanske inte känns okej. Dom vet ju inte om ifall du är ärlig eller inte. Sen kan en häst vara känslig och den kan vara känslig, folk beskriver känslighet på olika sätt och hästar kan vara känsliga på olika sätt.

Var glad istället att ni fick tillbaka hästen snabbt istället för att vara arga på dom, dom kunde lika gärna sabbat allt ni gjort just för att hästen är så känslig. Då hade ni nog varit irriterade över det istället och tyckt att dom borde sagt till innan att dom inte ville ha hästen plus att det skulle kunnat bli en diskussion huruvida "skadan" kommit på plats eller inte osv. Ni får försöka se det ur köparnas vinkel helt enkelt.
Kändes lite som att de inte tänkt igenom allt ordentligt redan innan de hämtade hästen, men det är som det är nu bara. Vi letar vidare.
 
Kändes lite som att de inte tänkt igenom allt ordentligt redan innan de hämtade hästen, men det är som det är nu bara. Vi letar vidare.
Lycka till med att hitta rätt köpare! Nyfiken fråga bara, vid utlåning på prov, besiktigar man inte hästen innan då? Tänker att det är en säkerhet för både säljare och för den som lånar hem hästen.
 
Lycka till med att hitta rätt köpare! Nyfiken fråga bara, vid utlåning på prov, besiktigar man inte hästen innan då? Tänker att det är en säkerhet för både säljare och för den som lånar hem hästen.
Jag antar att vi hade gjort en besiktning om de hade velat köpa, nu blev det aldrig tal om något sånt. Vi skrev i kontraktet för prövotiden att om något problem uppstår som inte försäkringen täcker så står de som lånat hästen för kostnaderna.
 
Jag antar att vi hade gjort en besiktning om de hade velat köpa, nu blev det aldrig tal om något sånt. Vi skrev i kontraktet för prövotiden att om något problem uppstår som inte försäkringen täcker så står de som lånat hästen för kostnaderna.
Ah, okej! Låter som en schysst deal för båda parter! Lycka till med försäljningen !
 
Jo, det är väl det man borde göra.. Min tränare är jätteduktig och eftersom vi är goda vänner sen tidigare så vet hon ju hur jag är. Blir lätt ganska osäker i ridningen och det behövs inte alltid så mycket för att jag ska bli lite rädd. Osäker ryttare på känslig, lite osäker häst är ju inte den bästa kombinationen. Det är där problemet sitter, antar jag. Vi har tänkt göra så att hon ska rida hästen först innan jag själv sitter upp så att all ev. överskottsenergi är borta innan jag sitter upp. Men jag har så lätt för att fokusera på det som gått dåligt och på ett sätt kändes gårdagen som ett slags "nu räcker det-stopp" märke. Det är knepigt.. Har väldigt svårt för att kunna koppla bort det.


Oj så nu att det var gammalt.. Men:

Jag tycker att du ska sälja hästen. Det ska vara roligt med ridningen. Att vara rädd är inte roligt. Hästar som reser sej är inte roligt. Sälj ärligt, det behövs en rutinerad ryttare. Troligen förlorar du ekonomiskt, men bättre för hästen och dej.
Troligen är den såpass osäker att den behöver en trygg ryttare. Försök inte bli det. Bättre att börja med en trygg häst.
 
Jag tycker att du ska sälja hästen. Det ska vara roligt med ridningen. Att vara rädd är inte roligt. Hästar som reser sej är inte roligt. Sälj ärligt, det behövs en rutinerad ryttare. Troligen förlorar du ekonomiskt, men bättre för hästen och dej.
Troligen är den såpass osäker att den behöver en trygg ryttare. Försök inte bli det. Bättre att börja med en trygg häst.
Läs hela tråden innan du svarar, det brukar bli bättre då..
 
Oj så nu att det var gammalt.. Men:

Jag tycker att du ska sälja hästen. Det ska vara roligt med ridningen. Att vara rädd är inte roligt. Hästar som reser sej är inte roligt. Sälj ärligt, det behövs en rutinerad ryttare. Troligen förlorar du ekonomiskt, men bättre för hästen och dej.
Troligen är den såpass osäker att den behöver en trygg ryttare. Försök inte bli det. Bättre att börja med en trygg häst.
Han har varit till salu nu i 2,5 månader, vi har haft flera intresserade som varit och kollat redan..
 
Hästen var ok och ohalt igår, han har inte haltat på flera dagar men tänkte att han får ha ett par dagar extra ledigt för säkerhets skull ändå. Troligtvis skulle tränaren rida en liten stund idag och kolla hur han kändes, det har varit rätt mycket på gång den senaste tiden så pållen har fått ta det lite lugnare.. Vilket syns på magen, den har vuxit ;) Nöjd och glad häst fortsättningsvis. Har ramlat in en hel massa förfrågningar de senaste dagarna, många "bara skräp" (=ingen man behöver räkna med att kommer att provrida) men ett par stycken som verkar vettiga.. Åtminstone en som sagt att hon vill komma och provrida i slutet av veckan och 1-2 till som ev är på väg, så intresse finns fortsättningsvis :)
 
Nu har vi fyra st som har hört av sig och vill provrida, en imorgon, en på fredag, en på lördag och en på söndag. Så det borde väl kunna hittas en köpare där skulle man tro.

Här har jag och tränaren lite olika åsikter dock hur man ska göra.. Jag vill ju helst att alla som hört av sig ska få komma och provrida innan vi bestämmer något, medan tränaren är mer inne på linjen att se till att få hästen såld till den som först hinner prova och säga att de köper. Finns för- och nackdelar med bägge varianterna förstås. Vad tycker ni är vettigast att göra?
 
Nu har vi fyra st som har hört av sig och vill provrida, en imorgon, en på fredag, en på lördag och en på söndag. Så det borde väl kunna hittas en köpare där skulle man tro.

Här har jag och tränaren lite olika åsikter dock hur man ska göra.. Jag vill ju helst att alla som hört av sig ska få komma och provrida innan vi bestämmer något, medan tränaren är mer inne på linjen att se till att få hästen såld till den som först hinner prova och säga att de köper. Finns för- och nackdelar med bägge varianterna förstås. Vad tycker ni är vettigast att göra?
Verkar den första vettig och du kan tänka dig att sälja till den skulle jag sälja. Risk att köpare hoppar av annars.
 
Verkar den första vettig och du kan tänka dig att sälja till den skulle jag sälja. Risk att köpare hoppar av annars.
Ja det är så min tränare tycker också, jag förstår det och jag vill ju inte missa en vettig köpare då hästen varit till salu ett tag redan. Men sen har jag varit i den sitsen själv fler gånger när jag letat häst att man bokat in provridning för att sen strax innan (en gång t.om. när jag satt i bilen halvvägs framme) få höra att hästen blivit såld dagen innan eller liknande, vilket jag inte har tyckt varit speciellt kul. Knepigt.
 
Nu har vi fyra st som har hört av sig och vill provrida, en imorgon, en på fredag, en på lördag och en på söndag. Så det borde väl kunna hittas en köpare där skulle man tro.

Här har jag och tränaren lite olika åsikter dock hur man ska göra.. Jag vill ju helst att alla som hört av sig ska få komma och provrida innan vi bestämmer något, medan tränaren är mer inne på linjen att se till att få hästen såld till den som först hinner prova och säga att de köper. Finns för- och nackdelar med bägge varianterna förstås. Vad tycker ni är vettigast att göra?

Jag hade sålt till den första om denna hade varit vettig och kunnat erbjuda hästen ett bra hem. Det är ju så att hästar som är till salu säljs innan man hunnit provrida, det är en del av marknaden.
 
Nu har vi fyra st som har hört av sig och vill provrida, en imorgon, en på fredag, en på lördag och en på söndag. Så det borde väl kunna hittas en köpare där skulle man tro.

Här har jag och tränaren lite olika åsikter dock hur man ska göra.. Jag vill ju helst att alla som hört av sig ska få komma och provrida innan vi bestämmer något, medan tränaren är mer inne på linjen att se till att få hästen såld till den som först hinner prova och säga att de köper. Finns för- och nackdelar med bägge varianterna förstås. Vad tycker ni är vettigast att göra?
Jag förstår nog inte tänket att alla ska komma och provrida innan du bestämmer dig, om första spekulanten verkar bra och vill ha hästen, om du vill ha den såld vilket du ju velat väldigt länge?

Du riskerar ju rent realistiskt att tappa potentiella köpare dessutom om de ska ev. Vänta på besked om godkännande från din sida medans du utvärderar andra spekulanter om intressenterna som de troligtvis gör provar andra hästar under tiden .

Hur du väljer beror ju på hur du själv bedömer att du vill ha det som säljare och om du tycker det är helt ok om hästen sen inte blir såld denna gången heller och att du fortsätter ha och betala för den hos beridaren /tränaren .
 
Jag hade sålt till den första om denna hade varit vettig och kunnat erbjuda hästen ett bra hem. Det är ju så att hästar som är till salu säljs innan man hunnit provrida, det är en del av marknaden.
Det är ju så, och det antar jag och hoppas jag att alla intresserade förstår. Tanken är ju också att jag ska köpa en häst som passar mej bättre och jag kan inte börja svara på annonser eller åka och titta/provrida innan den här är såld. Har redan missat tre hästar som hade passat mej bra (och där jag känner tidigare ägare) eftersom jag inte har råd eller tid att ha mer än en häst.
 
Jag förstår nog inte tänket att alla ska komma och provrida innan du bestämmer dig, om första spekulanten verkar bra och vill ha hästen, om du vill ha den såld vilket du ju velat väldigt länge?

Du riskerar ju rent realistiskt att tappa potentiella köpare dessutom om de ska ev. Vänta på besked om godkännande från din sida medans du utvärderar andra spekulanter om intressenterna som de troligtvis gör provar andra hästar under tiden .

Hur du väljer beror ju på hur du själv bedömer att du vill ha det som säljare och om du tycker det är helt ok om hästen sen inte blir såld denna gången heller och att du fortsätter ha och betala för den hos beridaren /tränaren .
Nä mest bara ett önskemål från den personen som är på väg på fredag, hon ville inte missa hästen och bor lite längre bort. Det är mest henne jag tänkte på, men har inte lovat något heller.
 
Men ska inte hästen besiktas osv ? Dvs ingen spekulant efter provridning betalar och åker iväg med hästen och köpet är klart direkt ?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 623
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 790
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 907

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp