Häst som drar för att han kan

Nikki o Fabian

Trådstartare
En svamlig tråd, men jag måste ventilera lite då jag börjar ge upp hoppet och se sklat som sista utvägen.

Jag googlade lite på ev lösningar för min häst som drar när han inte tycker att det passar till och från hagen, men även om man ska promenera honom för hand. Han vet att han kommer bort från hovslagaren om han bara vill, det är ju bara att gå därifrån...:crazy: Där har vi kommit på en lösning som funkar just nu iaf.
Hittade den här tråden: http://www.bukefalos.com/f/archive/index.php/t-1094575.html

Läste igenom den och känner väl att inget av dom råden som ges biter på mitt monster.
Sen har jag även läst att ett stigbett är SÅ HEMSKT att ha på hästen, varför egentligen? Är väl bättre om ett sånt skulle hjälpa så vi slapp ha en lös häst var och varannan dag.

Att ha grimma med kedja under hakan märker han knappt, tränsbett med kedja under hakan är det samma med.
Leda i grimma och longerlina hjälper inte då han går tills du släpper.
Ha ett spö med skulle jag inte testa då han gärna slår emot det.

När han tar sej loss kan det vara i skritt, som ett tåg som bara rullar på.
Han kan ta ett litet skutt fram och trava iväg och han kan även dra iväg i full galopp på en sekund.
Han stannar oftast några meter bort och låter sej fångas utan problem, har hänt någon gång att han vänt rumpan till åt personalen.
Han går oftast snällt med mej på slakt grimmskaft lite efter, men inte alltid.
Vi har testat det mesta, aktivera, ignorera, belöna.
Av mej får han en godis när jag stängt grinden, och när vi kommer tillbaka till stallet.
Han drar garanterat om han måste ha någon häst bakom eller framför sej.

Jag har tröttnat lite grann efter alla år av den här respektlösheten, och börjat sätta kedja i munnen på honom när han ska ledas, men han tuggar så mycket på den så jag tänker att ett stigbett kanske är bättre.

Jag tror faktiskt inte att någon människa någonsin kommer att kunna bemästra honom/få honom att följa med i alla situationer, han har lärt sej att han kan komma loss om han vill.

Jag börjar ge upp hoppet lite grann och känner att jag måste stoppa honom med nått obehagligt eller skjuta honom typ. Han kan inte få fortsätta bestämma om han ska gå fint vid sidan eller inte.

En del säger att hästar aldrig jävlas, men det tror inte jag på. Vissa gånger har det funnits nått att bli rädd för medans andra bara kommer det helt oprovocerat.

Igår var vi ute och skrittade för hand i ca 10 min pga en skada, jag satte kedjan i munnen och på ett ställe under vägen så reagerade han på nått och var på väg att säga hejdå, jag tog ett tag i kedjan och sa nej, sen gick jag på som vanligt och han oxå. Med bara grimman på hade han garanterat tagit sin vanliga dragkamp och gått/sprungit iväg.

Är det jätte hemskt att känna så här och hantera problemet på det viset?

Jag vet inte om jag skulle kalla honom ouppfostrad för han kan lyssna väldigt bra när han vill, stanna, backa, flytta på sej osv.
 
Sv: Häst som drar för att han kan

Det som funkar bäst som jag märkt är att ha kedjan över näsan. Segdra inte då, utan ryck till ordentligt. En dragkamp har du märkt att du inte vinner. Det kan gå åt några gånger.

Min 4åring är väl inte världes skojjigaste häst. Henne hanterar jag nästan bara med kedjan över näsan. Hon går annars bara iväg. Och får man påminna henne med ett ganska skapligt ryck ibland när hon bara knallar iväg så funkar det kanon.
 
Sv: Häst som drar för att han kan

En lös häst är en farlig häst, speciellt på ett ställe där situationen sas inte är under kontroll, om han kommer lös på en trafikerad väg t.ex. eller att han en vacker dag får för sig att faktiskt springa iväg.

Jag vet inte om jag skulle kalla honom ouppfostrad för han kan lyssna väldigt bra när han vill, stanna, backa, flytta på sej osv.
Just detta. Han lyssnar när HAN vill och när han inte vill så lyssnar han inte, så ja, han är ouppfostrad i min mening. En häst ska lyssna på den som hanterar den i alla normala lägen. Det ska inte vara valfritt om den ska lyssna eller inte, säger du något så ska den lyssna, punkt. Sen om den förstår dig eller inte är en annan sak, men lyssna ska den.

Tycker inte det är fel att använda stigbett, om det hjälper. Inte sagt att man måste använda det hela tiden och för alltid, men att ha någon form av hårdhandske att ta till när det behövs är inte fel på en sådan häst. Du kan ju köra med dubbelt, både grimma och stigbett, och sen i huvudsak leda med grimman, men om det skulle hända något och han far iväg, och grimman inte hjälper, då tar du till nödbromsen i form av stigbettet så han inte kommer loss. I annat fall föreslår jag som mul sa, kedjan över nosen. Brukar i de flesta fall vara effektivare än att ha den under hakan.

Sen ska man självklart sträva efter så milda hjälpmedel som möjligt, men under den inledande träningsfasen vid denna typen av problem tycker jag inte det är fel att ha en extra handbroms, precis som det inte alltid är fel att betsla upp en häst tillfälligt medan man övar på att den inte ska sticka i skogen t.ex för att senare gå över till mildare varianter.
 
Sv: Häst som drar för att han kan

Min erfarenhet är att har man kedjan under hakan drar hästen upp huvudet bara. har du kedjan över näsan så har du kontroll över hela huvudet. Och det viktigaste. Segdra inte..
 
Sv: Häst som drar för att han kan

En svamlig tråd, men jag måste ventilera lite då jag börjar ge upp hoppet och se sklat som sista utvägen.

Jag googlade lite på ev lösningar för min häst som drar när han inte tycker att det passar till och från hagen, men även om man ska promenera honom för hand. Han vet att han kommer bort från hovslagaren om han bara vill, det är ju bara att gå därifrån...:crazy: Där har vi kommit på en lösning som funkar just nu iaf.
Hittade den här tråden: http://www.bukefalos.com/f/archive/index.php/t-1094575.html

Läste igenom den och känner väl att inget av dom råden som ges biter på mitt monster.
Sen har jag även läst att ett stigbett är SÅ HEMSKT att ha på hästen, varför egentligen? Är väl bättre om ett sånt skulle hjälpa så vi slapp ha en lös häst var och varannan dag.

Att ha grimma med kedja under hakan märker han knappt, tränsbett med kedja under hakan är det samma med.
Leda i grimma och longerlina hjälper inte då han går tills du släpper.
Ha ett spö med skulle jag inte testa då han gärna slår emot det.

När han tar sej loss kan det vara i skritt, som ett tåg som bara rullar på.
Han kan ta ett litet skutt fram och trava iväg och han kan även dra iväg i full galopp på en sekund.
Han stannar oftast några meter bort och låter sej fångas utan problem, har hänt någon gång att han vänt rumpan till åt personalen.
Han går oftast snällt med mej på slakt grimmskaft lite efter, men inte alltid.
Vi har testat det mesta, aktivera, ignorera, belöna.
Av mej får han en godis när jag stängt grinden, och när vi kommer tillbaka till stallet.
Han drar garanterat om han måste ha någon häst bakom eller framför sej.

Jag har tröttnat lite grann efter alla år av den här respektlösheten, och börjat sätta kedja i munnen på honom när han ska ledas, men han tuggar så mycket på den så jag tänker att ett stigbett kanske är bättre.

Jag tror faktiskt inte att någon människa någonsin kommer att kunna bemästra honom/få honom att följa med i alla situationer, han har lärt sej att han kan komma loss om han vill.

Jag börjar ge upp hoppet lite grann och känner att jag måste stoppa honom med nått obehagligt eller skjuta honom typ. Han kan inte få fortsätta bestämma om han ska gå fint vid sidan eller inte.

En del säger att hästar aldrig jävlas, men det tror inte jag på. Vissa gånger har det funnits nått att bli rädd för medans andra bara kommer det helt oprovocerat.

Igår var vi ute och skrittade för hand i ca 10 min pga en skada, jag satte kedjan i munnen och på ett ställe under vägen så reagerade han på nått och var på väg att säga hejdå, jag tog ett tag i kedjan och sa nej, sen gick jag på som vanligt och han oxå. Med bara grimman på hade han garanterat tagit sin vanliga dragkamp och gått/sprungit iväg.
Är det jätte hemskt att känna så här och hantera problemet på det viset?

Jag vet inte om jag skulle kalla honom ouppfostrad för han kan lyssna väldigt bra när han vill, stanna, backa, flytta på sej osv.

Om det fetstilta funkar så har du ju en lösning på problemet ?
Om jag har vart ute å gått med nån av mina hästar i grimma och grimskaft och märkt att de blir stirriga över nåt, sätter jag aldrig grimskaftet över eller under hakan, jag sätter grimskaftet i munnen direkt. Då pratar jag tom vanligt textilgrimskaft. Såklart de tuggar på de, men tuggandet gör åxå att de koncentrerar sej på de i munnen ist för saker runt omkring...
En häst är ett STORT och starkt djur, visst kan man "dalta" med ledarskapsövningar i oändlighet men det handlar som sagt om att hästen ska veta vem den ska lyssna på. Enligt mej är i stort sett alla medel tillåtna ...
Ett grimskaft oavsett kedja eller inte är ett SNÄLLT medel... Det finns ju tom kedjebett... Så det kan inte vara så illa för hästen att du sätter in kedjegrimskaftet i munnen om du märker att de funkar.. Och som andra gav som förslag, ha ett grimskaft i munnen och ett under hakan... (alt träns/stigbett och grimma med olika grimskaft)
 
Sv: Häst som drar för att han kan

Kedja över näsan på en stadigt monterad grimma, och väl tajmade motryck.

Inget segdragande, utan kroppstyngden i grimskaftet i rätt ögonblick. Däremellan ska grimskaftet vara slakt, det ska kännas ordentligt och bli en stor kontrast när hästen drar iväg.
 
Sv: Häst som drar för att han kan

Håller absolut med pinky.

Kedjan över näsan fungerar ju som en broms, medan kedja under manar hästen framåt.

Har själv fått in hästar i träning som varit som din. Efter att ha lett hästarna med kedja över näsan 2-3 gånger som pinky beskriver har hästarna blivit lätta att leda. Efter detta har jag kunnat leda hästarna med grimskaftet fäst i ringen under hakan.

Och jag håller med om att hästar med detta beteende är ouppfostrade.
 
Sv: Häst som drar för att han kan

Till alla.

Tack för svaren. Ska testa med kedjan över nosryggen istället.
Jag vet att man inte ska segdra, dock så blir det automatiskt så när hästen inte tar åt sej vid första rycket om man ens hinner med ett sådant innan han är på väg därifrån. Och sen är han lite av den typen som lätt blir sur om man rycker och sliter och vill då iväg av den anledningen.

Jag brukar tänka mej själv som en sten typ när jag ska leda honom, jag är grå och tråkig men inte elak, men du ska hålla dej lite bakom mej och följa med, jag vet vart vi ska. Jag tror nämligen att energin man släpper ifrån sej har stor inverkan på hästen. Denna häst är hård i huvudet och har sina ideer men han är samtidigt väldigt kännslig.

Sen det där med ouppfostrad, det beror väl lite på hur man ser på det. Min häst släpps inte vind för våg utan han har regler som ska följas, vilket jag upprepar varje dag och han sköter sej oftast ganska bra.
Han har fått en uppfostran sen han var föl, och på en "vanlig" häst hade det nog tagit bättre.
Så av det jag uppfattar vad ni menar som uppfostrad så är i princip ingen häst jag känner uppfostrad, alla har sina små dumheter för sej och lyssnar inte alltid på ett nej.

Min lillasyster och jag är ett ganska bra exempel på vad jag menar: När det gällt mej så har mamma mest fått höra att jag är väluppfostrad med allt vad det nu innebär, men med min syster som haft samma uppfostran i stort sett sa alla att hon var ouppfostrad, nej, hon blev uppfostrad men det funkade lixom inte på henne. Några år senare fick hon diagnosen ADHD. Förstår ni vad jag menar?
 
Sv: Häst som drar för att han kan

Har en 3-åring (också kallblod) som jag märkte tendenser på att dra iväg. På honom fungerar kedja över nosen/ i munnen. Alternativt bett i munnen. Han tuggar också en hel massa på kedjan men det gör som sagt att han koncentrerar sig på det istället. När jag har kedjan i munnen löper den ut bakom nosgrimman, jag håller i nosgrimman med handen och har kedjan mellan tumme och pekfinger. Aldrig slack i kedjan när den är i munnen, vill inte rycka.

Han leds ingenstans förutom mellan hagen och stallet (10 m) med enbart grimma och grimskaft. När vi går promenader har jag vanligt tränsbett, när jag leder 2 hästar längs vår visserligen lätt trafikerade byväg till sommarhagen har han kedja i munnen och jag håller honom i höger hand.

Även om han 90% av tiden går snällt med slack i grimskaftet så vill jag inte att han ska komma på att han KAN dra iväg, därför gör jag så här. Jag hyser gott hopp om att han lugnar sig med åldern. Just nu ska ALLT testas :angel:.
 
Sv: Häst som drar för att han kan

Jag hoppas att det löser sig för dig, men annars kanske du kan överväga att hitta någon som kan hjälpa dig? Min egen erfarenhet är att jag helst vill lösa mina problem själv, men det har varit väldigt nyttigt att få en annan människas reflektioner kring ens förhållande till sin häst. Det är ju lätt hänt att bli lite hemmablind och kanske missa någon detalj.

Tänkte på en annan sak, du skriver att du ser dig som en sten, grå och tråkig. Nu kanske jag inte helt förstod innebörden av det du skrev, men en tanke som slog mig var att du kanske skulle tänka tvärtom - att du är skoj och rolig? Min egen häst är mycket känslig för hur jag ser på mig själv. Ibland får jag anfall av dålig självkänsla och tycker att jag inte riktigt duger och då vill totto inte umgås med mig. När jag är stolt och glad så hänger hon gärna med mig :)
 
Sv: Häst som drar för att han kan

Sänder jag ut rolig energi blir han oxå glad, lite för glad. Han leker gärna men till slut slår det över så han nästan sitter i ens knä, börjar små resa sej osv. Har försökt gå in med att vi leker morotslekar, backar, berömmer osv, då går han lätt igång och när man inte fortsätter så försöker han naffsa i jackan, ha dragkamp med grimskaftet i munnen mm. Så det har vi slutat med när vi leder honom. Ska vi leka gör vi det på ridbanan lös.
 
Sv: Häst som drar för att han kan

Här har kombon tunn repgrimma+bett i munnen funkat på en ardenner som tar till styrka+framåt när det inte passar, har ett kort delta/rem under hakan från bettring till bettring och fäster grimskaftet i både grimmans ögla och deltat, så att när jag tar i grimskaftet blir det tryck i både grimma och bett. Numer funkar det bra med endast repgrimman men det har verkligen varit tajming och en rejäl tillsägelse när han precis tänker sticka.

Jag som matte är inte den som utför rycket, utan jag stålsätter mig och "håller emot" så att när hästen sticker så blir det ett rejält ryck, som den själv orsakat när den "sprang in i min hand". Alltså inte seg-mothåll/dra, utan bara hålla sig stilla och fast och kanske samtidigt böja sig lite utåt/nedåt mot höften för att få styrka. Svårt att förklara faktiskt men det krävs inte så mkt styrka av en själv om man använder den tekniken.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst som drar för att han kan

One rein stop varje gång han går förbi/är på väg att gå förbi dej?smärta funkar sällan i längre perspektiv men det är min åsikt:)
 
Sv: Häst som drar för att han kan

Jag förstår inte riktigt vad du menar, föreslår du one rein stop eller är du bara emot det?

Håller inte i längden säger du, dom andra "snälla"/daltande metoderna har heller inte hållt i längden.

Idag var tydligen hästarna lite tossiga när dom skulle in från hagen, min häst gjorde som vanligt, gick sin väg men innan han gav sej av så sparkade han till den som ledde honom, antagligen för att den som ledde hamnade i fel position i förhållande till hästen pga att han inte fick stop på honom i tid.
Han som ledde är en ganska rejäl kille, så det är inga små flickor som flyger som vantar.

Till imorrn har jag beordrat kedja i munnen till och från hagen, ingen ska vara elak men om han visar att han tänker dra så ska han få veta det oxå:devil:
 
Sv: Häst som drar för att han kan

Jag har så svårt för att se att en repgrimma skulle ha effekt på mitt odjur. Har dock aldrig testat då den jag haft hängandes är för liten, vart finns dom i ex-full?
Tänkte att du har ju en ardenner, så h*n borde väl ha större/lika stort huvud som mitt kallblod.
 
Sv: Häst som drar för att han kan

Om det nu är så att hästen har börjat sparka den som leder är det verkligen dags att ta i med hårdhandskarna per omgående. Att sparka en människa är totalt oacceptabelt, det ska inte spela någon roll var människan befinner sig, man sparkar inte under några omständigheter.

Hoppas det gick bra med killen.
 
Sv: Häst som drar för att han kan

Sån har han alltid varit i hela sitt liv, lätt i rumpan. Tyvärr, han är en svår och knepig häst på sitt sätt men sen ändå så lätt att ha och göra med bara man vet hur man ska hantera honom.

Med killen gick det bra, han fick "bara" en touch....
 
Sv: Häst som drar för att han kan

Jag hoppas att det löser sig för dig, men annars kanske du kan överväga att hitta någon som kan hjälpa dig?

Jag hade gärna tagit hjälp från någon, vore spännande att se om någon kan "bemästra" honom.

Börjar man med att skicka runt honom, som många gör när dom inte är nöjda med ett beteende, så sticker han....

Men det finns säkert fler metoder som jag inte sett eller hört om.
 
Sv: Häst som drar för att han kan

När man leder en häst (i min värld) så håller man i snöret utan att dra i det och hästen följer efter på slakt snöre. Om den är väluppfostrad.

Och om man inte kan hantera en kedja på ett korrekt sätt, så är ett stigbett en väldigt bra lösning - enkel för alla som hanterar hästen. Jag gillar den varianten bättre än kedjan i munnen, då kedjan inte är anpassad för att vara i hästens mun - jag säger inte att det är fel att ta till det om man märker att man behöver den och inte har något annat just för stunden, då kan man tom sätta vanligt grimskaft i munnen.
Men om man vet att man ofta behöver bli "starkare" så använd ett stigbett.

Stigbettet gör ju ingenting så länge inte någon (människa eller häst) drar i grimskaftet. Vilket borde göra att hästen lär sig att om den har det i munnen kan den inte dra iväg = inga försök = inget obehag. Var är problemet?

Men man ska veta att ett stigbett är väldigt skarpt, och hästen är känslig i munnen - så man får inte dra och slita, bara hålla emot om hästen försöker slita sig. Och det är lättare att förmedla till folk om det är flera som hanterar hästen - än att försöka lära alla att hantera en kedja på korrekt sätt.
 
Sv: Häst som drar för att han kan

Ja det undrar jag oxå, vad problemet är med ett stigbett om man inte är elak och drar och sliter utan anledning. Men vad jag läst så är det måånga som är sååå emot det, det är det hemskaste bettet man kan använda osv.

Jag har bett personalen diskutera det där med stigbett, men dom valde att hellre ta honom i vanlig grimma med vanligt grimskaft knäppt under hakan pga att dom var rädda för att han skulle komma lös med stigbettet och sen göra sej illa.

Jag själv känner lite så att gör han det får han skylla sej själv, funkar han inte på ett skarpt bett eller om inte någon kommer med nått förslag som funkar så får han vandra vidare. Jag har inte möjlighet att ta hem honom till min lägenhet och jag vill heller inte flytta ut honom i skogen på lösdrift.
Säljas/lånas ut är heller inget alternativ pga att han är ganska speciell.

Men det vore ju väldigt tråkigt att behöva ta bort honom pga att andra inte kan hantera honom. För jag är nästan säker på att om jag skulle ta honom själv varje dag så skulle han inte hålla på så här.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 127
Senast: Oknytt
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 309
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 233
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 293
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp