Häst som drar för att han kan

Sv: Häst som drar för att han kan

Brukar fundera på orsaken till att vissa hästar sliter sig och tänker då ofta på min unghund och när vi ska gå ut och gå. Han blir jättelycklig och busar och har bråttom iväg. Kanske det kan vara så med en del hästar att de får lite glädjefnatt och bockar och brallar lite vilket resulterar i att man tappar dom. Att deras uppsåt inte är illa ment utan att det blir så tack vare deras storlek och styrka :) Naturligtvis finns det säkert dom hästar också som gör det bara för att dom kan och dom som känner obehag när de blir hanterade, men jag inbillar mig att i de flesta fall så är det "bara" lite livsglädje. Men nog så jobbigt problem för oss människor att hantera. Peppar peppar! min har inte slitit sig på tre veckor och sist vi lastningstränade så gick han in på två minuter:) ( i början tog det tre timmar) Har polletten äntligen trillat ner för honom att det faktiskt ÄR mycket trevligare att göra som matte säger för då får man godis och beröm och att man kommer inte undan när man stegrar och kastar sig.
 
Sv: Häst som drar för att han kan

Mitt Kallblod sticker också ibland, om jag ska ställa upp han på gången, gå in i spolspiltan eller gör något han ej är med på. Jag löser det med kedja i munnen eller jaktbett vid ridning.
Han sparkar dock aldrig, utan springer bara tills han har lust att stanna.
In och ut från hagen är inget problem längre, då han lärt sej rutinerna.
Han kan bli mera olydig om han inte rids regelbundet, blir stressad eller får för mycket energi. (mat)
Blir jag för arg springer han helt enket ifrån mej, då är han superkänslig och stenhård samtidigt.
 
Sv: Häst som drar för att han kan

Min är likadan med det där att han är stenhård men ändå kännslig, det är svårt att hitta en bra balans och jag har fått bita ihop många ggr när man velat ge en tillrättavisning. När jag blivit arg har det dock funkat ännu sämre.

Men jag tror inte folk är vana vid att en häst kan funka så, det är därför dom anser att dom är ouppfostrade.

Jag kan inte finna något direkt svar på varför Fabian gör som han gör förutom att det kanske har varit fel personer med för liten hästvana som hanterat honom så han har fått komma på hur han ska ta sej lös om han vill.

Jag har iaf fortsatt med kedjan över nosen och han verkar mer lugn och tillfreds då, inte ens visat tendensen till att dra. Men man ska nog inte jubla för högt:cool:
 
Sv: Häst som drar för att han kan

ta hjälp av en duktig NH-tränare kanske? :) eller ta ut en djurkommunikatör om du tror på det ;) hade jag gjort iaf, men det där är ju olika vad mna tycker om sånt :P hoppas det ordnar sig vilket som iaf :)
 
Sv: Häst som drar för att han kan

Ta ut någon som har lite nya ideer ska jag göra framöver. Och djurkommunikatör vet jag inte om jag tror på men det hade varit kul ändå. Allt kostar dock pengar.
Och som någon sa, ta ut en instruktör nån gång då o då kommer inte att hjälpa, nej det tror inte jag heller men då vet jag lite vad vi kan öva på. Men sen tilldet sista då, jag har oftast inte några problem, det är andra som har och jag kan inte betala lektioner för personalen som byts ut lite då och då. Sen tror inte jag att vem som helst kommer få honom att lyda heller då han är så kännslig för folk och väljer dom han tänker vara till lags.
Det är bara att kolla hur han ser ut när han står i gången och någon han inte gillar kommer in och måste vara för nära enligt honom, han ser ut som en orm, han gör inget men visar tydligt att han inte gillar dennes närvaro.

Lite knepigt som sagt, jag kan inte lära honom att tycka om alla och han ska respektera folk i allmänt men han blir ju kränkt när dom kommer in på hans område och då blir det lite svårt, jag kan lixom inte förvandla någon annans energi.
 
Sv: Häst som drar för att han kan

Vilken position vid hästen är du i när du leder honom?

Jag har ett sto som gör precis som din. När hon blir lite stressad eller "inte vill" så går hon bara sin väg med bestämda steg. Hon skenar liksom inte, hon bara plöjer iväg. Men bara om man hamnar bredvid henne. Så länge jag håller henne bakom mig när jag leder henne och inte låter henne komma upp förbi min axel så har jag inga problem. Försöker hon dra då har jag möjlighet att göra ett "one rein stop" och böja halsen på henne och då får jag stopp på henne. Det handlar väldigt mycket om "tajming", man har ju bara någon sekund på sig att agera.

Jag använder kedja under hakan på henne när vi är i alla "situationer" där jag tror att det finns en risk att hon skulle kunna dra. Funkar för oss. Det skulle säkert funka på repgrimma också, då jag jobbat henne mycket i den, men jag känner mig själv tryggare på nåt' sätt med kedjegrimmskaftet och känner jag mig tryggare så är det ju också en signal jag sänder ut. Om jag känner mig en smula osäker själv så lär det ju inte underlätta det hela, så jag väljer bort repgrimman av just det skälet i vissa situationer.

Hursomhelst, är jag vid bogen är jag totalt rökt om hon vill dra.
Har försökt förklara att hon känner direkt vilken position du har, men det verkar vara svårt för andra att förstå. Hon har varit lös på både seminstationer och djursjukhuset(!)
På sjukhuset stod hon med hela benet gipsat när de tog ut henne på gången för koll. Då såg hon en öppen dörr i slutet på en korridor. Hon staplade med resoluta steg ut mot friheten med 3 djurskötare & vet hängandes i grimskaftet. De fick stopp på henne på parkeringen. ;-)

Som några andra tipsat om, ta med dig honom på kurs hos någon erkänd NH-tränare så kommer du säkert att få hjälp att komma tillrätta med det.
 
Sv: Häst som drar för att han kan

Jag tror många Kallblodstravare är enmanshästar. Min är alltid vänligt nyfiken på människor, men blir lätt stressad om han inte förstår. Eller om människan ej förstår hans signaler, och det är inte det lättaste alltid.
Han är så ivrig och vill göra allt så snabbt, att man inte hinner med.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 125
Senast: Oknytt
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 306
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 232
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 293
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp