Häst som drar för att han kan

Sv: Häst som drar för att han kan

Jag har väldigt svårt att tänka mig att hästen skulle slita sig med ett stigbett, det är som sagt var väldigt skarpt och det gör ONT om hästen drar. Och personalen har rätt i att det inte är bra att tappa dem med ett sådant på, det är risk för stora skador i munnen. Men det är inte heller bra att tappa dem med kedja runt mulen. Eller att tappa dem överhuvudtaget.

Fråga personalen om de kan tänka sig att leda honom i stigbett med extra långt grimskaft/longerlina?
Det är ju faktiskt för deras egen säkerhet också inte bara hästens!

Att folk är emot stigbett tror jag till stor del beror på okunskap och rädsla, de allra flesta hästar klarar man galant med vanlig grimma+grimskaft. Hjälper inte det tar man kedjegrimskaftet. Ett stigbett är väldigt skarpt så folk är nog lite rädda för det, samt att man inte ska ta till skarpa grejer om det inte finns ett behov. Jag har sett hästar som fått sår på nosryggen av kedjan, så den är inte så snäll den heller i fel händer.
 
Sv: Häst som drar för att han kan

*kl*

Hästen försöker dra iväg och slår efter personen som hamnar på efterkälken samt slår om man har ett spö med? Tycker tyvärr hästen bara låter ordentligt ouppfostrad, känslig eller inte så verkar han aldrig fått lära sig bete sig med människor. Vi är ömtåligare än hästar och det MÅSTE hästar lära sig och acceptera.
 
Sv: Häst som drar för att han kan

Kalla det vad du vill. Tips om hur han ska uppfostras mottages tacksamt.

Kan ju berätta att när han var liten, ca 1,5 år, så skulle han sättas i vagn för första gången. Det gick inte något bra då han bara slog hela tiden så fort vagnen kom på. Till slut skulle en bonde gå in och "hjälpa till" så han körde med metoden slå tillbaka tills hästen slutar slå. Det hela slutade med att bonden fick sluta slå först för annars hade han fått slå hästen blodig.

Jag vet inte om det kan ha lagt grunden till Fabians inställning mot spön.

Jag själv rider och kör honom med spö utan problem, men jag vet oxå hur jag ska använda det och när utan att reta upp honom. Men att fostra honom med ett spö kommer aldrig att funka.

Kanske ska tillägga att man säkert kan leda honom med ett spö i handen men sen om du bestämmer dej för att använda det så tror jag att han slänger iväg ett ben, så jag har inte lust att prova då jag inte tror att det ger oss något.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som drar för att han kan

Trevlig erfarenhet i uppväxten =/

För min del låter det helt som att du behöver hjälp utifrån av någon som är riktigt duktig den typen av häst. Ni är nog alldeles för invanda på varandra för att kunna bryta mönstret på ett säkert vis, gissar jag. Lycka till iaf!
 
Sv: Häst som drar för att han kan

Jag hade gärna tagit hjälp från någon, vore spännande att se om någon kan "bemästra" honom.

Börjar man med att skicka runt honom, som många gör när dom inte är nöjda med ett beteende, så sticker han....
Tror den hästens problem lite är att ingen har stått på sig tillräckligt mot honom, snäll och trevlig häst som verkar lydig och trevlig sålänge allt går som han vill. Händer något eller ber man om något som han inte tycker om så går han.

Tror den hästen behöver en såpass duktig som klarar av att utmana och där han inte kommer undan helt enkelt. Så han får lära sig att ha lite respekt för människor, att det inte är okej att behandla människor hur som helst.

Jag tror inte alls att hästen är en så omöjlig häst, bara en häst som ingen riktigt har lärt upp hur den ska bete sig. Låter ju inte som en dum häst utan bara en häst som inte lärt sig att respektera människor helt enkelt. Vissa hästar kräver att man utmanar dom och står på sig mot dom.

Och använda ett spö eller våld överhuvudtaget tycker inte jag är en bra ide på något sätt, det löser man ingenting med. Man kan omöjligt vinna fysiskt över en häst om man ger sig in i en kamp mot dom. Vilket man ibland faktiskt måste göra, man måste utmana dom.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst som drar för att han kan

Typ så menade jag även om det nog inte framgick så bra :p

Det är därför det är så viktigt (nu blir det lite OT) att ta de så himla små "striderna" som unghästar bjuder på när de är små. Då behöver man inte göra mycket mer än att tydligt visa dem vad som är ok eller inte ok. Får de gång på gång sin vilja igenom (vilket typ alltid handlar om att flytta människan eller att inte gå framåt) blir de bara än mer säkra på att de INTE behöver lyssna på människan i situationer där de inte vill.

Säger då människan/någon ny människa längre fram till hästen lite mer än vanligt blir hästen självklart vrång, den har ju lärt sig att sitt sätt fungerar alltid. Först då börjar hästen egentligen bli besvärlig/farlig och gör ev som den vill med kraft eller hot. Blir människan då skrämd och/eller avbryter/låter hästen göra som den gjort innan av någon anledning så har hästen rakt igenom lärt sig att människan är inget att respektera och försöker den styra och ställa så kan man lätt skrämma den. Hästen har insett att den gör bäst i att sköta sig själv och dens uppfattning är den som följs (jmf med att hästen är olydig i olika situationer och inte bara har en "fix ide" där den inte lyssnar).

TS: Din häst låter som att den genomfört x antal duster (som inte alls behöver vara direkt dramatiska egentligen) av den senare sorten - inte alls lätt att lära om.
 
Sv: Häst som drar för att han kan

Han har ju alltid varit en tuff häst, redan som föl (kan tillägga att han inte skulle ha funnits alls utan var ett misstag, hans föräldrar var ingen bra kombination, mamman liten, krallig och envis i kombination till en jätte stor pappa) .
Jag var inte med när han var föl utan tog honom som 4-åring, men har fått höra en del från tidigare ägare, han har bara haft henne och mej. Visst var han svår från början men har aldrig fått vinna några maktkamper med mej. Det här beteendet har kommit dom tre senaste åren sen vi flyttade till det stall vi står i idag.

Vi trivs jätte bra han och jag och stallägaren och personalen är jätte snälla och hjälpsamma på alla sätt och vis.
Det kan vara pga att det är många som hanterar honom som han kommit på att han kan dra, vissa är mer eller mindre erfarna av hästar som kommer dit och jobbar.

Med mej är han som sagt var nästan alltid lydig med, men det kan hända att han får ett ryck ibland med mej oxå(det fick han inte förr).
Vad jag kan göra för att få honom att lyda personalen vet inte jag, där känns det som att jag inte kan göra så mycket förutom att försöka guida dom om vad som funkar, men vissa går han helt enkelt inte så bra ihop med.

Att sätta honom på plats på rätt sätt vet jag inte hur jag ska göra och i dags läget är inte jag rätt person för det då jag är gravid och har foglossning så att springa och driva runt honom funkar inte för mej.
Sen är frågan om det inte spelar någon roll vem som gör det, utan bara det blir gjort?

Har fått pm ang någon tränare som jag luskar lite om.
 
Sv: Häst som drar för att han kan

Jag tror att det inte spelar någon roll egentligen om det blir gjort bara en gång, jag tror det är en häst som helt enkelt kräver en väldig konsekvens i hanteringen jämt för att inte ta över.

Jag tror det är personalen du får prata med ev. flytta honom till ett stall där folk klarar av att hantera hästar på rätt sätt. Det räcker inte att fixa ett problem en gång eller ha en tränare nån gång i veckan, man måste var konsekvent hela tiden med vissa hästar helt enkelt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst som drar för att han kan

kl
Har en Nordsvensk treåring som kan dra ibland. Oftast för att det är så spännande att gå på promenad så han får lite bråttom. Mellan hage och stall går han dock fot. Jag använder en Dually-grimma(googla), samt spö som jag håller framför nosryggen när han börjar takta. Det går nu riktigt bra. Eftergift och beröm samt kommandot Sakta!. Är han väldigt påstridig får han backa. I början var han rädd för spö, pisk och även grimskaft som fladdrade. Min sambo fick en åktur hängandes i grimskaftet genom snödrivorna i vintras, då i vanlig grimma som tur var. Det mesta har vi tränat bort genom att klia och beröra honom med allt. Både löst i hagen och i stallgången.

Det viktiga är att få stopp innan de kommit förbi en. Alltså ta i grimskaftet. För spöet framför nosryggen när hästen börjar tänka "dra". Då blir det ingen dragkamp. Bara ganska tjatigt. Men det går in till sist. Man får ha koll och kontakt med hästen hela tiden så man hinner läsa av den.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som drar för att han kan

Jo jag misstänker att det är lite så att den som hanterar honom för stunden måste kunna lösa problemet "dom har". Så där kommer yttligare ett problem, möjligheten till flytt finns inte, jag är beroende av att ha honom inackorderad som jag har honom idag.
Inte nog med att han är svår i hanteringen så går det heller inte ha honom i vanlig box. Här har han fått lösningen med egen box med tillgång till rasthage dom timmarna på dygnet han inte går i sin flock i ett litet stall med bara han och en kompis, med samma lösning som han har. Varsin box i anslutning till hage helt enkelt.
Det kommer jag inte hitta någon annanstans, som framför allt ligger "hemma" på behagligt avstånd för mej.
Och med folk som har sånt tålamod och inte hatar honom för det han gör.

Så jag vet fortfarande inte hur det ska bli helt bra.
Pratade med stallägaren idag och dom tycker inte att det är så farligt, utan menar på att det alltid är en risk med att arbeta med hästar och dom vill inte lösa det hela med att sätta nått i munnen på honom.

Synd att dom inte alltid kan gå i den stora hagen hela flocken året om, för då brukar han sköta sej, även fast grundproblemet ligger kvar förståss.
Nu går hästarna i back up hagar pga leran två och två. Min går dock i en lite större gräshage med två st kompisar och förhoppningsvis kommer yttligare en in där nästa vecka.

Stora hagen där han går i stor flock ligger närmare stallet och Fabian är inte högst i rang utan en av dom lägre.
Nu i den mindre gräshagen han går i är det men bit mellan stall och hage, måste bland annat gå igenom en tunnel, och han är högst i rang bland sina kompisar.
Att bli tuktad av sina kompisar tror jag kan spela in lite i hans beteende oxå.
 
Sv: Häst som drar för att han kan

Min häst är inte det minsta rädd för spöet, han blir bara förbannad om du använder det i fel läge, därför vill jag vara lite försiktig med det och framförallt inte ge ett till personalen pga detta.

Den där grimman har stallägaren och hon har frågat om hon fått prova den på Fabian. Självklart fick hon det, men den var alldeles för liten tyvärr. Hon har haft den till sitt stora halvblod(som inte finns mer). Så den finns säkert inte för en x-full häst.
Vad har du för storlek?
Vissa nordisar har ju små huvuden, inte min dock.
 
Sv: Häst som drar för att han kan

Jag har svart grimma vilken är för Cob till full. Det finns för X-full också. De är blå. När jag började träna min första häst skaffade jag denna då hon var totalt respektlös i tvåårsåldern när vi promenerade. Hon sprang förbi mig och försökte sparkas och bitas. Med många långa promenader och drillning på banan med grimman så kom vi över detta. Använder man grimman på rätt sätt så är den guld värd. Min treåring fäller en del tänder just nu så jag föredrar grimma framför träns. Påbörjade även inridning av stoet med grimman pga vargtänder. Tömkör treåringen med den och rider stoet bettlös med den ibland. Usch nu börjar det låta som reklam, men den är nog det bästa jag köpt. Men det kräver också att man jobbar från marken med den kanske lite mer än bara till och från hagen. En till tvåtimmars promenader är inte att förakta så hästen hinner med många repetitioner och slappnar av till sist. Lycka till!
 
Sv: Häst som drar för att han kan

Stigbett var det enda som fungerade på en ponny (kallblodskorsning) vi hade för många år sedan om man vill att han skulle gå någonstans inte han ville, t.ex. in i transporten. Han visste precis hur stark han var och tvekade inte att gå åt andra hållet trots kedja, träns eller en fullvuxen karl som höll i. Han var INTE rädd.

Han försökte att sticka 1 gång med stigbettet och var efter det en ängel när man satte på det. Ibland glömde man till och med att sätta fast grimskaftet i stigbettet men det märkte han aldrig utan sprang nästan in i transporten ändå.

Det är nog otroligt svårt att uppfostra en smart och envis häst (verkar vara vanligare bland kallblod) som lärt sig att den är rent fysiskt starkare än en människa och inte måste gå åt det hållet människan vill.

Efter honom har jag aldrig använt ett stigbett, och hoppas att slippa eftersom jag tycker att hästar ska respektera människan på backen men det finns vissa hästar och TS häst kanske är en av dem som har alldeles för mycket hjärna och dåliga erfarenheter för att vara så stark :devil:
 
Sv: Häst som drar för att han kan

Stigbett. Solklart stigbett. Betydligt snällare och säkrare än kedjor i olika varianter på montering.

Lätt att ta av, bra att ha grimma under. Longerlina så det finns lite yta att röra sig på, det kan bli en del krig när hästen upptäcker att den inte bara kan gå utan att det får konsekvenser.

Förstår inte vad som skulle vara så hemskt med stigbett, jag tycker kedjor är betydligt värre och ger större risk för skador. Särskilt när olika människor ska montera och hantera.
 
Sv: Häst som drar för att han kan

Och till WildWilma.

Nej jag tycker nog inte att ett stigbett är hemskt egentligen, bara man inte missbrukar det. Vi på ridskolan hanterade alltid tex unghästar och hästar på boxvila i stigbett och man behövde oftast inte göra nått med det utan dom gick snällt. Då tänkte man inte så mycket på vad det var för bett eftersom att man var van vid att det alltid funnits med så länge man hållt på med hästar där.

Men dom i stallet tänker inte hantera min häst med ett sådant på, lite synd om det skulle funka, men dom vill inte ta risken.

Idag hade han gått snällt in och ut utan problem på långt grimmskaft en bit bakom.
 
Sv: Häst som drar för att han kan

Varför i hela friden kan de inte tänka sig stigbett? Vad jag förstår kan de tänka sig hantera hästen med kedja (där det verkligen är risk att skada hästen).
 
Sv: Häst som drar för att han kan

Nej dom vägrade kedjan oxå fick jag veta när jag pratade med stallägaren någon timma efter utsläppet dagen efter jag "beordrat" kedja i munnen. Dom vill inte ha den över nosen heller utan vill lösa problemet på annat vis, dock finns ingen plan än. Jag själv har ingen.
 
Sv: Häst som drar för att han kan

Stigbettet är enkelt att sätta på, enkelt att ta av. Ingen risk att det sitter snett, glider över eller under, fastnar eller annat som en kedja kan råka ut för.

Om du introducerar stigbettet för hästen (och tar första protesterna om det kommer sådana) tycker jag bara det är larvigt av stallkompisarna att inte kunna vidta säkerhetsåtgärden.
 
Sv: Häst som drar för att han kan

Tänk att jag tror att jag har kommit till rätta med just det problemet med min häst som ts beskriver. Inget hjälpte, vi hade repgrimma, kedja, longerlina mm för att stoppa honom men han bara drog iväg när han skulle ledas till och från stallet och när vi försökte lasta honom. Började man att tillrättavisa honom med spö eller annat så blev det bara värre.
Till sist återstod bara alternativet godis belöning. Jag hade med mig antingen godisbit eller en morot när jag skulle hämta honom i hagen. Han fick nosa på den innan vi gick ut från hagen och han koncentrerade sig mest på mig när jag ledde honom eftersom jag visade honom godiset ibland efter vägen och när vi kom fram till stalldörren så fick han den. Så höll jag på ett bra tag och han fick nåt återfall lite då och då. Nu har det inte hänt på jättelänge att han sliter sig och han har knappt försökt vid lastning heller. Han har blivit från att ha varit nästintill omöjlig att lasta till att vara mycket mer lydig och idag fick vi in honom i transporten utan bråk och stegringar och försök till att slita sig.
Jag tror att hans beteende berodde på att han visste att han kunde och det var ett sätt för honom att slippa undan saker. Jag har fortfarande godis med mig när jag hämtar honom, men stallägaren ger inte honom nåt och det funkar bra ändå. Men som sagt det tog ett tag att få honom att fatta att det blev så mycket trevligare att följa med matte istället för att bli utskälld av en jätte arg matte när han stack. Han har blivit mera tiggig men nafsar inte, men det tycker jag att jag kan ta eftersom problemet med att slita sig var både farligt och irriterande och helt oacceptabelt.
 
Sv: Häst som drar för att han kan

Vad skönt för dej att du kommit underfun med problemet.

Vi har oxå testat godisknepet och det funkar ofta, men han kan bli så exalterad ibland så det blir jobbigt.

Jag har lett honom i grimma med kedja över nosen och longerlina. Han har inte visat någon tendens till att sticka än. Har skött sej nån vecka med personalen men slet sej i helgen.
Första dagen för att han typ kunde. Andra dagen gick han snällt tills ledarhästen kom lös ur hagen, trängde sej förbi en annan häst som skulle ut ur hagen, och när han kom i världens fart så följde Fabian med. Han ville dock stanna men den andra hästen vallade honom vidare hela tiden och till slut stannade Fabian och personalen ledde in honom i en annan hage för att locka med den andra hästen som var lite mer på rymmen, han följde dock med in i hagen men lät sej inte fångas på en stund.
Idag vid utsläpp hade Fabian tagit eget initiativ och helt enkelt gått raka vägen till den hagen han släpptes in i igår för att locka med den andra.
Väl inne i hagen lät han sej fångas och följde snällt med till rätt hage.

Jag tog in honom idag med lina och kedja över näsan och han var snäll, dock höll vi på att få med oss rymlingen från igår, men jag hade en med mej som skötte grinden så han hann aldrig ut.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 054
Senast: Oknytt
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 164
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp