Häst som drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

L

Lillemim

Hej! Lade tråden först på NH - men kanske även någon på detta forum har några råd att ge??

Min häst lyckades för några år sedan komma fri vid utsläpp i gräshage (hon som släppte ut hade två hästar med sig och kunde inte riktigt ta tag i min när hon drog i grimskaftet lite..och intelligent som hon är så lärde hon sig på ett enda tillfälle att nu drar vi..)
Hur kommer man tillrätta med detta?
Är annars ett snällt sto och man leder in i hagen och vänder utan problem men sen laddar hon järnet och är jättespänd när man skall ta av grimma/släppa grimskaftet. Hon vänder också på en femöring och drar järnet - hon älskar att "gallopera in" sin hage på morgonen/vid utsläpp...
Har försökt stå och vänta och när hon gör minsta ansats att dra eller höja huvudet så väntar vi mer. Så snart hon sänker huvudet så provar jag igen och ofta är hon lugn tills precis jag drar av grimman sen tvärvänder hon och ger järnet. Hon är skodd och de andra i stallet som släpper ut är rädda att bli träffade plus att hon har dragit iväg med grimskaftet några gånger och har trampat på det och det är ju ingen höjdare för nacken..nu har de i stallet pratat om att sätta kedja på henne - och även om jag förstår dem så vill jag helst inte detta..tänk vad som kan hända om hon drar iväg med kedjan och trampar i full galopp..ush.. Fast någon gång tidgare år har de testat kedja men hon så väl när den inte är på...
Help alla kunniga..vad göra ? Alla tips tas tacksamt emot
Hästen min är snäll men lär dåliga saker lika snabbt som bra tyärr.
Skall jag ta in henne igen till boxen varje gång hon gör minsta ansats till att dra iväg? Skall jag alltid ha godis i handen som en belöning (jag vet att godis inte är bra som muta)..
Jag är inte rädd och kan hatera situationen men vill att de andra som släpper ut skall kunna göra det utan problem också.
Vi släpper alltid henne först...men det är alltså två problem. Dels att hon har lärt sig dra iväg...och sen att hon vänder på en femöringen och galopperar järnet. Men hon älskar gräset (och även i sandhagen faktiskt) och gör alltid sin galopprunda och gnäggar ibland..det får hon ju gärna göra...
Någon..? Help
 
Sv: Häst som drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

Jag skulle när jag tar av grimman hålla kvar hästen med ett grimskaft om halsen, så att hästen lärde sig att när grimman åker av är det inte alls fritt fram att bara dra.
Skulle också ta med en liten godisbit som hästen fick precis när man tagit av grimman så koncentrationen fokuseras på den och inte på att snurra runt och dra.
 
Sv: Häst som drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

Sätt på den ett träns ovanpå grimman o vänd den inte.
om hästen vänder så finns det risk för att den sparkar bakut mot dig.

Ta sen av tränset o säg stanna.

Jag skulle låta grimman sitta kvar o ha grimskaftet i sidoringen.
Du har då lättare att bromsa hästen.

Sen kan man leda hästen en bra bit in i hagen.
 
Sv: Häst som drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

Om du nu promt måste ta av grimman så skulle jag göra så här:

Dubbla grimmor, den under fastsatt i en lina i sidan. Du tar av den översta grimman och grimskaftet, hästen tänker; "Fri, järnet!". Hon lär komma en meter eller två då linan tvingar henne runt dig.

Jag skulle varken domdera eller berömma med godis, utan bara lugnt "fiska" in hästen igen, sätta på den den översta grimman, och göra om proceduren.

Om grimman får sitta på har du bara ett grimskaft plus lina i grimman, då behöver du bara lossa grimskaftet och göra som ovan.

Hon lär komma på ganska snart att hon inte kommer någon vart, och sen när hon väljer att inte braka iväg, då skulle jag berömma. Massor!
 
Sv: Häst som drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

Tack snälla för alla svar..skall prova genast...:bow: :bow:
 
Sv: Häst som drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

Min häst gjorde sådär då jag just köpt honom. Jag blev också sparkad då jag en gång kom ivägen då han susade iväg. Jag gjorde som så att jag hämtade tillbaka hästen (längst ner) i hagen efter varje gång han rusat iväg. Ledde tillbaka lugnt och stilla, vänd mot grinden släppte jag honom igen. Fick upprepa några gånger, men han förstod ganska snabbt vad det var jag menade. Funkar kanske inte på alla hästar men med min gick det bra! Min häst hade aldrig gått att hålla kvar med grimskaft eller träns det kan jag säga, så stark är inte jag, men det kanske är ett bra sätt på många andra hästar!

Idag är han otroligt snäll att släppa ut även om han ofta är väldigt laddad. Går in i hagen, vänder och står still tills jag släppt. Går sen några steg innan han brallar iväg.

Lycka till!
 
Sv: Häst som drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

jag förstår dig precis! min förra häst gjorde precis likadant och vi stod också i ett kollektivstall. detta innebar att jag var rädd för andras säkerhet samtidigt som hästen blev rädd för alla olika "uppfostringsmetoder" folk provade på egen hand.
i vårt fall började vi ge morot i samband med utsläppet, vilket hon ganska snabbt förstod att hon missade om hon sprang iväg.
vi provade även en insläppsfålla 3x3 mtr, vilket gjorde att man lugnt kunde släppa loss, men då laddade hon gärna inför öppningen av 2:a grinden istället... fast man slapp iallafall få armen sliten ur led:smirk: .
jag kan inte säga att jag tycker det är negativt med godis i mitt fall, men där finns säkert olika åsikter. min slutade iallafall dra och väntade på sin morot för att sedan lugnt trava iväg:) .
 
Sv: Häst som drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

axel skrev:
Sen kan man leda hästen en bra bit in i hagen.

Detta provade jag på en häst som drog järnet, det fungerade jättebra. Ledde man in honom en bit så glömde han bort det roliga och kunde lugnt gå/trava ut i hagen.
 
Sv: Häst som drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

hannacecilia skrev:
jag kan inte säga att jag tycker det är negativt med godis i mitt fall, men där finns säkert olika åsikter. min slutade iallafall dra och väntade på sin morot för att sedan lugnt trava iväg:) .

man kan ju isf prova att peppra marken vid släppet med godis opch demonstrativt kasta ner de framför mulen så att hästen släpper ner huvudet då får hon ju svårt att springa...:angel:
 
Sv: Häst som drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

ps. många smarta tips annars! ds.
 
Sv: Häst som drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

Tack snälla för alla svar...:) Testade 2 grimmor imorse och gissa och hela hon såg ut som ett frågetecken :banana: ...VAAA kan man inte dra iväg efter grimman är av. Testade också att gå in en bit i hagen innan släpp och hon sprang men drog inte järnet på exakt samma sätt. Bra ide med att hämta igen...måste bara vara mornarna när jag inte jobbar annars blir chefen inte glad :) (megastor hage så det kan ta ett tag). Jag skall själv sköta alla utsläpp ett tag och träna för naturligtvis skall inte behöva ha obehag o släppa ut min annars snälla häst...och jag vill ju heller inte att de skall testa massa olika grejer...En tjej häromdagen backade min häst (enligt NH) och hon backade till Norrland :angel: och sen sa hästen stopp och hoppade fram o rätt över henne...suck.. Hon är en testmaja. Men ni har givit mig en massa bra grejer att testa så jag kör på och banne mig...det skall gå...
 
Sv: Häst som drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

hannacecilia skrev:
varför är det negativt att ge en morot vid utsläpp?

många människor är emot att överhuvud taget ge hästen mat från handen, då man menar att det ökar en stressfaktor hos hästen att alltid leta efter godis. det kan även göra hästar så frenetiska att de börjar nafsa och bitas för att få tag i godis, vilket kan bli farligt för människor. när vi ger hästen godis i handen gör vi det ofta som belöning, men ingenting talar för att hästen ser det som belöning från dig som ledare. Vi människor ska ju vara hästens ledare och en ledare belönar med eftergift, hur ofta ser man ledarhästen belöna med att ge kompisen sin mat? hästen kommer inte att tycka att man är snäll om man sticker till den en godisbit, de tänker och fungerar inte så.

det är iaf så jag har förstått resonemanget. är själv lite kluven i frågan, men brukar ge min häst en morot eller äpple i krubban eller på marken istället .
 
Sv: Häst som drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

Precis så är min häst..hon är jättesmart och ett tag för att träna henne på vintern när jag inte rider så mycket...så tränade vi konster och hon lärde sig jättesnabbt men jag var tvungen att sluta för hon började göra konster så fort jag kom in i boxen (typ buga o s v)..bara för att få en gottis...så slut med det...jag ger godis i krubban eller någon enstaka gång i handen men aldrig som en vana..usch då skulle hon verkligen böka som en gris på folk :rofl:
 
Sv: Häst som drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

jag förstår ditt resonemang, men jag tycker det var ett bra och framförallt enkelt sätt att bryta ett icke önskvärt beteende.
speciellt när man står i kollektivstall där det annars lätt blir många kockar:smirk:
hon såg nog bara moroten som en del i utsläppet, för hon letade aldrig efter den. jag kan hålla med om att en nafsande häst inte heller är så roligt.
 
Sv: Häst som drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

Jag gjorde som någon redan tipsat om.. Satte på hästen 3 grimmor med två grimskaft i varje. Första grimskaftet av, hästen försökte dra, andra grimskaftet, likadant.. Men tillslut så fattade han att det inte var lönt. Den här hästen hade stått på flera månaders boxvila så det var inte konstigt att han ville springa. Men han gjorde inte om det efter den här dagen. Skönt!
 
Sv: Häst som drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

Tränade idag igen. 2 grimmor på. Gick in i hagen, drog av en grimma, hon drog. På med grimman ut ur hagen, stod en stund. Tillbaks igen...upprepades ca 5 gånger sen stod hon stilla och lugnt när första grimman var av..men ville dra när hon kände nästa grimma av...ur hagen och in igen, några gånger...sen stod hon lugnt tills sista grimman var av då sprang hon...
Några steg framåt i alla fall. Har inte tid nu på morgonen och hämta henne i hagen (jätte stooor) och gå ut och göra så flera gånger får bli till helgen. Men att hon står stilla tills JAG tar av grimman och sen springer är första steget i alla fall..
Ah, det går nog till slut, men man ser vad hon tänker hela tiden och tittar på mig...:devil:
 
Sv: Häst som drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

för man fråga vad är det är för häst?
 
Sv: Häst som drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

Svenskt halvblod sto :bump:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 300
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 452
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Vi har fått problem.. hästen har blivit förändrad under våren (troligen relaterat till pälsfällning) men nu har det eskalerat till en...
Svar
12
· Visningar
1 826
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp