Häst som drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

Sv: Häst som drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

Jag är glad att lsa att du och din häst iaf tagit ett litet steg i rätt riktning. Jag tycker att tipset om dubbla grimmor är bra om man orkar hålla hästen.
Tyvärr kan jag inte ge så mkt råd då de enda gångerna jag varit med om sånt här har varit hästar som är vana att släppas i grinden (man knäpper loss hästen i grindhålet om ni fattar vad jag menar).

Min kompis hade en häst som drog (men det var långt innan hagen och hon var ju rädd att tappa honom så han kom upp på vägen) så hon tog en längre lina och när han drog började hon longera honom. Han har blivit bättre men det går lite i perioder på honom.
Men det kanske inte är så bra ide på din häst som uppenbarligen sköter sig i övrigt. Det kanske bara blir en massa stress för din häst om du gör så???

Lycka till iaf!

//Lillan- som har haft turen att bara släppa ut snälla hästar
 
Sv: Häst som drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

Jo förresten... Lite off topic...

Jag har sett en treårig travhingst släpa en fullvuxen hästvan karl över halva stallbacken innan de kom till hagen. När karln ville till höger gick hästen till vänster, hopplöst...
Gissa vilken häst som antagligen blivit valack efter det???

Så det är ju inte att leka med när hästarna sticker!

Till TS: Br att du gör nåt åt problemet, dina stallkamrater uppskattar nog det!

//Lillan
 
Sv: Häst som drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

Lillemim skrev:
Hej! Lade tråden först på NH - men kanske även någon på detta forum har några råd att ge??

Min häst lyckades för några år sedan komma fri vid utsläpp i gräshage (hon som släppte ut hade två hästar med sig och kunde inte riktigt ta tag i min när hon drog i grimskaftet lite..och intelligent som hon är så lärde hon sig på ett enda tillfälle att nu drar vi..)
Hur kommer man tillrätta med detta?
Är annars ett snällt sto och man leder in i hagen och vänder utan problem men sen laddar hon järnet och är jättespänd när man skall ta av grimma/släppa grimskaftet. Hon vänder också på en femöring och drar järnet - hon älskar att "gallopera in" sin hage på morgonen/vid utsläpp...
Har försökt stå och vänta och när hon gör minsta ansats att dra eller höja huvudet så väntar vi mer. Så snart hon sänker huvudet så provar jag igen och ofta är hon lugn tills precis jag drar av grimman sen tvärvänder hon och ger järnet. Hon är skodd och de andra i stallet som släpper ut är rädda att bli träffade plus att hon har dragit iväg med grimskaftet några gånger och har trampat på det och det är ju ingen höjdare för nacken..nu har de i stallet pratat om att sätta kedja på henne - och även om jag förstår dem så vill jag helst inte detta..tänk vad som kan hända om hon drar iväg med kedjan och trampar i full galopp..ush.. Fast någon gång tidgare år har de testat kedja men hon så väl när den inte är på...
Help alla kunniga..vad göra ? Alla tips tas tacksamt emot
Hästen min är snäll men lär dåliga saker lika snabbt som bra tyärr.
Skall jag ta in henne igen till boxen varje gång hon gör minsta ansats till att dra iväg? Skall jag alltid ha godis i handen som en belöning (jag vet att godis inte är bra som muta)..
Jag är inte rädd och kan hatera situationen men vill att de andra som släpper ut skall kunna göra det utan problem också.
Vi släpper alltid henne först...men det är alltså två problem. Dels att hon har lärt sig dra iväg...och sen att hon vänder på en femöringen och galopperar järnet. Men hon älskar gräset (och även i sandhagen faktiskt) och gör alltid sin galopprunda och gnäggar ibland..det får hon ju gärna göra...
Någon..? Help

Hej. Nu har ju redan problemet uppstått men rent spontant känns det som att det är ett liknande problem som många hundägare får.

Jag gick på hundkurs med min stora och starka hund. Där var en instruktör som påpekade att när man skulle släppa hunden lös så skulle man vara mycket noga med att se till att hunden inte "lärde in" att knäppet som hörs när man kopplar loss är det samma som att den genast får sticka iväg. Så när jag ska koppla loss hunden så får han sitta först - jag kopplar loss- väntar ett litet tag och säger sen "varsågod". får han sticka iväg.

Ungefär likadant har jag lärt min häst. Ja, han slipper sitta förstås :rofl: men jag har lärt honom att när jag har tagit av grimman så får han inte gå iväg förrän jag säger "varsågod".

I början lät jag grimman vara på. Jag höll i grimman med ena handen och knäppte loss med andra. Om han ville gå iväg då så drog jag till lite i grimman och sa bestämt: "Nej!" Sen klappade jag honom lugnt på halsen och lät honom stå kvar ett litet tag innan jag sa "varsågod" och släppte. Detta tränade jag ett tag tills det funkade utan att jag behövde dra till i grimman.

Nu kan jag ta av grimman utan att han går iväg.

Är hästen svår så kan jag tänka mig att det kanske funkar om man sätter i dubbla grimskaft i början. Om hästen kastar sig iväg när man knäpper av det första så har man fortfarande det andra och pållen blir säkerligen överraskad att "matte" fortfarande kan nå henne. :D

Sen får man ju "uppfostra" dem som hjälper till att släppa ut. En del öppnar grinden/eltråden och drar sedan av grimman i farten medans hästen rusar in! :( Sådant gör ju inte saken bättre.
 
Sv: Häst som drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

Ashira skrev:
Sen får man ju "uppfostra" dem som hjälper till att släppa ut. En del öppnar grinden/eltråden och drar sedan av grimman i farten medans hästen rusar in! :( Sådant gör ju inte saken bättre.

Det är såna hästar som jag stött på! Och hästar som man bara öppnar boxdörren så får de gå ut helt på egen hand i någon slags elrepslänga.
Och jag tycker att det är otäckt att ta ut andras hästar just pga detta, man vet ju int ehur andra gör när de släpper ut hästarna och jag vill inte gärna ha axeln sliten ur led.

Till TS: Sticker din häst fortfarande iväg när du tar av grimman? Har du provat repgrimma? Den är ju lite skarpare än en vanlig grimma men sliter inte i munnen på hästen så som ett bett skulle göra. Men repgrimman får ABSOLUT INTE sitta på när du släpper hästen i hagen utan den ska dras av. Är det skillnad på när du drar grimman över öronen eller när du knäpper upp nackremmen på grimman?
(Lite tankar bara)

//Lillan
 
Sv: Häst som drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

Hej...detta var ju inte riktat direkt till mig men tänkte ge en liten uppdatering...det där med grimmor funkar sådär..hon vet så väl när sista grimman är av och sen springer hon..har testat att ha en grimma och så fort jag höjer handen för att ta av/knäppa upp grimman och hon höjer - drar bort huvudet (för att dra huvudet ur grimman o dra iväg) så går vi bort till grinden, ur hagen står en liten stund och sen ut i hagen igen...efter ett par gånger och uppmuntran så sänke hon huvudet och vände det mot mig...sen drar hon iväg när grimman väl är av men ett steg i alla fall. På lördag (när man är jobbfri) så skall jag försöka komma tillrätta med springandet...som nån tipsade ovan tror jag att hämta när hon dragit iväg och göra om hela proceduren igen tills hon går eller travar lugnt iväg.
Men jag kan säga ett ett par gånger i morse så var hon inte glad..såg det på ögonen och hon kickade backåt (ej mot mig obs..) i frustration...`försökte också gå fram (dock ej över alls) mot mig Jäkla matte :devil: Men jag nH ade lite (backade flyttadet etc) Ett par gånger till och sen med ut/in i hagenhon sänkte huvudet och vände det mot mig.
Men tror inte jag kan göra det varje dag för hon är skarp och blir det "jobbigt" varje dag kan jag tänka mig att hon trappar upp det hela kanske?
Usch, grindhålet kommer att bli geggigt av allt in/ut :angel:
Men det skall gå :bump: :bump:
 
Sv: Häst som drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

Nej men oj !
TS det är ju dag...
Klantskalle - mig ;)
 
Sv: Häst som drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

Nej usch, jag förstås...inte dag..
För mycket kaffein...:angel:
 
Sv: Häst som drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

Hej glömde ju svar a på detta...
Inte så stor skillnad på att knäppa upp grimman eller öppna nackremmen, kanske lite lättare att öppna nackremmen (de andra i stallet gör det ibland)..Men jag vill komma tillrätta med problemet helt..Men hon är verkligen inte en häst som "efter ett par gånger" lyder fint.kräver tåladmod, envishet och lugn (gapa hjälper inte)..men kanske jag gör nåt fel?
He, kanske hundkurs...sitta lät kul. Hon lär sig säkert snabbt. Men får säkert då för sig att sätta sig med mig i sadeln sen...:rofl:
 
Sv: Häst som drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

Ja det är inte lätt alla gånger att se vem det är riktat till, men du svarade ju iaf! (så du har iaf inte varit oartig!):idea:

Skönt att höra att din häst inte tar sats i grindhålet o drar iväg iaf innan du fått av grimman... Sen kan jag förstå att det inte är roligt när hästen tvärvänder o galopperar iväg eftersom ett litet glädjeskutt så lätt kan råka träffa!

Ja kanske är det det bästa att bara fortsätta hämta henne och göra om det hela tiden. Om du har något kompis så kanske den kan stå längst ner i hagen så kan ni gå efter hästen varannan gång?
Bara ett litet tips.

//Lillan
 
Sv: Häst som drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

Hej o tack för tipset.
Men undrar, som hon är så kommer hon nog på att det är bara o vänta till nästa grind är öppen?? Har inte riktigt möjlighet att göra en extra grind heller. Men "if all else fails"...;)
 
Sv: Häst som drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

Känner mycke väl igen detta. Har ett Maraton-sto som alltid varit en bomb när hon släpps ut i hagen. Nackdelen är att hela stallet är rädd för att leda henne till hagen att hon numera släpps alltid både in och ut från stallet. Problemet visar sig nu när dom ska ut på bete som ligger långt från stallet och man måste leda henne längre bitar... Nästan omöjligt att plocka en häst från hagen och få dom andra kvar.. Suck, vad gör man när ingen annan vågar leda? Känns som om det är helt meníngslöst att träna när hon nästa dag bara får ösa på som vanligt. Jobbar dessutom nätter och har en 1-årig son som kräver sitt.. :confused: :confused: :confused:
 
Sv: Häst som drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

Hej, Ja det är tråkigt när man inte riktigt har möjligheten att komma till rätta med problemet om man jobbar så och de andra i stallet inte är beredda att hjälpa till med samma träning (vilket man ju inte kan kräva). Fast om man skall vara lite positiva...man har ju sett värre saker här på bukefalos...hästar som är totalt livsfarliga (för andra än ägarna) att hantera över huvudtaget...så man får kanske vara tacksam att det bara är en sak:crazy: ...Jag själv nu har satt mig på utsläpp för en längre tid framöver så jag verkligen kan träna på mornarna (så ingen kommer mitt i och "förstör")...sen blir det förhoppningsvis lite lättare för de andra också. Men de får släppa med grimma på och snabbutlösare i grimskaftet när de släpper ut sen....Men redan imorse (kör nu bara med en grimma) gick det bättre. Tränar på att gå in i hagen en bit..(kortare sträcka att ge järnet) och lyfter handen mot spännet. Så fort hon höjer huvudet det minsta - ut från hagen igen och in igen. När hon står stilla med huvudet, beröm. Lyfter handen mot nackremmen för att dra av grimman - minsta höjning på huvudet - ur hagen igen och in igen.. (tålamod tålamod tålamod - har så dåligt, men biter ihop)...
Efter ett par gånger, sänker huvudet och är lugn, beröm. Kan dra av grimman tillslut och sen springer hon, men inte lika mycket som förr och inte en jättegalopprunda...hoppet stiger :bump: :bump:
Så kämpa på alla med liknande problem, det går. Märkte att det går bättre när man är kollugn och inte blir arg (jättelätt :angel: när man känner att man vill mörda den envisa :devil: och hotar med SCAN)
 
Sv: Häst som drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

Glömde...min har Hertigen i sig, bl a...ja ja säger alla...vi fattar... :angel:
 
Sv: Häst som drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

Lillan_tuff skrev:
Det är såna hästar som jag stött på! Och hästar som man bara öppnar boxdörren så får de gå ut helt på egen hand i någon slags elrepslänga.
Och jag tycker att det är otäckt att ta ut andras hästar just pga detta, man vet ju int ehur andra gör när de släpper ut hästarna och jag vill inte gärna ha axeln sliten ur led.

Jodu. Det är verkligen obehagligt! I stallet jag hade min förra häst hjälptes vi åt med in/ut-släpp och det gick faktiskt så långt att jag hade ont i magen varje gång det var min tur. :( Där var en stor slyngel till häst som gick på tårna både när han skulle ut och in. Han "såg spöken överallt" när han skulle ut och när han skulle in så var han helt galen! Jag är normalt inte rädd när jag handskas med hästar men jag är heller inte korkad utan jag inser min begränsning när det gäller ett stort halvblod som är som en kruttunna. :eek:

Jag fick till slut svälja stoltheten och säga ifrån att jag inte ville handskas med den hästen vilket gjorde att ägaren blev skitsur och vägrade handskas med min. (Som är snäll som en lammunge)

Men i och med att jag började protestera så vågade även de andra i stallet erkänna att de också tyckte det var obehagligt så jag var verkligen inte ensam.

När man står i kollektivstall ska man ju hjälpas åt men inte till vilket pris som helst. :)
 
Sv: Häst som drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

Jag håller med om det... Jag hjälper gärna til lmed andras hästar, men det får ju inte ske på bekostnad av mitt liv. Jag har hjälpt till med en häst som ibland försker sticka i grinden, de gånger hanhar gjort det med mig har han stannat när grimskaftet tagit stopp, men jag har sagt till ägaren att om han inte gör det så släpper jag... Jag tänker INTE åka skriskor efter en häst... Då får han helt enkelt gå i hagen med grimskaftet hängandes efter sig en stund.
Visst, detta kanske låter elakt, men någon måtta får det faktiskt vara! Jag vill inte åka skridskor efter en häst i full fart och riskera att få en spark. Självklart håller jag i honom så länge jag kan (stannar han när grimskaftet tar stopp så är det ju en sak, men det är inte alltid han gör det.)
Dock har min kompis börjat träna med sin häst, hon har tom försökt rida sin häst till hagen på morgonen!

Trådskaparen i det här fallet har ju faktiskt insett problemet och faran och villgöra nåt åt det, och har ju kommit en bit på väg. det tycker jag att hon ska ha beröm för. Många andra hade kanske tyckt att stallkamraterna var larviga som inte vägade slppa ut ens häst.

//Lillan
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 907
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 331
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Vi har fått problem.. hästen har blivit förändrad under våren (troligen relaterat till pälsfällning) men nu har det eskalerat till en...
Svar
12
· Visningar
1 814
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp