Häst som dricker dåligt!

bunny

Trådstartare
Har en liten fråga angående vatten som jag hoppas någon kan svara på!

Min häst som jag ägt i drygt 1 månad dricker otroligt lite, jag gissar på max 6-7 liter per dygn. Om det är lite "kyligare" någon dag så dricker han knappt alls! Han går ute dygnet runt.

Jag ger honom "blaskig" betfor varje dag men om det är för mycket vatten vägrar han att äta den:crazy:
Han är 4 år och ska sättas igång efter 4 veckors vila men nu känner jag att jag inte kan det eftersom han inte dricker som han ska.
För övrigt så är han pigg och vaken och när jag gör "nyptestet" så drar sig skinnet sig snabbt tillbaka.
Han är en stor kille på 172 cm så jag fattar inte hur han kan klara sig på så lite vatten:confused: Vad säger ni bör jag vara oroad? Är det någon annan som har en häst som också klarar sig fint på så lite vatten?

Ps. Jag har prövat att ha melass/äppeljuice/betfor i vattnet(inte blandat) men han vägrar.
 
Sv: Häst som dricker dåligt!

om han går ute på bete så kan man ju också tänka på att gräset innehåller mkt vatten ;) å så länge han inte verkar uttorkad så kan de nog vara lugnt och bra att du ger blöt betfor ju. brukar ju även va att dom dricker när man inte ser ^^
 
Sv: Häst som dricker dåligt!

Tack för svar!:bump:

Lite bakgrundsfakta är att jag köpte honom släppte honom på unghästbete 4 veckor där han hade det superbra med 6 valacker.
Omöjligt att säga hur mycket han drack där då det var så många som drack ur tunnorna, dock såg jag honom dricka mycket och länge någon gång då och då.

Nu när jag tog hem honom till stallet för att sätta igång honom fick han stå själv i en mindre sommarhage med magert bete. Han har två hästar bredvid sig som han kan pilla på över staketet men kan det vara så att han är deppig?:confused:
Jag menar för att han blev ensam? Han får en jämnårig kompis om 1 månad men det hjälper ju inte nu:cry:
Jag tror inte att får i sig så mycket vätska genom gräset då det inte finns så mycket, han får 8kg hö om dagen samt 0,5kg musli(mineraler,b-vitamin och 1msk salt) och blaskig betfor då.

Har någon upplevt det här problemet vid flytt?
Vattnet luktar järn men jag spolar 10min innan jag fyller tunnorna och då luktar det knappt något, dom andra hästarna dricker vattnet bra.
Jag skrubbar tunnorna varannan dag. Men blä vad kan vara fel? Alla tips och erfarenheter av detta tas tacksamt emot:)
 
Sv: Häst som dricker dåligt!

Han har en salt/mineral sten i hagen men jag tycker inte att det ser ut som att han slickat något på den.
Har givit honom 1 msk fodersalt om dagen, i 3 dagars tid och jag inbillar mig att han dricker lite bättre. Men som sagt alldeles för lite, men det kanske tar några dagar innan törsten kickar in?

Jag funderar på att sätta honom i en hage bredvid 2 ston och föl, det kanske kan liva upp honom om det nu skulle bero på att han är deppig:confused:

Dom hästarna han står bredvid nu är mindre roliga för honom, ett super tjurigt sto och den andra får knappt hälsa på min innan stoet kommer farande och vallar bort honom:(
 
Sv: Häst som dricker dåligt!

Åh bra idé:idea: Har inte tänkt på att göra det:o Han har ju ätit hö som legat ute i regn men jag undrar om han äter det när jag häller "stallvattnet" på...
Ska pröva imorgon:)
 
Sv: Häst som dricker dåligt!

Nu ser det ljusare ut, han åt hö med vatten på:bump: Han såg bra missnöjd ut men han åt ialla fall:)
Han dricker dock lika lite ur tunnan men nu får han ju i sig lite mer vätska på annat sätt.

Han är i övrigt fortfarande pigg och glad så jag får väl sluta nojja nu och hoppas att han till slut dricker mer ordentligt. Tänker nog sätta igång honom nu.

Ingen annan som har en häst som dricker väldigt dåligt men som fungerar bra ändå? Eller som haft en häst som druckit dåligt någon period för att sedan börjat dricka bra igen? I så fall, vad var orsaken till att hästen drack dåligt.
 
Sv: Häst som dricker dåligt!

Har givit honom 1 msk fodersalt om dagen, i 3 dagars tid och jag inbillar mig att han dricker lite bättre. Men som sagt alldeles för lite, men det kanske tar några dagar innan törsten kickar in?

Är det någon som har reflekterat över om det är vettigt att salta hästarna så att de blir tvungna att dricka mer?
Plus/minus i slutänden torde bli detsamma om vi låter dem göra som de vill (förutsatt förstås att de inte har tecken till intorkning) jämfört med att skapa törst genom påtvingat ökat saltintag???

Varför detta fokus på vattenmängd???
Har förstås noll koll på hur mycket mina hästar dricker eftersom de är flera som delar badkar på sommaren och de installade har vattenkopp på vintern.
 
Sv: Häst som dricker dåligt!

Vi strör ibland lite havre i hästarnas vattenhinkar när de dricker dåligt, då brukar de tömma hela hinken på några timmar.

(Hästarna är då vana att få betfor med myyycket vatten i krubborna, så de har lärt sig att sörpla i sig "soppa")

En blir dock så sur när han inte hittar mer havre i botten av vattenhinken att han skickar ut den tomma hinken i stallgången :angel:
 
Sv: Häst som dricker dåligt!

Många hästar dricker faktiskt lite dåligt - vi har en häst i stallet som alltid är lite uttorkad, så vi måste försöka få i honom mer vatten än vad han självmat väljer att dricka. Blir de alldeles för torra finns ju risken att de får kolik i längden, det har vi också varit med om....

så då blir man gärna lite nojig att de ska få i sig tillräckligt med vatten...

men som sagt, tror många hästar är smarta nog att känna det själva, så länge man har koll och känner sina hästar så vet man nog bäst själv om man behöver få i dem mer vatten eller inte
 
Sv: Häst som dricker dåligt!

Är det någon som har reflekterat över om det är vettigt att salta hästarna så att de blir tvungna att dricka mer?
Plus/minus i slutänden torde bli detsamma om vi låter dem göra som de vill (förutsatt förstås att de inte har tecken till intorkning) jämfört med att skapa törst genom påtvingat ökat saltintag???

Varför detta fokus på vattenmängd???
Har förstås noll koll på hur mycket mina hästar dricker eftersom de är flera som delar badkar på sommaren och de installade har vattenkopp på vintern.

Jo jag tänkte också på det där med salt, och dess följder. Men jag läste någonstans att om man gav en häst salt så kunde det ge en kickstart/signal till hjärnan så att hästen skulle börja dricka, inte bara för dagen utan även fortsättningsvis också! Jag blev desperat och prövade med diffust resultat:crazy:


Jag var orolig över honom då det var så varmt ett tag och han drack i princip inget, skulle precis sätta igång honom och ville få honom att dricka mer annars kändes det inte bra att sätta igång. Nu känns det mer lugnt när det är svalare och nu när det har regnat en del så har han fått i sig mycket vatten från gräset, han är nu lös i magen istället, förut hade han torra och hårda kottar.

I övrigt prövade jag en grej, jag fick en tanke att det här med att dricka verkar ju vara en social sak också, oftast dricker dom i par ute i hagen eller står på kö.
Så jag lutade mig över hans vatten tunna och gjorde surplande ljud (hoppas ingen såg:o), då kom han och drack mycket och länge tillsammans med mig:p Jag vart lite chockad att det fungerade, ska "surpla" tillsammans med honom imorgon också:bump:
 
Sv: Häst som dricker dåligt!

Ingen annan som har en häst som dricker väldigt dåligt men som fungerar bra ändå? Eller som haft en häst som druckit dåligt någon period för att sedan börjat dricka bra igen? I så fall, vad var orsaken till att hästen drack dåligt.

Min häst ser jag knappt aldrig dricka, mer än efter träning. Hon dricker i princip aldrig nyligen påfyllt vatten utan det måste få stå en stund. Ibland tycker jag inte att hon och hennes två hagkompisar dricker något alls, men på nåt sätt får de i sej vatten då inte är uttorkade nån av dem.

Sen kan min häst få för sej att dricka på konstiga ställen när vi är ute (t ex ur traktorskopan så sent som igår, där vattnet såg allt annat än gott ut vilket resulterade i en sur häst med en dragande matte i andra änden av grimskaftet).

Mvh Domino_s
 
Sv: Häst som dricker dåligt!

Min häst dricker knappt något heller.Har en vanlig 12-liters hink, och den är sällan mer än halvfull. I hagen har jag aldrig sett honom dricka mer än efter träning, men inte heller då mycket utan mer som att han "blöter munnen". Som någon annan skrev, det är blött i gräset. På hösten och våren regnar det ju mycket, han får väl i sig en del när han går och pillar på marken kanske... På vinter får jag för mig att han äter snö ;) han går med näsan nere i snön och liksom "tuggar" sen.
Men som sagt, så länge han inte är uttorkad antar jag att han får i sig så det räcker;)
 
Sv: Häst som dricker dåligt!

Det verkar ju faktiskt som att dom "knåpar" ihop rätt mängd vätska på något sätt:) Man blir ju bara lite orolig när vatten nivån står i princip lika i hinken/tunnan i flera dagar:crazy:
När jag är ute och går med min på stallplan för att vänja honom med alla läskiga grejer, tar han gärna en paus och dricker ur vattenpölar som ibland ser mindre aptitliga ut:grin: Han har börjat ta några stora klunkar efter ridning numera och det känns skönt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 070
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 260
Senast: Calmiche
·
Hästvård Jag har för fyra dagar sedan sålt en häst som äter och dricker mycket dåligt i sitt nya hem. Köparen gör det hon kan men hästen ratar...
Svar
17
· Visningar
1 986
Senast: animalasia
·
Foder & Strö För ca 1 månad sedan fick min 4åring kolik, stressrelaterat. Veterinären var ut och det redde upp sig som tur var.:crazy: Första gången...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 915
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp