Häst som dyker i galoppen!

T

Tilda99

När jag ska gallopera på min häst (dock inte när jag rider ut, bara när hon jobbas) dyker hon! Hon kör ner huvet så långt hon kan. Det är jättejobbigt! Jag brukar se till att sitta ordentligt i sadel och hålla emot samtidigt som jag driver. Det funkar till slut, men det är ju så jobbigt, och det kan väl inte vara riktigt rätt att hon gör så där??
Vet någon varför??
 
Jag vet inte riktigt men har du frågat din instuktör om det? Är hon unghäst? :D
 
Jag har ingen instruktör... :smirk: Men jag ska börja träna snart har jag tänkt, så jag inte kör fast. Hon är fyra.
 
Har hästen alltid gjort såhär eller är det något hon har börjat med nyligen?
Hur länge är hon riden?
Har hon muskler som är starka nog att få en bärig galopp

Det lutar åt att din häst inte har en bra balans inte tillräckligt bra för att kunna galoppera i en bärig form utan tappar formen och halsen på en häst är ju balansen sätt dig på en hästs hals när det ligger och den komemr inte upp.
Jag skulle rekomendera dig att ta hjälp av en utbildad och duktig tränare och få hjälp med detta.

Din häst är bara 4 år balans och muskler sitter inte helt 100% än och med tiden kommer även dom sakerna och ioch med att balansen kommer kommer även bärigheten och huvudet kommer sluta "dyka" neråt.
 
Om jag vore du skulle jag fortsätt att rida precis som du gör nu och även ta hjälp av en tränare regelbundet. Hästen är bara 4 år och med all säkerhet inte tillräckligt stark och balanserad än så det är säkert därför hon gör så. Med tiden ska du se att allt faller på plats.


inte när jag rider ut, bara när hon jobbas
Menar du när hon jobbas i paddock, eller liknande? Varför inte arbeta henne ute också? Oftast är det lättare för unga hästar att hålla balansen ute på en skogsväg än i en paddock, där det lätt bli trångt.
 
Min pålle gjorde så innan han började få muskler. Det var likadant, han gjorde det inte när vi red ut.

han brukade dock tvärnita samtidigt som han drog ner huvudet... :smirk: I vårt fall så hjälpte det med att jag drev på när jag kände att huvudet höll på att åka ner. Visst åkte det ner lite ändå men jag flög iaf inte över huvudet på honom ;) När han fick mer muskler och orkade galoppera så orkade han hålla upp huvudet också.

Galoppera bara korta intervaller, klättra, galoppera ute, låt honom rulla på i sitt eget tempo som han trivs i och stå i lätt sits.

Hoppas att du får ordning på huvudet.

M.
 
Uppresande tygeltag...

Utan att närmare ge mig in på varför hästen gör så här och hur det kan "botas" vill jag i alla fall vända mig mot att driva och hålla emot skulle vara en effektiv metod att få upp huvudet på hästen, snarare kan det leda till att hästen kryllar ihop sig ännu mer.

Uppresande tygeltag tas genom att man samtidigt som man driver lyfter båda händerna samtidigt rakt uppåt eller möjligen uppåt framåt om nosen är väldigt indragen. Det är alltså drivningen + rörelsen uppåt med händerna som ger effekt, inte att sitta kvar med händerna i luften. Görs det rätt och hästen svarar riktigt kommer inte bara nosen utan ofta hela framdelen på hästen upp.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Emma-pemma
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
573
Senast: Lutten
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 194
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp