Häst som ev sträckt sig - konvalecens?

mackan

Trådstartare
Kompisens sto befarar ha sträckt sig då hon visade hälta i ena fram igår... ingen värme, ingen svullnad, ingen puls, vare sig i ben eller hovar. Var värst igår in från hagen, och syntes då främst vid igångsättning från halt till skritt, i själva skritten, och sen bara marginellt i traven, liksom värmde ut när hon sprang på rakt spår. Idag är det nästan obefintligt över huvud taget.

Antar sträckning? hur länge väntar ni innan ni rider igen, (förutsatt givetvis att hästen går 100% rent först?) väntar ni nån vecka på rutin och av försiktighets skäl, eller hur gör ni?
 
Sv: Häst som ev sträckt sig - konvalecens?

Vi väntar en dag efter att hästen är fräsch innan vi sätter igång igen. Skrittar då bara första dagen. Sen rider lugnt nån dag till. Blir det ingen reaktion då så är det bara att rida som vanligt. Om det värmer ur så är det ingen led som fått sig en törn i alla fall.
 
Sv: Häst som ev sträckt sig - konvalecens?

kajsa_kavat skrev:
Vi väntar en dag efter att hästen är fräsch innan vi sätter igång igen. Skrittar då bara första dagen. Sen rider lugnt nån dag till. Blir det ingen reaktion då så är det bara att rida som vanligt. Om det värmer ur så är det ingen led som fått sig en törn i alla fall.


OK tack så jättemycket för svar, blev lite osäker när hon frågade om råd då jag aldrig haft ngn sträckning på mina trots alla år:o ....

Idag var det marginellt bara, så stor skillnad från igår... idag är det mera som hon bara är lite stel i benet, och i traven syns det bara som att hon är mer markbunden fram än vanligt....

tack....!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 023
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
27 916
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag får inte ihop det, detta liknar inte riktigt någon av de skador min häst har haft förut.. Blir väldigt tacksam för idéer och...
Svar
2
· Visningar
1 261
Senast: Msilverplats
·
Hästvård Ja, som rubriken säger så undrar jag om någon har erfarenhet av detta. På grund av trettonhelgen så har de stängt på alla kliniker i...
Svar
10
· Visningar
6 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp