Häst som får panik i gången

Loretta713

Trådstartare
Hejhej!
För ca ett år sedan köpte jag min nuvarande häst, ibörjan ställde jag alltid upp henne i gången när jag skulle göra iordning henne och det gick galant. Men i våras så fick hon panik och slängde sig och gjorde sönder flertal grimmor, detta hände alltså flera gånger. Av denna anledning har jag inte sen dess satt upp henne i gången utan gör allt i boxen. Men jag känner att det hade varit skönt att ibland kunna sätta upp henne igång när jag gör vissa saker som att duscha, klippa etc utan att ha med mig någon som håller i henne. Hon är en dam som lätt blir uttråkad och gärna vill röra på sig, i boxen står hon alltid helt löst. Vi har också lite teorier om att varför hon fick panik var för att hon eventuellt fick stötar? Under våren brukar det ju vara mycket stötar som ges, hon var även ganska ”rädd av sig i boxen under den första tiden efter detta men efter lite byte av borstar osv blev det bra, därför tror vi att det hade med stötar. Hade gärna velat börja träna henne igen på att sätta fast henne i gången, men vet inte hur och vill inte starta onödig stress osv, har ni några tips? Vet inte heller om det har med att uppställnings ”repen” är ganska små så hon har inte så mycket plats att röra på sig egentligen. Tar alla tips och tankar jag kan få!
 
Det finns några saker du kan prova. Vad som passar beror på din situation och hur stallet är utformat. Tänk först och främst på säkerhet, en häst är stark när den är rädd.
  • Halsring istället för grimma. Om det är tryck i nacken som orsakar paniken kan det hjälpa då halsringen hamnar längre bak där hästen inte är lika känslig.
  • Elastisk uppbindning. Använd med förstånd! Den gör att det inte blir ett ryck i nacken på hästen, utan mer en seg belastning. Men det är jätteviktigt att det finns någon form av fysiskt hinder för hästen så att den inte sträcks till sin brisningsgräns.
  • Balsnören mellan grimman och uppbindningshaken, hade man alltid förr i tiden på stimmiga hästar. De går av lätt och hästen hinner inte hamna i panik-läge.
  • Om hästen är bakskygg kan det hjälpa att hitta en uppbindningsplats där hästen har uppsyn och det inte dyker upp personer/hästar/föremål bakom. Tex att stå bak-och-fram i en vanlig spilta.
  • Hålla kontakten med hästen när den står uppbunden. Om du tex mockar så kan du påkalla hästen uppmärksamhet då och då så att den inte blir uttråkad. Avbryt ditt göra med några minuters mellanrum och gå fram och klappa, mys lite mm.
  • Förebyggande träna på att flytta hästen och ha bra kontroll på när den rör sig och står still när den står uppbunden. Så att du sedan kan hålla kontakten på lite större distans som i punkten ovan.

Andra har säkert fler tips! :-)
 
Jag hade en häst som fick någon sån "knäpp" i gången och kastade sig (tror hon blev rädd för något jag inte såg, syntes att hon var nervös/spänd i gången efter det)
Henne gick jag börja om med, började med att hon fick stå lös på gången. Med ordning så klart, hon skulle stå stilla där jag ställde henne.

Sen fick jag bygga på allt eftersom, grimskaft som bara hängde i sidan på grimman sen löst över en boxvägg, sen fast i ena sidan bara. Tog några månader men sen kunde hon stå som vanligt i gången igen. :) (vad jag vet har det inte upprepat sig efter detta).

Nu var jag mest själv i stallet förutom ägaren så vi kunde träna så här utan problem. (Mycket mys och godis inblandat) :)
 
Hejhej!
För ca ett år sedan köpte jag min nuvarande häst, ibörjan ställde jag alltid upp henne i gången när jag skulle göra iordning henne och det gick galant. Men i våras så fick hon panik och slängde sig och gjorde sönder flertal grimmor, detta hände alltså flera gånger. Av denna anledning har jag inte sen dess satt upp henne i gången utan gör allt i boxen. Men jag känner att det hade varit skönt att ibland kunna sätta upp henne igång när jag gör vissa saker som att duscha, klippa etc utan att ha med mig någon som håller i henne. Hon är en dam som lätt blir uttråkad och gärna vill röra på sig, i boxen står hon alltid helt löst. Vi har också lite teorier om att varför hon fick panik var för att hon eventuellt fick stötar? Under våren brukar det ju vara mycket stötar som ges, hon var även ganska ”rädd av sig i boxen under den första tiden efter detta men efter lite byte av borstar osv blev det bra, därför tror vi att det hade med stötar. Hade gärna velat börja träna henne igen på att sätta fast henne i gången, men vet inte hur och vill inte starta onödig stress osv, har ni några tips? Vet inte heller om det har med att uppställnings ”repen” är ganska små så hon har inte så mycket plats att röra på sig egentligen. Tar alla tips och tankar jag kan få!

För mig finns två alternativ. Antingen står hästen uppbunden med vägg bakom (kan inte kasta sig bakåt och få tryck i nacken) eller så står den lös. Det senare har en mer nytta av i resten av hanteringen.

Hur är det när hästen åker transport? Accepterar hästen att vara uppbunden då?
 
Hejhej!
För ca ett år sedan köpte jag min nuvarande häst, ibörjan ställde jag alltid upp henne i gången när jag skulle göra iordning henne och det gick galant. Men i våras så fick hon panik och slängde sig och gjorde sönder flertal grimmor, detta hände alltså flera gånger. Av denna anledning har jag inte sen dess satt upp henne i gången utan gör allt i boxen. Men jag känner att det hade varit skönt att ibland kunna sätta upp henne igång när jag gör vissa saker som att duscha, klippa etc utan att ha med mig någon som håller i henne. Hon är en dam som lätt blir uttråkad och gärna vill röra på sig, i boxen står hon alltid helt löst. Vi har också lite teorier om att varför hon fick panik var för att hon eventuellt fick stötar? Under våren brukar det ju vara mycket stötar som ges, hon var även ganska ”rädd av sig i boxen under den första tiden efter detta men efter lite byte av borstar osv blev det bra, därför tror vi att det hade med stötar. Hade gärna velat börja träna henne igen på att sätta fast henne i gången, men vet inte hur och vill inte starta onödig stress osv, har ni några tips? Vet inte heller om det har med att uppställnings ”repen” är ganska små så hon har inte så mycket plats att röra på sig egentligen. Tar alla tips och tankar jag kan få!

Har du något bakom hästen tex en vägg som kan stoppa hur långt den kan backa?
Mkt möjligt att hon blev rädd av stötarna men det låter nästan som ngt orimliga reaktioner att kasta sig så pass att flertalet grimmor går i sönder.


Du kan träna hästen att ge efter för tryck. Det gör jag alltid med de yngre hästarna och får sällan problem med att binda upp dom eftersom de inte får panik utan går istället framåt när det blir ett tryck när dom tex har backat. Jag knyter även grimskaften på båda sidorna i öglorna så att om hästen skulle kasta sig så löser knuten upp sig och varken grimmor eller nacken tar skada. Din häst kanske tycker det är obehagligt att sitta fast kort och vill ha lite mer frihet att röra huvudet.
 
Många hästar föredrar att endast sitta fast på en sida/med ett rep, har du testat det?
Jag skulle även använda balsnören så hon kommer loss direkt om hon får panik, alt panikkrokar men då får man vara riktigt snabb själv med att knäppa loss dom.
 
Jag tycker det låter som du kan få god hjälp av en problemlösare/någon som jobbar med hantering.
Man bör dels lära hästen att ge efter för tryck och ev släcka triggers om den har rädslor.
Plus att det låter som hästen kan må bra av att passivitetstränas och att lära sig stå still lös/ground tied.
En häst som ger efter för tryck sliter sig inte. De söker sig bort från motstånd och in i eftergift.
Det är ngt man bör lära hästen som ung, för att slippa sånt här, lastproblem etc. 😊
 
För mig finns två alternativ. Antingen står hästen uppbunden med vägg bakom (kan inte kasta sig bakåt och få tryck i nacken) eller så står den lös. Det senare har en mer nytta av i resten av hanteringen.

Hur är det när hästen åker transport? Accepterar hästen att vara uppbunden då?
Har inga problem med att sätta upp henne i transport eller under sommaren mot uppställnings platser ute, men då använde jag mig endast av ett rep som hängde långt så hon hade mycket plats att röra sig på om hon ville.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 139
Senast: ako
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 028
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 802
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vackraste hundrasen
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp