Häst som får panik och blir blockerad.

Horselover12742

Trådstartare
Hej!
Min 4-åriga unghäst har sedan jag köpte henne varit ganska spänd vid uppsittning och gärna gått iväg, men senaste tiden har det gått över alla gränser, hon blir helt blockerad i huvudet och livrädd så fort jag sitter upp, skenar och bockar iväg och kastar av mig. Legat på akuten nu två gånger senaste veckorna, senast idag åkte jag av, men klarade mig med lite svullnader och smärta. Hon har kollats av veterinär och equterapeft som inte kunnat hitta något särskilt mer än att hon är lite allmänt stel vilket är ovanligt för en fyra åring. Hon är även otroligt svår att rida, blir superrädd om man bara så är 10cm ifrån hennes mage med skänkeln. Men longerar man tex med stigbyglarna dinglades så bryr hon sig inte över huvudtaget. Hon får också panik i galoppen och skjuter rygg och bockar. SUPERSNÄLL alltid annars, men Vänligt osäker, men har i alla andra situationer för utom ridningen fått en väldigt stor tillit till mig. Men jag vet inte vad jag ska göra... varit hos flera unghäst utbildare, tränare osv men ridningen går bara sämre och sämre. Börjar tro att det kanske är någon smärta trots att veterinären inte kunde upptäcka något, för hon gör inte det vid uppsittning av ren dumhet eller liknande utan hon blir livrädd, även efter jag åkt av så skenar hon i panik och sedan stannar hon och fryser till is och skakar.
Ska ringa upp djurkliniken imorgon bitti och då också boka tid i nästa vecka.
Men är det någon som haft liknade problem och vad berodde det på? Hoppas alla har en härlig kväll
 
Har hört om panikattacker med hästar som varit helförlamade vid struppipning, att de fått panik när de inte fått luft (vid hög och tight nacke) men fattade inte riktigt hela ditt inlägg.

Är det vid all sorts ridning samt när du longerar i galopp? Har ni inte röntgat så skulle jag röntga hela nacken och ryggen, hittar ni inget så kanske det hittas på scint...
 
Har hört om panikattacker med hästar som varit helförlamade vid struppipning, att de fått panik när de inte fått luft (vid hög och tight nacke) men fattade inte riktigt hela ditt inlägg.

Är det vid all sorts ridning samt när du longerar i galopp? Har ni inte röntgat så skulle jag röntga hela nacken och ryggen, hittar ni inget så kanske det hittas på scint...
Hej!
Nej aldrig några problem vid longering, utan hon bockar endast sönder i galoppen när jag rider. Som att hon får en panikattack nästan. Tack för tipsen, får bli röntgen nästa vecka.
 
Hej!
Nej aldrig några problem vid longering, utan hon bockar endast sönder i galoppen när jag rider. Som att hon får en panikattack nästan. Tack för tipsen, får bli röntgen nästa vecka.

Ja alltså det är nog dags att söka upp en annan veterinär - om du bor nära Göteborg rekommenderar jag att du söker dig till Hästklinik Florian Lackner. Han hittar allt.
 
Hej!
Min 4-åriga unghäst har sedan jag köpte henne varit ganska spänd vid uppsittning och gärna gått iväg, men senaste tiden har det gått över alla gränser, hon blir helt blockerad i huvudet och livrädd så fort jag sitter upp, skenar och bockar iväg och kastar av mig. Legat på akuten nu två gånger senaste veckorna, senast idag åkte jag av, men klarade mig med lite svullnader och smärta. Hon har kollats av veterinär och equterapeft som inte kunnat hitta något särskilt mer än att hon är lite allmänt stel vilket är ovanligt för en fyra åring. Hon är även otroligt svår att rida, blir superrädd om man bara så är 10cm ifrån hennes mage med skänkeln. Men longerar man tex med stigbyglarna dinglades så bryr hon sig inte över huvudtaget. Hon får också panik i galoppen och skjuter rygg och bockar. SUPERSNÄLL alltid annars, men Vänligt osäker, men har i alla andra situationer för utom ridningen fått en väldigt stor tillit till mig. Men jag vet inte vad jag ska göra... varit hos flera unghäst utbildare, tränare osv men ridningen går bara sämre och sämre. Börjar tro att det kanske är någon smärta trots att veterinären inte kunde upptäcka något, för hon gör inte det vid uppsittning av ren dumhet eller liknande utan hon blir livrädd, även efter jag åkt av så skenar hon i panik och sedan stannar hon och fryser till is och skakar.
Ska ringa upp djurkliniken imorgon bitti och då också boka tid i nästa vecka.
Men är det någon som haft liknade problem och vad berodde det på? Hoppas alla har en härlig kväll
Din häst har ju sadeltvång och varför det är ju frågan som du kanske inte kan få svar på. Oftast är det hästar som är känsliga under magen som får tvång när man sätter foten i stigbygeln. Men sen finns det dom hästar som inte pallar att man trycker in tån i sidan på dom, jag har en sån. Hon får fullständigt panik om någon gör så vid uppsittning och bockar iväg exakt som din. Står sen o skakar för hon blir ju rädd såklart. Låter exakt likadant som din. Det du behöver reda ut är ju hur exakt du ska sitta upp på din häst. (Givetvis ska du longera hästen innan all uppsittning så den har spänt av.) Vi löste mitt problem med att jag är supernoga med att inte sticka in tån i sidan vid uppsittning. Har även en person som står o håller henne o ger godis så uppsittning är trevligt och inte obehagligt. Sen går personen med de första stegen och håller i hästen, jag halvstår i stigbyglarna o sitter inte tungt på ryggen. Efter bara några steg nu kan man känna hur hästen slappnar av.
En annan sak som är viktigt är att man verkligen har korta tyglar o kontakt med munnen när man sitter upp och rider iväg. Gör man det på halvlånga tyglar så kan många unghästar också känna sig otrygga o dessutom missar man själv indikationen på att hästen tänker dra ned huvudet o bocka iväg.
Om du inte kan få hjälp från någon från marken vid alla uppsittningar tills problemet är löst så tycker jag att du ska skicka hästen till någon som kan lösa problemet åt dig innan det händer dig nåt på riktigt. Ju fler ggr detta händer desto mer skrämmer du din häst och till slut går det inte att sitta upp alls.
Och självklart ska den vara kollad av veterinär innan men som jag förstod det har du redan gjort det.
 
Hej!
Min 4-åriga unghäst har sedan jag köpte henne varit ganska spänd vid uppsittning och gärna gått iväg, men senaste tiden har det gått över alla gränser, hon blir helt blockerad i huvudet och livrädd så fort jag sitter upp, skenar och bockar iväg och kastar av mig. Legat på akuten nu två gånger senaste veckorna, senast idag åkte jag av, men klarade mig med lite svullnader och smärta. Hon har kollats av veterinär och equterapeft som inte kunnat hitta något särskilt mer än att hon är lite allmänt stel vilket är ovanligt för en fyra åring. Hon är även otroligt svår att rida, blir superrädd om man bara så är 10cm ifrån hennes mage med skänkeln. Men longerar man tex med stigbyglarna dinglades så bryr hon sig inte över huvudtaget. Hon får också panik i galoppen och skjuter rygg och bockar. SUPERSNÄLL alltid annars, men Vänligt osäker, men har i alla andra situationer för utom ridningen fått en väldigt stor tillit till mig. Men jag vet inte vad jag ska göra... varit hos flera unghäst utbildare, tränare osv men ridningen går bara sämre och sämre. Börjar tro att det kanske är någon smärta trots att veterinären inte kunde upptäcka något, för hon gör inte det vid uppsittning av ren dumhet eller liknande utan hon blir livrädd, även efter jag åkt av så skenar hon i panik och sedan stannar hon och fryser till is och skakar.
Ska ringa upp djurkliniken imorgon bitti och då också boka tid i nästa vecka.
Men är det någon som haft liknade problem och vad berodde det på? Hoppas alla har en härlig kväll
Min häst har sadeltvång och det har blivit mycket bättre genom avslappnings träning, avslappningsträning, avslappningsträning. Jag har fått hjälp av en tränare och det har gett mig verktyg att förbygga. Olika hästar reagerar på olika sätt så jag rek dig att söka hjälp av någon erkänt duktig tränare som kan guida dig.
 
Min kompis häst har sadeltvång i samband med uppsittning. Kommer bara när man ska fånga stigbygeln på andra sidan. Hästen har haft det så länge hon känt till den, tror hon lärde känna den vid 3-4 och den är idag sju.
 
Förutom att såklart kolla upp den så skulle jag börjat från början med "uppsittningen"
Dvs motionera icke uppsuttet innan. Använda medhjälpare som håller i hästen, börja med att bara ställa sej vid hästen. Dra i stigbyglar osv .
Sen bara gå in med hästen i stallet igen. Oavsett om det funkar lysande idag låta det gå kanske några dagar med enbart detta. Sen börja hänga. Samma sak här några dagar. Sitta upp och sen sitta av. Allt för att få hästen trygg och avslappnad i alla dessa delmoment. När man suttit upp och av några gånger, lägga på några skrittsteg. Kanske bara 1-2 först beroende på hur den reagerar. Stanna och sitta av.
Allt detta för att lära hästen också att INTE gå iväg. Att det inte "händer" nåt vid uppsittning. Den måste lära sej stå still. Att ta det lugnt. Det kommer ta tid, du kommer få bakslag. Framförallt om det handlar om sadeltvång, det går att bearbeta men inte att helt få bort.

Är det "bara" en trygghetsgrej hoppas jag det kan lösas genom ovan "börja om". Hästen är 4 år den är fortfarande formbar. Men tänk dej själv att du råkar ut för nåt som ger dej panikattacker. DU måste hantera dessa lägen för vad det är. Rädsla för något. Du måste jobba bort den rädslan. Långsamt.
 

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 164
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 431
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 044
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 878
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp