häst som gärna vill gå över en.

A

AtletShipping

Nu vill jag få stopp på detta beteende min häst har.
Han är en häst som kräver mkt uppmärksamhet, men när han väl får det så passar det typ inte. Ungefär som en bortskämd unge som tjatar efter godis och sen när ungen väl får det säger den inte tack.

Min häst är så här allmänt:
Han vill gärna dänga huvet på folk tex om man klappar honom så lyfter han huvet över ens huvud och dänger underkäken rakt ner, ungefär som han säger "oops stod nån där".
Klappar man han inte eller tittar på honom och går förbi, försöker han buffa en HÅRT eller naffsa efter en. (han gör det inte så mkt med mig mer men det händer varje dag ändå)
Han gillar även att mula en överallt men oftast nyper han en, han naffsar mkt.
Är man i hagen och man har tex morötter eller nåt i fickan, går han framför en hela tiden och blockerar en, men flyttar sig om man säger till honom, men sen är han där lika fort igen.
Han blir oxå svår att hantera om man tex måste ta han ifrån sig hästkompis som han delar hage med.
Så fort han inte ser henne så så får han väldigt brått, skrittar som ett ånglok när man leder honom och blir lite stressad, fast där är andra hästar runt omkring.
Han följer en var man går, men i 190 km/h i skritt, eller passageaktigt, och lyssnar inte speciellt.

Tar man in han själv i stallet, så blir han vissa dagar tokig, men vissa dagar kan han vara skitlugn, oavsett mitt beteende.
Vissa dagar ska han inte ens in i stallet, och om man har tur så finns nån annan i stallet som kan putta på han där bak över trösklen och då går han snällt in o stannar inte mer.
Väl inne i stallet själv, när man tex ska vända honom fortsätter han ibland rakt fram men lyssnar tillslut.
När man sedan vänt honom o ska knäppa på stallgångslinorna ska han ibland rusa fram om man då ska backa tillbaks han går han istället över en, men backar tillslut.
Han är inga problem att backa annars.
När han väl är fastknäppt står han och skrapar med hoven och skakar huvet upp o ner frenetiskt fort emellanåt, och i början står han även och gnäggar men det slutar han med efter en kort stund.
Men vissa dagar bara gnäggar han och skrapar lite med hoven sen blir han lugn.
Om han däremot har en kompis i stallet och någon tar ut den medans han är inne sliter han sig och ska storma efter, men vissa dagar bryr han sig knappt.

Jag försöker inte att ha han själv i stallet, men det är svårt när man är själv och ska göra iordning honom och plus ha en häst till inne som blir tokig när man sedan tar ut honom.


Jag har läst "dansa med hästar" och försöker leda honom på sånt sätt när jag arbetar med honom från marken med det funkar inte han vill ha mig vid bogen.
Om man sedan ber han stanna och jag lyckas vara framför honom, stannar han inte fråns han är 1 mm från mig, han går nästan över mig och stannar med sitt huvud ovan för mig.
Om jag sedan går bredvid honom och ska stanna han därifrån stannar han men gör en halv framdelsvändning så han står stannar framför mig istället för bredvid.
När man sedan leder honom i paddocken så är han svår att leda på rakt spår han vill lixom tvära och gå över mig så det blir en volt.

Arbeta med honom idag från marken, efter en massa bråk med honom i stallet (idag hade han en dålig dag) och jag tappade tålamodet flera ggr.
Markarbetet gick inte alls så bra.
Skulle träna på att han ska gå bakom mig och stanna utan att vända emot mig.
Hade löst grimskaft hela tiden men hade spö som hjälp.
Gick inte så vidare bra, emellanåt funka det sen brast det helt, speciellt när hans kompis som gick i hagen försvann så han inte såg henne.
Gav upp och släppte honom lös i paddocken.
Han stod då bara och titta på mig men följde efter mig när jag gick iväg men sen sprang han och hälsa på sin hagkompis, som går i hegen bredvid paddocken och undersökte lite.
Sen följde han efter mig igen och härmade mitt kroppspråk och mina rörelser, men likadant där han ska vara så nära som möjligt och gärna tränga en, så det blir han som styr min väg..


Jag vet att det är en del (mkt) kommunikationsproblem, och att han inte riktigt har förtroende för mig.


Jag vill ha lite råd av er, ni kanske vet nån som ni skulle rekommendera i s. skåne som kan hjälpa mig så han får mitt förtroende?
Har inte haft honom så länge (4 månader) han är 15 år, och innan jag fick honom så hade han stått i samma stall i hela sitt liv, så det är första gången för honom han har bytat hem.
 
Sv: häst som gärna vill gå över en.

glömde nämna att en del i stallet har problem med honom vid utsläpp, de säger att han drar iväg och sliter sig eller rusar in i hagen o försöker slita sig där o att de knappt hinner ta av grimman.
Detta har jag däremot inte problem med, han har ju lite brått men han lyssnar på mig och försöker inte ens dra iväg.
Jag kan gå med honom med långt grimskaft löst o han går snällt, kan få lite brått i början men sen blir han lugn o snäll.

Jag sa till dom att de får ta kedja under hakan på honom eller vara bestämda och inte gå o smådra i honom hela tiden.
 
Sv: häst som gärna vill gå över en.

Min häst var likadan när han kom. Och kan vara så än idag om han känner att han kan få övertaget om personen som har honom. (Speciellt min sambo :crazy: :D )
Han hade bråttom ut till hagen, gick över folk, kunde inte stå stilla, naffsades osv. Det kan han göra nu med men säger man åt honom slutar han. Dock har han aldrig nafsat eller bitit mig.

Jag har tränat mycket från marken. Stanna, backa, stilla, fram osv. Verkligen tragglat med honom. Det enda som inte funkat riktigt är backa men det har han greppat nu.

Att din häst beter sig som han gör är för att han inte har någon ledare, alltså du är hans ledare, men han ser det inte så. Fortsätt att träna på kommunikationen och ha roligt framför allt. Lek! Sluta när det går bra och HA TÅLAMOD. Dagar då allt blir fel är det lika bra att inte göra någonting för det blir ändå bara pannkaka.

Jag tror du är på rätt spår med honom, så ha bara tålamod och ge inte efter!

Lycka till!
 
Sv: häst som gärna vill gå över en.

Usch vad jobbigt det låter :(
Jag har nästan aldrig haft det problemet med min nordis.
När jag fick hem henne så promenerade jag men henne enbart i 2 veckor bara för att hon skulle lära känna stället och mig.
Gjorde du det med din???Ett tips annars för alla andra.
Sen som ovanstående skrev så måste du ha tålamod och inte ge upp.Gör du det så vet din häst att du inte är en värdig ledare.
Jag har sett många fall liknande detta och oftast är det små tjejer (13 års ålder typ eller mindre) som tror att alla hästar är som ridskolans.Snälla och fogliga och gör precis vad du säger men icke sa nicke en privat häst (Detta är vad jag känner allså) är väldigt bortskämda och ja helt enkelt bortskämda.
Dom får precis vad dom vill när dom vill och hur dom vill.
Jag vet det själv jag va så mot min oxå i början och hon höll på att ta över men jag fick hjälp av en i stallet och fick övertaget igen innan det gått för långt.
Visst hon testar mig ännu men det gör ju alla hästar oavsett hur länge och väl du känner din häst.
Hästen måste ju känna att du är värdig ledare hela tiden.Du kan ju ha blivit sjuk och det klassas som att du inte har kraft nog att hjälpa din "flock" (Din häst allså) om nått skulle hända.Nått läskigt t.ex en brevlådor (som min nordis är livrädd för :p ) eller så.
Så som hon innan sa träna mkt från marken och va inte rädd för att klappa till din häst i sidan om han gör nått dumt specielt det där med att han slår sitt huvud emot ditt.
Är han riktigt grov...jag vet att det lär bli folk som skriver att jag är dum mot min häst nu men det skiter jag allvarligt talat i.....spraka till den knä den eller nått i sidan.Det kan se grovt ut men om du tittar ute i hagen nån dag och ser två hästar bråka så är det inte några små knuffar den andre hästen får utan en spark eller hur!!

ja ja lycka till med din bråstacke och jag hoppas att du inte skadar dig nått under arbetets gång ;)

Kjamizar på er////Tina
 
Sv: häst som gärna vill gå över en.

Hej,

Du verkar vara en klok tjej som insett att du behöver hjälp...
och med hjälp och din inställning så kommer du och din häst få mkt roligare tillsammans... :D

Sök tex här på buke under hästlänkar...finns en hel del länkar till hemsidor med duktigt folk här i skåne. bla Christine Pamp (rekomenderas från en kompis)

Lycka till!!
 
Sv: häst som gärna vill gå över en.

okej tack så mkt!
 
Sv: häst som gärna vill gå över en.

jo jag promenerade med honom och arbetade mkt från marken de första veckorna han kom.

Problemet är att han är så himla nonchalant vissa dagar, vissa dagar är han lite nonchalant men sen lyssnar han lite.

Glömde skriva att jag har ett till problem med honom som oxå visar att han absolut inte har förtroende för mig.
Om man ska ta ut honom ur hagen ensam så bara står han fastfrysen och bara står och glor på mig med spetsade öron.
Om jag går mot han och ber han gå så kanske han går 2 steg sen tvärstopp igen.
Sen vägrar han gå och då får man antingen rygga han hela vägen eller flytta han i sicksack.
Nu de senaste dagana har han stått i en mindre hage tillsammans med sitt sto som han alltid delar hage med.
Denna hagen har en öppning direkt in i stallet så nu går det lätttare att få in honom, visst han stannar och glor misstänksamt men om man sedan kallar på honom och fjäskar lite kommer han och går in utan tvekan.

Igår var han hyfsat lugn i stallet, men visst han skrapade mkt med frambenet och eftersom han inte lyssnar på NEJ mer (slutar 2 sek sen börjar han igen) så fick jag hitta på en ny teknink.
Varje gång han började skrapa satte jag mitt ben på hans eller sparka lätt på hans ben eller så stod jag med benet tätt tryckt mot hans (när jag masserade framdelen på honom) och då sluta han skrapa och kunde njuta lite av massagen.


Det där med att slå till honom funkar inte (de ggr jag tappar tålamodet så gör jag det som när han bara rusar iväg och skiter i mig, då har jag blivit mäktigt förbannad på honom och då slutar han)
MEn om man slår till honom blir han ännu mer naffsig (stallägeran slår han på mulen när han nafsar henne) och nu blir han lätt sur om mna ska tex klappa honom i huvet, då slickar han ibland bak öronen.
Och normalt så älskar han att bli kliad i huvet.

Däremot får han en armbåge i bogen när han ska gå över mig och han börjar mer o mer sluta med det nu.
 
Sv: häst som gärna vill gå över en.

jo stanna, backa, flytta o rygga gör jag nästan varje dag med honom.
Och det funkar, men ibland som sagt funkar inte backa i stallet när han är uppspelt, men det funkar ju till slut.
Igår promenerade jag me honom bara på infartsvägen fram o tillbaka eftersom där var ingen snö.
Det gick ju bra emellanåt, han hade ju brått i början och jag försökte då stanna honom men istället för stanna vänder han så han står mittemot mig eller bara går på en volt sen tillslut stannar han.
Sen gick han lugnt men fortfarande snabbt, jag berömde han med rösten.
När vi gått hela infartsvägen tillbaka till gården kunde han inte se sitt sto mer, och då skulle han givetvis tvära rakt över mig till hennes hage och kalla på henne.
Jag försökte först med att trycka mot på bogen, men det hjälpte inte.
Då vände jag tvärt helt om och stampade allt vad jag kunde i marken för att få uppmärksamhet och det funka.
Fortsatte gå rakt fram med honom och sen skulle jag vända och gå tillbaka igen och gå en vända till på vägen.
Det gick bättre och bättre, men plötsligt när det gick bra skulle han börja takta och om man då ska sakta ner honom bara vänder han mot en eller gör en volt.
Har tränat detta med spö så han inte ska vända mot och liknande med det fungerar helt enkelt inte..
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 302
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 194
Senast: bobbbo
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 903
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp