Häst som går högt med huvudet?

Tassa

Trådstartare
Hästen jag rider har en tendens att hålla huvudet rätt högt (främst i tölten). Jag antar att han inte jobbar på rätt sätt med ryggen när han går sådär. Jag försöker att böja honom, flytta för skänkeln rida serpentiner/sicksack över vägen. Är noga med att inte hålla händerna för högt och försöker att inte ha allt för korta tyglar också (så att han kan sänka huvudet om han vill utan att jag låser fast honom). I traven känns han mer avslappnad, men kan höja huvudet då och då för att titta på något läskigt i skogen. Finns det något mer jag borde tänka på? Jobba mer med halvhalter? Hur får jag med baken så att han aktiverar den mer? Driva på mer? Vi har ganska långsam tölt, men driver jag på tappar jag honom och han faller in i trav.

Jag brukar börja med att trava innan vi ger oss på tölt. Sedan töltar vi inte så långa sträckor eftersom jag inte har hittat de rätta knapparna än. Hästen är mjuk och fin och jag tror att han kan gå bra om jag som ryttare gör rätt. Någon som har några bra tips?
 
Jag tycker att lite galopp innan tölten gör bra grejer för att komma igång och arbeta bra med bakben och rygg. Så testa det lite kanske. Annars låter det rätt tänkt.
Vill hästen ALDRIG lyfta ryggen kanske sadeln inte ligger så bra.
 
Jag tycker att lite galopp innan tölten gör bra grejer för att komma igång och arbeta bra med bakben och rygg. Så testa det lite kanske. Annars låter det rätt tänkt.
Vill hästen ALDRIG lyfta ryggen kanske sadeln inte ligger så bra.
Tack för tipset. Jag kan ju värma upp som vanligt och sedan ta någon galopp innan vi provar tölten. Ägaren rider honom bättre än mig, men hon säger att man måste jobba mycket med honom för att få ner huvudet.
 
Tack för tipset. Jag kan ju värma upp som vanligt och sedan ta någon galopp innan vi provar tölten. Ägaren rider honom bättre än mig, men hon säger att man måste jobba mycket med honom för att få ner huvudet.
Övergångar är också bra, mellan alla gångarter. Kvicka övergångar som får hästen att "komma igång" i huvudet också.
 
Grundutbildning är att lära hästen gå med sträckt överlinje i en ganska låg form, därifrån öka energi och flytta tyngdpunkten mot bakbenen. Dvs, så att hästen lär sig att bära mer vikt på bakbenen men att där bibehålla inlärd överlinje. Men här blir skillnaden, nacke blir högsta punkt med bibehållen överlinje.
 
Sen vill jag poängtera, att hästar som är rätt skolade. Kommer att hata dina höga händer.
 
Sen vill jag poängtera, att hästar som är rätt skolade. Kommer att hata dina höga händer.
Känner du TS?
Om inte jag missat något så skriver hon att hon försöker att inte hålla händerna för högt och jag kan inte se något om att hon använder höga händer utan snarare försöker undvika det?
Känner mig lite förvirrad här....
 
Känner du TS?
Om inte jag missat något så skriver hon att hon försöker att inte hålla händerna för högt och jag kan inte se något om att hon använder höga händer utan snarare försöker undvika det?
Känner mig lite förvirrad här....
Jag gissar att det där är en miss.
 
Känner du TS?
Om inte jag missat något så skriver hon att hon försöker att inte hålla händerna för högt och jag kan inte se något om att hon använder höga händer utan snarare försöker undvika det?
Känner mig lite förvirrad här....
Jag gissar att @Boj missade lite i inlägget.
 
Jag gissar att @Boj missade lite i inlägget.
Ja det gjorde jag, för det ska stå låga händer. Oftast blir det så när man fokuserar på låga händer, de placeras nere vid manken eller på varsin sida om. Vad som då sker är att hästen får ett tryck på tungan, något den frenetiskt försöker komma ifrån.
I stället kan man i början av inlärningen öka lite på tygellängden, för att erbjuda hästen att länga halsen. Ha en något buren hand, och lirka med aktiv drivning. Ofta är också övningar där hästen får böja på halsen omväxlande, väldigt effektiva. Tex olika typer av åttor, allt från diagonalen, till att öka böjningen fram till 2 cirklar som bildar en åtta.
 
Ja det gjorde jag, för det ska stå låga händer. Oftast blir det så när man fokuserar på låga händer, de placeras nere vid manken eller på varsin sida om. Vad som då sker är att hästen får ett tryck på tungan, något den frenetiskt försöker komma ifrån.
I stället kan man i början av inlärningen öka lite på tygellängden, för att erbjuda hästen att länga halsen. Ha en något buren hand, och lirka med aktiv drivning. Ofta är också övningar där hästen får böja på halsen omväxlande, väldigt effektiva. Tex olika typer av åttor, allt från diagonalen, till att öka böjningen fram till 2 cirklar som bildar en åtta.
Det var intressant. Antar att det gäller alla gångarter? Jag tror att jag håller händerna lägre när vi travar än vid tölt, men det kanske inte är så bra då heller?
 
Det var intressant. Antar att det gäller alla gångarter? Jag tror att jag håller händerna lägre när vi travar än vid tölt, men det kanske inte är så bra då heller?
Handen ska vara på samma nivå oavsett gångart, man rider med buren hand som är ca en handsbredd från manken.
Min första häst var grotesk när det kommer till placering av huvud, han hade en hjorthals/underhålls som var oerhört framträdande. Överlinjen var nedsjunken pga det, jag vill inte ens tänka på hur hans tornutskott kunde se ut. Men, den hästen skolades ner i sin rätta överlinje, bla genom att hande var i samma nivå som huvudet. Så det såg nog rätt konstigt ut för den oinvigda, han gillade inte det. Då sänkte han huvudet, successivt flyttade jag handen för att på så sätt leda honom lite mer rätt. Han fick en fin överlinje, det tog tid men det blev bra till slut.
 
Handen ska vara på samma nivå oavsett gångart, man rider med buren hand som är ca en handsbredd från manken.
Min första häst var grotesk när det kommer till placering av huvud, han hade en hjorthals/underhålls som var oerhört framträdande. Överlinjen var nedsjunken pga det, jag vill inte ens tänka på hur hans tornutskott kunde se ut. Men, den hästen skolades ner i sin rätta överlinje, bla genom att hande var i samma nivå som huvudet. Så det såg nog rätt konstigt ut för den oinvigda, han gillade inte det. Då sänkte han huvudet, successivt flyttade jag handen för att på så sätt leda honom lite mer rätt. Han fick en fin överlinje, det tog tid men det blev bra till slut.

Hade dina inlägg i åtanke sist jag red. Det resulterade i att jag höll händerna mer stilla tror jag och i samma höjd oavsett gångart. Han verkade mer avslappnad och gick bättre med huvudet. Inte perfekt, men ändå mycket bättre. :)

Tack för alla tips jag fått i tråden.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 922
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 719
Senast: Sel
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 887

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp