Häst som går snett ?

Emilia090807

Trådstartare
Min hästs skor är väldigt ojämna, på yttersidan så är skorna helt platta men på inner sidan av skon är den "normal", det är mest på
Bak skorna men även fram.
 
Det är inte alls ovanligt att de sliter mer på utsidan än insidan. Sliter de lika mycket på vänster/höger och inga avvikelser i hovarna så är det rätt normalt.
prata med din hovslagare nästa gång och be honom förklara hur det är för just din häst!
 
Min hästs skor är väldigt ojämna, på yttersidan så är skorna helt platta men på inner sidan av skon är den "normal", det är mest på
Bak skorna men även fram.
Det låter som om din häst hovar inte är riktigt jämnt balanserade. Skulle absolut inte tycka det är normalt att det slits ojämnt. Prata med din hovslagare eller byt hovslagare.
 
Byt hovslagare om inte den du har kan göra ett riktigt arbete, det kan få förödande konsekvenser om inte hovarna är i balans. Vi är inne på sjunde månaden av att få hovar i balans efter vad den förra hovslagaren har ställt till med. Det var så mycket "fel" på hästens vinklar samt en hovbensrotation på en bakhov. Alltså belastningsfång på en hov.
Efter flytt sökte jag en ny hovslagare dit vi kom och jag vet att jag ifrågasatte hans verkning och påpekade att hästen inte sett ut så förr. Ena bakhoven började få en utflytning. Efter röntgen av hovar så var alla hovar i fel vinklar. Det här blev riktigt illa och det har varit många vändor från boxvila/ut/boxvila och nu 2 månader till i liten hage.
Men det kan också vara en felställning i ben som gör att hästen sliter skon fel och att den alltid har gjort det då kan hovslagaren korrigera det men på en äldre häst kanske man inte kan ändra på något.
 
Oftast slits skorna ojämt/snett för att hästen är sne i kroppen, sne benställning . Detta kan man ändra med bra ridning å även arbete med hand. jobba mkt med rakriktade övningar, både så att hästen är rak i kroppen ( inte bär mer vikt på 1 ben elr 1 benpar) inte tappa bogarna, manken pekar uppåt. å viktigaste av allt är att du är rak i kroppen å sitter rakt i sadeln, rakt över hästen. en sne ryttare kan aldrig få en "rak" häst.
att få sin häst rakare e ett jäkla arbete som tar tid men det är möjligt 🤗
 
Det låter som om din häst hovar inte är riktigt jämnt balanserade. Skulle absolut inte tycka det är normalt att det slits ojämnt. Prata med din hovslagare eller byt hovslagare.
Hästens exteriör och benställning påverkar mkt. Hur ofta skos/verkas den?
 
Beror på hästen. Har hästen inte gjort det tidigare och du inte byt hovslagare skulle jag fundera om hästen är sne i kroppen, tex sne i bäckenet eller liknande.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 059
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
615
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 591
Senast: Blyger
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp