Häst som gör plötsliga utfall på hagkompisarna

AnnaLof

Trådstartare
Vi har en ponny, en valack på 18år. För ca. 1år sedan köpte vi honom och han går sedan dess i gemensam hage med tre ston och en valack. Han har inte varit särskilt ranghög från början utan det har varit ett shettis sto på 24år som har varit ledare. Sakta men säkert har jag sett att våran ponny har tagit över ledarrollen.
Allt funkar jättebra i hagen med allesammans, de äter tillsammans i olika högar med hö även om jag ser att våran ponny flyttar runt dem och drar öronen bakåt och viftar med huvudet. Främst flyttar han bort 24åringen.

En av hästarna, ett av stona har blivit som hans flickvän. De gneggar och välkomnar varandra när någon av dem har varit borta.

Men i våras hände något, ”flickvännen” gjorde en markering mot vår ponny i hagen och då blev han helt vansinnig! Han jagade runt stoet i hagen så hon gick omkull och slog sig, han var alldeles svart i ögonen. Efter ett tag fick vi tag i honom och han fick stå själv i egen hage några dagar. Därefter släpptes han ihop med dem andra, inga problem och allt har varit lugnt, tills idag.
Då han fick ett nytt utfall på den 24år gamla shettisen. Det var en granne som knackade på och berättade att det gick vilt till i hagen, när vi kommer ut ser vi hur våran ponny är galen. Han jagar denna stackas shettis helt vansinnigt. Hon är helt slut, skakar och är dyblöt av svett. Hon har även fått några smällar.

Vad tror ni om detta? Varför blir vår ponny helt rabiat mot sina kompisar helt plötsligt?
Nu går han i egen hage igen och kommer nog bli så då ett av stona är dräktiga och vi vill inte att detta ska hända igen.
 
Vi har en ponny, en valack på 18år. För ca. 1år sedan köpte vi honom och han går sedan dess i gemensam hage med tre ston och en valack. Han har inte varit särskilt ranghög från början utan det har varit ett shettis sto på 24år som har varit ledare. Sakta men säkert har jag sett att våran ponny har tagit över ledarrollen.
Allt funkar jättebra i hagen med allesammans, de äter tillsammans i olika högar med hö även om jag ser att våran ponny flyttar runt dem och drar öronen bakåt och viftar med huvudet. Främst flyttar han bort 24åringen.

En av hästarna, ett av stona har blivit som hans flickvän. De gneggar och välkomnar varandra när någon av dem har varit borta.

Men i våras hände något, ”flickvännen” gjorde en markering mot vår ponny i hagen och då blev han helt vansinnig! Han jagade runt stoet i hagen så hon gick omkull och slog sig, han var alldeles svart i ögonen. Efter ett tag fick vi tag i honom och han fick stå själv i egen hage några dagar. Därefter släpptes han ihop med dem andra, inga problem och allt har varit lugnt, tills idag.
Då han fick ett nytt utfall på den 24år gamla shettisen. Det var en granne som knackade på och berättade att det gick vilt till i hagen, när vi kommer ut ser vi hur våran ponny är galen. Han jagar denna stackas shettis helt vansinnigt. Hon är helt slut, skakar och är dyblöt av svett. Hon har även fått några smällar.

Vad tror ni om detta? Varför blir vår ponny helt rabiat mot sina kompisar helt plötsligt?
Nu går han i egen hage igen och kommer nog bli så då ett av stona är dräktiga och vi vill inte att detta ska hända igen.
Släpp inte ihop honom med några ston mer.
 
Vissa valacker kan inte gå med ston eller vara den som bestämmer så att säga. Låt den gå med en annan valack istället så stona får vara i fred.
 
Hade en valack (20+år) som helt plötsligt gjorde utfall, gick med
sto (ledarsto)
sto (dotter till ovan)
föl (hingst 4mån)

en dag när jag kom hem från tävling med det yngre stoet fick han för sig att hon skulle dö!
Veterinären tror att han fick en lätt hjärnblödning under tiden hon var borta och hade inget minne av henne när vi kom tillbaka. (han fick somna in dagen efter)
 
Jag skulle nog också dela på dom. Min förra var ju knepig med ston, men med honom yttrade det sig i att han inte kunde gå i blandad flock - då försökte han ha ihjäl den andra valacken eftersom han vaktade stona.
Gick jättefint med bara ett sto och ingen annan, och nu går han jättefint med bara en valack och ingen annan. Den hästen gick även bäst att ha med just EN annan häst, blev dom flera så mobbade han de som var lägre än honom i rang.
Det enda som gick bra en längre period med fler än en kompis var när han stod med två ston och bestämde över båda.
 

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 312
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 289
Senast: Takire
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 456
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp