Häst som gör sig illa i hagen

Nominous

Trådstartare
Min häst har sedan han vinterskoddes med brodd och allt som hör till och även sedan han fick sällskap i hagen börjat göra illa sig mycket ute. Var och varannan dag kommer han nu in med broddtramp på sina egna bakfötter på kronränderna :crazy: och har nu tre dagar på en vecka slagit sig på insidorna skenan på frambenen.

Han går ilag med ett sto och de fungerar super ihop. De leker mycket och busar en del. Inte överdrivet utan de rör på sig som jag vill att de ska göra när de är ute.

Han gjorde inte illa sig innan han fick sällskap. Men då var han väldigt loj ute och rör sig inte alls. Står bara och hänger. Skittrist verkligen. Och dessa två fungerar verkligen bra ihop. Han har ej kunnat gå med några andra hästar i stallet för att de slår ihjäl varandra de andra jag provat med.

Men det känns inte hållbart att ha en häst som kommer in blodig från hagen mer än han kommer in helskinnad.
Nu har jag haft tur att allt har verkligen varit ytliga skrapsår och ytliga tramp, men han förstör ändå hornet på hoven så det växer ner stora hål och kronränderna är ju massakerade. Alla sår sitter så han bara kan ha gjort det själv med slag under rörelse och egna tramp. Han älskar att stå på sina egna kronränder :crazy: Inne på gången får jag lyft upp hoven som står på den andra innan jag flyttar han för annars rycker han upp den undre huven först och då skadas ju den av brodden. DUMMA HÄST!!! :mad::p Han har även lyckats med detta i boxen under natten...... :grin:

Så nu börjar ju funderingarna på att ha skydd fram och boots bak på ute. Har alltid varit emot det då jag vill att de ska vara massa saker på benen då han oftast står lindad på natten och har skydd på under ridning. Så nån gång måste ju benen få andas.

Vi har kollektivstall och vi sätter på det de andra hästarna ska ha ute eller inne, men jag tycker det känns så mycket begärt att alla ska sätta på och ta av skydd på han varje tag. Ingen annan häst som har skydd eller liknande ute. Ibland vissa som har boots under perioder.

Vill inte sära på han och hagkompisen heller då han mår mycket bättre nu. Det syns vilken livskvalitet han fått. Sedan är de bara ute 8-16 så jag vill ju att han ska må bra och ha kul när han väl är ute.

Hur skulle ni gjort??
Varför eller varför inte skydd på ute?
Om ja till skydd - både boots bak och senskydd fram eller bara något av det?
Låta han gå utan och hoppas det fortsätter med bara ytliga revor? (känns dock riskabelt)
Dra ner på hans livskvalitét och låta han gå själv? (känns inte heller bra egentligen)

Grejen är den att han har varit skadad så många gånger under sitt liv och det första jag fick göra när jag köpte honom var att ställa av honom i ett halvår pga griffelbensbrott med operation två gånger pga komplikation osv osv osv.... Nu har han precis kommit igång så vi ska börja träna på ritktigt för tränare i januari och jag är så förbannat rädd att han ska göra sig illa igen. Det är hela tiden något...:(

Hur skulle ni gjort?:)
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Jag skulle satt på honom kotringar eller boots vid första trampet och även senskydd om det behövs. Vår ena häst går med kotringar hela broddperioden och han verkar inte ha ont av dem. Han har trampat sig en gång och sedan fick han inte gå ut utan.

Det kan bli riktigt ordentliga skador av brodden så sätt på honom skydd omgående.

Kotringar kan de ha dygnet runt, de sitter ju så att de inte stör och det kommer inte in skit emellan som det kan göra med boots. Då är det ju värre med att han trampar sig på insidan av benet för senskydd är ju inte så kul att ha om det är lerigt ute.

Kotringar gör ju att de bara glider av om de trampar sig och vår häst har blivit bättre på det där med inte att stå på sig själv även inne i gången sedan han fick börja ha dem på.

Din häst är ju inte ute så länge så om de i stallet kan tänka sig att ta av och på senskydden vid in och utläpp så blir det ju fler timmar utan än med.
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Att hästar ska ha sällskap vet vi ju alla! Men, det är en dyr hobby och frågan är väl vart vi vill komma med vår ridning! Är det ok att bara äga en häst och man är lycklig för att den är lycklig i hagen så antar jag att man står ut med att den är skadad ideligen! Vill man utbilda sin häst och för övrigt har en god hästhållning, dvs hästar runt omkring och kanske även mulnära i stallet, så är det inte hela världen att hästen är ensam i sin hage - om den pga detta håller sig hel! Vi är ju mästare på att sätta mänskliga känslor på våra djur. Är det fel att din häst kopplar av i sin hage, vilket jag antar är vad den gör när du tror att den står och deppar?? Det är ju himla kul om hästar leker med varandra när de är unga och obroddade, med vinterbeslag helt vansinnigt! Fundera över vad som är viktigast, att din häst leker eller att du får rida på den häst du har skaffat och betalar hysteriska pengar över!
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

ta bort broddarna /byt skor!
varför riskera att hästarna skadar sig/varandra?
boots har tyvärr en tendens att vränga sig i snö så själva funktionen av boots uteblir....
mina har aldrig brodd på i hagen eller stallet, endast vid ridning.
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Jag skulle aldrig ha en häst obroddad i hagen! Fläkningsrisken är betydligt större där än vid ridning. 4 brodd/sko och boots eller kotring om hästen trampar sig. Klapperboot funkar om det är mkt snö.

TS
Klä på hästen och låt den fortsätta njuta av sitt sällskap! :)
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Jag har aldrig haft broddar på mina hästar ute. Jag har sett många många fler broddskador på hästar. Både som dom gjort själva och som dom har gjort andra.
Men det går inte att ta av skorna helt nu under vintern då?? Beror ju förstås på hur mycket han rids.
Men tja... Jag hade nog skitit i broddar eller tagit av skorna.
Broddskador är inte att leka med. Plus att skadar din häst den andre hästen så är det ju du som blir ansvarig.
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Undrar bara hur pass ansvarig man är för vad ens häst gör åt andra hästar som den går tillsammans med i hagen?
Vår häst blir av med grimmor, vet inte hur många täcken som han fått sönderbitna, sår i "ansiktet" efter bett, spark märken efter hov på bringan, hårlös på knä efter brunstigt sto som står å trycker å vår vallack fattar ingenting. Hur ansvarig är man för vad ens häst gör i t.ex hagen?
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Jag skulle sätta på boots samt vid behov skydd. Utan tvekan.

Sen skulle jag inför nästa skoning diskutera med hovis om att sko med guldskor/liknande, dvs skor med många fasta men små broddar, mer som dubbar. Vet du vad jag menar?

Skulle INTE brodda av, fläkskador är inte att leka med heller, och inte heller ta bort kompisen i det läge du beskriver.

Jag har haft totalt tre hästar som alltid gått med boots i hagen, året om. Samt en som gått med boots i hagen hela tiden under broddsäsong. Inga problem. Man får byta ut bootsen regelbundet då de blir slamsor, men de fyller ju sin funktion då. Och man kan få testa lite vilka boots som funkar bäst för just den hästen, en del får skav av gummiboots, andra av neopren/syntet.

Jag har alltid kunnat plocka av skydden på sikt, men samma tre har i perioder haft skydd i hagen med under broddsäsong, den fjärde hade i flera år ALLTID skydd i hagen under broddsäsong. En del bara fram, andra runt om. Ingen har haft/fått problem eller farit illa av det, man kan dock få lägga lite tid (och pengar) på att hitta rätt skydd.

Senskydd skulle jag däremot INTE välja, utan endera damasker som går 'runt' hela benet, alternativt professionals choice-skydd (ev kopior av dessa), som är mer heltäckande.
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Såna skador som bit & spark och trasiga täcken hjälper nog bara att sära på hästarna. Såna hästar som håller på så är det svårt att få bukt med;)

Om dom som äger såna hästar vill absolut att dom ska gå med någon annan så får man väl komma överrens om ngn kompensation annars så släpper man ju in sin på "egen risk" s.a.s.

Som några ovan har sagt så är även jag helt främmande mot att brodda ur.
Skador som uppkommer pga utan brodd är ju ofta utan blodvite, och syns inte lika uppenbart (sträckningar, låsningar och annat beroende på att de behöver spänna sig).
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Kan du inte ta bort frambrodden på bakhovarna då? Alltså så att du bara har traktbrodd bak. För det borde väl vara broddarna i tån på bakhovarna som trmapar på frambenen?

Jag hade även som någon annan föreslog satt på kotring och eventuellt boots & skydd. Det finns ett par skydd som går långt ner, så det blir nästan som boots som sitter fast i skydden, kanske värt att testa?
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

säg inte att det bara är fram. Jag brukar nämligen ara ha traktbrodd på min donna och hon är otroligt duktig på att trampa sig på kronranden bak.
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Svarar alla

Han trampar inte sig fram!! Han trampar sig bak... :cool: Dumma häst!Så att ta bort brodd eller sätta på kotring tror jag inte hjälper. För kotringen skyddar inte kronranden fram på bakhovarna när han ställer sig på sig själv och rycker upp hoven som han står på.. Svårt att förklara!! Men jag upplever bara som att kotring skyddar ballarna, så alltså tramp på framhovarna av bakhovarna. Han trampar sig på bakhovarna av bakhovarna. :D
Hans kompis har inte gjort honom illa alls med brodden. Så det är jag inte rädd för. Och de leker inte genom att sparka mot varandra, utan de leker följa john och springer och busar och ser allmänt överlyckliga ut. Inte så de går i strid. Så jag är inte rädd för att de gör illa varandra med brodden så. Utan att han gör sig illa själv.

Alltså jag tycker att jag känner att han var deppad när han gick själv. Han är mycket piggare och roligare att rida nu. Han lyser som en sol i hagen och nu studsar han på väg ut ur stallet på morgonen för att det är så roligt ute. Att han stod och vilade eller var deppad kan jag ju inte svära på att det verkligen var ett av dem just då. Men med tanke på skillnaden till idag så känns det som han var loj. Uttråkad. Det märks också vad mycket mer han vandrar i boxen på nätterna när han går själv ute. Så nåt ''fel'' är det med han när han går själv.

Kommer aldrig dra ur brodden!!! Kommer inte på fråga. Det är för halt underlag och jag skulle inte kunna låta han dundra runt i hagen utan brodd. Han har inte koll på sin kropp så en fläkskada skulle vara ett faktum! Hellre ett eget broddtramp än en fläkskada! Vet inte om guldskor skulle göra nån skillnad. Han kommer ändå stå på sig själv. Har inte så värst höga brodd nu heller och absolut inte vassa.

Nu har han gått lindad fram i två dagar i hagen pga skadan fram på skenan. Så nu har han kommit in helskinnad *peppar peppar*

Valet av skydd har jag beslutsångest över!! Vill ha heltäckande fram på skenan eftersom han bevisligen gjort sig illa där med. Men jag vill även ha skydd på senan egentligen. Men inte öppna fram som klassiska senskydd. Med tanke på sparken han drog på på skenan insidan då han fick ett överben som stod ut 4 cm :o förra veckan, hade han dragit det slaget bak på senan hade han nog aldrig klivit upp igen.. Men som sagt så verkar det vara insidan som är mest utsatt. Så ett par vanliga strykkappor lär funka perfekt. De ger ju även de iafl lite skydd bak på senan även om det inte är hårdplast där.
Annars är jag lur på en variant av dessa:
4.JPG

Dem har ju senskyddskål inuti och sedan heltäckande fram. Dessutom i konstläder så de drar ej åt sig fukt eller snö. Fan jag klämde på dessa i globen och där kostade de endast 300kr paret. Var så jäkla sugen att köpa dem. Ångrar mig bittert att jag inte gjorde det.. :( Men vanliga strykkappor lär duga så länga iafl. Har ju 3 par fram så jag kan skifta så de alltid är torra på morgonen.
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Kotringar skyddar även framsidan av hoven, det var där våran trampade sig tidigare innan han fick kotringar.
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

hmm kanske.. frågan är om det finns så stora som går ner tillräckligt långt ner så de skyddar?? Även om man kan ställa dem med läderremmarna så blir ju dem långa och det blir inget gummi där. Han drar XL-XXL på boots nämligen för han är väldigt bred och vid uppe vid kronrand/kotben. Har 4or i skor.

Ioförsig kanske man ska testa det för han har ju trampat sig på kronränderna i boxen på natten. Ringarna kan ju sitta på dygnet runt va?? Kan de vara negativt att ha de på under nattetid??
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Vi har ringarna på dygnet runt hela broddperioden utom just när han skos om. Han är normalt en skavkänslig häst men har aldrig fått något skav av ringarna. Jag vet faktiskt inte hur stora storlekar det finns, vår drar bara nollor så det är ju svårt att jämföra.
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Nu är kotringar införskaffade iafl. De kändes lite tighta och vill gärna sitta lite längre upp än vad jag vill då de vill sitta på smalaste stället. Men jag hoppas att de glider ner lite om han råkar ställa sig på sig själv :D De kanske går ut sig lite åxå. Värt att prova iafl.

Låter bra att det verkar funka att ha dem på dygnet runt. Han har ju gjort illa sig på nätterna i boxen med så han får nog ha dem på. Det är bra så slipper resten i stallet hålla på ta av och på dem. De lär gnälla nog över skydden fram sen när de åker på :p just nu går han lindad tills såret läkt helt så inte det skavs upp. :)

Funderar på om man kan klämma in en bit trädgårdsslang där läderspännet är så man liksom trycker ut ringen. För nu sitter läderremmen väldigt slappt så ringen kan åka ner till kronranden. Då när den ligger där jag drar ner den så är det en glipa mellan slangdelarna på ca 4-5cm. Om man då trär på en bit trädgårdsslang där så borde den ju hållas ut och bli vidare. Vore det en idé? :)
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Jag skulle aldrig ha brodd i hagen. Om det inte är en ren is hage....Om inte så kan du ha blindrodd i ute i hagen. De hjälper men gör inte så stor skada som de med hårmetallkärna!

Men annars är det skydd och boots/kotring som gäller.
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Han har ju inga direkta broddskador, och jag tror inte att blindbrodd skulle bli nå bättre då det är det trubbiga som gör skadorna på kronränderna. Men förhoppningsvis är det väl eliminerat iafl till viss del bara kotringarna funkar. Hoppas på det nu.
Har tyvärr vart med för många gånger när hästar inte haft tillräckligt mycket fäste och fläkt sig. Är inget jag över huvud taget kommer utsätta min häst eller min själ för!! Kommer inte sova en blund om han går utan brodd ute. Sen märks det på han att han blir osäker och spänner sig om han inte för fäste, och då kommer nog alla låsningar i höfter och rygg tillbaka som ett brev på posten tyvärr. han är ruggigt stor i aktionen så han behöver fäste när det bär iväg. Slide stops är favoriten i hagen och utan brodd lär han spränga staketen :D
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 084
Senast: Twihard
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
12 661
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
859
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 530
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp