Häst som gör sig illa i hagen

Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Varför?? Han gör illa sig ändå. Han gör illa sig i boxen på natten och där står han ensam.
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Second that!! Har sett hemska svullna och stasade ben efter att hästar haft senskydd i hagen! Där har du definitivt värre skador än de som hästen dras med just nu. Helt resårfria skydd för säkerhets skull.

nja senskydd går faktiskt visst att använda om man inte drar åt för hårt, jag använder Pessoas ventilationsskydd varje dag året runt. Däremot skyddar dom inte lika bra så det är inget att ha om hästen skadar sig nästan varje dag.
KL
Att linda benen är också ett bra alternativ om det är så att hästen inte tål tätheten som blir i huden av benskydd. Benlindor blir inte samma tryck och huden kan andas bättre.
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Ja men det har du ju helt rätt i. Dessa var ändå av relativt tjock och stötdämpande material. Kändes bra men blev osäker på om jag ska ha såå mjuka som dessa var. Men som ni säger och jag kommit fram till med lite eftertanke så är det nog bättre med mjuka. De lär ta de smällar han hittills har åstakommat. Och man slipper alla förbannade sår iafl!!

Testa på dig själv ;) När jag köpte NEW Airoflow-skydden, så de är ju fälttävlansskydd. När de kom kände jag mig helt ärligt lurad.. De var ju supertunna. Så jag la det över mitt eget smalben och slog till med kanten på en sked. Kändes inte.

Eftersom jag är en idiot tänkte jag att det måste bero på att det inte känns slå så med en sked. Så jag gjorde om det - UTAN skyddet emellan. Sen haltade jag svärande ut i stallet och satte på hästen skydden. Det gjorde ont som satan och blev en mycket fin bula + blåmärke utan skyddet..
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

KL

Satte ju på min pålle kotringar igår kväll. Imorse låg en i boxen och nu på eftermiddagen kom han in utan någon alls på sig. Förstår inte hur han har fått loss dom, känns nästan som att han måste bitit och på nåt vis fått upp spännet för de är inte trasiga eller så. :devil: häst :p
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

nja senskydd går faktiskt visst att använda om man inte drar åt för hårt, jag använder Pessoas ventilationsskydd varje dag året runt. Däremot skyddar dom inte lika bra så det är inget att ha om hästen skadar sig nästan varje dag.
KL
Att linda benen är också ett bra alternativ om det är så att hästen inte tål tätheten som blir i huden av benskydd. Benlindor blir inte samma tryck och huden kan andas bättre.

Jo om jag släppte ut hästen själv varje dag så skulle jag kunna använda det. MEN eftersom det är andra i stallet som släpper ut olika dagar (kollektivstall) och vissa av dem kan inte ens sätta på en grimma ibland så vågar jag inte chansa på nåt sånt.

Sommartid har jag ofta honom lindad ute efter jag ridit osv. Då är det ju inga problem med snö som fastnar i dem. Hade helst av allt haft lindat, men det går ju inte i en halv meter snö. :p

Testa på dig själv När jag köpte NEW Airoflow-skydden, så de är ju fälttävlansskydd. När de kom kände jag mig helt ärligt lurad.. De var ju supertunna. Så jag la det över mitt eget smalben och slog till med kanten på en sked. Kändes inte.

Eftersom jag är en idiot tänkte jag att det måste bero på att det inte känns slå så med en sked. Så jag gjorde om det - UTAN skyddet emellan. Sen haltade jag svärande ut i stallet och satte på hästen skydden. Det gjorde ont som satan och blev en mycket fin bula + blåmärke utan skyddet..

:rofl: Fan vad kul!! D:Jo självklart lär de hjälpa en hel del! Men ett riktigt slag mot senan tar de nog inte. Men va fan man kan inte linda in dem i bomull heller. Jag slipper för hoppningsvis alla sårskador och överben, och det är ju det som har varit problemet med herrn. Så länge det är bara det så kommer dessa skydd blir huuur bra som helst!! ;)


KL

Satte ju på min pålle kotringar igår kväll. Imorse låg en i boxen och nu på eftermiddagen kom han in utan någon alls på sig. Förstår inte hur han har fått loss dom, känns nästan som att han måste bitit och på nåt vis fått upp spännet för de är inte trasiga eller så. :devil: häst

:rofl: Var de öppna med??? Eller hade han trätt de över hoven?? De blir ju ganska elastiska så ta och dra i dem så du ser att de inte går att trä över hoven.

I helgen ska jag få mjölkslangar av en bonde som jag ska ha som kotringar. Då kan jag klippa till önskad storlek själv :bump: Ska även köpa sporrremmar i syntet, för lädret som är i de jag har nu håller fasen inte för snö 8/h om dan..
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

*kl*

Detta är första året som min går vinterskodd på norrländskt vis med fyra brodd. Jag vågar inte ta några chanser så hon har Hööks neoprenboots runt om plus stallbandagen kvar på i hagen. Har man bara bra lindor med bra kardborre (och kan linda) så sitter de riktigt bra:). Sen hade jag nog föredragit hela boots framför kotringar.
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Det går bra att använda lindor även om det är mycket snö, som sagt min häst har det 365 dagar om året oavsett väder:)
men kan förstå att det kan bli tjaffs med de andra som kanske inte vill linda din häst:S
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

*kl*

Detta är första året som min går vinterskodd på norrländskt vis med fyra brodd. Jag vågar inte ta några chanser så hon har Hööks neoprenboots runt om plus stallbandagen kvar på i hagen. Har man bara bra lindor med bra kardborre (och kan linda) så sitter de riktigt bra:). Sen hade jag nog föredragit hela boots framför kotringar.

Mina lindor har alltid suttit bra i hagen, han går som sagt ofta lindad på nätterna hela sommarhalvåret i och med att han går ute dygnet runt då. Men han busar runt mycket i djupsnön så alla bandage oavsett material blir blöta. Tyg har ju förmåga att dra till sig väta. Och jag vill inte riskera att han står med blöta bandage och det blir -20 grader.

Som det ser ut nu så får jag nog välja mellan att ha boots och utan skydd eller kotringar som kan sitta dygnet runt och skydd. Kan inte klä på han hur mycket som helst för de andra i stallets skull. Det ska inte vara ett heltidsjobb att släppa ut bara min häst.
Alla boots för mig vänder sig ut och in i djupsnön. Så där tappar man ju all effekt. Hade det vart fram han trampade sig hade jag aldrig nöjt mig med kotringar - för då anser jag inte att de skyddar tillräckligt. Då hade jag tragglat på med boots. Men nu när det är på kronränderna på framsidan av bakbenen så är det värt ett försök. :) Funkar det inte så åker bootsen på!

Det går bra att använda lindor även om det är mycket snö, som sagt min häst har det 365 dagar om året oavsett väder:)
men kan förstå att det kan bli tjaffs med de andra som kanske inte vill linda din häst:S

Hur lyckas du ha dina lindor ute i djupsnö utan att de blir blöta?? Blir ju fullt med snö och is på alla mina :crazy: Lika dant på alla andra hästar i stallet om man släpper ut dem lindade.

Linda på han på morgonen får jag nog ingen att göra. Det skulle vara att låta nattbandagen sitta kvar. Men jag är lite emot det då det ofta åker ner en del spån i bandaget och vill inte att han ska kuta omkring med det i bandagen 8h ute.

Åhhh vad jag längtar tills jag ska bygga eget stall hemma nu. Vad enkelt det skulle bli!!!
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Hur lyckas du ha dina lindor ute i djupsnö utan att de blir blöta?? Blir ju fullt med snö och is på alla mina :crazy: Lika dant på alla andra hästar i stallet om man släpper ut dem lindade.

Linda på han på morgonen får jag nog ingen att göra. Det skulle vara att låta nattbandagen sitta kvar. Men jag är lite emot det då det ofta åker ner en del spån i bandaget och vill inte att han ska kuta omkring med det i bandagen 8h ute.

Åhhh vad jag längtar tills jag ska bygga eget stall hemma nu. Vad enkelt det skulle bli!!!

Visst fastnar det lite snö på dom men de blir aldrig genomblöta, det är det som är så bra med fleecelindor för det är lite vattenavstötande.
Jag har eget stall, vet inte hur det skulle funka annars;)
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Hej!

Vi har boots på våra som trampar sig. Ibland tar de av sig dessa och ibland lyckas de trampa sig iaf, men det är väl så det är också, att en del hästar är klantiga, lite väl busiga och gör sig oftare illa än andra? :crazy:

Man kan nog inte helt försäkra sig om att hästen inte ska bli skadad, bara göra sitt bästa! Brodd tycker jag definitivt du ska fortsätta ha, jag har alltid haft brodd på mina och jag har ALDRIG sett en broddskada som har varit lika svår att läka som en fläkskada....:grin:
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Fast vi har massa snö här också och precis som Manhattan skriver så visst blir det lite snö på dom. Men inte blir dom genomblöta. Har inte varit i narheten av att ha blöta paddar. Jag gör som så att jag har två uppsättningar lindor till hagen och använder dom varannan dag-så hinner de torka i sadelkammaren.

Hoppas du hittar ett fungerande system så du slipper alla småskador:).
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

:rofl: Var de öppna med??? Eller hade han trätt de över hoven?? De blir ju ganska elastiska så ta och dra i dem så du ser att de inte går att trä över hoven.

De var öppnade. Så han har inte trätt de över hoven utan fått upp spännet på något jädra vänster. Igår petade jag till och med in spännet in i själva "gummiröret" så att han inte skulle komma åt det men idag kom han in från hagen utan igen så nu är båda förlorade i den halvmeterdjupa snön i hagen.. Har gått ett par vändor för att leta men inte hittat dem.. Så bra funkade kotringar på min häst :p Boots funkar inte riktigt heller i snön så jag får väl vänta och se om han trampar sig igen och isåfall prova med boots ändå.. men vill han göra sig illa får han väl göra det :p skämt åsido.
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Visst fastnar det lite snö på dom men de blir aldrig genomblöta, det är det som är så bra med fleecelindor för det är lite vattenavstötande.
Jag har eget stall, vet inte hur det skulle funka annars;)

Åh jag blir avundsjuk. Gud vad skönt det ska bli med eget stall så man kan ha på dem precis det man vill och tycker att dem behöver. Aldrig ta hänsyn till att det ska vara så lätt som möjligt och att andra inte kan.


Hej!

Vi har boots på våra som trampar sig. Ibland tar de av sig dessa och ibland lyckas de trampa sig iaf, men det är väl så det är också, att en del hästar är klantiga, lite väl busiga och gör sig oftare illa än andra? :crazy:

Man kan nog inte helt försäkra sig om att hästen inte ska bli skadad, bara göra sitt bästa! Brodd tycker jag definitivt du ska fortsätta ha, jag har alltid haft brodd på mina och jag har ALDRIG sett en broddskada som har varit lika svår att läka som en fläkskada....:grin:

Nä men eller hur. En fläkskada är bland det sista jag vill ha. Han får hellre ta småsår på benen isådanafall bara han låter bli senorna.

Fast vi har massa snö här också och precis som Manhattan skriver så visst blir det lite snö på dom. Men inte blir dom genomblöta. Har inte varit i narheten av att ha blöta paddar. Jag gör som så att jag har två uppsättningar lindor till hagen och använder dom varannan dag-så hinner de torka i sadelkammaren.

Hoppas du hittar ett fungerande system så du slipper alla småskador:).

Nä alltså jag har aldrig varit med om att de blivit blöta in till paddarna och benen. Men då har jag fixat någon som dragit av dem direkt dem kommer in från hagen. Då har de varit helt snöiga och när de kommer in och det blir varmt så smälter snön och då är jag rädd att de ska bli blöta och gå igenom.

Så det skulle absolut funka om man tog av dem när de gick in och sedan satte på nya inför nästa dag. Men i mitt fall med mina jobbtider så skulle det tyvärr resultera i att jag sätter på dem vid lunch och sen måste hästen ha dem hela dagen i hagen, sova med dem på natten och sen gå ut med dem i hagen igen tills jag kommer vid lunch. Det känns inte bra. OCH om dem skulle vara blöta en dag så lär det knappast kännas bättre.
Det är av denna anledning jag inte vill ha bandage på vintern. På sommarn gör det inget eftersom han är ute dygnet runt och de blir inte blöta på samma sätt om det inte spöregnar.

Jag hoppas med att jag hittar nåt bra system. Men det känns lite lurigt. :crazy:



De var öppnade. Så han har inte trätt de över hoven utan fått upp spännet på något jädra vänster. Igår petade jag till och med in spännet in i själva "gummiröret" så att han inte skulle komma åt det men idag kom han in från hagen utan igen så nu är båda förlorade i den halvmeterdjupa snön i hagen.. Har gått ett par vändor för att leta men inte hittat dem.. Så bra funkade kotringar på min häst :p Boots funkar inte riktigt heller i snön så jag får väl vänta och se om han trampar sig igen och isåfall prova med boots ändå.. men vill han göra sig illa får han väl göra det :p skämt åsido.

Jäklar vilken finurlig häst!! Nä boots funkar inte här med. Går han ut i djupsnön så vänder de sig ut och in på en gång och då var det ju riktigt bortkastat.
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Hmm har 3 par.. Har dock aldrig provat ha dem ute i hagen. Har dem när de åker transport. Men de är ju ganska stora/vida så de åker ju omkring en del. är du helt säker att de inte får skav av dem efter 8h?:)
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Har använt dem själv och sett dem användas i hagen på säkert 100 olika travhästar, kanske nån enstaka extremt känslig individ fått skav men generellt inga problem. Har även haft dem dygnet runt en period på lösdriftshäst, inga problem.
Att de snurrar lite tycker jag inte gör så mycket, det gör ju boots också. Man får dra åt dem lite el köpa en mindre storlek så de inte blir alldeles för stora.

Om du har är det ju bara att prova några dagar och se hur det funkar :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 146
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 119
Senast: Twihard
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 233
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp