Häst som gör sig illa i hagen

Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Jag har en liten dam som är precis som din, trampar sig på bakfötterna, av bakfötterna... Hon kan inte gå utan skydd i hagen på vintern, om hon gör det snackar vi blodspår i hagen varje dag! Jag har något liknande de catagoskydden du visade bild på, samt boots runtom. Jag tycker det funkar jättebra med boots, har aldrig prövat kotring men aldrig behövt. Låter sunt att du vill ha kvar honom i hagen med hans kompis, och även att du inte plockar bort broddarna i hagen. Hellre en broddskada än fläkskador!! Hoppas det går bra för din pålle :)
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Jag har en häst som har haft en del mentala problem vid utevistelse kan vi säga (tysk import som inte visste hur man betedde sig, skadar sig lätt och ibland springer som en dåre och helt utan att tänka). Han blir långsamt bättre men går inte att lita på, och eftersom jag inte är i stallet 24/7 och kan passa honom så fick jag välja; ha hästen själv i liten hage och ha en olycklig och ostimulerad häst eller sätta på benskydd och boots och släppa ut honom i stor hage i en flock han trivs med.

Han har benskydd på sig runt om boots fram (bootsen enbart nu när det är broddsäsong). Använder Hööks billiga stykkappor med ludd i, de är billiga och har bra passform när de format sig efter benet, är lätta att hålla rena och drar inte alls åt sig fukt som man kunnat tro. Och de har ingen resår alls, vilket är ett måste om jag ska ha skydd på i hagen. Skulle aldrig våga ha skydd på som har resår, eftersom mina hästar är ute 10-12 tim/dygn.

Det är inte optimalt, men det är den bästa lösningen för den här hästen iaf. Jag slipper bandagera såriga ben flera gånger i veckan och han skadar sig ytterst sällan nu (innan tog jag hand om sår flera gånger i veckan, som resulterade i tjocka ben).
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Senskydd skulle jag däremot INTE välja

Second that!! Har sett hemska svullna och stasade ben efter att hästar haft senskydd i hagen! Där har du definitivt värre skador än de som hästen dras med just nu. Helt resårfria skydd för säkerhets skull.
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Jag har en liten dam som är precis som din, trampar sig på bakfötterna, av bakfötterna... Hon kan inte gå utan skydd i hagen på vintern, om hon gör det snackar vi blodspår i hagen varje dag! Jag har något liknande de catagoskydden du visade bild på, samt boots runtom. Jag tycker det funkar jättebra med boots, har aldrig prövat kotring men aldrig behövt. Låter sunt att du vill ha kvar honom i hagen med hans kompis, och även att du inte plockar bort broddarna i hagen. Hellre en broddskada än fläkskador!! Hoppas det går bra för din pålle :)

Skönt att det finns nån till som har samma problem och funderar i samma banor, och att det funkat! Känns skönt. Det enda jag är ''orolig'' över är att folk i stallet kommer gnälla över att måsta sätta på skydd varje morgon. :crazy:

Jag har en häst som har haft en del mentala problem vid utevistelse kan vi säga (tysk import som inte visste hur man betedde sig, skadar sig lätt och ibland springer som en dåre och helt utan att tänka). Han blir långsamt bättre men går inte att lita på, och eftersom jag inte är i stallet 24/7 och kan passa honom så fick jag välja; ha hästen själv i liten hage och ha en olycklig och ostimulerad häst eller sätta på benskydd och boots och släppa ut honom i stor hage i en flock han trivs med.

Han har benskydd på sig runt om boots fram (bootsen enbart nu när det är broddsäsong). Använder Hööks billiga stykkappor med ludd i, de är billiga och har bra passform när de format sig efter benet, är lätta att hålla rena och drar inte alls åt sig fukt som man kunnat tro. Och de har ingen resår alls, vilket är ett måste om jag ska ha skydd på i hagen. Skulle aldrig våga ha skydd på som har resår, eftersom mina hästar är ute 10-12 tim/dygn.

Det är inte optimalt, men det är den bästa lösningen för den här hästen iaf. Jag slipper bandagera såriga ben flera gånger i veckan och han skadar sig ytterst sällan nu (innan tog jag hand om sår flera gånger i veckan, som resulterade i tjocka ben).

Ska verkligen försöka hitta skydd utan resår! Har inte tänkt på det. Kanonbra tanke! Tack!

Det som jag tycker är lite jobbigt är att det är 7 st olika perosner som hanterar hästarna och sköter in och utsläpp. Vissa av dem är totalt odugliga och har aldrig i sitt liv satt på benskydd. Jag är livrädd att dem ska sätta på skydden fel så de gör skada. :crazy: Visst kommer jag visa dem hur de ska sitta och märka vilka som sa sitta på vilket ben. Men två personer i stallet gör om samma fel 100 gånger och lär si ändå inte. Det oroar mig!!
Men om jag har skydd utan resår så är ju risken iafl mindre för att de ska kunna gör jättemycket skada.

Har varit sådan lättnad nu de dagar han gått bandagerad fram. Då har jag kunna slappna av när jag kommer till stallet på eftermiddagen och tar in han.
Fördelen med bandage är ju att jag lägger på dem själv kvällen innan och VET att de sitter som de skall. Men nackdelen blir ju att han aldrig får andas om benen och att de lätt blir blöta.

Ska se om jag hittar skydden du pratar om på hööks!!
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Är det dessa:
610334_01.jpg


eller dessa:
610500_01.jpg


du menar?? Står inget om att dem har eller inte har resår. Första bilden ser de utan att vara utan resår, andra ser nästan ut att ha. Men jag vet inte. Svårt att säga ut i från en bild. :)
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Annars har jag sådana här:
600618_01.jpg

Dem är det ju inte resår i och går ner en bit över kotan. Skulle de funka?? De funkar ju bra i snö. :)
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

*delvis KL*

Resår hade jag iofs, men i damaskmodell, går runt hela benet och knäpps på utsidan. Hade Jacsons luddamasker. DOCK..jag rekommenderar inte ludd heller i snö/vinter. Det är rena ismagneten.

Ang bilderna på Hööksskydd så går därför båda bort för mig, iom att de är 'luddiga'. De första är ganska kass passform med, de har dock ingen resår.

Hellre då PC-kopiemodellen, som BoT-skydden som visades. Haken med dem är ju om en massa olika sätter på, inte helt lätt att få dem rätt i början.

Jag har sådana här, men då tar jag alltid ut själv, ber inte mamma sätta på sådana, det är för stor risk det blir fel.
professchoicelillen6.jpg


BÄSTA hagskydden jag haft är dock NEW Airoflowskydden. Ska se om jag hittar bild. Hittade bara en dålig, men går ju att googla. Täcker inte lika bra som PC ovan, men de är tunna, ventilerade, har stålskena för senan och trots att de är tunna har de ENORMT bra skydd mot slag (jag testade på mig själv). Inget ludd eller nåt som is kan fastna i heller.
newairo.jpg

importeradebilder3395.jpg


Det här är Jacsonskydden jag nämnde , bra förutom luddet
hagbus071219020.jpg
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

eller dessa:
610500_01.jpg


du menar?? Står inget om att dem har eller inte har resår. Första bilden ser de utan att vara utan resår, andra ser nästan ut att ha. Men jag vet inte. Svårt att säga ut i från en bild. :)

Av liknande skydd fick min häst rejält med blodstopp i två ben, tappade päls, hud och fick två stora kulor på båda benen,
som tur var försvann, men hon har "fina" vita ärr och fläckar på benen nu istället. Vågar inte låta någon annan
sätta på benskydd på min häst igen. :crazy:

Jag ska ta bilder på de fårskinnsskydd min fröken har testat. De går att ha under natten i boxen då de fungerar
som några slags lindskydd, men de är tillräckligt tåliga, om inte mycket tåligare än skydden ovan, för att ha i hagen och busa med.

Min är världens otursfågel och kan inte vara utan något på benen i hagen. Hon har haft två senskador och tre anfall av lymfangit på samma ben som bevisar det.
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Är det dessa:
610334_01.jpg

De har jag. Och jag har aldrig haft problem med passformen, min har tunna fullblodsben och får skav av allt som inte passar, så hade de suttit dåligt hade jag sett det. Och luddet är inga problem, snön fastnar inte då det inte sticker ut och de kan bli lite leriga på kanterna men jag låter det bara torka och borstar med piggborste då. Är de jätteleriga spolar jag av utsidan men det räcker alltid, och då har min dem även när det är som lerigast ute. Och de är bra om folk som inte alltid har 100-koll ska sätta på dem eftersom de är skitsvåra att sätta fel och det händer inget iom avsaknaden av resår.
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Jag upplever heller inga skavproblem med dem, iofs är herrn inte skavkänslig. Men att få dem att sitta utan att glida är... ett spännande projekt. De är komplett hopplösa, de är för 'styva och raka' tror jag, han behöver skydd med mer 'kontur'?

Så kan säkert vara olika för olika hästar, men här sitter de inte ens bra för en 20 minuters skrittur dessvärre =/
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Men oj, det problemet har jag verkligen aldrig haft... visst är de stela första gången man sätter på dem, men efter typ en dag har de format sig efter min herres ben och sen sitter de stilla. Och då har ändå stallägaren satt dem VÄLDIGT löst någon dag så jag har varit förvånad över att de suttit kvar precis som de ska efter tio timmar ute.

Dessutom så har min 3-åring dragit av den översta flärpen på bakskydden (som har 3 flärpar att stänga dem med) och de sitter ändå bra på benen. Han har lyckats med bedriften att plocka bort samma flärp på båda skydden vid två olika tillfälle medans de satt på den andra hästens ben, snacka om att vara plockig med småsaker :p Så de måste vara skapta till min häst då...
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Kan ju vara det, jag gav ju upp när de inte satt kvar ens under promenaderna. Hade dem iofs en hel natt i boxen för att skydda ett sår, men det formade sig inte ändå. Men jag har ju inte haft dem en hel dag i hagen.

Men det är säkert olika på olika hästar, har ju märkt generellt att herrn behöver 'kontursydda' benskydd. Och t ex PC sitter pinstill på honom, glider inte en mm trots att han larvar runt i djupsnö med skare osv. Medan på min fblherre t ex satt PC inte alls lika pinstill, medan mindre formsydda satt perfekt på honom.

Is i luddet blir det dock oavsett hur lite ludd som sticker ut, det kommer ju in snö mellan skydd och ben runt kanterna, och finns där material det fäster emot blir det halvtinat av kroppsvärmen och isklumpar. Händer i ogynnsamt väder och låånga dagar även med PC-skydden btw, bara av att snön packas ner under kanterna, även om den inte fäster i ngt ludd. Men så fort den kan fästa i ngt, blir det etter värre.

Men beror ju också på hur mkt snö man har/temp/hagar/utetid/etc.
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Åhhh jag får sån beslutsångest om jag ska våga ha skydd på han ute eller inte... :( Är ju livrädd att folk ska sätta skydden fel och orsaka ännu mer skada. Fan att jag inte köpte Catagoskydden. De hade varit perfekta. Hittar dock ingenstans att köpa dem parvis. Bara helt set. Bak behöver jag inte..

Jag har tror jag 7 par av jacsonskydden du visar. Tycker de är kanon som slit och släng när man rider dressyr, men som sagt så är det nog stor risk att det fastnar snö i dem då luddet sticker ut så mycket. Och visst är det resår på dem??? Kommer inte ihåg! :D Kanske man ska klippa bort allt utstickande ludd? Mina ligger väldigt tighta och bra så det kanske inte kommer in så mycket snö. Men måste kolla först om det är resår på dem. Har ju för mig det..

Velar lite över de där billiga från hööks just pga att det ändå är lite ludd i dem. OM det fastnar snö så är ju inte de nå bra alls. Men nu går ju våra bara ute 8-16 på vintern så han behöver ju inte gå med dem så jättemycket. Vinterhagen är dessutom rätt liten så den blir snabbt upptrampad, så han går inte i djupsnö så värst mycket ändå.

Hjälp mig att tänka klart :D
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Går din häst ute i djupare snö med dessa skydd? Tänkte om du vet om det brukar fastna snö i dem. Men om de ligger bra borde de inte bli nån glipa. Usch får beslutsångest nu....... :crazy:
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Av liknande skydd fick min häst rejält med blodstopp i två ben, tappade päls, hud och fick två stora kulor på båda benen,
som tur var försvann, men hon har "fina" vita ärr och fläckar på benen nu istället. Vågar inte låta någon annan
sätta på benskydd på min häst igen. :crazy:

Jag ska ta bilder på de fårskinnsskydd min fröken har testat. De går att ha under natten i boxen då de fungerar
som några slags lindskydd, men de är tillräckligt tåliga, om inte mycket tåligare än skydden ovan, för att ha i hagen och busa med.

Min är världens otursfågel och kan inte vara utan något på benen i hagen. Hon har haft två senskador och tre anfall av lymfangit på samma ben som bevisar det.

:crazy::crazy: fy vad hemskt!!!! Jag är ju som sagt livrädd för att andra gör fel. Jag litar bara på två av dem som släpper ut i stallet. Hade jag släppt ut själv varje morgon hade de vart nemas problemas. Men nu måste man vet att de blir rätt av de andra med.
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Det som verkar mest lämpligt är att köpa några skydd som är lätta att sätta på, som inte är så svåra att få på fel. Och dessutom utan resår så de inte sätts på för hårt. Då tror jag inte du behöver oroa dig :)
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

verkar det inte lättare för alla inblandade parter att ta bort broddarna???
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

Nej, när jag själv har satt fast skydden har det varit nemas problemas, men nu får hon gå lindad med fleece och tjocka
paddar i hagen nu, lindor som jag lindar på kvällen innan. Hon står ändå i en liten hage på grund av skada, så lindorna sitter där de gör.

Men har ju som sagt lagt vantarna på några intressanta "lindskydd" som man absolut inte kan dra för hårt, *peppar peppar ta i trä*
 
Sv: Häst som gör sig illa i hagen

verkar det inte lättare för alla inblandade parter att ta bort broddarna???

Om du läser inläggen så ser du att det är inte broddskador!!!! För elfte gången.. Han stryker sig och smäller på sig illa under lek. Precis av den anledningen man har skydd på när man rider. Man plockar inte bort brodden då, utan sätter på skydd. Han gör precis samma sak på somrarna..
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 147
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 119
Senast: Twihard
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 236
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp