Häst som hänger i handen

Krick1

Trådstartare
Jag har en häst som jag haft drygt 6 mån och nu behöver jag lite tips på hur jag kan lösa det problem vi har. Han vill gärna hänga i handen och det är verkligen jättesvårt att få bort honom från det, väldigt korta stunder går det men jag börjar tröttna på att hela tiden rätta, rätta och rätta igen. Han är blixtsnabb på att lägga sig på och jag ofta för långsam på att märka när han gör det. När jag börjar bli trött i armarna är det liksom för sent…:banghead:

Det går bättre när jag (och framförallt när jag har min tränare bredvid) bara fokuserar på att han inte ska bli tung handen genom att ”lyfta upp” honom med korta, snabba uppresande tygeltag och att jag hela tiden ska vara lätt och lite ”rörlig” i handen så att han inte får något att hänga i. Men så fort jag t ex ska göra något mer än bara fokusera på detta så tar det max några minuter innan jag har 100 kg häst i handen. Jag antar att jag samtidigt som jag rider t ex en öppa ska ta de där snabba, uppresande tygeltagen men det är så svårt att hålla reda på allt på en gång! Om jag i öppnan får upp honom fram så tappar han takten, tvärningen eller så tappar jag sitsen och balansen. Jag börjar undra om jag inte är tillräckligt duktig för att få ordning på det här utan istället får börja styrketräna armar och axlar (hej Karl-Alfred!).

Kan tillägga att det är en lite äldre välutbildad häst som jag tror är riden på det här sättet i flera år- mycket hand och mycket skänkel, han hade t ex skav av skänkeln när jag fick honom. Han är dessutom lite överbyggd och har en lite för lågt ansatt hals och det bidrar säkert också till det här problemet.


Så, är det någon som har tips på hur jag ska få bort hästen från handen? Finns det fler eller bättre sätt än det jag redan gör?
 
Jag har en häst som jag haft drygt 6 mån och nu behöver jag lite tips på hur jag kan lösa det problem vi har. Han vill gärna hänga i handen och det är verkligen jättesvårt att få bort honom från det, väldigt korta stunder går det men jag börjar tröttna på att hela tiden rätta, rätta och rätta igen. Han är blixtsnabb på att lägga sig på och jag ofta för långsam på att märka när han gör det. När jag börjar bli trött i armarna är det liksom för sent…:banghead:

Det går bättre när jag (och framförallt när jag har min tränare bredvid) bara fokuserar på att han inte ska bli tung handen genom att ”lyfta upp” honom med korta, snabba uppresande tygeltag och att jag hela tiden ska vara lätt och lite ”rörlig” i handen så att han inte får något att hänga i. Men så fort jag t ex ska göra något mer än bara fokusera på detta så tar det max några minuter innan jag har 100 kg häst i handen. Jag antar att jag samtidigt som jag rider t ex en öppa ska ta de där snabba, uppresande tygeltagen men det är så svårt att hålla reda på allt på en gång! Om jag i öppnan får upp honom fram så tappar han takten, tvärningen eller så tappar jag sitsen och balansen. Jag börjar undra om jag inte är tillräckligt duktig för att få ordning på det här utan istället får börja styrketräna armar och axlar (hej Karl-Alfred!).

Kan tillägga att det är en lite äldre välutbildad häst som jag tror är riden på det här sättet i flera år- mycket hand och mycket skänkel, han hade t ex skav av skänkeln när jag fick honom. Han är dessutom lite överbyggd och har en lite för lågt ansatt hals och det bidrar säkert också till det här problemet.


Så, är det någon som har tips på hur jag ska få bort hästen från handen? Finns det fler eller bättre sätt än det jag redan gör?


Den orkar inte bära sig. Den lägger sig på för att den inte orkar/kan annat. Håll inte på och fippla för mycket om den inte fixar det mest basala - att gå för lätta hjälper. Jag är inte så förtjust i det där att man "lyfter" hästen med handen och "lossar" hela tiden. Den måste stärka sig.

Övergångar. Tempoväxlingar. Cavaletti - är jättebra. Strunta i skolorna om den ändå bara faller isär. Gasa när du känner att det börjar bli mycket i handen, men lyft/greja inte. Två-tre steg gas, sedan korta stegen och klapp klapp. Rid för sitsen och försök vara passiv i handen.

Korta sekvenser. Sedan minipaus och klapp innan han ramlar fram.
 
Strunt i händerna, det är bakifrån kraften kommer. Galoppfattningar från skritt brukar jag köra, jag tycker att jag får med mig bakbenen från början då och hästen brukar tagga till och bära sig själv bättre. Styrketräning i massor för att kanalisera kraften bakifrån, backträning/klättring är toppen, cavalettiarbete, övergångar, osv. Håller med de som skrivit att skänklar och säte är det som du rider med, inte händerna.
 
Hästen blir tung i handen för att du sitter och tjuvhåller. Låt hästen komma fram till bettet istället för tvärtom och för guds skull, sluta lyfta och fixa med handen! Det enda du åstadkommer med det är att hästen blir ännu mer obalanserad. En häst går inte i en ändamålsenlig balanserad form av handen utan av att hen kommer under sig med bakdelen. En häst kan gå i en bra form på helt lösa tyglar! I ditt fall hade jag ridit ut istället för på bana tills hästen är stark nog att bära sig själv. Det går inte att ta genvägar genom att ge hästen ett femte ben (dvs din hand) att stötta sig på. Hästen måste bära sig själv.

Strunta i öppnor och andra moment tills hästen har en ärlig chans att klara det. Tills hästen orkar bära sig själv.

Det låter som att din häst har tappat framåtbjudningen och den måste du hitta igen. En häst ska gå fram villigt och innan dess kan hen aldrig komma till arbete. Att rida ut ger en naturlig framåtbjudning och hästen får lättare att hitta sin balans och takt. Ser du också till att inte störa hästen genom trixande med handen så kommer du få en ny häst.

När du håller i tygeln ska motståndet vara som vispad grädde. Varken mer eller mindre. Din häst kommer förmodligen försöka hänga i tygeln i början av gammal vana men då släpper du bara efter och låter hästen hitta sin egen balans.

När du rider ska kraften komma bakifrån. Handen ska bara mjukt fånga upp energin, aldrig hålla emot.
 
Sluta ryck stackarn i munnen :(. Styrketräna i den form han orkar bära sig i istället. Byt tränare.
Ditt svar är ju bara otrevligt! och har du ens läst mitt inlägg ordentligt?

Och ni andra har nog missförstått mig... eller så är jag väldigt dålig på att förklara. Självklart sitter jag inte och rycker hästen i munnen! det jag (och min tränare) försöker göra är just det ni skriver med att få över honom på bakbenen, att gasa då är inte rätt sätt- det har jag testat. Försöker få honom att bära sig i en lugn takt, hitta sin egen balans utan att hänga i handen men han är blixtsnabb på att lägga sig på. För att få bort honom från handen (och från att hamna på bogarna) måste jag "lyfta upp" honom fram. Med skänkel, javisst, men han måste lära sig gå själv utan att jag sitter och klämmer. Vill heller inte ha en häst som jag måste rida en massa med sitsen på, jag vill ha en häst som bär och håller ihop sig själv, i princip.
Öppnorna hjälper mig att få över honom på bakbenen, det är ett sätt att träna upp styrkan så att han orkar bära sig. Galoppfattningar från skritt funkar jättebra så det gör jag ganska mycket, övergångar också, tempoväxlingar är svårare för när jag rider på lite framåt så är det jättesvårt att göra det utan att han hänger sig i.
Jag sitter inte heller och tjuvhåller, som jag tycker jag skrivit i första inlägget. Jag erbjuder honom inte heller handen som ett stödben. Jag skriver ju att det är så han är riden tidigare och att det är det jag vill komma bort ifrån!
Jag fibblar inte med händerna utan erbjuder honom en lätt hand men då hänger han sig i och blir både tung och låg. Jag kan liksom aldrig få in och igång bakbenen när hästen går på bogarna och med mulen i backen. Jag måste få upp honom fram OCH få igång bakbenen. Bara gasa i det läget gör bara att han paddlar på framåt och det hjälper inte.
Jag vet att han måste bli starkare och litegrann "lära om" eftersom han är riden på ett annat sätt tidigare. Det var tips på hur jag kan göra det, mer än det jag redan gör, jag ville ha. Inte "hur ska jag sluta dra min häst i munnen" för det gör jag inte!
 
Din häst är inte skolad till det du vill att den ska göra. Enkelt.

Du ska inte gasa, du ska be den bära sig bakifrån. När den gör det, släpper den fram. Den kan inte hänga i handen när den är på bakdelen.

Det du beskriver som gasa är helt enkelt en häst som inte är rätt utbildad för sin uppgift.
 
Låter som att hästen skulle behöva bygga sin egen styrka och balans. Varierad träning på varierat underlag är centralt. Ut och galoppera i skogen, trava över upphöjda bommar, kanske vattenträna om möjlighet finns, klättra i backe osv. Som andra skriver; han måste bära sig själv men det är svårt att motivera en häst som inte riktigt orkar det.
 
Ditt svar är ju bara otrevligt! och har du ens läst mitt inlägg ordentligt?

Och ni andra har nog missförstått mig... eller så är jag väldigt dålig på att förklara. Självklart sitter jag inte och rycker hästen i munnen! det jag (och min tränare) försöker göra är just det ni skriver med att få över honom på bakbenen, att gasa då är inte rätt sätt- det har jag testat. Försöker få honom att bära sig i en lugn takt, hitta sin egen balans utan att hänga i handen men han är blixtsnabb på att lägga sig på. För att få bort honom från handen (och från att hamna på bogarna) måste jag "lyfta upp" honom fram. Med skänkel, javisst, men han måste lära sig gå själv utan att jag sitter och klämmer. Vill heller inte ha en häst som jag måste rida en massa med sitsen på, jag vill ha en häst som bär och håller ihop sig själv, i princip.
Öppnorna hjälper mig att få över honom på bakbenen, det är ett sätt att träna upp styrkan så att han orkar bära sig. Galoppfattningar från skritt funkar jättebra så det gör jag ganska mycket, övergångar också, tempoväxlingar är svårare för när jag rider på lite framåt så är det jättesvårt att göra det utan att han hänger sig i.
Jag sitter inte heller och tjuvhåller, som jag tycker jag skrivit i första inlägget. Jag erbjuder honom inte heller handen som ett stödben. Jag skriver ju att det är så han är riden tidigare och att det är det jag vill komma bort ifrån!
Jag fibblar inte med händerna utan erbjuder honom en lätt hand men då hänger han sig i och blir både tung och låg. Jag kan liksom aldrig få in och igång bakbenen när hästen går på bogarna och med mulen i backen. Jag måste få upp honom fram OCH få igång bakbenen. Bara gasa i det läget gör bara att han paddlar på framåt och det hjälper inte.
Jag vet att han måste bli starkare och litegrann "lära om" eftersom han är riden på ett annat sätt tidigare. Det var tips på hur jag kan göra det, mer än det jag redan gör, jag ville ha. Inte "hur ska jag sluta dra min häst i munnen" för det gör jag inte!


Fast han hänger ju för att 1. du låter honom göra det 2. han klarar inte uppgiften 3. han tror att det är så han ska göra.

Skit i var mulen är. Du kan aldrig bära runt på 550 kg häst med händerna ändå.

Du vill att han ska dra upp magen, få lite med sväv i steget, och bära sig bättre? Det kommer genom att aktivera överlinjen. Fokus är aktivitet.

Alla tag i bettet påverkar aktiviten. Även små tag. Att du rider övningar som han uppenbarligen inte klarar av att utföra korrekt hjälper honom inte att bygga upp sig. Håll dig till sådant som han klarar och ställ inte så högra krav att han faller isär.

När jag skriver gasa kanske jag är otydlig. Du ska inte jaga fram honom. Du ska släppa fram honom, han ska länga, sedan korta (=sätta sig lite), och du belönar. Bli inte hängande i handen och börja inte lyfta/greja/lossa. Det bara maskerar problemet - som är att han inte orkar och faller isär.

Är du med? Jag tror inte att du sitter och blådrar. Men lätta hjälper är a och o. Det är där du måste börja innan du går vidare. Säger din tränare att du ska sitta och "lyfta" i bettet? Testa en annan tränare, bara för att få ett nytt perspektiv från marken.
 
Ditt svar är ju bara otrevligt! och har du ens läst mitt inlägg ordentligt?

Och ni andra har nog missförstått mig... eller så är jag väldigt dålig på att förklara. Självklart sitter jag inte och rycker hästen i munnen! det jag (och min tränare) försöker göra är just det ni skriver med att få över honom på bakbenen, att gasa då är inte rätt sätt- det har jag testat. Försöker få honom att bära sig i en lugn takt, hitta sin egen balans utan att hänga i handen men han är blixtsnabb på att lägga sig på. För att få bort honom från handen (och från att hamna på bogarna) måste jag "lyfta upp" honom fram. Med skänkel, javisst, men han måste lära sig gå själv utan att jag sitter och klämmer. Vill heller inte ha en häst som jag måste rida en massa med sitsen på, jag vill ha en häst som bär och håller ihop sig själv, i princip.
Öppnorna hjälper mig att få över honom på bakbenen, det är ett sätt att träna upp styrkan så att han orkar bära sig. Galoppfattningar från skritt funkar jättebra så det gör jag ganska mycket, övergångar också, tempoväxlingar är svårare för när jag rider på lite framåt så är det jättesvårt att göra det utan att han hänger sig i.
Jag sitter inte heller och tjuvhåller, som jag tycker jag skrivit i första inlägget. Jag erbjuder honom inte heller handen som ett stödben. Jag skriver ju att det är så han är riden tidigare och att det är det jag vill komma bort ifrån!
Jag fibblar inte med händerna utan erbjuder honom en lätt hand men då hänger han sig i och blir både tung och låg. Jag kan liksom aldrig få in och igång bakbenen när hästen går på bogarna och med mulen i backen. Jag måste få upp honom fram OCH få igång bakbenen. Bara gasa i det läget gör bara att han paddlar på framåt och det hjälper inte.
Jag vet att han måste bli starkare och litegrann "lära om" eftersom han är riden på ett annat sätt tidigare. Det var tips på hur jag kan göra det, mer än det jag redan gör, jag ville ha. Inte "hur ska jag sluta dra min häst i munnen" för det gör jag inte!

Och jag tycker att du beskriver ett väldigt otrevligt sätt att rida på.

Försöker du lyfta hästen i munnen så tar du garanterat för hårt. Om du tvivlar på att det stämmer, prova rid med sytrådar eller tryckmätare.
 
Ditt svar är ju bara otrevligt! och har du ens läst mitt inlägg ordentligt?

Och ni andra har nog missförstått mig... eller så är jag väldigt dålig på att förklara. Självklart sitter jag inte och rycker hästen i munnen! det jag (och min tränare) försöker göra är just det ni skriver med att få över honom på bakbenen, att gasa då är inte rätt sätt- det har jag testat. Försöker få honom att bära sig i en lugn takt, hitta sin egen balans utan att hänga i handen men han är blixtsnabb på att lägga sig på. För att få bort honom från handen (och från att hamna på bogarna) måste jag "lyfta upp" honom fram. Med skänkel, javisst, men han måste lära sig gå själv utan att jag sitter och klämmer. Vill heller inte ha en häst som jag måste rida en massa med sitsen på, jag vill ha en häst som bär och håller ihop sig själv, i princip.
Öppnorna hjälper mig att få över honom på bakbenen, det är ett sätt att träna upp styrkan så att han orkar bära sig. Galoppfattningar från skritt funkar jättebra så det gör jag ganska mycket, övergångar också, tempoväxlingar är svårare för när jag rider på lite framåt så är det jättesvårt att göra det utan att han hänger sig i.
Jag sitter inte heller och tjuvhåller, som jag tycker jag skrivit i första inlägget. Jag erbjuder honom inte heller handen som ett stödben. Jag skriver ju att det är så han är riden tidigare och att det är det jag vill komma bort ifrån!
Jag fibblar inte med händerna utan erbjuder honom en lätt hand men då hänger han sig i och blir både tung och låg. Jag kan liksom aldrig få in och igång bakbenen när hästen går på bogarna och med mulen i backen. Jag måste få upp honom fram OCH få igång bakbenen. Bara gasa i det läget gör bara att han paddlar på framåt och det hjälper inte.
Jag vet att han måste bli starkare och litegrann "lära om" eftersom han är riden på ett annat sätt tidigare. Det var tips på hur jag kan göra det, mer än det jag redan gör, jag ville ha. Inte "hur ska jag sluta dra min häst i munnen" för det gör jag inte!

Varför vill du inte ha en häst du måste rida med sitsen? Det är ju själva grunden i ridningen att hästen ska svara på sitsen. Jag tror att du får tänka om helt. Skaffa dig en annan tränare som lär dig från grunden för det du beskriver är ingen trevlig ridning. Det spelar ingen roll var hästen har mulen. En häst kan gå i en bra och bärig form på helt lång tygel. Det är inte där problemet sitter. Det är att du dels måste hitta hästens framåtbjudning igen och dels stärka hästen och även utbilda honom så att han kan utför det du vill.
 
Varför vill du inte ha en häst du måste rida med sitsen? Det är ju själva grunden i ridningen att hästen ska svara på sitsen. Jag tror att du får tänka om helt. Skaffa dig en annan tränare som lär dig från grunden för det du beskriver är ingen trevlig ridning. Det spelar ingen roll var hästen har mulen. En häst kan gå i en bra och bärig form på helt lång tygel. Det är inte där problemet sitter. Det är att du dels måste hitta hästens framåtbjudning igen och dels stärka hästen och även utbilda honom så att han kan utför det du vill.
Fast jag uppfattar inte TS som att hon inte vill ha en häst som svarar för sitsen, snarare att hon inte vill behöva sitta och driva fram hästens bjudning. Är hästen van vid att bli riden med mycket ben och säte kommer den vara tungriden.
Själv vill jag ha en häst med egen bjudning som svarar för lätta hjälper. Det värsta som finns är ju när ridningen blir någon slags styrkeövning för ryttaren i det här stadiet..
 
Fast jag uppfattar inte TS som att hon inte vill ha en häst som svarar för sitsen, snarare att hon inte vill behöva sitta och driva fram hästens bjudning. Är hästen van vid att bli riden med mycket ben och säte kommer den vara tungriden.
Själv vill jag ha en häst med egen bjudning som svarar för lätta hjälper. Det värsta som finns är ju när ridningen blir någon slags styrkeövning för ryttaren i det här stadiet..

Kan jag verkligen inte tänka mig att någon här har skrivit heller. Att använda sits och skänkel är ju långt ifrån en styrkeövning eller att sitta och klämma! Tror man det har man ju inte förstått något överhuvudtaget om vad ridning för lätta hjälper innebär. Det innebär INTE att bara sitta där och åka med iallafall....
 
Kan jag verkligen inte tänka mig att någon här har skrivit heller. Att använda sits och skänkel är ju långt ifrån en styrkeövning eller att sitta och klämma! Tror man det har man ju inte förstått något överhuvudtaget om vad ridning för lätta hjälper innebär. Det innebär INTE att bara sitta där och åka med iallafall....
Ja nu syftade jag ju knappast på "sitta där och åka med".
Jag tyckte bara att inlägget som jag svarade på uppfattade TS på ett annat sätt än jag hade gjort.
Och nog finns det gott om människor som rider med en rejäl ben/sätesstyrka och på så vis trubbar av hästarna. Jag läser TS som att hästen är utbildad på det sättet, och hon försöker förklara att hon vill kunna rida den på ett annat sätt.
 
Ja nu syftade jag ju knappast på "sitta där och åka med".
Jag tyckte bara att inlägget som jag svarade på uppfattade TS på ett annat sätt än jag hade gjort.
Och nog finns det gott om människor som rider med en rejäl ben/sätesstyrka och på så vis trubbar av hästarna. Jag läser TS som att hästen är utbildad på det sättet, och hon försöker förklara att hon vill kunna rida den på ett annat sätt.

Fast ännu fler sitter ju bara där och åker runt...
 
Fast jag uppfattar inte TS som att hon inte vill ha en häst som svarar för sitsen, snarare att hon inte vill behöva sitta och driva fram hästens bjudning. Är hästen van vid att bli riden med mycket ben och säte kommer den vara tungriden.
Själv vill jag ha en häst med egen bjudning som svarar för lätta hjälper. Det värsta som finns är ju när ridningen blir någon slags styrkeövning för ryttaren i det här stadiet..

Exakt! det är så jag menar
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
783
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 266
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp