Häst som hänger i handen

Swallow6538

Trådstartare
Hej, ända sedan jag köpte min häst så har jag upplevt 99% av ridpassen att hon hänger sig i min hand och har noll respekt för bettet och min hand. Så fort jag försöker lätta av så rinner hon iväg och tappar bakbenen helt. Jag jobbar hela tiden på en mjuk hand, halvhalter och övergångar. Allt för att hon ska jobba i rätt form. Vi har checkat munnen och tänderna regelbundet under senaste halvåret och det har sett bra ut. Samt har jag testat flera olika bett och rådfrågat veterinärer, och visst blir det skillnad men det oroliga i munnen finns alltid där. Min häst är en mycket ädel dressyrhäst med toppstam, och inget tyder på att det skulle bero på att hon är byggd på ett speciellt sätt.
Jag söker nu därför lite tips på vad man kan göra åt saken, era synvinklar och vad ni upplevt angående detta, övningar, bett eller andra orsaker..?
 
Hej, ända sedan jag köpte min häst så har jag upplevt 99% av ridpassen att hon hänger sig i min hand och har noll respekt för bettet och min hand. Så fort jag försöker lätta av så rinner hon iväg och tappar bakbenen helt. Jag jobbar hela tiden på en mjuk hand, halvhalter och övergångar. Allt för att hon ska jobba i rätt form. Vi har checkat munnen och tänderna regelbundet under senaste halvåret och det har sett bra ut. Samt har jag testat flera olika bett och rådfrågat veterinärer, och visst blir det skillnad men det oroliga i munnen finns alltid där. Min häst är en mycket ädel dressyrhäst med toppstam, och inget tyder på att det skulle bero på att hon är byggd på ett speciellt sätt.
Jag söker nu därför lite tips på vad man kan göra åt saken, era synvinklar och vad ni upplevt angående detta, övningar, bett eller andra orsaker..?

Hästen hänger i handen för att den inte jobbar med bakdelen, är den enkla förklaringen. Men det är inte helt lätt att åtgärda.

Vad säger din tränare?

Jag hade först börjat med att sluta erbjuda något att hänga i, det går inte att avlasta utan att du stöttar.
 
Det bästa är ju att ta hjälp av en tränare som ser på plats hur häst och ryttare fungerar, men generellt upplever jag att om hästarna blir hängande i handen blir det för att jag ridit dem dit. Fastnar jag inte i handen kan de heller inte hänga i den så för mig handlar det alltid om att stepa upp min ridning, bli snabbare och mjukare i handen samt aktivera bakdelen mer.
 
När jag upplever att min häst hänger i handen har min tränare alltid samma lösning - mer drivning och mindre hand. Visserligen är vi ett hoppekipage men så grundläggande borde vara lika oavsett disciplin.
Vi hade en häst på ridskolan, i kombination med det du nämner skulle vi även ta och ge med tygeln så hästen inte kunde hänga. Jag red den hästen för ett tag sedan och han hänger inte alls på tygeln längre, så nu gick det att rida "normalt". :)
 
Hej, ända sedan jag köpte min häst så har jag upplevt 99% av ridpassen att hon hänger sig i min hand och har noll respekt för bettet och min hand. Så fort jag försöker lätta av så rinner hon iväg och tappar bakbenen helt. Jag jobbar hela tiden på en mjuk hand, halvhalter och övergångar. Allt för att hon ska jobba i rätt form. Vi har checkat munnen och tänderna regelbundet under senaste halvåret och det har sett bra ut. Samt har jag testat flera olika bett och rådfrågat veterinärer, och visst blir det skillnad men det oroliga i munnen finns alltid där. Min häst är en mycket ädel dressyrhäst med toppstam, och inget tyder på att det skulle bero på att hon är byggd på ett speciellt sätt.
Jag söker nu därför lite tips på vad man kan göra åt saken, era synvinklar och vad ni upplevt angående detta, övningar, bett eller andra orsaker..?
Hur länge har du haft hästen? Du har fått många bra tips tidigare i tråden. Det kan ju vara så att din häst är van att ridas med mycket stöd i handen, det låter så när du beskriver vad som händer när du lättar på handen. Det tar tid för hästen att ” lära om” så du behöver vara uthållig. Det är jättebra att du tar tag i problemet och söker hjälp.
 
Hej, ända sedan jag köpte min häst så har jag upplevt 99% av ridpassen att hon hänger sig i min hand och har noll respekt för bettet och min hand. Så fort jag försöker lätta av så rinner hon iväg och tappar bakbenen helt. Jag jobbar hela tiden på en mjuk hand, halvhalter och övergångar. Allt för att hon ska jobba i rätt form. Vi har checkat munnen och tänderna regelbundet under senaste halvåret och det har sett bra ut. Samt har jag testat flera olika bett och rådfrågat veterinärer, och visst blir det skillnad men det oroliga i munnen finns alltid där. Min häst är en mycket ädel dressyrhäst med toppstam, och inget tyder på att det skulle bero på att hon är byggd på ett speciellt sätt.
Jag söker nu därför lite tips på vad man kan göra åt saken, era synvinklar och vad ni upplevt angående detta, övningar, bett eller andra orsaker..?

Det låter som du beskriver en häst som försöker fly från arbete och en ryttare som fastnar i dragkamp.

Vad händer om du tvärar hästen på trav på volten böjd? Så du flyttar både framdel och bakdel utåt?
Där brukar man kunna hitta ett läge där de inte sticker iväg i fart om man lättar av och man slipper fastna i bromsande hjälper. Om hästen piper iväg framåt så tvärar man mer och bromsar genom det.
Då kan du också börja applicera skänklarna utan att det bara blir att hästen rusar.
En sån häst måste lära sig tolerera skäneln och ett lugnare tempo.

När hästen ligger kvar i ett trevligt tempo och takt utan att du behöver sitta och bromsa så kan du minska graden av tvärning och tom följa voltspåret så länge som den inte börjar rasa iväg. Då tvärar du igen tills den är kvar hos dig och testar rida ut normalt på volten igen. Du upprepar och upprepar tills hästen är kvar på hjälperna. Det kommer bli längre och längre stunder.
 
Tack för alla bra tips! Mycket utav det som ni nämnt jobbar jag och min tränare på dagligen, och jag får väldigt bra hjälp utav henne. Men det kan vara lärorikt att höra andras historier och åsikter kring ämnet också 😊
 
Ofta är det bättre att rida en sån typ av häst ställd åt nåt håll på raksträckorna på bana/i ridhus. Eller göra massor av volter på långsidan så den aldrig får chansen att rinna iväg utan måste jobba hela tiden. 1000 halvhalter och övergångar får den också att lyssna och stanna på bakbenen. För som övriga sagt, den flyr från jobbet och är inte på bakbenen och då får du allt i handen.
 
Är hästen i bra kondis? Vissa hästar gör ju sådär när de är svaga, blir trötta och inte orkar jobba mer i rätt form. Om hästen inte är i bra kondis så kräv inte den ska jobba exakt hela tiden utan ge den pauser och bygg upp den långsamt så kommer den orkar bära sig själv när den fått mer ork och muskler.

Tänker även om du har rätt bett för hästen? Passar det, kanske den vill ha en annan typ av bett och försöker komma undan obehaget från bettet?
 
Har samma problem.

En tränare jag rider för säger:

- släpp helt innertygeln och håll bara ytterstöd

en annan tränare säger:

- läng båda tyglarna så att hon får hitta sin egen balans
(fungerar bäst och hästen blir väldigt lugn och fin)

en tredje säger:

- varje gång hon försöker bli tung och vill att jag ska hålla i hennes huvud så släpp fram och ta upp händerna 1 dm så att hon håller sitt eget huvud och att hon inte drar ner det.
(känns bara som att hon då inte använder ryggen utan bara böjer på nacken)

Jag har funnit att en kombination av alla tre fungerar bäst. Men det är svårt för hon är också väldigt frammåt så att då släppa och ge längre tygel när intinskten säger till att man ska hålla i.
 
Hur har det gått @Swallow6538?

Jag tänkte direkt rygg-/bakpart/bakbensproblem då jag läste ditt inlägg. De hästar jag haft/ridit som har varit tunga i handen har så gott som alltid varit sneda bak, låsta i länden, ont i bakknän eller annat som gjort att de haft svårt att lägga vikten på bakbenen.
 

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 056
Utrustning Hej! Letar just nu efter nytt bett som skulle kunna tänkas passa min häst bättre. Hon är ganska stark och har inte särskilt bra respekt...
Svar
13
· Visningar
1 720
Senast: mackan
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 601
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 489
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp