Häst som har förändrats...

Nja fast han är en liten storhäst på 155 om det gör något?
För han är redan nästan tjock som det är så vågar nästan inte ge mer.

I förra stallet fick han bara 10 kg hösilage men med bättre ute tider, i hönät och med kompisar.
 
Nja fast han är en liten storhäst på 155 om det gör något?
För han är redan nästan tjock som det är så vågar nästan inte ge mer.

I förra stallet fick han bara 10 kg hösilage men med bättre ute tider, i hönät och med kompisar.
Halm även om hästen som står på den som bädd är mat. En matfrisk hästen kan bli tjock av halmen som bara tillför energi.

Nu verkar det mer som det är utevistelse och möjlighet till aktivering som är boven.
 
Får han kraftfoder alls?

Ja han får en halv näve build up condition mix morgon och kväll + alla mineraler. Samma som han fick i andra stallet. Bara att han får 2 kg hösilage mer nu och mycket mindre hagar.

Så han har samma foder innan.

Jag kan ju förklara lite vad som är skillnaden så kan ni förstå varför jag tror stallet kanske har med det att göra.

Förra-
Ute 6-21/22
Fick allt hö förutom 2 kg ute
Gick tillsammans med 4 hästar

Nuvarande-
Ute 9/11-18/20
Äter allt hö inne förutom 3 kg
Går själv.. Har gått med 2 andra valacker men båda har flyttat.
 
Halm även om hästen som står på den som bädd är mat. En matfrisk hästen kan bli tjock av halmen som bara tillför energi.

Nu verkar det mer som det är utevistelse och möjlighet till aktivering som är boven.

Jo jag vet och därför stod han på spån innan men går inte här. Finns ingen förvaring.
 
Ja han får en halv näve build up condition mix morgon och kväll + alla mineraler. Samma som han fick i andra stallet. Bara att han får 2 kg hösilage mer nu och mycket mindre hagar.

Så han har samma foder innan.

Jag kan ju förklara lite vad som är skillnaden så kan ni förstå varför jag tror stallet kanske har med det att göra.

Förra-
Ute 6-21/22
Fick allt hö förutom 2 kg ute
Gick tillsammans med 4 hästar

Nuvarande-
Ute 9/11-18/20
Äter allt hö inne förutom 3 kg
Går själv.. Har gått med 2 andra valacker men båda har flyttat.

Ok, ville bara vara säker på att han inte fick kraftfoder istället för grovfoder men det är inte fallet då. Det var ju bra i sammanhanget.

Jag tror att storleken på hage samt avsaknaden av sällskap är mer troligt än timmarna ute men det kan ju vara individuellt, såklart.
 
Ok, ville bara vara säker på att han inte fick kraftfoder istället för grovfoder men det är inte fallet då. Det var ju bra i sammanhanget.

Jag tror att storleken på hage samt avsaknaden av sällskap är mer troligt än timmarna ute men det kan ju vara individuellt, såklart.

Ja nej han får och har aldrig fått mycket kraftfoder utan tror mer på att ge grovfoder som största födan. ;)

Han är ifrån Ungern och har sedan han kom till Sverige gått i kilometer stora gräshagar med fri tillgång på grovfoder så tror det gör lite också.
Finns som sagt tyvärr inga såna stall där jag bor..:(
 
Min fjording går på 12-13 kg hösilage eller 8-9 kg hö, samt lite halm och är extremt lättfödd.
Jag har ett bra hö dessutom.

Fundera på om det inte kan vara det som spökar ändå. Det är väldigt lite grovfoder för en stor häst.

Min lilla storhäst står på 12 kilo silage plus halm. Så jag ser inga konstigheter i TS häst foderstat om det inte är ett väldigt blött silage och den inte äter av halmen. Att öka energimängden till en redan överenergisk häst kan förvärra problemet.

Så är hästen i bra hull och med tanke på att den kokar av energi skulle jag inte öka.

Jag tror den har för lite stimulans och får röra sig för lite. Om den vore sjuk skulle den troligen inte bli sitt vanliga jag efter att longerats innan, och heller inte vara tossig vid longering.

Min supersnälla skulle fö bli likadan i i liten jordhage osv.
 
Ja nej han får och har aldrig fått mycket kraftfoder utan tror mer på att ge grovfoder som största födan. ;)

Han är ifrån Ungern och har sedan han kom till Sverige gått i kilometer stora gräshagar med fri tillgång på grovfoder så tror det gör lite också.
Finns som sagt tyvärr inga såna stall där jag bor..:(

Det är ju snart betessäsong. Det borde ju gå hitta ett bete medan du letar annan stallplats. Lösdrifter, finns inga sådana där? Var bor du?
 
Det är ju snart betessäsong. Det borde ju gå hitta ett bete medan du letar annan stallplats. Lösdrifter, finns inga sådana där? Var bor du?

Han ska gå på ett bete som är 37 tunnland stort juni-augusti/september :D. Är ett naturreservat där det finns allt som skog, å och massa ängar.
Ska gå ca 10 hästar.

Nej alltså jag bor i landskrona och jag har kollat på stall som jag måste köra motorväg i 25 min för att nå :(.
Ett lät as bra men hade sjukhagar där hästen knappt kunde vända sig i på vinterhalvåret.

Har inte hittat någon lösdrift som tar in halvblod utan bara islandshästar..
 
Han ska gå på ett bete som är 37 tunnland stort juni-augusti/september :D. Är ett naturreservat där det finns allt som skog, å och massa ängar.
Ska gå ca 10 hästar.

Nej alltså jag bor i landskrona och jag har kollat på stall som jag måste köra motorväg i 25 min för att nå :(.
Ett lät as bra men hade sjukhagar där hästen knappt kunde vända sig i på vinterhalvåret.

Har inte hittat någon lösdrift som tar in halvblod utan bara islandshästar..

Prova annonsera lite själv med på tex Facebook och så :)
 
Han ska gå på ett bete som är 37 tunnland stort juni-augusti/september :D. Är ett naturreservat där det finns allt som skog, å och massa ängar.
Ska gå ca 10 hästar.

Nej alltså jag bor i landskrona och jag har kollat på stall som jag måste köra motorväg i 25 min för att nå :(.
Ett lät as bra men hade sjukhagar där hästen knappt kunde vända sig i på vinterhalvåret.

Har inte hittat någon lösdrift som tar in halvblod utan bara islandshästar..

Men, är det inte värt att åka 25 minuter för hästens skull? Det är inte speciellt långt. Jag åker till jobbet längre, ca 35 minuter.
Det brukar ju vara så att om man står på lösdrift så behöver man ju inte motionera hästen eller vara där varje dag. Du har inte heller samma jobb i stallet att göra, som att fylla höpåsar, mocka Box (hagen kanske måste mockas dock men inte varje dag) och allt annat som krävs för installning.

Hoppas det löser sig.
 
Men, är det inte värt att åka 25 minuter för hästens skull? Det är inte speciellt långt. Jag åker till jobbet längre, ca 35 minuter.
Det brukar ju vara så att om man står på lösdrift så behöver man ju inte motionera hästen eller vara där varje dag. Du har inte heller samma jobb i stallet att göra, som att fylla höpåsar, mocka Box (hagen kanske måste mockas dock men inte varje dag) och allt annat som krävs för installning.

Hoppas det löser sig.


Jo så klart men var inget bra stall då dom hade "sjukhagar" som vinter hagar :(.
Här verkar det bara finnas lösdrifter för ponnyer eller Islandshästar..

Ja hoppas jag med
 
Min fjording går på 12-13 kg hösilage eller 8-9 kg hö, samt lite halm och är extremt lättfödd.
Jag har ett bra hö dessutom.

Fundera på om det inte kan vara det som spökar ändå. Det är väldigt lite grovfoder för en stor häst.

Håller dig din fin på den mängden låter den inte extremt lättfödd.

Mitt swb på 160 cm äter 12 kg hösilage per dag och är i perfekt hull. Kan ana revbenen vid rörelse men inte när han står still. Fin i muskulaturen.
Han skulle bli fet om han fick mer. Anser inte att han är varken lätt eller svårfödd.
 
Håller dig din fin på den mängden låter den inte extremt lättfödd.

Mitt swb på 160 cm äter 12 kg hösilage per dag och är i perfekt hull. Kan ana revbenen vid rörelse men inte när han står still. Fin i muskulaturen.
Han skulle bli fet om han fick mer. Anser inte att han är varken lätt eller svårfödd.

Det betor ju så på kvaliteten på hösilaget. Det har diffat 10 kg på mängd min får beroende på näringsvärden och TS.
 
Min extremt lättfödda D-ponny blev trind på 40 MJ. Det är 5 kg normalt hö.
Så jag kan inte hellre känna att en gjording som äter 8-9 kg hö med bra värden plus halm eller 12-13 kg silage med bra värden är ett dugg extremt lättfödd. Låter rätt normal?

Min lilla storhäst (1.60) äter 12 kg silage med normala värden och ett par kilo halm och är fin i hull på det. Ett normalhö skulle hon kunna äta ca 10 kg av. Jag anser henne relativt normal, något lättfödd.
 
Jo, absolut.
Men just eftersom hon skrev att det var bra värden vilket vi också har :)

Jag skulle säga att han är lättfödd. Extremt lättfödd är den andra. Jag blandade ihop dem när jag skrev eller tänkte fel helt enkelt.
Man kan inte alltid vara på topp. ;)

Den andra går på 6,5 kg och förr gick han på minimimängd för hans vikt när vi stod i ett stall där utetiderna var betydligt mindre.

Men, det är ett bra hö och jag har en extremt lättfödd och en lättfödd. men jag motionerar dem väldigt mycket.
 
Min extremt lättfödda D-ponny blev trind på 40 MJ. Det är 5 kg normalt hö.
Så jag kan inte hellre känna att en gjording som äter 8-9 kg hö med bra värden plus halm eller 12-13 kg silage med bra värden är ett dugg extremt lättfödd. Låter rätt normal?

Min lilla storhäst (1.60) äter 12 kg silage med normala värden och ett par kilo halm och är fin i hull på det. Ett normalhö skulle hon kunna äta ca 10 kg av. Jag anser henne relativt normal, något lättfödd.

Ja, min gula var lättfödd. Hon blev fet på ingenting. Gick på minimal giva och såg ut som en tunna konstant.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 709
Senast: Sootie
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 023
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 771
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 352
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp