Häst som har förändrats...

Jag skulle säga att han är lättfödd. Extremt lättfödd är den andra. Jag blandade ihop dem när jag skrev eller tänkte fel helt enkelt.
Man kan inte alltid vara på topp. ;)

Den andra går på 6,5 kg och förr gick han på minimimängd för hans vikt när vi stod i ett stall där utetiderna var betydligt mindre.

Men, det är ett bra hö och jag har en extremt lättfödd och en lättfödd. men jag motionerar dem väldigt mycket.

Ja alltså du kan knappt känna min häst revben ^^ så lättfödd är han haha. Nästan så han hade behövt gå ner lite men vågar inte sänka höet.

Han är ju ca 155 och väger runt 477 kg och då är han inte speciellt musklad pga igångsättning.
 
Han ska gå på ett bete som är 37 tunnland stort juni-augusti/september :D. Är ett naturreservat där det finns allt som skog, å och massa ängar.
Ska gå ca 10 hästar.

Nej alltså jag bor i landskrona och jag har kollat på stall som jag måste köra motorväg i 25 min för att nå :(.
Ett lät as bra men hade sjukhagar där hästen knappt kunde vända sig i på vinterhalvåret.

Har inte hittat någon lösdrift som tar in halvblod utan bara islandshästar..

Det finns stall i saxtorp med lediga platser. Dock så annonserar inte alla så hade jag varit som dig hade jag tagit en dag och kört ut till varje gård och frågat.
 
N
Ja han får en halv näve build up condition mix morgon och kväll + alla mineraler. Samma som han fick i andra stallet. Bara att han får 2 kg hösilage mer nu och mycket mindre hagar.

Så han har samma foder innan.

Jag kan ju förklara lite vad som är skillnaden så kan ni förstå varför jag tror stallet kanske har med det att göra.

Förra-
Ute 6-21/22
Fick allt hö förutom 2 kg ute
Gick tillsammans med 4 hästar

Nuvarande-
Ute 9/11-18/20
Äter allt hö inne förutom 3 kg
Går själv.. Har gått med 2 andra valacker men båda har flyttat.
När jag ser rutinerna så blir jag ännu mer säker på att hästen har "ont" i magen. Låter som om han bara får foder ute en gång om dagen och då tre kilo. Får han dessa kilon så att det blir uppätet och lång till nästa fodertillfälle alt att han får många timmar innan han får fodret i hagen är det mer risk för problem än små hagar och lite rörelse. Undersök hästens mage med gastroskopi och blodprov och gör det så fort som möjligt. Det finns en fantastiskt bra klinik i Saxtorp om ni nu finns i Landskrona.
 
N

När jag ser rutinerna så blir jag ännu mer säker på att hästen har "ont" i magen. Låter som om han bara får foder ute en gång om dagen och då tre kilo. Får han dessa kilon så att det blir uppätet och lång till nästa fodertillfälle alt att han får många timmar innan han får fodret i hagen är det mer risk för problem än små hagar och lite rörelse. Undersök hästens mage med gastroskopi och blodprov och gör det så fort som möjligt. Det finns en fantastiskt bra klinik i Saxtorp om ni nu finns i Landskrona.

Hästen går enligt uppgift ute 9-18 eller 11-20 om jag begripit rätt. att släppa ut en mätt häst kl 9, ge den 3 kg hö kl 13, och ta in den kl 18 är inte hela dan utan mat eller många timmar utan mat?

(Däremot kan den för all del ha magproblem ändå. Och särskilt om den tex ätit upp frukosten inne kl 07 och sen inte fått mer mm. Men jag tyckte du drog säkra slutsatser på felaktigt underlag då hon bara skrev utetider och 3 kg av höet ute)
 
Hästen går enligt uppgift ute 9-18 eller 11-20 om jag begripit rätt. att släppa ut en mätt häst kl 9, ge den 3 kg hö kl 13, och ta in den kl 18 är inte hela dan utan mat eller många timmar utan mat?

(Däremot kan den för all del ha magproblem ändå. Och särskilt om den tex ätit upp frukosten inne kl 07 och sen inte fått mer mm. Men jag tyckte du drog säkra slutsatser på felaktigt underlag då hon bara skrev utetider och 3 kg av höet ute)
Om du läser vad jag skrev så skrev jag "om den får" eftersom det inte framgår när den får mat ute.
 
Om du läser vad jag skrev så skrev jag "om den får" eftersom det inte framgår när den får mat ute.

Nej. Om den så som du skrev får allt på en gång säger det inget. Säg den får det kl 11. Vi vet ändå inte hur lång tid det räcker osv.

Jag tycker alltså du drog för kategorisk slutsats på för lite underlag
 
Det finns stall i saxtorp med lediga platser. Dock så annonserar inte alla så hade jag varit som dig hade jag tagit en dag och kört ut till varje gård och frågat.

Vet vilka stall som annonserar just nu och är inga för mig! Har stått i dom eller kollat.
Ett av dom var de som höjde hyran med 1000 kr när hon ville ha bort mig.

Och håller på och kör ut till dom som jag inte stått i eller kollat.
Hittade perfekta idag men dom skulle sälja gården :(
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 719
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 734
Senast: Sootie
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 027
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp