Häst som har tappat en baktand

Horsesm

Trådstartare
Hej!
Under föregående år när min valack var hos tandis så upptäckte vi att han har tappat en baktand. Vi vet inte hur och när det skedde, men han har inte visat några tecken på smärta/obehag pga det. Men! Han är väldigt känslig när det kommer till vad för bett han rids på. Jag har googlat ganska mycket då jag är nyfiken på att lära mig mer om detta, men jag har inte lyckats hitta något. Jag är väldigt nyfiken på om det är några fler som går igenom samma sak med sin häst? Och om ja, hur har det sett ut för er och vad rids era hästar på för bett? Jag håller på att vänja in honom mer och mer bettlöst men det är han för tok för stark på just nu…
Tacksam för svar!
 
När var ni hos tandis ? Du skriver förra året men när? Jag tänker så¨det inte behövs ett uppfölajde besök med kanske rådgivning kring just bett? Min dam var likadan, mkt känslig med bett o det visade sig hon hade för långt bett samt karies o en inflammation i munnen. När detta åtgärdats blev hon lugn med munnen o rids på enkla raka bett med fasta ringar. Min tandis rekommenderar en check per år pga hon har en känslig liten mun.
 
När var ni hos tandis ? Du skriver förra året men när? Jag tänker så¨det inte behövs ett uppfölajde besök med kanske rådgivning kring just bett? Min dam var likadan, mkt känslig med bett o det visade sig hon hade för långt bett samt karies o en inflammation i munnen. När detta åtgärdats blev hon lugn med munnen o rids på enkla raka bett med fasta ringar. Min tandis rekommenderar en check per år pga hon har en känslig liten mun.
Vi har varit hos tandis varje månad nu i snart 4 månader, ska dit igen om 2 veckor. Våran tandis har ej gett några rekommendationer angående bett tyvärr, får fråga honom vid nästa tillfälle.
 
Vi har varit hos tandis varje månad nu i snart 4 månader, ska dit igen om 2 veckor. Våran tandis har ej gett några rekommendationer angående bett tyvärr, får fråga honom vid nästa tillfälle.
Ja be om det, låter klokt! :) min vet brukar be oss att tränsa och sen kollar hon betten som används o ger förslag på andra bett om det behövs .
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 859
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 254
Senast: JohannaB
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 027
Senast: Bri
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 901
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp