Häst som hatar att stå på box och storm....

finapina

Trådstartare
Hej, det utlovas storm var jag bor. Har 2 hästar hemma. Häst A är helt ok med att stå på box, häst B hatar det enligt ägaren( har B på foder). Dock har jag provat i ca 4 t. Det går ok, men B är väldigt otålig att komma ut igen när jag visar mig i stallet.Så HUR tusan gör jag? När stormen är som värst är dom hemma ensamma 7.30-16.30.(Har inga möjligheter att jobba hemifrån i mitt yrke.)Låta dom vara ute iallafall? Har mkt träd i hagen. Orolig att B ska bli otålig och skada sig i boxen...Dom har ett litet vindskydd i hagen men A släpper inte alltid in B...Tankar???
 
Jag hade täckat, sett till att dom har massor med hö i hagen (i nät, så det inte blåser bort) och gått igenom hagen så den är stormsäker.

Jag använder en mindre vinterhage just för stormsäkerhetens skull, lättare att hålla staketet i trim.
 
Jag har också en som inte vill vara inne. Här var inte storm, men 25-30skm i byarna natten till igår.
Såg till att ha hö och halm som inte flög iväg och fodrade ett par ggr extra.

Fördelen med att ha honom ute är att han kan få dra av en repa när det blir för mycket för huvudet. Större delen av tiden var han i och utanför vindskyddet. Det var bara när det var som allra värst han inte var där, men då gick han och ställde sig mitt ute på öppen mark.

Finns det någon som kan köra inom och bara kolla av så att staketet håller ihop och hästarna är i hagen så skulle det ju vara lugnare för dig.
 
Hej, det utlovas storm var jag bor. Har 2 hästar hemma. Häst A är helt ok med att stå på box, häst B hatar det enligt ägaren( har B på foder). Dock har jag provat i ca 4 t. Det går ok, men B är väldigt otålig att komma ut igen när jag visar mig i stallet.Så HUR tusan gör jag? När stormen är som värst är dom hemma ensamma 7.30-16.30.(Har inga möjligheter att jobba hemifrån i mitt yrke.)Låta dom vara ute iallafall? Har mkt träd i hagen. Orolig att B ska bli otålig och skada sig i boxen...Dom har ett litet vindskydd i hagen men A släpper inte alltid in B...Tankar???
Hur har du hästarna normalt?
Går de in på box på natten eller på lösdrift?
 
Ute 20 t/dygn. Kommer in på box 2-4 t/ dag för täckesbyte mm samtidigt.Dom har ett mindre vindskydd som jag skrev om också.
Vindskydd?
Menar du ligghall? Annars får de inte vara ute mer än 16 h. Låter för övrigt väldigt opassande om en häst vaktar ingången så hårt.
Jag hade försökt ha på box.
 
Vindskydd?
Menar du ligghall? Annars får de inte vara ute mer än 16 h. Låter för övrigt väldigt opassande om en häst vaktar ingången så hårt.
Jag hade försökt ha på box.
Nej det är nog ligghall med fyra väggar anpassad för två hästar..Jag säger vindskydd lite slarvigt.( Ligghall i mina öron låter som en enorm idrottshall med plats upp till 20 hästar...)
 
Nej det är nog ligghall med fyra väggar anpassad för två hästar..Jag säger vindskydd lite slarvigt.( Ligghall i mina öron låter som en enorm idrottshall med plats upp till 20 hästar...)
Ligghall är som en stor box med strö och vara torr. Där hästarna ska sova.
Vindskydd är bara ett skydd för vinden (dvs inget strö behöver finnas i den)
 
Ligghall är som en stor box med strö och vara torr. Där hästarna ska sova.
Vindskydd är bara ett skydd för vinden (dvs inget strö behöver finnas i den)
Japp den innehåller torrt spån och är fräsch.Dock är dom mest ute och vandrar än hänger därinne om det inte är extremväder,eller hett sommartid.
 
Hej, det utlovas storm var jag bor. Har 2 hästar hemma. Häst A är helt ok med att stå på box, häst B hatar det enligt ägaren( har B på foder). Dock har jag provat i ca 4 t. Det går ok, men B är väldigt otålig att komma ut igen när jag visar mig i stallet.Så HUR tusan gör jag? När stormen är som värst är dom hemma ensamma 7.30-16.30.(Har inga möjligheter att jobba hemifrån i mitt yrke.)Låta dom vara ute iallafall? Har mkt träd i hagen. Orolig att B ska bli otålig och skada sig i boxen...Dom har ett litet vindskydd i hagen men A släpper inte alltid in B...Tankar???
Säkra hagen, ute och mycket grovfoder skulle jag köra på.

Hur länge har hästarna gått ihop?
För att A in släpper in B i lösdriften är ett problem eftersom det står i lagen "alla hästar i en grupp kan ha tillgång till utrymmet samtidigt"

Så enklaste lösningen på det är nog att helt enkelt göra en till öppning så det finns 2 in och utgångar så att A inte kan vakta ingången.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 519
Senast: Masse
·
Hästvård Har under kvällen haft ut distriktsveterinären akut då min ena häst fick förstoppningskolik efter att ha stått inne under dagen. Hon är...
2
Svar
30
· Visningar
4 347
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Har ett litet dilemma när det gäller mina hästar. Ponny A: ranghög, måste gå med ranglåga hästar. Vaktar sin hage, ponny B och sin mat...
Svar
1
· Visningar
722
Senast: exotic
·
Hästmänniskan Är det någon mer än jag som har 2 hästar som bor på 2 olika ställen? :o Ponnyn plockade jag ur lösdriften i stallet där jag har mitt...
Svar
15
· Visningar
1 279
Senast: Mimmimamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp