Häst som hoppar över staket

literealistisk

Trådstartare
Hej!
Precis varit och provridit en höst som jag tyckte mycket om. Tydlig broms men ändå energi. Testade dock inte att hoppa men ägaren sa att då kunde han bli väldigt stark och hade tom hoppat över staketet. Där jag skulle stå med honom är staketet i paddocken 120 iaf. Jag ska testa att hoppa lite små hinder nästa gång (men inte höga krav heller eftersom han inte är helt igång) men någon som har erfarenhet av häst som blir så mycket starkare vid hoppning eller som hoppar över staketet? Är det ett riktigt stort no no?
 
Hej!
Precis varit och provridit en höst som jag tyckte mycket om. Tydlig broms men ändå energi. Testade dock inte att hoppa men ägaren sa att då kunde han bli väldigt stark och hade tom hoppat över staketet. Där jag skulle stå med honom är staketet i paddocken 120 iaf. Jag ska testa att hoppa lite små hinder nästa gång (men inte höga krav heller eftersom han inte är helt igång) men någon som har erfarenhet av häst som blir så mycket starkare vid hoppning eller som hoppar över staketet? Är det ett riktigt stort no no?
Det beror väl helt på hur det hände och hur duktig ryttaren som satt på vid tillfället var. På en anläggning jag var på var paddockstaketet strax under 80 cm på ena kortsidan (marken lutade lite och de byggde översta staketbrädan exakt vågrät) och där krävs det ju inte någon extraordinärt galen häst för att kliva ut om ryttaren styr/inverkar lite olyckligt.

Hur stort No No man tycker det är med hästar som blir starka i hoppningen beror ju helt på egen preferens och rutin. Och hur det yttrar sig. Finns ju massa ryttare som vill ha dem lite på hugget och säkerligen många som på samma häst följer med som en vante i passagerarstolen och tycker att det känns obehagligt. Så det är jätteolika. En tumregel är att köpa en häst man tycker om som känns kul. Det är tillräckligt svårt att ha häst ändå.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
693
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 279
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 383
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 306
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp