Häst som hostar?

Dumpey

Trådstartare
Vad gör ni med en häst som hostar?
Typ nån host då och då? Kanske 5 på en timmes ridtur?
Värre vid trav eller ansträngning.

Hästen har inga andra symtom och ingen feber. Ingen annan häst i stallet har hosta.
 
Vad gör ni med en häst som hostar?
Typ nån host då och då? Kanske 5 på en timmes ridtur?
Värre vid trav eller ansträngning.

Hästen har inga andra symtom och ingen feber. Ingen annan häst i stallet har hosta.
Se till att ge den en bättre stallmiljö och det kvickt. Jag väntade en vinter och får leva med att det troligtvis gjort min hästs hosta kronisk.

Stallet måste vara ventilerat utan kondens på rutorna. Hösilage eller hö som blöts, självklart helt utan mögel. Dammfritt strö, papper eller pellets som vattnas, absolut inte halm.

Veterinär behandling är såklart till hjälp men spelar ingen roll om inte miljöproblemen åtgärdas.

Gällande att ingen annan häst i stallet hostar så är de olika känsliga. Min är den enda med hosta i nuvarande stall men visst fan frustas och harklas det vid uppvärmning av dem som står på halm.
 
Vad gör ni med en häst som hostar?
Typ nån host då och då? Kanske 5 på en timmes ridtur?
Värre vid trav eller ansträngning.

Hästen har inga andra symtom och ingen feber. Ingen annan häst i stallet har hosta.
Hur länge har den hostat och hur gammal är den? Även hästar kan få lättare förkylningar utan att det är abortvirus. I synnerhet unghästar. Är det bara en lättare förkylning så går det över med vila. Du behöver inte ställa av den helt om den inte har feber men rid lugnt. Typ skritturer. Ring och rådfråga din veterinär. 😊
 
Först beställer man tid hos veterinär som man ber kolla hästen ordentligt. Under väntetiden ser man över stallmiljön och hur stallet sköts. Sopas det när hästar är inne? Mockas det när hästar är inne? Det gör att damm virvlar upp vilket självklart inte är bra så det bör man inte göra. Vad använder du (och eventuellt övriga) för strö? Används halm? Isåfall, är det av bra hygienisk kvalité? Kan utetiden förlängas? Kan lösdrift vara ett alternativ? Är ventilationen tillräcklig? Om det luktar amoniak när du kommer på morgonen till stallet så är ventilationen under all kritik och måste ordnas omgående. Det ska inte heller vara kondens på några rutor och luften ska vara lika frisk som ute, möjligtvis något varmare. Dammar grovfodret så är det inte tjänligt som foder och det hjälper inte att vattna det utan det är bara att kassera. Det här kan du se över själv och din veterinär kan säkerligen hjälpa till med ännu mer som du kan kolla över.
 
Hostningar är en reaktion på något. Vill man veta varför en häst hostar tar man hjälp av en veterinär.
De gånger jag har varit med om hosta på häst det berott på stallmiljö, hö eller möjligen förkylning.
Jag hade sett över stallmiljön, höet. Avvaktat några dagar, för att utesluta mildare förkylning, sedan tillkallat veterinär. Hosta vid ansträngning under längre tid känns inte bra. Lycka till.
 
Jag tycker ändå att fem gånger under ett ridpass är ganska mycket.
Jag har en häst som har struppipning, är alltså trång i luftvägarna och det gör att han ibland hostar ett par gånger när vi börjar trava. Han är opererad men bandet har lossnat och efterom att han är 20 år så får det vara så.
Men skulle han börja hosta 5 gånger per ridpass så skulle jag kolla upp honom igen och se om det är några andra problem.
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
539
Senast: Murray
·
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
947
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
771
Senast: Magnum
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 003
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp